Een frisse verschijning, de nieuwe generatie Toyota C-HR.
Persoonlijk vind ik de eerste generatie Toyota C-HR één van de minst fraaie crossovers op de markt. En dan druk ik me nog netjes uit. Alhoewel er ongetwijfeld fans waren te vinden voor het design, maakt de Japanse autofabrikant een revolutie met de tweede generatie C-HR.
Design
De nieuwe Toyota C-HR heeft dezelfde designtaal meegekregen als de nieuwste generatie Prius. Het hybride icoon werd destijds met veel lof ontvangen. Wellicht dat de C-HR hetzelfde staat te gebeuren. Al is en blijft het een crossover en deze carrosserievorm zal nooit een legendarisch ontwerp worden.
De C-HR moet scoren op de Europese markt. Vandaar dat Toyota de auto van een Europees design heeft voorzien. De wielen zijn optioneel zelfs tot 20 inch te verkrijgen. Wat het met het comfort van de auto doet weet ik niet, maar zo’n grote maat klinkt wel heel spectaculair voor een C-HR.
Ook nieuw in dit ontwerp is de stijl van de tweekleurige lak. Het contrasterende zwarte dak wordt doorgetrokken tot de achterbumper. Niet iedereen zal fan zijn van two-tone, maar de C-HR is nooit een auto geweest om iedereen te pleasen. Het succes van de eerste generatie heeft bewezen dat er genoeg volk is dat wel interesse heeft in deze hybride crossover.
Aandrijflijn
Over hybride gesproken. De C-HR komt er als reguliere HEV en als PHEV. Daarmee bestaat het gamma uit een 1.8 liter en een 2.0 liter viercilinder benzinemotor. De nieuwe C-HR is uitgerust met de vijfde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn.
Details over bijvoorbeeld het vermogen en de actieradius van de PHEV zijn nog niet bekendgemaakt. Jammer, want nu zit je met halve info. In aanloop naar de marktintroductie rond de jaarwisseling zal er ongetwijfeld meer bekend worden over deze hybride.
Nieuw interieur
In de nieuwe Toyota C-HR tref je een kersvers interieur aan. Afhankelijk van het uitrustingsniveau, kijk je naar een 12.3 inch display waar alle info op getoond wordt. Standaard is het scherm 8.3 inch groot. Toyota spreekt over scherpe graphics en duidelijke informatie. Kijk, toch wel handige info voor de gemiddelde klant van het merk. Hoef je geen leesbril op en af te doen tijdens het rijden. Apple CarPlay of Android Auto zijn draadloos te gebruiken.
Geheel in trend met andere merken kun je ook in het interieur er een gezellige kermis van maken. De sfeerverlichting aan boord van de hybride biedt 64 kleuren om uit te kiezen. Er is ook een programma van 24 veranderende tinten, gesynchroniseerd met de klok. Voor als je niet kunt kiezen. Dergelijke verlichting beleeft zijn debuut op de C-HR. Er is nog geen ander model van Toyota met dit systeem.
Panoramadak
Een sterke verbetering is het nieuwe vaste panoramadak. Het dak is uitgerust met twee coatings om warmte in de winter vast te houden in het interieur en juist bij zonnig weer warmte buiten de auto te houden. Dit brengt meerdere voordelen met zich mee. Je hebt de airco minder hard nodig, het dak is 5k g lichter én de hoofdruimte is met 3 cm toegenomen.
Marktlancering
Toyota zegt dat de nieuwe C-HR rond de jaarwisseling op de markt komt. Met de lancering is er tijdelijk de keuze uit de Première Edition of de GR Sport Première Edition. Laatstgenoemde komt met allerlei Gazoo Racing frutsels zoals de grotere 20 inch wielen, GR badges, een ander patroon voor de grille en sportstoelen voor. Ook zijn een aantal extra’s standaard op deze uitvoering, waaronder een head-up display en een JBL-premium audiosysteem.
Prijzen en meer informatie van de tweede generatie C-HR worden in een later stadium bekendgemaakt.
erce zegt
Ik vind het geen mooie auto, maar vind wel dat Toyota dat Two Tone (net als bij de Aygo X) enorm goed doet.
Edge zegt
Ja, en ik vind het tof dat Toyota weer iets van een visuele merkidentiteit krijgt. De afgelopen jaren was het niet heel erg samenhangend. Het was betrouwbaar, het was saai, maar er was niet echt iets wat zo’n auto typisch Toyota maakt. Nu zijn ze met de Crown, Prius en nieuwe C-HR toch goed op weg om dat ook weer op orde te krijgen
utregcity zegt
Bijzonder…
shicomm zegt
Een beetje rare toepassing van de twotone maar de styling is verder wel een grote stap vooruit in vergelijk met de huidige.
Benieuwd hoe de binnenruimte er op vooruit gaat ; die is nu voor de buiten maat ronduit krap te noemen naar mijn mening.
hondafiel zegt
Auto’s in two-tone gaan bij mij direct al van mijn wensenlijstje af.
Los van dit zal het ongetwijfeld een verkooptopper worden.
Johanneke zegt
Aah, op ieder punt een slechtere auto dan de Prius, maar je zit wel 5cm hoger, en als je een fietser of voetganger aanrijdt zijn ze meteen dood omdat de voorkant als een bestelbus is.
Verkooptopper in wording!
mustang750supersnake zegt
jullie vergeten lelijk in de titel erbij te zetten….