Geef toe: dit is geen lelijke auto.
Voorlopig moeten we vooral ‘bang’ zijn voor betaalbare Chinese auto’s, premiummerken hebben nog weinig concurrentie te duchten vanuit China. Toch komen de Chinezen ook met steeds meer auto’s in het topsegment. Zo schreven we vorige week nog over een nieuwe Geely-supercar, terwijl Xiaomi met een serieuze sportsedan komt. En nu is er een toplimo op komst.
Hier is ook een smartphonefabrikant bij betrokken, namelijk Huawei. Zij bouwen al auto’s in samenwerking met Chery, maar nu zijn ze ook in zee gegaan met JAC. Dit merk betrad de Nederlandse markt met een goedkope cross-over genaamd de iEV7s, maar daarvan staan er tot op heden slechts zeven op kenteken.
Enfin, deze twee merken hebben een nieuw automerk (ja, WEER een nieuw merk) uit de grond gestampt genaamd Maextro. Dit bekt totaal niet lekker, maar dat ligt misschien aan ons. Hopelijk kunnen de Chinezen dit wel uitspreken.
Maextro gaat zich richten op de bovenkant van de markt, want hun eerste model is een 5,5 meter lange topsedan genaamd de S800. Daarmee kun je dus mooi een S-Klasse eigenaar aftroeven die een S500 of een S600 heeft. Uiteraard is de Maextro wel volledig elektrisch.
We hebben nog maar één plaatje van de Maextro S800, maar we moeten toegeven: het ziet er gelikt uit. Het design is lekker clean en traditioneel. Natuurlijk kun je zeggen dat het een kruising is tussen een Rolls-Royce Phantom, een BMW 7 Serie en een Aston Martin Rapide, maar die kruising is dan wel goed gelukt.
Overigens moeten we ons oordeel nog even uitstellen tot we ook de voorkant te zien krijgen. Afgaande op de spyshots wordt die een stuk minder conservatief dan de zijkant, met verticale koplampen. Het lijkt erop dat de Chinezen toch de verleiding niet konden weerstaan om er wat rare designfratsen toe te voegen.
Dat de Maextro ook naar Europa komt lijkt niet waarschijnlijk, maar je weet het nooit. Er zullen waarschijnlijk niet veel Mercedes-kopers warm lopen voor een elektrisch alternatief uit China, als je bedenkt dat de EQS al mondjesmaat verkoopt. Maar wellicht zijn de Chinese klanten wel te porren voor een topsedan van eigen bodem.
ouwedibbes83 zegt
Ik vind m maar rare proporties hebben. De daklijn is op z’n hoogst voorbij de B-stijl, de ruit voor de achterpassagiers is uit verhouding en de achteruit is wat aan de kleine kant. Duidelijk ontworpen als “verlengde” versie, maar niet subtiel gedaan.
Fernando zegt
@machielvdd ; heb je de verkeerde foto voor dit artikel gebruikt? Dit is toch geen sedan.
Gelukkig blijft het in China, scheelt wel een berg CO2 aan transport
Thieuke zegt
Is wel een sedan.
Heeft toch duidelijk een achterklep die alleen toegang biedt tot de bagageruimte, ergo: een sedan?
alfagtv6 zegt
Dit is wel lelijk
Thieuke zegt
Ik geef helemaal niet toe dat het geen lelijke auto is, want dit is wel een lelijke auto. En nee, niet omdat het uit China komt, want heb niks tegen Chinese auto’s, er zijn er zelfs echt wel mooie bij….
Deze is niet mooi. Rare C-stijl, niet in proporties, een soort van verlengde coupé? Ik vind het net een poepende tekkel…
mrrobot zegt
De AI koptitel prompt bij Autoblog loopt nog niet helemaal choco…
intimrasiert zegt
En velgen 1 op 1 gejat van Renault Alpine