Handig voor als een Toyota GR Yaris net even te klein is.
Een van de meest spectaculaire auto’s van het moment is een, ahum, Toyota Yaris. Nu heeft Toyota stiekem best vaak leuke Yarissen gemaakt. De vorige Yaris GRMN was al een snoepje zoals Casper liet weten in de rijtest, maar de nieuwe GR Yaris belooft heel bijzonder te worden.
Bommetje
Actieve differentiëlen, permanente vierwielaandrijving, een handgeschakelde zesbak, een gewicht van slechts 1.280 kg en een vermogen van 270 pk. Dit gaat een explosief bommetje worden. Die 270 paarden komen uit een 1.6 liter grote driecilinder motor. Om deze motor alleen in de Yaris te gaan leveren, zou wel heel erg kostbaar worden. Daarom is het goed nieuws.
G16E-GTS
De motor ((G16E-GTS) komt namelijk ook beschikbaar in de Toyota GR Corolla! Jazeker, een Corolla van Gazoo Racing. We haalden al een paar keer eerder aan op Autoblog dat er een snellere Corolla aan zit te komen. Het Britse Autoexpress weet te bevestigen dat deze combinatie eraan komt. Helaas weten ze ook voor wanneer de auto gepland staat: 2023.
250 pk
De GR Corolla wordt iets minder explosief in de markt gezet als de GR Yaris. De GR Corolla is moet meer een prettige allrounder zijn, zoals de Golf GTI, i30N of Focus ST. Het blok zal in de GR-Corolla dan ook iets minder vermogen leveren, alhoewel je met 250 pk zeker geen reden tot klagen zult hebben.
TNGA
Qua wegligging moet het ook goed komen. Het TNGA-platform waar de Corolla op staat (en dus ook de GR Corolla) zal voorzien zijn van multi-link ophanging. De transmissie zal waarschijnlijk dezelfde handbak zijn als uit de Yaris. Wel zal de Corolla het enkel en alleen met voorwielaandrijving moeten doen. Zo’n probleem is dat niet, tegenwoordig kunnen de voorwielen dat dankzij uitstekende banden soms zelfs een sperdifferientieel uitstekend van hun plaats.
vaakbenjetebang zegt
De nieuwe Corolla is ‘in the metal’ gewoon een fraai ding – misschien zelfs wel cool. Wie had dat ooit verwacht, van een C-segment Toyota?
rolov zegt
@vaakbenjetebang: de rest van de wereld weet dat al voor eeuwig. Alleen in nederland zijn te Duits ingesteld. Mensen geloven nog steeds in Duitse degelijkheid.
vaakbenjetebang zegt
Tot nu toe vond ik een Corolla of Auris nooit cool, zelfs niet fraai. Degelijk en betrouwbaar, absoluut. Maar nu zou je er gewoon eentje willen om hoe hij er uit ziet. Dat is nieuw.
nopetrolnofun zegt
Had het dan op zijn minst een 4 cilinder gemaakt, een 3 cilinder is het gewoon niet, in geen 1 auto.
jmeverts zegt
@nopetrolnofun: klinkt lekker zo’n halve V6
dirkv zegt
@nopetrolnofun: Ik ben ook niet zo van 3 cilinders maar ze kunnen best lekker klinken.
ghost zegt
@nopetrolnofun: kijk dit bedoel ik nou, je bent net een wijf af en toe met je eeuwige gezever..
PunicaOase zegt
@nopetrolnofun: 3-cil. in MINI Cooper is een prima blok, klinkt ook prima, behalve stationair..
Gulli zegt
@nopetrolnofun: in mijn in lengterichting geplaatste driecilinder zit net genoeg onbalans om stationair de auto te laten schudden als je met het gaspedaal speelt. Als ik er broembroem-geluiden bij maak is het net of ik in een dikke Charger met 6-liter V8 zit. Ook mooi.
toyotavenray zegt
2023 is gewoon te laat, zeker vanwege de co2 en fijnstof crisis.
Dutchcarwizard zegt
250 pk is wel netjes
Dutchdriftking zegt
Leuk! Ik zie nu al uit naar de vergelijkende test!
duderuud zegt
Jammer dat het geen vierwielaandrijving gaat worden. Dan was het echt een toppertje geweest.
tge2 zegt
De Duitsers en Belgen boffen maar. Die kunnen dit soort topwagens rijden tegen normale prijzen.
steelfighter zegt
Gooi hem ook gelijk in de supra voor 40k….
metalfalcon zegt
@toyotavenray Of in dat geval juist niet, zodat ze met de hybrides en de plugins de uitstoot nog flink naar beneden kunnen trekken tot die tijd. Toyota zit nu al bijna op het target van volgend jaar, als enige.
nout zegt
Lekker bezig Toyota! Goed werk voor het merk dit.
daniel1975 zegt
Bij dit formaat had ik liever een 2.0-2.2 gezien met 350 pk, bij de Yaris is het wel heel gaaf!