De compleet nieuwe Toyota Corolla staat medio september bij Toyota dealert en is alweer de tiende generatie van deze wereldwijde bestseller. Quote van Greg: “hij is saai.. kunnen we niet ontkennen, maar in je achterhoofd weet je bij deze auto dat t geen slechte koop is om te doen. Kwaliteit, rijplezier, lage servicekosten en afschrijving..”
De nieuwe Corolla komt in het C-segment naast de zakelijke Toyota Auris en de ruime Toyota Verso. De auto beschikt naast een nieuw platform en een nieuwe wielophanging tevens over een volledig nieuw remsysteem. Er is keuze uit 2 nieuwe motoren; een 1.6 16v Dual VVT-i 124 pk benzinemotor (met keuze uit twee transmissies) en een 2.0 D-4D-F 126 pk dieselmotor met standaard roetfilter en zesbak.
De prijzen voor de 1.6 instapper beginnen bij de 21.850,- (incl BTW), de 2.0 begint bij de 28.000,- De Toyota Corolla haalde overigens een maximale EuroNCAP score van 5 sterren voor volwassen inzittenden. Dus, waar wacht je nog op?
Djivy zegt
Ben ik de enige die vind dat Toyota écht nood heeft aan een sportwagen beter dan een zoveelste Corolla?
Marten zegt
Nee, je hebt helemaal gelijk. Op het moment kunnen we niets echt sportiefs kopen van Toyota. Als ze de laatste Celica nou wat kietelden met het 3.2 blok wat in die Auris zou komen (en hem achterwiel aandrijving gaven) zou je eindelijk weer een perfect tuningbak hebben : )
Maar ja, het blijft wel rijden allemaal. Wij hebben 4 toyota’s in de familie en ze voldoen stuk voor stuk heel goed. Met elkaar hebben ze bijna 1 miljoen km’s gereden zonder pech!
Barry330cd zegt
Die betrouwbaarheid is dan ook echt de enige reden om een een Toyota te overwegen. Maar als je gewoon ook plezier wilt beleven, geen suf image wilt en daarnaast ook je ogen wilt verwennen, dan moet je echt iets anders aanschaffen.
jellepelle zegt
ach het is niet zo mijn ding. Hij heeft een beetje weg van een honda acord wel iets ronder in de lijnen maar toch. Of ben ik de enige die dit vindt.
Klaas zegt
@Djivy: ja, Toyota is de grootste en één van de winstgevendste autofabtikanten ter wereld, dus hun line up is gewoon goed. Ze maken de auto’s die mensen echt kopen, niet de auto’s waar 15 jarige Autoblog lezers op geilen.
Geun zegt
mooie wagen, en mensen leer eens kijken naar het doel van toyota om zo’n auto te produceren.. Niet om te tunen, wat in mijn ogen “het verkrachten” is van een wagen. Wie goed, confortabel, aangenaam verplaatst wil worden, heeft met deze wagen een zeer goede beslissing genomen. het “opfokken” van motoren en racen hoort thuis op een circuit en niet op de openbare weg.
adios
Djivy zegt
@Klaas: stel je nu even voor dat de grootste autofabrikant ter wereld niet alleen steengoede auto’s maakt, maar ook nog eens tot de verbeelding spreekt. Dan kan het succes helemaal niet meer stuk.
Of waarom denk je dat Toyota in de F1 zit? Al sijpelt daar spijtig genoeg barweinig van door, in tegenstelling tot bijvoorbeeld BMW.
Sander zegt
Duidelijk verder geborduurd op de huidige Corolla op de Amerikaanse markt..
Marten zegt
@Geun
Ieder wat hij wil. Maar het zou wel fijn zijn dat je de keuze had om een echte sportieve Toyota te kopen, als je dat wilt. En dat is helaas niet het geval bij Toyota. Oja, de corolla compressor! hmmm… Helaas kun je die motor niet krijgen in de Verso! Dat zou een perfecte family-car zijn! Met 230 pk de kids naar school brengen hihi
Frank zegt
betrouwbaar ja, dat is een non ook.
