Nieuwe tech maakt het mogelijk volgens Bosch.
BMW versus Mercedes versus VAG, het blijft een van de heetst betwiste ‘gevechten’ in de auto industrie. Toegegeven, we vinden op de redactie ook altijd leuk om de traditionele Duitse drie tegenover elkaar te zetten. Maar als je ziet hoe scherp de respectievelijke fanb0iZ van de verschillende Duitse merken met elkaar debatteren op verschillende fora, is het soms ook wel geinig om de zaken wat te relativeren.
Onderhuids zijn de Germanen namelijk steeds meer eenheidsworst. Ietwat gechargeerd koop je eigenlijk een Bosch 540i, Bosch A3 of een Bosch S-Klasse. Niet alleen de Duitsers hebben trouwens veel content in hun auto’s zitten van het grote technologiebedrijf. Ook andere grote concerns als Ford, FCA en General Motors maken gretig gebruik van de producten en diensten van Bosch.
Zodoende speelt het merk een belangrijke rol in dieselgate. Bosch leverde de vermaledijde software die in testsituaties zorgde dat de uitstoot van giftige gassen kunstmatig laag gehouden werd. Vandaar dat velen direct twijfelden aan het feit dat het schandaal zich zou beperken tot VAG, wat uiteindelijk dus ook niet gebeurde. Merken die geen sjoemelsoftware kregen van de Duitse moloch, zullen zich misschien ook wel achter de oren gekrabd hebben. Waarom krijgt VAG wel de good stuff en wij niet?
Enfin, hoewel je het er als autoliefhebber waarschijnlijk helemaal mee gehad hebt, worden de naweeën van dieselgate nu eigenlijk pas echt gevoeld. Zeker in de Duitse auto industrie is er best wel wat paniek uitgebroken over de vraag of diesel nog wel een toekomst heeft. Is het überhaupt mogelijk diesels te laten voldoen aan de zeer strenge uitstootnormen die in Europa gaan gelden vanaf 2020? Naar verluidt staan tienduizenden banen op de tocht, onder andere bij Bosch.
Op de dag dat de kersverse CEO van Volkswagen verordonneerd wordt zich te verantwoorden bij het Amerikaanse congress over dieselgate, sust Bosch echter de gemoederen. Het concern heeft naar eigen zeggen een technologie bedacht waardoor de uitstoot van NOx wordt teruggedrongen naar een tiende van de maximaal toegestane hoeveelheid volgens de nieuwe strenge regels. En dat zonder dat er extra hardware aan te pas hoeft te komen. Bosch doet niet precies uit de doeken hoe ze dit voor elkaar krijgen, anders dan te zeggen dat het te maken heeft met het managen van de temperatuur van uitlaatgassen. Zou diesel dan toch nog een comeback maken?
Bedankt iedereen voor de tips!
Image-Credit: BMW 640d via autojunk
Erik zegt
De Duitsers blijven experimenteren met uitlaatgassen.
wimof zegt
@erik2907: Ik kwam eergisteren een truck chauffeur tegen die doodleuk vertelde dat hij water in zijn ad-blue tank deed ipv varkenspis.
Hij was ook zeer fier dat hij altijd 2 flessen cognac tussen zijn zetels geklemd had (die leeg waren s’avonds of s’morgens gezien de omstandigheden)
dawwg zegt
@wimof: Die werkte zeker bij een niet nader te noemen autoverhuurbedrijf ?
basr32 zegt
@erik2907: Mooi toch? Die Europese emissie normen slaan nergens op en zijn totaal niet nodig.
Erik zegt
@basr32: niet opgelet op school bij de geschiedenis lessen?
FieRo zegt
Zou Elvis nog leven?
Dutchdriftking zegt
En dan vanuit de dealer meteen húp naar de chipjes boer voor ouderwetse sjoemelsoftware, daar loopt die TDI tenslotte toch het beste op!
draadloos zegt
@dutchdriftking: klopt, van de mijne blijven ze af!
