Zoals je ongetwijfeld weet werkt Mazda samen met de Fiat-groep aan een nieuwe generatie lichtgewicht Roadster. Algemeen werd aangenomen dat dit de nieuwe Alfa Romeo Spider zou worden, maar de kans bestaat dat Alfa dit model op zijn Italiaanse buik kan schrijven.
Volgens insiders is het een stuk waarschijnlijker dat de lichtgewicht achterwielaandrijver een Fiat danwel Abarth-logo opgespeld krijgt, zo meldt Automotive News. Hiermee zou het niet de spirituele Spider-opvolger, maar de Barchetta-opvolger worden. Reden hiervoor is de plechtige belofte van Sergio Marchionne dat er onder zijn bewind geen Alfa buiten Italië geproduceerd wordt. En aangezien de Roadster in Japan van de band rolt lijkt daarmee de kans op een Alfa-badge verkeken.
Wat maakt het ook uit, het beestje moet een naam hebben. Eigenlijk is de 4C ook gewoon een Maserati, maar het past beter in de strategie om er een Alfa-badge op te plakken. En dat mag ook, want hij is helemaal ‘made in Italy’ (met een beetje een Nederlandse monocoque).
Volgens andere geruchten zal de motorisering overigens de bekende 1.4 liter T-jet zijn, die het in Abarth-vermomming al tot vermogens van 180 pk schopte. Dit in tegenstelling tot veel eerdere geruchten dat Mazda zelf met een 1.3 turbo op de proppen zou komen
Gulli zegt
Dus Alfa houdt het voorlopig nog even op 2 modelletjes. Lekker overzichtelijk voor de boekhouder.
jrk68 zegt
@Gulli:
MiTo, Guillietta, 4C, ik tel er toch echt 3 hoor….
Gulli zegt
@Gulli: Oh wacht, 4C. Nou ja nog steeds niet heel ingewikkeld :)
C6_R zegt
Hahaha, wat een vertoning als dit waar is…Liever geen Alfa’s produceren dan Alfa’s buiten Italië produceren. Logisch…
jrk68 zegt
Jammer voor Alfa als het zo loopt, maar of het nu een Barchetta of een Spider wordt maakt mij niet zoveel uit, als hij er maar komt.
De markt heeft chronisch gebrek aan “leuke” auto’s die nog enigszins betaalbaar zijn.
Trouwens als het een Barchetta wordt is dat sowieso een vooruitgang ten opzichte van de voorwiel aangedreven voorganger, RWD is natuurlijk altijd een pre voor een roadster.
roppp zegt
@jrk68: joh, wat lul je nou. 90% van degene jonger dan pakweg 45 weet niet eens hoe een achterwiel aangedreven auto rijdt, omdat ze met voorwielaandrijving zijn opgegroeid. Dan is achterwielaandrijving zelfs gevaarlijk en daarmee een behoorlijk nadeel.
jrk68 zegt
@roppp:
Goh, wat ben je weer heerlijk genuanceerd.
Dat het gros van de lezers hier volgens jou niet met RWD kan omgaan vind ik pas gelul.
Met alle elektronische hulpjes van tegenwoordig is het heel wel mogelijk een vermakelijk sturende auto te bouwen waar zelfs jij weinig schade mee kan aanrichten.
Gelukkig behoor ik nog tot de generatie die met RWD zonder allerlei hulpjes heeft leren rijden en dat was en is wel zo vermakelijk.
roppp zegt
@jrk68: inderdaad. Door als die elektronische hulpmiddelen ontgaan het nut van achterwielaandrijving mij volledig. Het zal vast erg leuk zijn op het circuit, maar daar komt zelfs 99,9% van de AB-lezertjes niet ;-)
topless zegt
@roppp:
Dan hoop ik maar dat je nooit achter het stuur van de auto uit je avatar belandt, want dan komen er brokken van.
PS Ik ben nog lang geen 45, heb meerdere achterwielaandrijvers gehad (zonder elektronische hulpmiddelen) en heb er nog geen brokken mee gemaakt. Ik vind achterwielaandrijvers fijner bochten om gaan (en daar hoef je niet voor te driften), dus verkies ik achterwielaandrijving voor de fun en vierwielaandrijving voor dagelijks gebruik. Het nut van voorwielaandrijvers ontgaat me eerlijk gezegd (tenzij je van onderstuur en torque-steer houdt).
roppp zegt
@topless: ach, met die FXX mag je alleen op het circuit en krijg je begeleiding. En ja, ik heb ook ouderwetse achterwielaangedreven auto’s gehad (o.a.een X1/9). Heel grappig hoor, maar in de huidige file-tijd en met alle overheidscontrole heb je daar niets meer aan.
ar156sw zegt
Tja, op zich zou ik een nieuwe Spider met Alfa design/motor en MX5 onderstel wel zien zitten. Geen slechte combinatie op zich. Aan de andere kant snap ik wel dat ze het “Italiaans” willen houden.
Kan natuurlijk ook betekenen dat de nieuwe Spider wel op deze basis komt, maar toch in Italie gebouwd gaat worden. Maar een Spider van/op basis van de 4C, dat zou ook nog kunnen.
Ik draag Alfa een warm hart toe, maar de huidige strategie blijft me verbazen… Hoewel de 4C qua aandacht en promotie denk ik wel het beoogde doel heeft berijkt. Maar dan moeten er wel toegankelijke(re) modellen zijn om daarop te cashen.
