Leasemaatschappijen en occasionhandelaren balen. Een nieuwe Tesla kost nu minder dan een tweedehands.
Het is sappelen voor de occasionhandelaren en leasemaatschappijen die hele ladingen Tesla’s uit de lease terugkrijgen. Die staan namelijk voor een bepaalde dagwaarde op de balans en die is momenteel moeilijk op te halen.
Zo is de Tesla Model Y inmiddels in ons land te koop vanaf 44.990 euro. Mooi binnen de SEPP subsidie waarden, dus je krijgt nog eens 2.950 euro gratis geld daarbovenop als je als particulier overweegt een nieuwe Tesla Model Y te kopen.
Occasionprijzen Tesla zijn te hoog
Natuurlijk helemaal top als je als particulier elektrische rijden overweegt. Waar je als particulier normaal eens bij de occasionboeren gaat shoppen, is het nu opeens interessant om te kijken naar een nieuwe.
Die tweedehandsjes komen ook niet in aanmerking voor de EV occasionsubsidie, want de nieuwwaarde lag veel te hoog. Tesla heeft de prijzen voor nieuwe auto’s de laatste tijd flink verlaagd. Zo werd de Model X in september tot wel 22 duizend (!) euro goedkoper en de Model S maar liefst 22,5 duizend euro. Geen kattenpis.
Onverkoopbaar
Brancheorganisatie Bovag klaagt dan ook in de kwaliteitskrant de T. dat tweedehands autoverkopers en leasemaatschappijen hier geen beleid op kunnen maken. De occasionmarkt in elektrische auto’s staat volgens Stijn Oosterhoff van de Bovag nog in de kinderschoenen en een gezonde tweedehands markt krijg je maar moeilijk van de grond als fabrikanten de nieuwprijs zo verlagen.
Kortom ze blijven met de gebruikte Tesla’s zitten. Gingen de Mitsubishi Outlander PHEV’s aan het einde van de lease nog met trailers tegelijk naar het buitenland, op de Nederlandse Tesla’s zit niemand te wachten. Die zijn ook voor het buitenland veel te duur en dus bijna onverkoopbaar tegen de huidige prijs.
Leasemaatschappijen prijzen een restwaarde in op het moment dat de auto voor een periode van meestal vijf jaar de lease in gaat. Het maandbedrag is daar ook mede op gebaseerd. De boekwaarde klopt nu aan het einde van het leasecontract niet meer. Dat is niet best voor de businesscase van de leasebedrijven.
Weilanden vol Tesla’s
De Tesla Model S en Model X komen nu in flinke aantallen terug uit de lease en volgend jaar is het de beurt aan de hausse aan Tesla Model 3 auto’s die nog in 2019 de weg opgestuurd zijn tegen gunstige bijtellingstarieven. Al die auto’s moeten wel ergens blijven natuurlijk.
Nu al kun je uit de trein tussen Utrecht en Amsterdam een weiland vol verlaten Tesla’s aanschouwen. (Dank Roeland voor de tip). Met een beetje pech gaan er nog meer van die stalplaatsen voor gebruikte Tesla’s komen.
Occasionprijzen Tesla Model Y
Die occasionprijzen moeten dan uiteindelijk ook wel gaan dalen, maar als een nieuwe elektrische auto minder kost dan dezelfde auto als occasion, dan kunnen ook wij eigenlijk weinig goede redenen verzinnen om voor een gebruikt exemplaar te gaan. Dan hoef je jezelf ook niet druk te maken over garantie en over een mindere batterij.
We hebben ook nog even de proef op de som genomen. Een nieuwe Tesla Model Y koop je nu dus vanaf 42.040 euro (nieuwprijs – subsidie). Daarvoor heb je dan wel het basismodel natuurlijk, maar toch 455 kilometer rijbereik, achterwielaandrijving en een hagelnieuwe auto.
Op Marktplaats Auto zoeken we de occasionprijzen van de Tesla Model Y er even bij. De goedkoopste gebruikte Tesla Model Y op dit moment staat op Marktplaats te koop voor 43.999 euro. Ook hier heb je dan te maken met het basismodel met achterwielaandrijving.
Wel ook met een aantal opties, maar weegt dat op tegen alles helemaal nieuw? Wij wensen de tweedehandsverkopers en de leasemaatschappijen veel wijsheid toe. En een minder wispelturige Elon Musk.
V8Vantage zegt
Op een 2e hands auto zit toch ook nog wel iets van 15% marge toch? Dus redelijk wat ruimte om wat mee te doen.
Johanneke zegt
Lijkt mij dat een weiland vol zetten ook niet gratis is. Afschrijving en auto’s die slechter worden kost ook wat.
Opzich heel vervelend voor de leasemaatschappijen, maar achteraf (makkelijk praten), was een prijsverlaging te verwachten. De productie loopt op, de productieprijs per unit gaat omlaag. Concurrentie komt op, dus wat doe je om competetief te blijven? prijzen verlagen.
