Niemand heeft deze Toyota Camry ooit verteld om zijn commentaar voor zich te houden aan de grote muil te zien.
De Toyota Camry in Nederland kun je het beste beschrijven als een dwaalgast. De auto werd na een carrière in Europa in de vroege jaren ’00 een beetje overbodig door de Avensis die wat meer op ons gericht was. De realiteit is op zich grappig: de Avensis is niet meer onder ons en de nog steeds wat Amerikaans georiënteerde Camry kun je gewoon weer bestellen. Je mag kiezen uit alle beschikbare motoren, zo lang het maar de 2.5 liter viercilinder HEV is.
Voorbeeld volgen
De VS, waar de Toyota Camry nog steeds razend populair is, volgt dat voorbeeld met de gloednieuwe ‘2025’ Toyota Camry. De 3.5 liter V6 gaat eruit, evenals de verrassend sportieve Camry TRD. Enkel nog de viercilinder hybride dus. Daar komen we zo even op terug, want de nieuwe Camry ontvangt ook een flinke facelift.
Toyota Camry facelift
De Toyota Camry integreert namelijk de ‘hamerhaai’-designtaal in de voorkant van de sedan. Ook al zitten de koplampen op dezelfde plek als voorheen, ze vallen nu iets anders in de bumper. Samen met de C-vormige dagrijverlichting en nieuwe bumper valt de Camry daardoor in toon met auto’s als de Prius en C-HR. Wel moet je op de koop toe nemen dat Toyota meedoet met de grote grille-hype, waardoor de Camry zoals gezegd wel een grote muil krijgt. De grille gespoten in carrosseriekleur probeert het te verbloemen, tevergeefs.
De achterzijde lijkt meer op de huidige Camry, met optioneel zelfs een zwart stuk tussen de achterlichten om een soort lichtbalk die geen licht geeft te vormen. Ook zien we voor het topmodel XSE nog steeds een optioneel two-tone ontwerp met een contrasterend dak.
Interieur
Toyota’s exterieurdesign is dik op orde, de recente interieurs kunnen qua moderniteit nog wel wat werk gebruiken. Een elegantere oplossing voor de schakelknots, bijvoorbeeld. Nou zijn wij absoluut niet tegen fysieke knoppen vanuit een ergonomie-perspectief, maar een knoppenbrij van plastic knopjes (zoals op het stuur) toont wel aan dat ook daar designtechnisch betere oplossingen voor zijn. Standaard krijg je een 7 inch digitale tellerbak en een 8 inch scherm in het midden, optioneel worden die beide 12,3 inch groot. Dat is dan wel weer lekker modern en ook de ondersteuning voor draadloos Apple CarPlay/Android Auto is fijn. Middels de Toyota-app fungeert je telefoon als sleutel.
Motor(en)
Om even terug te komen op het motorenaanbod van de nieuwe Toyota Camry: ook in de VS dropt Toyota elke motor behalve de 2.5 liter HEV. De Camry V6 is dus exit en wij durven niet te zeggen dat ‘ie ooit terugkomt. De 2.5 levert met voorwielaandrijving 225 pk, met vierwielaandrijving zelfs 232 pk. De 2.5 is dezelfde als die we kennen, maar de elektromotoren zijn compleet herzien voor meer efficiëntie. Nog steeds is de bak een eCVT en dat is je enige optie.
Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. Gezien het feit dat de Toyota Camry zo lang nog in Europa geleverd wordt, zou je zeggen dat wij deze nieuwe versie ook zouden krijgen. Al is dit wel het ideale moment om een auto met niet denderende verkoopcijfers een natuurlijk einde te bezorgen. In de VS lusten ze er wel pap van, daar is het nog steeds de best verkochte sedan.
Thieuke zegt
Gewoon een mooie sedan.
Robert zegt
Ik kan er met de beste wil van de wereld niks mooi aan vinden. Die oude Camry’s die we hier in de jaren negentig nog wel eens zagen rijden (en die schier onverwoestbaar schijnen te zijn), die vond ik wel wat hebben, maar dit… nee.
Thieuke zegt
Ieder zijn smaak toch? Wat vind jij een mooie sedan?
Robert zegt
Mazda 6 (derde generatie, > 2012)
brammetjedeb zegt
Volledig eens! Ik vinnum gaaf!
papa zegt
puike auto, schurkt zo wel tegen de lexussen aan
potjak zegt
Je ziet aan alles dat deze auto niet voor de Europese markt ontwikkeld is. Goede auto’s maar zal hier geen potten kunnen breken.
dijan zegt
En niemand die iets heeft aan te merken aan de Grille ? Tjonge ,jonge , ja het is geen Audi ,anders stond te al meerdere keren hier .
Thieuke zegt
Tsja, wat wil je? Ik heb een Lexus. Ook niet ieder zijn smaak als het om de grille gaat :). Maar ben dus wel gewend aan grote grillen. Die van Audi vind ik overigens prima, maar de grille van de 7-serie BMW kan ik (nog) niet aan wennen.
Loek zegt
@dijan: ik kan je met zekerheid zeggen dat als het om een lelijke grote grille gaat, niemand het meer over Audi heeft.
Hun concullega’s uit Beieren hebben daar wel voor gezorgd.
V300amg zegt
Audi? Ik vindt de Lexus LM serie anders echt een hele mooie Grille hebben haha. Daar is Audi echt niks bij hoor.
Dutchdriftking zegt
Als je ook maar een beetje een kans wil maken met dit model in Europa dan zal je toch met een station moeten komen. De huidige Corrola doet het volgensmij best goed.
lekkerlinksrijden zegt
Dan vind ik de nieuwe Honda accord mooier om te zien, niet dat we die hier gaan zien maar toch
mjpamsterdam zegt
Grote muil ? In vergelijking met de gemiddelde BMW is het een bescheiden pruilbekkie. Mooie auto overigens.
okdoei zegt
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dat zegt ie als ie voorbij rijdt.
mashell zegt
Dat doet Kia beter. Eigenlijk doet Kia tegenwoordig alles beter dan Toyota…
THSD zegt
Ook 10 jaar garantie idd of…oh nee oepsie kom terug naar het heden 😉
B00G1E zegt
Iemand in mijn buurt rijdt de v6 XSE TRD versie, best een aardige verschijning. De standaard versies loop ik niet heel warm van.
thjvanvlerken zegt
Ik ze er genoeg rijden in Europa. Jammer dat het geen station is…