
Neerlands ’trots’ is ook aanwezig op de 86ste Autosalon van Genève.
En wel met de C8 Preliator. De zoveelste poging van de sportwagenfabrikant om alsnog voet aan de grond te krijgen in sportwagenland.
Dat ze een auto hebben meegenomen staat vast, daar hebben we via de Instagram van Exoticsrally het bewijs van. Maar of dat veel gaat uitmaken? Denk alleen maar aan het laatste project, de B6 Venator. Zowel de Coupe als de Spyder werden groots voorgesteld, waarna het al snel oorverdovend stil werd. Of de D12 Peking to Paris. Sinds 2006 jarenlang aanwezig geweest op iedere autobeurs en nooit in productie gegaan. Of eigenlijk alles wat de laatste jaren uit de koker van Spyker kwam.
Daarom zijn we ook bij dit project bang dat het een doodgeboren kindje zal blijken. Maar goed, 1 ding kun je Victor Muller en zijn trawanten niet ontzeggen… doorzettingsvermogen. We gaan het meemaken, dinsdag om 14:30 gaat het doek eraf.





Dat ze zo’n stand nog kunnen betalen
@jasbelle: Heel simpel…
Dat maakt ome Victor gewoon over van het zwarte geld op zijn Zwitserse bankrekening naar de Zwitserse bankrekening van de beurs…
@jasbelle: wie zegt dat Spyker gaat betalen… Als men ergens goed in is, is het mooie sier maken op kosten van een ander…
@jasbelle: de acceptgiro zal wel bij de curator belanden.
Je kan zeggen wat je wil maar het zijn wel verdomd mooie wagens.
@martijndh: Dat zijn de verdiensten van Simon Koop, niet van VM..
@Jochempie: Onzin, die eerste spyker was maar een raar dingetje. In de basis erg cool en goed doordacht maar zeker niet af. Met Victors geld en inzet is er iets moois van gemaakt.
Ere wie ere toekomt.
@sketcher: De geestelijk vader van het huidige Spyker was Maarten de Bruijn. Simon Koop is de huidige ontwerper van het merk, die dus ook voor de vormgeving van deze bolide verantwoordelijk is.
@Jochempie: Je hebt helemaal gelijk ik was even in de war.
@martijndh: Dat is waar.
@martijndh: Dat blijft toch subjectief want de D12 vind ik misschien wel het lelijkste concept van de laatste jaren. Ook de Laviolette vond ik niks.
Eigenlijk vind ik alleen de Venator mooi.
Lijkt een Ailerion doorontwikkeling te zijn. Wat op zich goed is, want dat scheen de eerste Spyker te zijn die voldoende doorontwikkeld was. Ik ben benieuwd wanneer die niet in productie gaat…
@gtwillem: ik heb gehoord dat de start van de productie in 2018 voor het eerst vertraagd word.
Waarom ze niet verkopen begrijp ik eigenlijk niet. Het zijn vaak stuk voor stuk juweeltjes die zeker in de olielanden gewenst zouden zijn. En zo’n beurs is een goede marketing. Al vraag ik mij af hoe ze dit kunnen bekostigen.
@michaelb: ze verkopen niet omdat ze ze niet bouwen.
Het ziet er leuk uit, maar Spyker kenende wordt die weer 3x niks.
@dutchcorvette: dit
@dutchcorvette: kennende ?
Ik heb echt een zwak voor de auto’s van Spyker.
Dit lijkt op een andere/nieuwere versie van de Aileron.
In ieder geval weer een normale rijhoogte…
Qua looks is er wat mij betreft geen mooiere Spyker dan de C8 double 12S, ook de Aileron niet. Hoewel ik eigenlijk beter zou moeten weten hoop ik toch dat dit de ommekeer is voor Spyker. Al is het alleen al om deze prachtige wagens vaker te zien.
En daar gaan we weer; het houdt niet op, niet vanzelf
Met onder de kap een elektrische straalmotor die wordt geleverd door een fabrikant van elektrische vliegtuigen.
Anyway, ik ben benieuwd op het eerste gezicht ziet de voorkant er prachtig uit, dat mag gezegd worden.
Ik ben een Anti-Nederlander, maar mocht ik het geld hebben, dan zou ik gelijk een Spyker kopen. Vetste wagens out there.
@nidlaobud: Waarom praat je dan Nederlands?
@henkhupelschoten: dit is Regilio in disguise…
@nidlaobud: Gelukkig ben je niet tegen anti-anti-Nederlanders…
Anders zou ik me aangesproken voelen…
@nidlaobud: en anti-Nederlander? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
@nidlaobud: anti-Nederlander, whahahaha. Wat doe je hier dan joh. Ga lekker knallen in Syrië, en blijf daar dan ook. Veel plezier!!
-edit: schelden doe je maar ergens anders-
Ik heb zat commentaar op VM en zn manier van zaken doen/overleven/vooruitvechten. Maar diep in mn hart hoop ik dat Spyker alsnog een succes wordt.
De Spyker C8 Preliator: bij u in de dealer in 20nevernooit….
