De nieuwe Subaru WRX met 300 pk komt eraan. Eindelijk.
In de jaren ’90 was het de goedkoopste auto met meer dan 200 pk. De Subaru Impreza GT Turbo kostte namelijk minder dan 49.000 guldens. Gaandeweg werd de snelle Impreza (omgedoopt tot WRX zoals de auto in Japan al heette) groter, serieuzer, sneller en zwaarder.
In Nederland werd de auto minder en minder populair. Concurrenten werden sterker en sneller, terwijl bij Subaru er minder groei was. Behalve qua prijs. In 2013 was de WRX STI de eerste auto met amper 300 pk. Sindsdien lijken de dagen van de Subaru WRX geteld.
Yes! Een nieuwe Subaru WRX!
Maar wees niet bang, er komt er namelijk gewoon wéér een nieuwe Subaru WRX. Subaru heeft een tijdje gelden al aangegeven dat de inspiratie van de komende WRX gehaald wordt bij de Viziv-concept. Dat is een van de gaafste Subaru-concepts van de afgelopen jaren.
Nu moeten we wel als kanttekening erbij plaatsen dat Subaru het talent heeft om geweldige concepts dusdanig aan te passen dat het leuke er wel vanaf is. Daarom even een voorbeeldje. Kijk, onderstaande auto moest in 2014 de nieuwe WRX STI worden. Gave auto he?
Precies, en dit is het uiteindelijk geworden:
Daarom houden wij ons hart vast met de nieuwe Subaru WRX. De teaser die Subaru heeft vrijgegeven is nog niet heel erg veelzeggend. Gelukkig behoudt de auto de luchthapper in de motorkap. Onder die kap kun je een 2.4 liter turbomotor vinden. Deze motor, de FA24F, zal ongeveer 300 pk leveren. Daarmee zit de auto rechtstreeks in STI-territorium. De STI zal ein-de-lijk een sprong maken naar zo’n 400 pk.
300 pk
Al sinds de jaren ’90 hebben de snelle STI’s namelijk zo’n 300 pk. De motoren zullen níet voorzien worden van complexe hybridetechniek en zware accupakketen. Subaru heeft besloten om Europa (en logischerwijs dus ook Nederland) gewoon in zijn geheel over te slaan. De markt is te klein en de regelgeving te streng om auto’s te kunnen verkopen. Nissan bewandelt met de 400Z hetzelfde pad.
Het interieur zal gelijk zijn aan dat van de nieuwe Impreza, maar dan voorzien van dikke sportkuipen en andere details die jouw eraan herinneren dat je in iets bijzonders rijdt. De nieuwe Subaru Impreza WRX beleeft zijn debuut deze zomer.
ericd zegt
Fraai, maar – inderdaad – is het maar de vraag wat er van de concept terecht komt. Toyota heeft er ook zo’n handje van. Bloedmooie FT86 werd de erg gewone GT86.
janmetdelangeachternaam zegt
@ericd: of hetzelfde Toyota met de Supra concept
erwinlagcher1977 zegt
@janmetdelangeachternaam: Ja Supra concept en dan kom je met een z4 coupé aanzetten 🤦
Michel-GR zegt
Dikke bak.. hopelijk brengen ze hem zo uit..niets meer aan veranderen!
kniesoor zegt
Ik weet het, een kansloze droom. Maar als ze die Viviz ‘as is’ op de markt zouden brengen met een (minstens) 300 peekaa sterke boxer erin, dan hebben ze een instant icoon, lijkt me.
shalomleon zegt
Kijk @willeme, dat is nou onderscheidend. Kan geen gti tegenop
MarcoM zegt
Gewoon een vette uitstraling, laat maar weer komen in de rally’s.
berlinetta zegt
Concepts van Subaru neem ik altijd met een flinke hap zout. Ik ken geen enkel ander automerk dat concepts zo zeep kan helpen. Misschien dat Alfa nog erger is; zij komen meestal niet verder dan een concept en wat Italiaans gewapper met handen.
wimof zegt
Tegen 2023, jaartal is al trending.
iphonistvongates zegt
Hello Opel Insignia OPC Evo met Koreaanse DNA-string 😀
Robert zegt
Het verschil tussen concept en productiemodel zit hem negen van de tien keer toch in het formaat van de wielen (en wielkasten). Het is gewoon niet realistisch te denken dat een consument die 50 mille voor een auto betaalt, ook elke twee jaar een half maandsalaris moet stukslaan op een setje banden in een of andere exotische bandenmaat.
vondudenstein zegt
Die 2014 concept is nog steeds een van, zo niet dé, vetste sedans… ooit!