Chrizzzie zegt
@ Barry330cd: Jij hebt misschien gelijk maar wat jij beschrijft is toch niet de merendeel van de autokopers en zodoende wordt de Corollo toch een succes.
@ Djivy: Design is toch wel redelijk continentaal gebonden en de Corolla is wat dat betreft veel meer een wereldauto die in verschillende continenten goede aftrek vindt. Wat betreft F1 denk ik dat Toyota hier meer in zit om hun technische expertise te benadrukken dan een sportief imaggo te krijgen.
Het geheim van Toyota´s betrouwbaarheid en sommige andere Chinese automerken is dat zij de onderdelen productie en ontwikkeling veel minder uitbesteden aan derden en als ze dit doen, dan is het een bedrijf dat verwant is aan Toyota. Aisin is bijvoorbeeld een van de grootse automotive leveranciers terwijl zij grotendeels alleen maar aan Toyota leveren. Dit concept zorgt ervoor dat Toyota veel meer controle kan uitoefenen op de kwaliteit wat duidelijk zijn vruchten afwerpt.
Brecht zegt
Lol hier in België staat hij al 2 weken in de showroom en kun je hem al bestellen.
En hij heeft hetzelfde dashbourd als de auris.
en vanachter is er ook niet zovéél plaats dus kun je beter een auris kopen.
Al zal de koffer wel ietsjes groter zijn van de corolla.
Toch zou ik voor de auris kiezen.
En die valt mooi uit in zwart, 3deurs en 17 duimers.
En je zit toch vanbinnen als je rijdt, dus vindt ik het best een leuke wagen ;)
Citrofiel zegt
Ik vind dit er stukken beter uit zien dan de Auris. En niet omdat het een sedan is, maar de belijning enzo bevalt me gewoon stukken beter dan die saaie Auris.
Lustigson zegt
’t Is een kleine uitvoering van de 2007 Camry. Ik vind ‘m netjes.
Marten zegt
Wat zijn die 2 kleine gaatje onderin de achterbumper? Uitlaten?
sven zegt
Tja , betrouwbaar dat wel maar daar is dan in de F niets van te merken !
Mensen kopen nog heel veel op gebied van design en prijs !
Over prijs valt te discutieren , over design niet !
Of je ziet een model graag of niet !
Kijk naar Renault , niet echt het imago van de betrouwbaarste , toch niet de voorbije jaren (maar daar komt verandering in )en toch staan ze steeds in de top 3 van best verkopende merken in de Benelux
Ook het design dat veel te speciaal ( vroeger ) of te klassiek ( nu ) lijkt vele mensen te kunnen bekoren !
sven zegt
F1 moet er staan !
Golfke zegt
Echt weer een Corolla Sedan, al 10 generaties lang saai en nietszeggend.
Maar dit model designtechnisch een tijdloze auto, dat is de Corolla sinds de E100 (’92-’97) niet meer geweest. Het model vanaf ’97 was zo gruwelijk lelijk, dat de tranen in je ogen sprongen….daarna kwam een modelchange die designtechnisch al stukken beter was, maar de tekentafel had verlaten zonder dat de ontwerper er helemaal mee klaar was.
Kortom, als je het mij vraagt; Saai, Herkenbaar en alweer een stukje beter verder op de tekentafel geweest.
Greg zegt
Waauw… I have been quoted on the internet!!!!!
Mijn dag, wat zeg ik…. dit hele jaar kan niet meer stuk :lol:
autoblogger zegt
LOL @ Greg ;)
Greg zegt
@autoblogger
ja man… ik straal er helemaal van
On topic @ sven:
Er speelt nog veel meer dan prijs en design. Merktrouw bijvoorbeeld.
Een groot deel van de Opel-rijders om maar es wat te noemen hoeft niet 2x na te denken als men toe is aan een nieuwe auto. Men gaat met de snelheid van het licht naar de dichtsbijzijnde Opeldealer voor de volgende auto.