Gulli zegt
@draadloos: je hebt toch wel geklaagd dat je geld terug wilt omdat je het arme milieu zo zielig vindt he? Op zijn minst een emotionele schadevergoeding!
shadowbroker zegt
Gewoon de consumenten nog even ‘warm’ houden. En dan over 2 jaar zeggen dat het toch niet lukt met de nieuwe ’technologie’.. Maar zou mooi zijn dat het toch lukt, want ik rij graag diesel
mashell zegt
Uiteraard lukt dat. Uiteindelijk rijden we allemaal electrisch (want dan zijn de van de uitstoot in de steden af en niet meer afhankelijk van de mannen in de jurken). Maar die overgang gaat het beste door eerst benzinemotoren uit te faseren en pas daarna de zuiniger dieselmotoren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Niet mee eens. Het gaat niet om het verbruik, en misschien niet eens om de CO2, het gaat om de NoX uitstoot. Dat spulletje is gewoon dodelijk. Punt.
f31bmw320d zegt
@svenska_aeroplan_ab: als ze het weten te reduceren naar een tiende van de norm lijkt me dat zeer netjes, volgens het artikel claimen ze dat.
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: maar die NOX is prima te bestrijden met Adblue en misschien zelfs op andere manieren zoals Bosch nu beweert. We moeten oppassen dat we het kind (laag verbruik dus lage CO2 en goede actieradius) niet met het badwater (de blinde NOX paniek) weggooien,
raceface zegt
@mashell: het is altijd een compromis vinden tussen NOX uitstoot, co2 uitstoot en laag verbruik. Je komt hoe dan ook niet onderuit aan een van de 3 nadelen. Misschien heeft Bosch wel een mooie vooruitstrevende techniek ontwikkeld dat het uitsterven van de diesel voorlopig uitstelt maar uiteindelijk moeten we toch over naar alternatieve brandstoffen, of elektrisch natuurlijk.
mashell zegt
@raceface: nee. CO2 is een direct gevolg van verbruik. De NOX en het fijnstof laat zich prima weer uit de uitlaatgassen filteren. Dat vergt dure techniek, maar het kan wel en als je dat doet is de diesel juist de minst schadelijke verbrandingsmotor techniek voor het milieu. De diesel hetze van nu is onterecht. Het is deels ook de schuld van de overheden. In Nederland zit er bijvoorbeeld nog altijd een “diesel boete” in de catalogus prijs van een diesel auto. Zou deze komen te vervallen bij schone techniek dan wordt het commercieel interessant om schonere techniek aan te bieden. Maar dan zouden de ambtenaren verstand van techniek moeten hebben, gewoon belastingen heffen gaat hen veel gemakkelijker af.
stuko zegt
Verdomme.. ik wil die A6 bi-tdi dit jaar toch echt ophalen voor 7000 euro… heb liever dat die dieselgate even doorzet!
marinepower zegt
@stuko: 535d voor mij dan a.u.b.
thomasthomas zegt
Volgens mij gaat dat gewoon lukken. We kunnen naar Mars dan moet een schone diesel ook wel lukken.
FieRo zegt
@thomasthomas: Tja en iedereen heeft toch al genoeg te eten en drinken op deze planeet. Een dak boven z’n hoofd. En het milieu is nog nooit zo goed geweest.
wildbeest zegt
Lekker 3.0 diesel trekt goed
hplh zegt
@wildbeest: 4.0 ook
draadloos zegt
@hplh: 4.2 nog beter
shadowbroker zegt
@draadloos: 6.8 nog beter
atrak zegt
Ik hoop het van harte, mijn favoriete sapje!
w0o0dy zegt
@Autoblog: raar dat jullie niets hebben geschreven over de terugroepactie van Audi. 1,2 miljoen auto’s in de VS (waarom alleen daar? En hoezo zoveel? )
jannemaneke zegt
Bosch doet niet precies uit de doeken hoe ze het zullen klaarspelen… Zou er toverij aan te pas komen? Waar ze tientallen jaren over doen en miljarden Euros in pompen zou het nu plots wel lukken.
Ik denk nog steeds dat diesel verdoemd is.
stationcar zegt
Zolang het ding testsituaties maar herkent en de uitstoot dan beperkt, vind ik het verder allemaal wel prima.
frank2b zegt
Bosch heeft weer iets gevonden dat te “managen” valt.
Dat hebben we eerder gezien.
allesmetturbo zegt
Oftewel, betere sjoemelsoftware. Achja, vindingrijkheid en optimalisatie is de toekomst van alles
imarinos zegt
Ik hoop wel dat de diesel haat niet doorzet… sinds een paar maanden rijd ik weer diesel en dat bevalt me prima! Zelf twijfel ik nog over tuning, hij is al snel en heb nog bijna 2 jaar garantie die ik dan kwijt ben of is dat tegenwoordig op te vangen?