Ik vind dat dit stukje Spyker op z’n kop slaat…
Gaaf hoop dat het nu wel wat wordt…..Zo kan ik weer lekker een week negatief zijn…
Kom op.. Dit is toch allang afgeschreven. Dat weten we allemaal.
Als ik het geld had had ik allang een auto van die man gekocht. Geweldig mooie auto’s. Jammer dat de rijken altijd weer kiezen voor de bekende auto’s. Mensen met geld koop is wat anders. Dit is toch veel mooier als de zoveelste porsche of Ferrari.
@gerjan: hier nog 1. Tijd om maar eens te veranderen wat we nu doen en eens geld gaan verdienen he ;).
Anders komt er nooit een mooie spyker voor de deur.
Ik zou het wel geweten hebben!
@gerjan: Altijd? Ooit waren Koenigsegg en Pagani ook niet bekend…
@gerjan: je vergist je daarin. Er zijn zat onbekende merken die bekend werden door de rijken. Zelfs tesla.
De SSUV hád de redding van Spyker kunnen zijn. Met nadruk op had. Inmiddels is de markt overspoeld met pretentieuze P.C. Hoofttractoren. We noemen Maserati, Jaguar, Porsche en binnenkort ook Lamborghini als alternatief.
@AutomotiveDesigner: Klapper op de vuurpijl: Rolls-Royce
@henkhupelschoten: Dat valt af te wachten, voor mij geldt nog altijd de Range Rover SV Autobiography : http://www.landrover.be/nl/vehicles/range-rover/svautobiography.html , een totaal design dat ik bij Rolls-Royce nog niet ontdekt heb . . .
Mooie smoel, hoop dat Spyker blijft bestaan…
Iemand mist een stuk kippengaas.
Maaiveld, Nederlanders, hak
Spyker is als een runway model met lang blond haar, grote borsten, mooie billen en hoge hakken en nog meer bling. Iedereen is afgeleid door de uiterlijke kenmerken, en is verbaasd dat het een geweldige ride is. Een ervaring, om nooit meer te vergeten. Daarenboven een doorzetter en trouw untill the end.
Iedere keer dat ik voor mijn garage stond en moest kiezen tussen de Spyker C8 Spyder en de Ferrari 430 F1 Spider, was de keuze altijd hetzelfde…..
Doe mij maar dit prototype als het niks wordt
Prachtige auto’s maar net als iedere beginnend milionair willen ze eerst een Ferrari.Hetzelfde dus als de buurman met een Golf.Spyker is te onbekend in het wereldje van de rijken.Geen 800+PK’s waarmee ze zich kunnen onderscheiden zoals een Pagani of Koenigsegg.Dit wordt de zoveelste flop.
@Alfarobert: Klopt volledig. Zou persoonlijk zelf ook wel een Ferrari of een Lamborghini willen hebben, gewoon omdat dat mijn fav. wagens zijn. Maar toch wil je uniek zijn, je wilt iets hebben of bereiken die niet veel mensen hebben of kunnen. Dan zijn merken zoals Spyker, Pagani, Koenigsegg of een Zenvo de ideale keuze. Je hebt een wagen die zelf in Londen of Monaco bijzonder zijn, en dat is toch volgens mij de hele bedoeling van exclusieve wagens? Zo’n Spyker of zelf een Marcos TSO zou zeer welkom zijn tussen het Ferrari en 911- geweld rond de Cote d’azur.
Waar zou dit ding gebouwd zijn?
@riddertevoet: in Nederland
Ik denk dat Spyker het enige merk is waarbij ik het oprecht jammer vind dat het nooit écht van de grond is gekomen…. Ik vond/vind dat de C8 absoluut meerwaarde heeft tov de gevestigde merken en met die SUV hadden ze achteraf misschien wel goud in handen. En die stuiptrekkingen van een B6 Venators waren ook prachtige handtasjes.
Eigenlijk meer dan jammer, zou het zelfs zonde willen noemen… Naja, er komt dus weer een conceptje. Leuk voor het fotoarchief….
@Rob: Ben het helemaal met je eens. De werkwijze van VM is discutabel, maar verdomd mooie auto’s bouwen ze daar wel. Ik vond het echt iets unieks.
Noem een ander merk dat hetzelfde doet. Je zou Pagani kunnen noemen, maar die opereren in een veel hogere klasse. Misschien komen Jag en Aston nog in de buurt, maar zelfs dat zijn een beetje mainstream wagens vergeleken bij Spyker.
Het wordt er niet mooier op. Volvo Amazon neusje, lelijke dikke rand op de neus. De rest zal wel aardig gedateerd zijn. Wat wil Spyker hiermee bereiken? Denken ze nu werkelijk dat er nog mensen rondlopen die zo’n auto gaat bestellen?
https://youtu.be/VjEq-r2agqc
Zi ja jammer dat het nooit iets met die B12 is geworden en niet is verkocht. Het is erg onwaarschijnlijk maar ik hoop dat er nog ooit iets van terecht komt van Spyker.
Jammer, gewoon een Aileron die ze wat aangepast hebben, zal wel afwachten tot de onthulling. Niet dat de Aileron lelijk is, maar had toch graag een compleet nieuw design gezien. Persoonlijk verkies ik nog altijd de C12 LaTurbie, prachtig design.