Rokende Wielen zegt
Als die dingen bij export ook niet gewild zijn, komt dat dan ook door die hoge export-prijs? M.a.w. de Nederlandse markt is simpelweg te duur? Dus niet alleen menig particulier heeft die ervaring van “te duur”, maar ook de exportmarkt? Geeft je te denken dat je dan misschien nog goedkoper uit kunt zijn bij een gebruikte importeren uit het buitenland?
DeWitteCondor zegt
Ik zou ook denken dat ze ze beter in de occasion lease of taxibranch kunnen zetten dan laten wegrotten in een weiland. Vast niet dekkend maar dan genereer je in elk geval nog cash.
PPU gaat wel omlaag maar auto’s worden over het algemeen toch duurder – eerst ontwikkelingkosten eruit en dan kleine stijgingen. Dit is contracyclisch. Daar kun je niet op anticiperen.
rwdftw zegt
Wat je nu als overheid zou willen is dat Jan/Jeanet Modaal zijn/haar 15 jaar oude ICE naar de sloop zou brengen en in één van de Tesla’s ging rijden die nu of binnenkort op dat weiland staan. DAN heb je een doel bereikt als overheid. Een plan na een plan zeg maar.
Het zou wat zonde zijn als al die zwaar gesubsidieerde EVs op een trailer naar het oostblok gaan en Jan/Jeanet in hun 15 jaar oude barrel blijven rijden.
slickrick zegt
Niemand zit te wachten op die elektro meuk in Oost Europa , daar kopen ze liever een dikke diesel SUV voor dat geld
hansjeb zegt
Ik kocht mijn huidige auto 8 jaar geleden voor de helft van de nieuwprijs. Hij was toen 3 jaar oud en had 30.000 gelopen. Als ik kijk wat de afschrijving op Tesla’s tegenwoordig is; Er is nauwelijks afschrijving. Voor eentje van 3 jaar oud betaal je een paar duizend onder de nieuwprijs. Als tweedehands koper krijg je dus een hele vette afschrijving voor je kiezen. Een afschrijving die de eerste eigenaar zou moeten hebben. Nu komt daar hopelijk snel een einde aan met die tienduizenden Models 3 die straks uit de lease komen. Hoewel je natuurlijk geen invloed hebt op de grillen van Musk, heb ik totaal geen medelijden met de handelaren in tweedehands Tesla’s. Ze hebben er jarenlang extreem aan verdiend. Ik zit handenwrijvend te wachten tot de prijzen flink instorten. Het is na 8 jaar wel tijd voor wat anders.
Johanneke zegt
True, als je ziet wat sommige 2ehands auto’s nog kosten, bizar. Vooral in het A segment. Want die bestaan bijna niet meer, plus ze zijn veel duurder geworden door alle regels. 8 jaar oude citybugs waar gewoon nog 8k voor gevraagd wordt, nieuw waren die dingen wat, 11k met wat opties ofzo? 10 jaar geleden kocht je ze kaal onder de 9 volgensmij.
rwdftw zegt
Dat is ook wel logisch. Mensen willen of moeten nu eenmaal autorijden. Kinderen van en naar school brengen, boodschappen doen, forenzen, opa en oma etc etc.
Met al die toenemende belastingen moet dat ding zo goedkoop mogelijk in de running costs zijn. Dus zo klein en licht mogelijk. En dat is de A segmenter. De C1, 106, Aygo, Mii, Up! etc. Met al die idiote regels van de EU worden die zo duur dat van dat genoemde rijtje alleen de Aygo en de Up! er nog zijn. Neem wel 20K mee naar de dealer.
Er is dus een zekere vraag maar het aanbod wordt niet meer met nieuwe exemplaren aangevuld. Dat zorgt ervoor dat de prijzen voor 2e handjes ook omhoog gaan.
Hubert zegt
Is gewoon extreem.
Moest afgelopen weekend een nieuwe auto hebben.
Kijk naar een Upje uit 2012. Daar vragen ze doodleuk 9.790 euro voor…
De nieuwprijs was destijds 13.785 euro!!!!
Dit is hem dus niet geworden
maotje zegt
Dat geld niet alleen voor een tesla. Maar voor ieder andere auto idem.
Ik kocht 6 jr geleden een mondeo met 170 k km. Voor 2.000 eur. Rijd dr nog steeds mee inmiddels 265 k km weg. Koop je nu niet eens meer voor 2000 eur. Zou gewoon weggaan met winst bij verkoop nu.
lekkaah zegt
Risico van het vak
kreukelzone zegt
“Nu al kun je uit de trein tussen Utrecht en Amsterdam een weiland vol verlaten Tesla’s aanschouwen.”
Heeft iemand hier beelden van? Ben wel benieuwd hoe veel er staan.
arta zegt
Ik ook. En van wie zijn die?
kreukelzone zegt
Ik zou denken leasemaatschappijen. Modellen uit 2019 hebben nu nog 4% bijtelling alleen, dus die kunnen ze ook voor die laatste (maximaal) 13 maanden prima kwijt denk ik. Stilstaan is voor niemand voordelig alleen, ben benieuwd.
