Komt er een epische comeback van Subaru als fabrieksteam in de rallysport?
Ach, Subaru. Een voor Nederland momenteel niet zo interessant merk meer, hoe leuk de Outback en Forester ook zijn. Wereldwijd is er nog markt voor, maar één ding hoef je niet meer te verwachten. Namelijk dat Subaru als fabrieksteam meerijdt in de WRC en de te gebruiken modellen met minimale wijzigingen in de showroom verschijnen.
STI
Subaru zelf deed eigenlijk niet dat gedeelte van het werk, dat deed namelijk sportdivisie Subaru Tecnica International. Waarmee je wist dat de Subaru’s met STI’s de echt heftige modellen waren. STI hield zich dus ook bezig met de rallyavonturen van Subaru, maar nu is het ietwat rustig. Het zijn vooral bepaalde raceklassen waar STI zich op richt, geen rallysport en al helemaal geen straatauto’s.
Terugkeer?
Nou is de rallysport van nu niet meer identiek aan de rallysport van vroeger, waar Subaru totaal domineerde, maar je zou als Subaru vrij snel jezelf weer een dikke liefhebbersimpuls kunnen geven als je de rallysport weer een kans geeft. Is dat een optie? Jazeker, het is altijd een optie. Maar volgens STI-baas (geen goede titel in het Engels) Hiromi Tamou, is het iets wat Subaru graag weer zou doen.
Tamou vindt als baas van STI dat de rallysport echt bij hun identiteit hoort en liefhebbers Subaru nog steeds met de WRC associëren. Volgens hem is het ook leerzaam: je leert een auto echt kennen door hem aan zware sporten mee te laten doen. Innovaties in de rallysport komen dan ook terug in het maken van betere straatauto’s.
Uitdaging
De uitdaging is niet eens dat STI het allemaal niet aankan en dus ook niet dat STI het niet wil. Volgens Tamou is de grootste uitdaging dat het merk Subaru ook akkoord moet gaan, en daar zitten de bonentellers die alleen naar winstcijfers kijken. Wel heeft Toyota nog een vinger in de pap bij Subaru en WRC (en F1)-topman Mohammed Ben Sulayem heeft Akio Toyoda al gesproken over Subaru als merk in de sport. Tamou wil kijken naar hoe de rallysport zich ontwikkelt met hybride- en EV-klassen in het achterhoofd. En, belangrijk: “als we meedoen, willen we winnen.”
Subaru terug als rallymerk? Wij zien het wel zitten. En STI zelf ook. Nu Subaru nog. (via Subaru Motorsport Magazine)
Edge zegt
“Tamou wil kijken naar hoe de rallysport zich ontwikkelt met hybride- en EV-klassen in het achterhoofd. ”
Nou, dan kun je het WRC voorlopig uit het hoofd zetten want die hebben besloten om vanaf volgend jaar juist het hybride-deel van de aandrijflijn te schrappen. Er wordt wel gekeken naar een elektrische rallyklasse, maar daar is nog geen concrete datum aan verbonden door de FIA.
duke3 zegt
Zou wel heel mooi zijn. Nu heeft Subaru het imago van ideale vouwwagen of caravantrekker.
Dutchdriftking zegt
Toch grappig dat bij de rally modellen de intercooler op de juiste plek zit, en dat deze bij de straat auto’s bovenop de motor gemonteerd zit. Alsof die luchthapper beter werkt dan een grille…