Ook Renault heeft in de Benelux van die die-hard klanten die niets willen weten van andere merken, ongeacht het design van de Renaults. Ze zien er altijd wel iets positiefs in, dat de aankoop rechtvaardigt.
DAT zegt
Ik denk dat de kwaliteit van Toyota ook deels aan hun berijders ligt:
Dat zijn rustigere rijders, gaan stipt naar de garage, kortom behoudend en saai.
Andere auto’s worden door hun berijder veel meer uitgedaagd; stevig acceleren, hard rijden (duitse auto’s) of worden matig onderhoudem (frans/italiaans auto’s)) want het ding schrijft toch te veel af om er veel in te investeren.
Palo Vieluc zegt
Ligt het aan mij of is dit Toyota’s wanhoopspoging om de nieuwe VW Jetta weg te concureren? Met gesloten ogen kan men echt wel dezelfde lijn herkennen. Wedden dat de breakversie ook in de buurt zal komen van VW-design?
Palo Vieluc zegt
Halfgesloten ogen dus…
Greg zegt
@DAT
zou je denken, omdat Toyota hier relatief veel oudere klanten kent. Wereldwijd wordt Toyota echter door alle leeftijdscategorieen gereden. Ook door jongere mensen die in Supra’s, Celica’s, Corolla’s enz. die auto’s tot het uiterste drijven. En toch blijven de Toyota’s heel vanwege de kwaliteit van die auto’s.
Ik kom op plekken buiten Europa, waarbij 90% van de auto’s Toyota’s zijn, omdat de wegen daar zo slecht begaanbaar zijn dat auto’s van andere merken het simpelweg begeven.
Ahura zegt
Nette auto voor de behoudende mens die een goeie en betrouwbare auto zoekt. Mijn keus zou het niet zijn
Ahura zegt
“Ligt het aan mij of is dit Toyota’s wanhoopspoging om de nieuwe VW Jetta weg te concureren? Met gesloten ogen kan men echt wel dezelfde lijn herkennen. Wedden dat de breakversie ook in de buurt zal komen van VW-design?”
Ja ligt aan jou. De stationwagon hebben ze al een tijdje in Japan en lijkt op een kleinere en gedateerdere Avensis Wagon. En die auto komt niet naar Europa
En de Jetta vergelijking snap ik niet. Het is gewoon een voortborduursel op de bestaande Corolla sedan al lijkt ie nu meer op de huidige Amerikaanse:
Frostbite zegt
Daar geloof ik niks van, daarvoor heeft elk merk een te groot gamma aan modellen met bijbehorende doelgroep.
Zowiezo zijn dat wel heel sneue stereotypes; Toyota rijders rustig? Duitsers aso? Ik kan in mijn directe omgeving alleen al tegenvoorbeelden geven.
Verder lijk je te impliceren dat alle auto’s min of meer van dezelfde kwaliteit zijn.
DAT zegt
@Greg 90%? We houden het toch wel even bij de Europese markt? In andere wereldelen gelden weer hele andere omstandigheden.
Trouwens, jonge mensen in een Corolla zullen vast ook behoudend en saai zijn.
Greg zegt
@DAT
Jouw stelling was: Toyota’s worden anders gereden (lees rustiger/behoudender) en daarom valt het welllicht mee met de betrrouwbaarheid van die auto’s. Ik haal aan dat daar niets van waar is, omdat die auto’s bewezen hebben in allerlei omstandigheden (ook buiten Europa) en met allerlei diverse berijders, betrouwbaar te zijn. Betrouwbaarder zelfs dan menig ander merk. Je wordt niet zomaar de nummer 1 van de wereld, qua verkochte modellen.
En wat een bizar vooroordeel is dat; wie in een Corolla rijdt is behoudend en saai. Let me guess; wie een BMW heeft is een dealer en een Golf GTI rijder is een sjonnie?? ;-)
Furby C-Rules zegt
Is dit de nieuwe?
Oh
Dacht dat het de oude was?
