De nieuwe Stellantis zescilinder krijgt een gave naam. Uiteraard. En een hoop vermogen. Helemaal zoals je het wil.
Eigenlijk is het wel opmerkelijk. We hebben te maken met downsizing en elektrificatie. Elektrische auto’s en hybride. Verbrandingsmotoren worden kleiner en kleiner. Voorzien van allerlei onderdelen en vindingen om de uitstoot te drukken. Het gekke lijkt te zijn: er komen telkens meer zes-in-lijn motoren bij.
Voorheen was dat iets dat men graag bij BMW deed. Tegenwoordig zijn er meer merken die er gebruik van maken: de zes-in-lijn. Na een jarenlange periode van V6-motoren, zijn Jaguar en Mercedes ook weer terug gegaan naar de zes-in-lijn. Voor nu is er namelijk nóg een fabrikant aangekondigd.
Nieuwe Stellantis zescilinder
Waarom is dat eigenlijk? Simpel, de V8 motoren komen meer en meer te vervallen ten faveure van de zescilinder. De reden daarvoor is geld. Met gebruikt de architectuur van de viercilinders. Vervolgens plaatst de fabrikant in kwestie er twee identieke cilinders aan vast, als het ware. Zo gebruik je dezelfde componenten voor de verschillende motoren. In dit geval zijn 96 onderdelen van de zescilinder Hurricane-motor gelijk aan de viercilinder van Stellantis. Hoeveel onderdelen afwijken, is niet bekend.
Dat Stellantis met een dergelijke motor komt, is geen verrassing. We hadden de Stellantis zes-in-lijn benzinemotor al op de korrel. Nu is deze eindelijk officieel. De naam van de motor is ‘Hurricane‘. Het blok is bedoeld voor grote Amerikaanse Stellantis-platforms met achterwielaandrijving. Het blok levert niet minder dan 400 pk en 610 Nm. De Hurricane dient ter vervanging van de Hemi-V8 motoren. Er is ook een ‘High Output’ versie die 500 pk en 650 Nm levert. Dit zijn allemaal nog ‘richtlijnen’. Het daadwerkelijke getal zal namelijk afhangen van de exacte specificatie. De versie met minder vermogen kan eventueel ook op slechte benzine lopen.
Tussenstap naar volledig elektrisch
De motor is een soort tussenstop, voordat ook alles bij Stellantis voorzien is van een elektromotor. Er zijn zat automobilisten in de VS die nog niet toe zijn een een EV. Californië en New York zijn niet representatief voor de rest van het land, uiteraard. Mocht je verwachten dat alle Pentastar-blokken (de huidige V6) vervangen worden door de Hurricane, hebben we slecht nieuws. Dat gaat namelijk niet gebeuren.
Die vervangt men met viercilinders, al dan geen PHEV’s. Over elektrificatie gesproken, daar zijn de Hurricane-motoren op voorbereid. De eerste auto met de nieuwe motor verschijnt al over een paar maanden. Volgens onze Amerikaanse naamgenoten van Autoblog zal de motor hoogstwaarschijnlijk debuteren in de Jeep Wagoneer met lange wielbasis. Deze zal op de New York Auto Show staan te schitteren, eind april.
Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste zescilinder supercars op een rij!
rollingstoned zegt
Leuk busje wel voor The A-Team ;-)
kennone zegt
Ergens toch jammer
Robert zegt
Wat ik me al lezende zo afvraag; zou die techniek van de hemisferische verbrandingskamers (vandaar de naamgeving van de Hemi V8) ook niet toepasbaar zijn op dergelijke nieuwe motorblokken? Het is een modificatie die van oorsprong was bedoeld om een efficiëntere omzetting van de thermische naar kinetische energie te bewerkstelligen. Toch opvallend dat dit nu dus niet meer wordt toegepast.
willeme zegt
@rrrobert: De Hemi-motoren sinds modeljaar 2005 (Chrysler 300C) en alles dat daarna kwam, maakte daar al geen gebruik van als ik mij de introductie nog goed herinner. Alleen de naam werd gebruikt.
rwdftw zegt
De hemi blokken hebben nog steeds een hemisferische verbrandingskamer. Het voordeel van deze opzet is dat er ook 2 bougies per cilinder in zitten. Dat geeft een wat betere verbranding.
Aan de andere kant snap ik het wel, de 5.7 haalt maximaal 400 PK, de Hurricane doet hetzelfde uit 3 liter inhoud.
kniesoor zegt
Het staat niet in de hoofdtekst, heeft het Hurricane-blok inderdaad 3 liter slagvolume ?
geelbarrel zegt
@rwdftw: hemisgerisch is halve bol vorm. Gebruikt bij twee kleppen per cilinder. Vier kleppen per cilinder heeft vrijwel altijd een puntdak vormige verbrandingskamer. Simpelweg omdat er een nokkenas overheen loopt. Radiaal opstellen van de kleppen kan 4 kleppen per cilinder met hemisferische verbrandingskamer geven. Meneer Apfelbeck heeft in de jaren 60 hier coole koppen mee gemaajt voor BMW geloof ik. Maar veel te complexe klepsturing en koelkanalen waren ook lastiger.
wimof zegt
Beloofd voor de betrouwbaarheid.
O plaat zegt
Dus wil dit zeggen dat men zal stoppen met de Challenger, het bestaansrecht van Dodge of gaat men die verkopen met een 6cilinder? GM heeft een 4 en 6 cilinder Camaro die niemand koopt en Ford heef het geprobeerd met een 2.3L mustang maar die verdween even snel als hij kwam, hun volgende ecoboost wordt een 5.0 met hybride. Met andere woorden rest in peace dodge…
wimof zegt
Pk’s en male alfa’s sinds vorige week zondag kennen we er alles van.
Cfr Strépy.