Met het nieuwe Tesla-platform kan het merk misschien weer een beetje voorsprong terugwinnen en anders gewoon vies veel geld verdienen.
De automobielindustrie heeft bewezen behoorlijk snel te kunnen schakelen. Lees het heetste autonieuws van 10 jaar terug en nu en je ziet dat de meeste merken in rap tempo elektrische auto’s in de showrooms hebben staan. En als dat niet het geval is, zitten ze in de planning en is een groot gedeelte geëlektrificeerd. Behalve bij Toyota dan, die zijn nogal laat.
Wat je nu ook ziet is dat Tesla, ooit de pionier van elektrische auto’s, niet meer de voorloper is die het was. Als het puur gaat om de aandrijflijn (motor en accu), doen ze het overigens uitstekend, maar als totaalpakket zijn er nu hele goede alternatieven. De modellen bij Tesla beginnen ook een beetje op leeftijd te raken. De Model S is er al sinds 2012, de Model X sinds 2015 en de Model 3 bestaat al sinds 2017.
Nieuwe kleine Tesla
Kortom, hoog tijd voor nieuw bloed. Dat lijkt er dan ook te gaan komen. Tesla bevestigt in hun Q4- en eindejaarsrapport van 2022 dat een nieuw platform onderweg is. De ontwikkeling is nu – as we speak – bezig. Volgens Insideevs zijn er twee belangrijke dingen aan het platform, behalve dat het moderner is. Ten eerste modulariteit. Het nieuwe platform moet geschikt zijn voor nieuwe segmenten, met name de lagere. Er gaan al jarenlang geruchten de ronde over een betaalbare Tesla in het C-segment. Dat moet het nieuwe platform mogelijk gaan zijn.
Belangrijker voor Elon Musk en de aandeelhouders: het platform is veel goedkoper. Sterker nog, de productiekosten voor het nieuwe platform (waar nog geen naam voor is) moeten gehalveerd worden. Oh, en ook niet onbelangrijk, het platform is dermate simpel van opzet dat Tesla er een hele hoop van kan produceren.
Enorme aantallen
Volgens Elon Musk zal de productie van het nieuwe platform grotere zijn in jaarlijkse aantallen dan alle andere huidige Tesla-modellen bij elkaar. Denk aan een jaarlijkse productie van meer dan een miljoen exemplaren. Naar het schijnt worden dit wel hele simpele auto’s met een nog simpeler interieur. Ja, je leest het goed: nóg simpeler.
Maar hoe zit het dan met de reeds geïntroduceerde Tesla’s die nog niet op de markt zijn? De Semi (vrachtwagen) is goed op weg, daar is men nu mee aan het testen en de eerste auto’s aan het uitleveren. De Cybertruck werd al geïntroduceerd in 2019 en moet nu toch echt op de markt gaan komen.
De eerste exemplaren komen halverwege dit jaar op de (Amerikaanse) markt, maar de productie wordt flink opgeschroefd in 2024. Dan is er tenslotte nog de tweede generatie Roadster, die voorlopig op de lange baan geschoven is.
Meer lezen? Deze 10 elektrische auto’s hebben de grootste actieradius!
janboel zegt
“De modellen bij Tesla beginnen ook een beetje op leeftijd te raken…” Deels waar, want dat heeft voornamelijk betrekking op de buitenkant, en niet zozeer op de tech. Batterij, motoren, software, etc zijn allemaal state of die art momenteel.
Tesla’s manier van updaten kan het beste vergeleken worden met een zelfbouw (game)PC, waarbij de behuizing niet snel veranderd, maar er wel constant updates plaatst vinden op het gebied van moederbord, CPU, GPU, koeling, stroomvoorziening, OSen, etc.
CYBRTRK zegt
Dat klopt, en daarnaast is de model S al twee keer ge-facelift, de model X één keer en de model 3 gaan binnenkort ge-facelift worden. Een model S uit 2012 is wel echt compleet anders dan één uit 2022.
willeme zegt
@cybrtrk:
Dat is hoe je ernaar kijkt. In technisch opzicht is er veel verandert en het is een tijdloos, elegant model. Maar het is wel een tien jaar oud model. De Saab 9-5 werd na 10 jaar ook bejaard, ondanks constante updates ;-)
Martijn Valk zegt
Volkswagen Polo/golf is ook al bijna 50 jaar hetzelfde.
willeme zegt
@janboel: dat staat ook in de tekst. Qua aandrijflijn doen ze nog altijd vooraan mee. De rest van de auto, de basis, die is wel ouder.
janboel zegt
Dat klopt @willeme. Ik wilde alleen verduidelijken dat het up to date houden van de modellenreeks bij Tesla veel verder gaat dan alleen de aandrijflijn, zoals bijv. bij de Saab 95.