TimMR2 zegt
Laat de MR2 dan maar terugkomen, ’t liefst zoals de SW20. Dat is nog steeds een toyota die koppen doet draaien :D en hij rijdt ook nog eens erg lekker en sportief :D
Knetter zegt
In China afgelopen zomer regelmatig de nieuwe chinese versie van de Camry tegengekomen, best mooie wagen (in tegenstelling tot deze corolla en alle vorige camrys): http://product.guangzhoutoyota.com.cn/product/
speedlimit zegt
@ TimMR2
SW20 da’s de mooiste MR2 die ze ooit gebouwd hebben…zet er ’n 3S-GTE in en ’t feest is begonnen!
Zit verder niet op deze corolla te wachten want ’t is ’n sedan en ’n hatch zou mooier zijn maar ja daar is de auris voor.
Waarom doen ze er niet meteen ’n D-Cat in deze corolla?
Armada zegt
Als dit nieuw is, waarom rijden er in Turkije dan al hele hordes van dit model?
autoblogger zegt
Omdat dat een testlocatie van Toyota is? ;)
DAT zegt
@Greg
In al die kwaliteitonderzoeken wordt nooit de gebruiker betrokken in het verhaal.
En, vooroordeel of niet, ik denk dat er absoluut een relatie is tussen automerk en levensstijl. Zelfs dating-bureaus gebruiken het om een match te maken.
Chief_S5 zegt
@ Klaas: Hé hé hé, hier een 15 jarige die wel kan geilen op een Landcruiser hoor! ;)
De Corolla ziet er niet te spannend uit, ik denk dat hij daardoor veel zal worden verkocht aan mensen die het niet zo hebben op spannend design, mensen die gewoon een betrouwbare auto willen zonder al die dingetjes. Ik zou trouwens niet willen zeggen: Corolla OF Sportwagen. Maar, Corolla & Sportwagen. :)
Romeo zegt
Feit is dat BMW-rijders en Audi-rijders nooit een Toyota zullen kopen. Omdat een Toyota te weinig emotie heeft of de wegligging is niet goed genoeg of…of…
Dus niet leuteren. Koop gewoon je eigen merk en doe je ding. Toyota komt er wel. Wat zeg ik? Ze zijn er al….
Toyota is de grootste autofabrikant ter wereld.
Ca.dil zegt
Emotie? Emotioneel word je wel ja, als je in de garage staat…
En rijgedrag…? Alsof ze ooit in een Toyota gereden hebben voordat ze zeggen dat het rijgedrag slecht is…
tim zegt
heeft geen maximumscore op EuroNCAP hij haalt “slechts” 34 punten terwijl de maximumscore 37 is. Enkel de Nissan Qashqai heeft deze score al behaalt.
autoblogger zegt
Ik bedoel maximaal 5 sterren, of kun je ook een score van 6 sterren halen?
speedlimit zegt
@ DAT
“In al die kwaliteitonderzoeken wordt nooit de gebruiker betrokken in het verhaal”
Wellicht dat jij uit belgie komt of verder van nederland vandaan maar hier hebben we ook zoiets als de autoweek tevredenheidstroffee.
Bij dit onderzoek worden alleen de automobilisten zelf betrokken…zolang als dit onderzoek al bestaat staan er alleen maar japanners bovenaan in de einduitslag.
Romeo zegt
Speedlimit owned hier iemand keihard ….
Gotty zegt
@Frank: Nou, dan ga jij toch lekker in een non rijden…
@Chrizzzie: Toyota is Japans, net als: Daihatsu; Honda; Hyundai; Infiniti; Lexus; Mazda; Mitsubishi; Nissan; Subaru; Suzuki.
Greg & DAT Discussiëren over De betrouwbaarheid van Toyota’s buiten Europa:
En daar kan ik nog aantoevoegen dat de Toyota Pickup veel wordt gebruikt in oorlogsgebieden. En dan heb ik het niet over die groene pantserwagens.
Greg zegt
@speedlimit
je hebt groot gelijk!
