De nieuwe Tesla hatchback gaat de strijd aan met de ID3 en Leaf.
De groei van Tesla is bijzonder immens te noemen. Van een klein groepje enthousiastelingen die een sportwagentje ombouwen met een elektromotor tot een fabrikant die meer dan een half miljoen auto’s op jaarbasis produceert.
Lauweren
Dat niet alleen, Tesla heeft de gehele markt op zijn kop gezet met hun innovaties op het gebeid van elektrisch rijden, autonoom rijden, over-the-air-updates, een supercharger-netwerk en uiterst kale interieurs. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat de Amerikanen op hun lauweren gaan rusten. Binnenkort komt de Model Y naar Nederland, bijvoorbeeld.
Hete ijzers
Daarnaast zitten er nog wat hete ijzers in het vuur: de Semi, Cybertruck en Roadster moeten nog komen. Volgens Autocar zit er nog meer aan te komen. Hoe gaaf die Semi, Cybertruck en Roadster ook mogen zijn, deze zijn niet direct relevant voor Nederland. Maar het nieuwe project is dat wel: er komt een kleine en goedkope Tesla en wel heel snel. Nu is het nieuws te groot om niet te vermelden, maar is de Britse publicatie vrij vaag over de bron én gebruiken ze uitspraken van een paar maanden geleden.
Nieuwe Tesla hatchback
De nieuwe Tesla Hatchback wordt gebouwd op basis van de Tesla Model 3. De auto kan gebouwd worden in de nieuwe Gigafactory in Berlijn. Het is de bedoeling dat de Model 3 Hatchback aanzienlijk goedkoper zal zijn. Volgens Elon Musk moeten de auto’s goedkoper worden om te slagen in hun missie (waarschijnlijk wereldwijde dominantie).
Leaf en ID3 alternatief
De nieuwe Tesla Hatchback moet een alternatief zijn voor elektrische hatchbacks als de Volkswagen ID3 en Nissan Leaf. Waar de huidige Tesla Model 3 zo’n 50 mille kost, moet de nieuwe Tesla hatchback aanzienlijk goedkoper zijn: zo’n 30 mille voor de versie met 45 kWh accupakket.
Instapper
De huidige Tesla Model 3 instapper is behoorlijk vlot en heeft een flinke actieradius voor een instapper. De verwachting is dat de nieuwe Tesla hatchback een stukje langzamer zal zijn en een kortere range zal hebben. Er zit nog wat ruimte in het vat om te ‘downsizen’. Dan nog bestaat de kans dat de auto in zijn klasse bovengemiddeld cijfers laat noteren.
Model 2
Qua naamgeving wordt ‘Model 2’ genoemd. Naar het schijnt vind Elon Musk het ‘S3XY’ wel leuk geweest en gaan ze nu een serieuzere kant op qua naamgeving. Dan de allergrootste verrassing: het is de bedoeling dat de nieuwe auto al in 2021 zal verschijnen. Hopelijk staat de ID3 tegen die tijd ook in de showroom.
Via: Autocar.
Philip - EQC zegt
Het zou kunnen maar 2021 lijkt mij heel erg vroeg, ze moeten eerst hun Model Y nog op de markt brengen in EU en daarvoor moeten ze eerst nog hun fabriek in Berlijn op punt krijgen … nee, dit is waarschijnlijk wishful thinking.
pramm zegt
Maar misschien wil men deze auto vooral in China uitbrengen? Om daar weerwoord te geven aan VW! Zo nieuw is dit bericht namelijk niet:
https://thedriven.io/2020/01/17/tesla-model-2-tesla-recruits-talent-for-new-designed-in-china-ev/
Praeses zegt
En profil lijkt dit op een Honda Civic Type S.
https://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/7j8AAOSwYSZfP4tS/$_86.JPG
koeberg zegt
Meer keuze, prima. Vooral in de lagere prijsklasse.
lekbak zegt
Als ze nu een auto op de markt brengen met 45kwh accu lopen ze gelijk achter de feiten aan. Willen ze een beetje mee kunnen komen met de rest zullen ze zeker 60kwh als instapper moeten nemen.
