Een inmiddels gepatenteerde uitvinding van een professor uit de VS zou ervoor moeten zorgen dat het kijkveld van een reguliere zijspiegel enorm toeneemt. Hoe? Met behulp van het discobalprincipe.
Dat behoeft enige uitleg. Wiskundeprofessor Andrew Hicks bedacht een algoritme om te bepalen wat de ideale hoek is van honderden verschillende stukjes gebogen spiegel, die samen één geheel vormen. En schijnbaar heeft zijn vinding ervoor gezorgd dat de kijkhoek van deze spiegel hiermee veel groter wordt. Bij een reguliere zijspiegel is dat 15 á 17 graden, de dodehoek-elimineerder van Hicks geeft je 45 graden zicht. Oftewel, een groter gezichtsveld waarmee je zicht heb op de dode hoek.
Het is dus te vergelijken met een discobal, aldus de bedenker:
“Imagine that the mirror’s surface is made of many smaller mirrors turned to different angles, like a disco ball. The algorithm is a set of calculations to manipulate the direction of each face of the metaphorical disco ball so that each ray of light bouncing off the mirror shows the driver a wide, but not-too-distorted, picture of the scene behind him.”
Zie je dat de spiegel gebogen is? Nee, niet op de foto van het glimding die we via Wired tegenkwamen. De spiegel is dus van een ander kaliber dan zo’n spiegel waar een bocht in ziet, die vervormen het beeld enorm en zijn -in de VS- niet toegestaan om af-fabriek te monteren.
Zou dit een uitkomst zijn om een simpel object als een zijspiegel flink te verbeteren, of moeten we toch de kant van het digitaliseren op?
the-budel-guy zegt
in Amerika gebruikt toch bijna niemand de spiegel goed.
maar dit zou wel een uitkomst zijn aangezien 9 vd 10 mensen na hun rij les toch niet meer over hun schouder kijken.
amgpowerrr zegt
@the-budel-guy: allemaal stoer gelul dat niemand ooit over zijn schouder kijkt want ik heb vaak genoeg iemand in die hoek gehad dus ik kijk wel, is natuurlijk niet stoer maar goed …. :)
the-budel-guy zegt
@amgpowerrr: ik zeg niet niemand!! even goed lezen :P
amgpowerrr zegt
@the-budel-guy: bedoelde in het algemeen dat niemand over zijn schouder zegt te kijken.
Maar dat zie je ook wel vaak als een auto ineens zwaar moet uitwijken voor zo’n pino.
Ik doe het niet altijd maar in de spits doe ik het toch wel vaak.
flutterby zegt
@the-budel-guy: 9 van de 10x hoef ik niet te kijken want weet ik al of er iets rijdt of niet, maar ik moet zeggen als ik een busje rij dan heb ik regelmatig auto’s in mijn blinke hoek, bijna altijd juist wanneer ik niet heb gekeken ;)
jordy14 zegt
Scheelt wel veel.
rotarypowah zegt
Interessant. Alleen hoef ik al die extra informatie die je via die spiegel ziet helemaal niet. Als je het verschil bekijkt, ziet het eruit alsof ik met die nieuwe spiegel niet alleen het verkeer achter me, maar ook dat aan de andere kant van de vangrail zie. Dat interesseert me niet.
Het lijkt me wel dat spiegels hierdoor een stuk kleiner gemaakt kunnen worden. Weg met die grote flappen aan de zijkant.
ater zegt
@rotarypowah: idd de spiegels kunnen kleiner
dotternetta zegt
Wat een koeiepoep haha. Dikke hoax!
Bartholomeo zegt
Die spiegel die in de auto zit op de allereerste foto is wel speciaal, wat is dat x20 zoom ?
Zo’n discobal spiegel is wel teveel van het goede, duurt godver 5 seconden voor je alles gefilterd hebt wat achter je komt en wat er belangrijk is of niet….
flutterby zegt
Die rooie auto op de achtergrond zie je in deze spiegel 2.0 dan weer niet… Puur omdat het te ver is “uit gezoomd” op de snelweg is dit natuurlijk wel belangrijk..
Emile_Benz zegt
“Objects in mirror are closer than they appear”
Paprika zegt
@Emile_Benz: Moest ik ook gelijk aan denken, alles lijkt nu nog verder weg!
rooster zegt
Hmm ik snap niet wat nou zo speciaal is. Gewoon een bolle spiegel toch?