Tesla’s techincal refresh en incremental updates zijn van een heel ander kaliber in vergelijking met de traditionele fabrikanten, omdat dit een tech product is met toevallig 4 wielen en een (half)stuur.
Mocht je het interessant vinden, dan raad ik je aan om op YouTube de filmpjes van Sandy Muro eens te bekijken, die het in detail allemaal uitlegt.
Robert zegt
Eindelijk concurrentie voor de Dacia Spring?
alfagtv6 zegt
Vind het juist wel goed dat zo’n model langer meegaat zonder dat het verouderd door constante heftige facelifts en nieuwe modellen. Zolang de techniek relevant blijft en software up-to-date. Alleen dat interieur van met name de Model 3 is inderdaad simpel te noemen. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het echt armoede.
janvb zegt
Misschien zijn ze bij Toyota nog de domste niet (in tegenstelling tot de trend in veel mediaberichten) Vermoedelijk zullen EV’s nog een mooie extra hap marktaandeel halen, maar al de rest vervangen…dat blijft nog maar de vraag. Er is al veel gezegd over EV’s, en (alhoewel onderbelicht in de media): niet alles is rozengeur en maneschijn. Hybrides, onder welke vorm ook in de toekomst, blijken stilaan in de totale cyclus niet zo gek meer vervuilend dan EV’s. En ook daar is nog evolutie mogelijk, zeker via properder brandstoffen. Elke technologie heeft zijn pro’s en con’s. Dus misschien mag het OF OF verhaal eens wat genuanceerder, en mag het een EN EN verhaal worden…
mashell zegt
Met een verbod op nieuwverkoop van auto’s met uitstoot in Europa vanaf 2030 mag je blijven dromen maar gaat het echt geen EN EN worden.
Redrum zegt
Een hybrid is toch volstrekt debiel als concept? Voor het (voorlopig) betaalbaar te houden, kan ik nog enigszins begeip op brengen maar voor de rest: dubbele techniek, slechtste van 2 werelden…. Volgende generatie batterijen zullen enkel maar aan de range toevoegen.
jensoffbutton zegt
Je moet het gewoon anders zien. Vergelijk Tesla niet met volkswagen of andere autofabrikant maar met Apple.
Een Macbook pro is de laatste 10 jaar ook praktisch hetzelfde qua design. De vorige Imac was ook heel lang hetzelfde design. Ze veranderen inderdaad de componenten intern, de buitenkant, daar valt buiten het esthetische aspect niet veel te innoveren. Enkel koplampen maar puur plaatwerk, blijft plaatwerk.
Tesla is net zoals Apple ook zich aan’t richten op software. Net zoals Apple sloten geld binnen haalt met hun apps en andere software met hoge marges, wil Tesla hetzelfde doen met oa de Autopilot. Met hun automatisch rijden systeem zijn ze nu ook een gigantische database aan’t vullen en om daar toegang tot te krijgen zal je meer en meer in de toekomst elke maand een fee moeten betalen ipv een auto kopen, een zak geld neer leggen en buiten onderhoud er niks meer aan te moeten doen. Tesla heeft dat slim gezien om pakweg 5000-10.000 dollar minder te vragen voor hun auto’s: dan kunnen ze meer auto’s op de weg zetten, en meer auto’s zijn meer mensen die data verzamelen waar ik en jij later (meer) voor zult moeten betalen.
Door hun technisch voordeel op dat vlak komt er gewoon geen concurrent in de buurt.Oa Lidar werkt anders dan het Tesla systeem. Heeft goede elementen maar er zal een punt zijn dat de rek daarvan ‘op’ is en het Tesla systeem zal blijven nauwkeuriger worden, vergelijk het met chat gpt dat blijft teksten scannen om zichzelf te verbeteren.
fanboy zegt
Tesla komt met alles later dan ze zeggen. Maar het komt altijd.
En nu wordt duidelijk dat de technische voorsprong zich niet persee uit in een betere auto die veel verder komt, maar gewoon echt goedkoop kunnen produceren. Gewoon 10K lager dan de concurrentie. Eerst was dat winst, maar dat kunnen ze dus blijkbaar makkelijk verlagen. Een probleem voor de concurrentie.