HzR zegt
@lekbak: met een superchargernetwerk heb je toch niet meer nodig?
lekbak zegt
@hzr: zeker wel. 45kwh is tussen de 220 en 280km range in de praktijk. Dat stelt echt geen ene reet voor. Dan kan je dus maar tot honderd km van je huis komen zonder op bestemming te hoeven laden. Leuk als tweede autootje, dan kan je tenminste je oliestoker pakken als je wat verder gaat. Maar als volwaardige (enige) auto is dat echt vreselijk irritant.
flutterby zegt
@lekbak: voor 30k een Tesla met 250km range koop ik direct.
goodvibrations zegt
@flutterby: ga je dan ook voor de id3? Of ben je een specifiek tesla fan?
pramm zegt
Ik verwacht dat Tesla voor een kleine auto als deze een gemiddeld verbruik zal kunnen halen van 0,125 W/h per km. Dus dat zou de range al snel boven de 300 km kunnen brengen.
En als de 45 de short range wordt en de 60 een long range variant… Is dat best prima.
De vw id3 moet trouwens in de kleinste range ook met een 45 kWh batterij komen en zou dan een range van 330 km krijgen. Ik verwacht dat Tesla een grotere range uit eenzelfde batterij weet te halen.
j05b zegt
Ik rij niet vaak meer dan 100km enkele reis.
Laatst moest ik ergens heen en zou ik met 5% range aankomen. Omdat dit was krap was 5 minuten geladen met 140kw en ik had er 20% bij. Op bestemming kunnen laden en kom daarmee prima thuiskomen.
Wat ik wil zeggen is dat je onderweg niet gaat laden voor een volle accu. Alleen even snel hetgene wat je nodig hebt om bestemming te bereiken. Ik heb een SR+ en moet zelden onderweg opladen. Als ik dat al doe is het niet meer dan 5 tot 10 minuten.
Range is minder belangrijk als je snel kunt laden.
Robin zegt
Musk gaf zelf aan dat 300 mile (480km) voor hun het minimum is. Daarom hebben ze de SR model Y geschrapt van de planning.
Met de nieuwe batterijtechnologie die eraan komt, zullen ze misschien de prijs omlaag krijgen.
Vergeet niet dat de Model Y nu al goedkoper is om te maken dan de Model 3, ondanks zijn groter prijskaartje!
maarten_smid zegt
2 S3XY? ;-)
Philip - EQC zegt
@Maarten_smid Vind jij dat nu echt, is Tesla sexy?
firebird zegt
@maarten_smid: 2 S3XY 4 U ! Kunnen dus nog 2 modellen bij ;)
Robert zegt
Het zal me niets verbazen als ‘Model 2’ straks eerder een concurrent voor de elektrische Kona/Niro zal blijken dan een ID.3 concurrent.
flutterby zegt
@RRRobert:
S
3
X
Y
Cybertruck
A…?
Roadster
Semi
flutterby zegt
@flutterby: die was ergens anders bedoeld..
SvenB zegt
@flutterby: a = atv (quad)
fanboy zegt
Op naar een prijzenoorlog in de lagere segmenten. Daar is de gemiddelde burger meer mee geholpen dan al die dure EVs.
baserace zegt
Ik wil een Tesla Stationwagon… komt die ook? (En nee: ik bedoel geen cybertruck…)
shalomleon zegt
@baserace: die is er al toch, stond laatst te koop zelfs. Voor het juuste bedrag maken ze die graag nog een keer voor je
turboz zegt
ID3 staat al in de showrooms
ronaldotour zegt
@turboz: O ja, ook in Nederland?
turboz zegt
@ronaldotour: zeker! Diverse dealergroepen hebben er eentje uit Wolfsburg staan. Oa apoint, Udenhout en Pon Dealer in ieder geval! (Zie ook LinkedIn/Facebook)
ronaldotour zegt
@turboz: Ok, ik had bij Pouw gekeken. Ik neem aan dat het niet lang meer duurt voor ze bij alle dealers staan.
towi1989 zegt
Ja, 1 voertuig wat tussen vestigingen rouleert. En je kan een testrit reserveren van een whopping heel uur!!1!