Emile_Benz zegt
@rooster: Yup!
Esprit_de_Flandre zegt
@rooster: Dat is het juist niet. Zo’n bolle spiegel is enorm onhandig. Het beeld wordt zo vervormd, dat het vaak moeilijk wordt om te zien of een auto stilstaat of rijdt…
potver7 zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar hij biedt wel de beeldhoek van een bolle spiegel. Weliswaar zonder (zichtbare) vervorming, maar alles in de spiegel wordt zo klein dat je nog niet ziet wat er gebeurt.
Persoonlijk zie ik niet wat het voordeel is van deze spiegel t.o.v. de spiegels die we nu hebben, met een bol stukje aan het eind om in de dode hoek te kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
Knap stukje engineering. Niemand die erop denkt om nog verbeteringen aan een spiegel aan te brengen, en toch is het duidelijk nog mogelijk…
robinio zegt
Ik snap het bijzondere niet, dit is toch in principe hetzelfde als een groothoeklens maar dan in spiegelvorm?
slicknick zegt
@robinio: Misschien het artikeltje nog eens rustig doorlezen… er is geen sprake van bolvormig glas.
4991 zegt
plaats een 2de kleine spiegel erboven of eronder en problem solved.
4991 zegt
of kleine camera’s plaatsen.
timberleek zegt
@4991: maar waar laat je het beeld dan?
in het middenconsole is niks. buiten dat daar andere dingen zijn om naar te kijken (zoals navigatie) is het ook een stomme plek om te kijken.
Dan zou je al een scherm maken net naast je A stijl, maar dan kun je net zo goed een spiegel nemen, werkt altijd prettiger
4991 zegt
@timberleek: ik denk dat je die het beste in je a stijl zet. ik denk dat ze meer zicht gaan geven dan je spiegels.
wokpan zegt
Had die Ferrari in frankrijk hem maar gehad zondag…
smulders zegt
Ik heb op mijn (nieuw leverbare) auto bijna geen dode hoek, er past hoogstens een stilstaande voetganger in, zowel links als rechts.
Een welgemaakte spiegelfout is dat mensen hun eigen auto teveel zien en teveel overlap hebben. Bij een perfect gestelde spiegel gebeurd er het volgende bij een naderende auto:
-Je ziet de auto naderen
-De auto zie je langs je linkerruit
-Nog voor dat de auto volledig uit het zicht is, is deze al in de linkerspiegel zichtbaar
-Vlak voordat de auto niet meer in de linkerspiegel zichtbaar is, zie je hem pas in de achteruitkijkspiegel
Je moet, mits je een achteruitkijkspiegel hebt, dus niet met je zijspiegels je eigen auto zien en je moet al helemaal niet achter je kunnen kijken!
Zie ook:
http://www.caranddriver.com/features/how-to-adjust-your-mirrors-to-avoid-blind-spots
BaRa zegt
@smulders: Alleen maar juist als je ook een achteruitkijkspiegel hebt. En laat dat nou een probleem zijn bij trucks en busjes.
potver7 zegt
@BaRa: Ook bij trucks en busjes heb je er niks aan om de spiegel op de zijkant van je eigen voertuig te richten. Net een randje, zodat je goed de positie van het andere verkeer t.o.v. je eigen voertuig in kunt schatten.
SimonMc zegt
Dit is de grootste afbeelding die ik kon vinden, maar je ziet er nog niets speciaals op :
http://www.motorbeam.com/wp-content/uploads/Hicks-Mirror.jpg
SimonMc zegt
@SimonMc: Whoops, deze is beduidend groter! ( zéker ook op de foto klikken, want anders is hij gewoon aangepast aan je beelscherm, en dus niet op ware grootte )
http://www.newswise.com/images/uploads/2012/06/7/4-Hicks-mirror.jpg
rishithakoerdat zegt
is “Objects in mirror are closer than they appear” niet goed genoeg?
Gewoon om je schouders heenkijken…
timberleek zegt
Het is niet echt een eerlijke foto, die ‘nieuwe’ spiegel staat veel schuiner als die van het voertuig, vind je het gek dat je dan meer opzij kan kijken…