Toyota heeft behoorlijk lang gewacht met turbo-motoren, de Japanse fabrikant zette vooral in op hybridetechniek. Ze zijn om en lepelen een nieuw ontwikkelde 1.2T in de gefacelifte Auris.
Daar waar veel fabrikanten driecilindermotoren toepassen in auto’s uit het C-segment en soms zelfs het D-segment, is de 1.2T van Toyota nog gewoon een viercilinder. Toch is het niet zomaar een kleine viercilinder met een turbo, Toyota past bijzondere techniek toe om het blok zo efficient en zuinig mogelijk te maken.
Zo kan het blok onder lage belasting omschakelen van de conventionele Otto-cyclus op de Atkinson-cyclus. Praktisch komt het er op neer dat de inlaatkleppen wat langer open blijven, zodat er wat lucht uit de verbrandingskamer kan ontsnappen wanneer de zuiger aan zijn opwaartse beweging begint. Het resultaat is een lager vermogen, maar een hogere efficiency en daarmee dus een lager verbruik.
Verder heeft de 1.2T een watergekoelde turbo en een warmtewisselaar en is Toyota’s variabele klepbediening (VVT-i) aanwezig. De 1.2T is goed voor 116 pk en 185 Nm. Daarmee sprint de gefacelifte Auris in 10,1 seconden naar de honderd en haalt hij een top van 200 km/u. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 4.7 liter per 100 km. Dat komt neer op een uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer, goed voor 20 procent bijtelling.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.