Maar willen we dat? De nieuwe Toyota C-HR verzet bakens die men niet hoefde te verzetten.
De Toyota C-HR is zo’n auto voor mensen die braaf leven en spanning willen uitstralen. Begrijp ons niet verkeerd, dit zijn in principe hele goede auto’s. Ze rijden prima voor wat het is en ze zijn ongetwijfeld erg betrouwbaar.
Het is alleen die rare styling, het feit dat het een crossover is en dat het verder iets moet uitstralen dat het niet is. Met deze auto ga je Dakar niet winnen. Zelfs op de oude Network Q RAC Rally kom je niet ver. Nee, dit is eigenlijk een Toyota Corolla met pretenties.
Styling
Enfin, dit is natuurlijk de concurrent van de Nissan Juke. In de strijd om Huishoudbeurs-bezoekers heeft Toyota een nieuwe C-HR op komst, de C-HR Prologue. Deze is volgens Toyota gedurfd. Dat gedurfd zoals de EasyToys collectie van Tante Nel ook is, of de 50 Shades DVD van Juffrouw Jannie. En de lederen feestpet van Oom Cor.
Wat kunnen we zeggen van de tweede generatie? Nou, dat de nieuwe designtaal van Toyota beter ‘werkt’ dan die van afgelopen jaren. De Mirai, Crown en zelfs de Prius zijn aanzienlijk strakker en dynamischer vormgegeven dan hun voorgangers. Met name de iets eenvoudigere styling lijkt ons een slimme zet. Doorgaans blijft dat tijdlozer.
Aandrijving nieuwe Toyota C-HR
Dat geldt niet voor het kleurschema, overigens. De C-HR is namelijk voorzien van een zogenaamde ’tri-tone’-kleurstelling. Je ziet namelijk metaalzwart, carbonzwart én sulphur. Dat is dan iets minder tijdloos. Die two-tone kleurstelling van Peugeot is nooit écht aangeslagen, dus weten niet zeker of dit een toekomst heeft. Wellicht dat Toyota het als optie gaat aanbieden.
Qua techniek is het een Toyota voor de korte termijn. Dat houdt in: geen elektrische aandrijving, wel elektrificatie. De nieuwe Toyota C-HR krijgt namelijk een hybride-aandrijflijn en er komt ook een versie met stekker, waarbij de batterijen uit Europa komen.
Wanneer de nieuwe C-HR komt is niet zeker, maar hij ziet er behoorlijk ‘af’ uit. Kleinere wieltjes eronder en je kan ‘m eigenlijk zo in een Vinexwijk parkeren.
Meer lezen? Dit zijn de gamechangers van het nieuwe millennium!
tenaci zegt
Hij is toch nog steeds een stuk mooier dan een Urus
Jens_Roadster zegt
Niet echt nee.
Roadster1976 zegt
Beetje negatief geschreven dit. Komt het imdat het maandag is of was de Sint niet lief voor je?
Ik zou het liefst ook overal de meest mooie auto’s zien rijden maar feit is dat de VW’s e.d het gewoon het beste doen. Is dat erg? Nee. Ze zijn praktisch en betrouwbaar.
Als schrijver zou ik juist blij zijn met Toyota omdat de looks beter zijn dan menig polo, golf, ID3 of Tesla. Omarm het en bewaar dit bericht dan als je weer iets schrijft over een Audi of een VW…
aphelien zegt
Kan natuurlijk geen Neerlands stukje autojournalistiek zijn zonder “VAG Good, Toyota Bad” ondertoon. Zou een VW overigens niet beschrijven als betrouwbaar, ze doen het beter dan voorheen maar het zit nog steeds niet op het niveau van de Japanners en Koreanen. Zakelijke look en strak interieur geef ik ze, maar daar is ook alles mee gezegd.
kniesoor zegt
Vind het – zeker in deze kleurstelling – wel een grappig ding om te zien. Datzelfde geldt voor een Aygo X. Geloof overigens niet, dat dat een populaire mening is . . . 🙂
drdre1 zegt
Doet me, qua kleurstelling en design, denken aan die Nissan GT-R50: https://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-gt-r50-lijkt-niets-op-het-origineel-111532
Vind ’t wel mooi. :-)
Duell zegt
Leuk een ander design dan anders. Dat doet Toyota best goed de laatste tijd.
En die ouwe mensen die Toyota kopen , die kopen toch wel.
aphelien zegt
Wie had tien jaar geleden gedacht dat uitgerekend dit merk een sterke designtaal zou hebben? Zelfs de aankomende Prius ziet er strak uit. Goed bezig Toyota.
luchtgekoeld zegt
Wat is er mis met n Juke? Heb nog nooit zo’n goede auto gehad…
kniesoor zegt
Jan Boskamp, ben jij ‘t ? 🙂
flyerbunch zegt
Concepten zien er altijd een stuk leuker uit dan de productie modellen..