Serieus, ik zou graag een keer het elektrisch rijden willen ervaren, maar dan wel minstens een paar dagen voor de full experience. Ik wil first hand ervaring kunnen opdoen met de range over lange afstanden en woon-werk verkeer, eigenlijk zelfs in verschillende weersomstandigheden. Daarna de ervaring met (snel)laden onderweg (beschikbaarheid?) en thuis. Daarnaast natuurlijk rijervaring zelf (ok daar krijg je in een uur wellicht enigszins een indruk van). Pas dan kan ik de beslissing maken of ik het de overstap nu al waard vind.
pramm zegt
Helemaal eens. Ik twijfel om over te stappen op een benzine Ferrari. Ik wil eerst even een week op kosten en risico van de importeur kijken of de auto aan mijn verwachtingen voldoet. pas dan kan ik de beslissing maken of ik het de overstap nu al waard vind. Gaat vast lukken als ik het vraag bij de importeur.
towi1989 zegt
Een hatchback op basis van een model 3? Ik ben benieuwd hoe ze die dan 15k goedkoper in de markt willen zetten, of ze gaan gigantisch toegeven op hun marge tov een normale model 3. Van binnen zijn ze al zo kaal als mogelijk is, en tech kosten zit voornamelijk in de IT, niet in de hardware. Dan met een kleiner accupakket? Dan is het ding direct niet meer interessant.
ty5500 zegt
Dergelijke auto’s zijn sneller een tweede auto dus dan is er wel iets te zeggen voor een kleiner accupakket.
pramm zegt
Niet op basis van de model 3! Was overigens in januari al bekend.
Philip - EQC zegt
Een hatchback op basis van Model 3 bestaat al en noemt Model Y.
donstorm zegt
De bouwkwaliteit van de Model Y is zoals verwacht belabberd. Sla Facebook erop na. Tesla mist een schaalbaar en generiek platform waarop ze kunnen bouwen. Laten ze zich eerst concentreren op het leveren van fatsoenlijke auto’s waarvan niet alles los zit, wegroest, afbladderd, in de fik vliegt, op hol slaat, of vol water loopt. Dan pas concentreren op andere segmenten.
flutterby zegt
@donstorm: volgens die logica is de aarde plat.
Dutchcarwizard zegt
Hopelijk staat de ID3 tegen die tijd ook in de showroom ???
marcomanta zegt
Let maar op, Tesla gaat voor de massa en streeft over een paar jaar iedereen voorbij. Er zijn steeds minder echte autoliefhebbers (behalve wij als Autoblog lezers natuurlijk). Wie zie je tegenwoordig nog een auto wassen met de hand, of in de was zetten. Ik kan er makkelijk een hele dag druk mee zijn en de buurt vindt dat maar raar. Kortom, de autokoper kijkt niet zozeer meer naar het model, maar eerder wat kost het mij per maand en of ze dan in merk A of merk B rijden, dat zal ze een worst zijn.
rs62k5 zegt
Ik heb mijn model 3p een keramische coating gegeven en was hem alleen met de hand, telt dat ook? ;)
nietcreatief zegt
Klinkt als een prima vervanger voor de Punto diesel!
M zegt
Haha meten met Volkswagen, de plastic Amerikaanse Tesla tegen Duitse degelijkheid
Robin zegt
Zo degelijk dat hun software niet op orde geraakt. Hun ID3’s staan al een jaar stof te verzamelen op de parking daardoor.
VW gaat maar liefst 9 miljard! investeren om een degelijke software te schrijven. Dat is zowat het totale gecumuleerde verlies van Tesla tot vorig jaar (wanneer ze winstgevend werden). Enkel voor de software. En dan gaat het nog niet over autonoom rijden!
Zelfs de CEO van VW zegt dat Tesla 4 jaar voor ligt op hen (understatement, maar toch straf dat hij het durft toegeven).
Ik ben fan van VW (rij zelf Audi), maar degelijke elektrische toekomst is nog ver voor hen.