2wheeler zegt
@imarinos: ligt er in het geheel aan naar welke tuner je gaat. Volgens mij kunnen sommige tuners behoud van garantie geven, zoals een ABT of Brabus. Maar er is hier vast iemand die je er meer over kan vertellen als je het merk verklapt.
imarinos zegt
@2wheeler: haha dat maakt het makkelijker… BMW 435d
shadowbroker zegt
@imarinos: Dik!
M240i zegt
Off topic: hoe kan de bmw op de foto sinds 2014 al 7 eigenaren hebben gehad..
Erik zegt
@c63s: als h..r van dienst gebruikt door 6 dealers (demoauto) en nu rijdt de 1e particulier erin?
Esprit_de_Flandre zegt
Had dit al gelezen op standaard.be. http://www.standaard.be/cnt/dmf20180425_03482144
WAT VREEMD!!!1!! Net nu diesel op het punt staat om helemaal in de afgrond te stuiken, komt de grootste dieseltechnologieboer met een allesreddende innovatie! 13mg/km NOx, tegenover een norm van 120mg/km vanaf 2020! Wunderbar!
Vraag me dan af: hoelang hebben ze dit al op de kast liggen?? Als het al waar is natuurlijk.
Ook een leuk feitje: kan niet geinstalleerd worden op bestaande diesels. Dus, allemaal in de shredder en een nieuwe kopen aub. Gooi er nog wat subsidiegeld op ook natuurlijk. De Duitse Drie wrijven zich nu al zo hard in de handjes dat ze er een eitje in kunnen bakken…
wimof zegt
@esprit_de_flandre: Toen de technische raadmannen (er waren geen vrouwen bij) langskwamen en er wat geluld werd vertelden ze dat er reeds vele jaren lang oplossingen in de schuiven lagen, maar daar bleven liggen om niet alle kruid in één keer te verschieten.
kroon zegt
Goede actie van Bosch. Want natuurlijk is de Diesel niet zo erg als iedereen lijkt te geloven, maar waarvan de bron en lobby vooral uit de kant van gesubsidieerde milieuorganisaties komt. Want volgens die groepen is in ene Diesel helemaal verkeerd en hartstikke vies. Hoe zat het ook alweer met Co2 dan? Vergeten we even voor het gemak?
Dezelfde milieuorganisaties willen straks ook Benzine weg, energiecentrales weg en windmolens weg (want komt soms een bijziend vogeltje in de wieken). Vervolgens staan we ook met de EV auto stil.
Daarna gaat het met links aan de macht economische zo slecht dat subsidies opraken en milieuorganisaties niet meer kunnen bestaan. Gelukkig wordt door markt, geld en moeder natuur bijna alles weer opgelost wat niet normaal is.
w0o0dy zegt
Heel bijzonder (ongeloofwaardig) dat Bosch de afgelopen maand opeens iets heeft ontwikkeld terwijl ze al een tiental jaar actief lobbyen bij de EU dat het toch echt ondoenlijk is om de normen voor uitstoot te halen. Miljarden investeringen dreigen door de plee gespoeld te worden en bij mijn weten is Bosch geen topspeler in de wereld van elektrische voertuigen… Ergo? We roepen dat het allemaal wel kan en rekken het leven van de dieselmotoren in auto’s zo lang mogelijk want daar leeft Bosch (o.a.) van.
Hoog “wij van WC eend adviseren wc-eend” gehalte.
dawwg zegt
@w0o0dy: Zelfde techniek als Shell; zo lang mogelijk je melkkoe uitmelken en alleen heel stiekem op de achtergrond jezelf voorbereiden op de toekomst, maar de nieuwe technieken delen als dat ten koste gaat van het uitmelken. Alleen daarom al zou lobbyen in de EU verboden moeten worden; zogenaamd advies van experts – my ass – je krijgt inderdaad alleen WC-eend verkopers aan de deur op deze manier !
v6ti zegt
“Toegegeven, we vinden op de redactie ook altijd leuk om de traditionele Duitse drie tegenover elkaar te zetten” echt? Was me niet opgevallen.