Flutterbear zegt
2018 Model S en X worden dit jaar 5 en dus 25% over 100k of meer. Prijzen dalen hard maar uiteindelijk komt er vanzelf interesse. De vervallen vrijstellingen van MRB helpt alleen niet mee met deze 2 tonners.
arta zegt
Arme banken/leasemaatschappijen.. snif snif.
Eerste jaren elektrische auto’s met veel meer kunnen verkopen dan dat ze dachten; toen hoorde je ze niet.
Nu moeten ze meer afschrijven voor verkoop en is het kommer en kwel…
Dit is toch juist het risico voor de leasemaatschappij?!!
Volgens mij is er nog geen grote leasemaatschappij in de problemen en werden er zeer goede winsten gedraaid afgelopen jaren in de oververhitte markt.
Als de prijs goed is verkoop je die Tesla’s echt wel, maar meer vragen dan nieuw of bijna net zoveel is nu echt kansloos.
Neem je verlies.
ty5500 zegt
De lithiumprijzen zijn dan ook gekelderd het voorbije jaar. Jammer voor die tweedehandsdealers maar wel een goede zaak voor de massa. En zoals hierboven gezegd, de occasions zijn de voorbije jaren voor absurde bedragen verkocht kunnen worden dus qua kommer en kwel zal het wel meevallen.
potjak zegt
Geen medelijden van de leasemaatschappijen. Die hebben jaren goed geboerd (en nog steeds). Deze tegenslag kan men écht wel incasseren. Ik wel medelijden met de particulier, die wellicht in een maand tijd 22 duizend euro ziet verdampen, dat vind ik heel erg zuur.
berlinetta zegt
Dan verlagen de leasemaatschappijen de prijzen toch gewoon en nemen ze hun verlies? Dat lijkt me gewoon een ondernemersrisico. Niet leuk, maar het hoort erbij. Volgende keer draaien ze de consument wel weer een poot uit. Nu wordt hun poot een keer uitgedraaid.
scrmeagle zegt
Er zijn denk ik weinig particulieren die zo’n rijdende Ipad hebben gekocht of gaan kopen.
Flutterbear zegt
Als ze niets hadden afgeschreven hadden we ze niet gehoord, kansloze ondernemers. Ze vinden het gewoon niet leuk dat ze Tesla niet voor elke cent op aanschaf en onderhoud kunnen uitknijpen omdat niemand korting krijgt. Dealers verdienen nog amper aan leasemaatschappij en dienen alleen om uit de kosten te blijven. Het zijn de supermarkten van de automotive sector. Voegen vrijwel niets toe mij strijken wel de grootste winst op.
Had dan niemand verwacht dat deze auto’s weer verkocht moesten worden en nieuwe techniek vaak snel voordeliger wordt? Overigens denk ik dat er in Europa genoeg vraag is naar een Model 3 van 5 jaar oud, een ton op teller voor 25k.
De Model S en X schrijven misschien nog wat harder af maar dat geld ook voor een 5 serie van een ton. Voor de juiste prijs is er altijd wel een koper te vinden, zoals ik voor een 7 zitter! Ik zie alleen de prijs nu nog te hard dalen en staat nog een lease auto voor de deur dus wacht het nog een jaartje af.
horch zegt
“tweedehands autoverkopers” hier moest ik toch wel even om lachen. Ik weet niet of dat specifieke kenmerk heel relevant is voor de rest van het artikel ;-)
marcomanta zegt
Lekker op een vochtig weiland, schimmel op het stuur en bekleding, vocht in de elektriek. Nee dankje.
dree16v zegt
Doorzetten dan maar in de private lease? Maar dan wel graag voor een redelijk bedrag. Dan kan de particulier er zijn voordeel mee doen en de leasemaatschappij de schade wat beperken. En het milieu is er ook nog bij gebaat. Klinkt mooi toch. 300/400 pm heb ik wel over voor een Model3 of ID3 gebruikt.
Of neem gewoon nu je verlies als leasemij dat drukt misschien de idiote occasionprijzen ook weer wat. Jammer voor de handelaren maar dat is risico van het vak. Afgelopen jaren is er genoeg verdient schat ik zo in…
Jurgen zegt
Je zou toch een Tesla gekocht hebben met privé middelen, dan ben je mooi genaaid.
JelmerS zegt
Zakelijk gekocht vanwege die 4%, 3 jaar lang heel blij met een hoge restwaarde. Nu met het stunten met de prijzen valt een baksteen minder hard dan de prijzen van een gebruikte model3. Nu verkopen betekend ook weer MIA subsidie terugbetalen.. lekker die 5jaar uitzitten en dan maar eens zien als Elon ook weer eens prijzen verhoogt..
flyerbunch zegt
Kan me de woede en frustratie bij ex Tesla eigenaren goed voorstellen. Je verwacht zoiets gewoonweg niet. Zeker als je particulier bent is het knudde dat je bij wijze de markt moet volgen. Aan de andere kant, ja Tesla’s waren waardevast, maar misschien is dit wel de correctie die ze nodig had want andere auto’s schrijven ook hard af.
j05b zegt
Dit was te verwachten. Raar dat jullie dit niet meegenomen hebben in jullie aankoop advies artikel.
Eind volgend jaar gaan de model 3’s in de uitverkoop.