@DAT
Als je benieuwd bent naar de ervaringen van een gebruiker: Ik rijd in een Duitse auto, een VW Golf. Deze auto zou moeten uitblinken in betrouwbaarheid enz. Niets is minder waar. Heel veel ellende mee gehad, die voor een deel in de garantieperiode is hersteld. Voor mij geen “betrouwbare” VW Golf meer.
firefly zegt
Het ontwerp lijkt wat dedateerd. Alsof de neus 10 jaar geleden al ontworpen is. De Avensis die toch al een tijdje mee gaat ziet er zelfs moderner uit.
Patrick v. F. zegt
Ik vind ‘m erg veel lijken op ’n avensis. Ook inderdaad niet echt ’n opvallende of spannende auto om te zien. Maar tis wel ’n toyota, dus goed.
mashell zegt
Ik verwacht deze binnenkort op de A1 aan te treffen met pakweg 100km/h, een fietsenrek er achterop (voorzien van 2 loeizware Gazelle stadsfietsen) en voorin 2 tevreden 55+ers.
De vergrijzing komt, Toyota springt daar op in met de ultieme grijze auto. Die gaan geld verdienen!
audi racer zegt
In Turkije ben ik hem al meerdere malen tegengekomen de voorkant vind ik wel oke achterkant is helemaal niets, owja voor de mensen die hem willen bestellen raad ik een blauw metallic lak aan, want die vond ik toch wel het mooiste.
Andy zegt
Ik zal eens wat zeggen he. Ik heb zelf mijn eerste corolla achter de rug; en ik kan u met heel veel plezier vertellen dat ik meerdere keren per week 200km/h heb gereden met die zogezegd saaie auto. Ik heb meer dan 1 ander merk het nakijken gegeven met deze duffe bak. Dus al die zever over oubollig en saai, laat dat maar zo. Ik heb van veel mensen gehoord dat ik een zeer mooie wagen had.
En dan heb ik het over die zogezegd spuuglelijke e11 met de kikkerogen.
1 kanttekening. Mijn auto was wel getuned(wrc-look).
Ik zei dat ik hem net achter de rug heb, want ik heb net zo’n duffe en oersaaie corolla sedan gekocht. En weet je waarom ik niet een ander merk heb gekocht?
Omdat ik geen zin heb om verrassingen tegen te komen wat betreft kapotte onderdelen of dergelijke. Jonge mensen hebben geen nood aan blitse auto’s die mss goed zijn. Het komt erop aan een auto te hebben die niet voor verrassingen zorgt.
De laatste jaren is het trouwens een hele hype geweest rond de gooljes. Iedereen moest er een hebben. Wel, ik kan u zeggen, ik vind die golfjes heel lelijk. Heel zo’n golfbak is vierkant en outdated. En dat is maar 1 voorbeeld. Geef mij dan maar 100 keer liever mijn toyota.
Ik had het nog niet gezegd, maar ik ben zelf 25. Dus absoluut niet het opa type dat hier alsmaar wordt aangehaald.
Langs de andere kant moet ik wel toegeven dat ik de nieuwe sedan nog maar 1 keer heb zien rondrijden, en dat was met een 80 jarige erin.
Dus tsjah, tegenslag zeker
Andy zegt
Toen ik de nieuwe sedan trouwens voor de eerste keer zag staan bij de dealer, had ik het type nog niet goed gezien. En mijn eerste gedachte was. amai, de nieuwe camry ziet er erg goed uit. En geloof mij, in het echt ziet hij er ect heel goed uit, zelfs van dichtbij. Ik lees meer goede reviews over de auris. Waarom ik die niet gekocht heb?? Heb je die aurissen al eens in het verkeer zien rijden?? Langs achter is het echt wel verschrikkelijk. Zo lelijk. Int begin vond ik hem nog mooi, maar hoe meer ik m zie, hoe minder hij me aanspreekt. En bij de corolla is dit niet het geval.
Andy zegt
aan “mashell” trouwens, tzal kik toch nie mogen zijn die ge tegenkomt in de corolla, want dan zal et vermoedelijk in uw gat zijn om u aan te manen om uit de weg te gaan. En als ik dan 100 rijd, dan zal dan wss uw schuld zijn.