Stap 1: een 5-deurs MiTo en een Giulietta Sportwagon.
Stap 2: een C-segmenter in sedan/SW en Coupé variant (159 opvolger).
Stap 3: een D-segmenter, opvolger van de 166, eigenlijk een “budget Ghibli”
Vooral stap 1 kan toch niet zo moeilijk zijn? En kijk naar het succes van de Megané Estate (iig in NL), volgens mij is er echt wel een markt voor een SW van dat formaat. Redelijk gangbaar leasebudget voor iemand met een gezin met jonge kinderen, en dan is een gewone hatchbak toch een beetje klein…
Maar ja, we zullen het zien.
ar156sw zegt
@ar156sw: Ik bedoel natuurlijk D en E segment, waar C en D staat nu… gaaaaaaap :P Oh en “bereikt” is misschien ook beter dan “berijkt” >.>
mashell zegt
@ar156sw: je verwisselt segmenten, de Giulietta is C segment de 159 opvolger wordt een D segmenter (als die ooit nog komt) de MiTo is een B segmenter. Maar verder helemaal mee eens (op stap 3 na, Opel, Ford, Renault, Peugeot, Citroën hebben allemaal dat probleem segment opgegeven). Waar blijft die 5 deurs Mito en waarom is er geen Giulietta stationwagen? Voor de meeste markten zijn dat heel belangrijke auto’s.
ar156sw zegt
@mashell: Ja ik had het gezien, zie mijn eigen reply :P
Vooral dat Stap 1 niet allang gedaan is, snap ik echt niet, minimale investering, hele nieuwe doelgroepen erbij… als ik nu zo kunnen/mogen/moeten leasen zou ik met mijn functieniveau waarschinlijk in het C segment uitkomen, maar een Giulietta zou ik te klein vinden. Een Giulietta SW zou zonder twijfel 1e keus zijn… Mijn schoonouders kopen eens in de zoveel jaar een nieuwe B-segmenter, afgelopen jaar geholpen met de keus, hoe graag ik de MiTo ook wilde aanraden, 5 deuren zijn een must (de kleinkinderen moeten meekunnen :)), dus werd het (weer) een Clio.(toegeven, ook omdat de garage om de hoek zit, maar toch…)
E segment is misschien het grootste risico, maar, als ze daarbij kunnen meeliften op de Ghibli, en dan ook nog een SW variant er van aanbieden, maakt het misschien wel kans.
Investeringskosten zouden relatief laag kunnen blijven door platform te delen en door motorisering, afwerking en opties iets lager in te zetten kan het een “goedkoper” Italiaans alternatief zijn voor de duitse merken (daar waar de Ghibli alleen met de duurdere uitvoeringen concureert). Sowieso wel pas doen nadat de eerdere stappen voor een stevige basis hebben gezorgd.
Een mens kan hopen :D
sabrerator zegt
@ar156sw:
Ik meen begrepen te hebben dat de wagen die we nu als Maserati Ghibli kennen, eigenlijk de opvolger van de Alfa Romeo 166 had moeten worden, maar dat men besloot deze als Maserati uit te brengen, omdat men er dan meer marge op kon draaien. De ontwikkelingskosten zijn namelijk vrijwel gelijk, maar voor een Maserati kun je veel meer geld vragen.
ar156sw zegt
@sabrerator: Dat zou zomaar kunnen. Maar dan nog zou je met een nieuwe koets, lichtgewijzigd interieur en wat “lichtere” motoren een goede Alfa variant kunnen maken. De vraag is dan of mensen bijvoorbeeld durven te kiezen voor een Alfa 169 met 1.750 TBi ipv.bijvoorbeeld een BMW 520i.
Stel, je kan de 169 voor een gelijke prijs met gelijke of iets rijkere uitrusting aanbieden. Uiterlijk is natuurlijk smaak, maar laten zeggen dat de Alfa objectief gezien iig niet lelijker is. Motorisch zou een 1.750 TBi al iets sportiever zijn dan een 520i (als we van de Giulietta/159 variant uitgaan, en d’r zit nog wel ruimte in het blok, zie de 4C. En je zou een grotere variant kunnen maken). Dan heb je volgens mij gewoon een goede propositie. En “Maserati genen”, is toch ook leuk. (mijn 166 heeft Maserati spiegels, dat vind ik toch een grappig detail).
Investering zou dan voor Alfa alleen het design van in- en exterieur zijn. Maar ja, da’s natuurlijk nog steeds een redelijke investering. En éigenlijk zou er dan ook een V6 versie moeten komen, maar die komt dan weer (te) dicht bij de Ghibli misschien…
desjonnies zegt
Het heeft er steeds meer de schijn van dat er in Italië een strijd tussen de merken onderling aan het woeden is; zoals die destijds onder British Leyland plaats vond.
Rover wilde geen V8 motoren aan Triumph leveren en de Britse merken die onder de British Leyland parapluie opereerden, waren doodsvijanden van elkaar in de showroom.
Hupke zegt
@desjonnies:
Zo lijkt het wel.
Maar euhm, was dat de reden voor de downfall van british leyland?
bozewolf zegt
@Hupke: De downfall van British Leyland was dat ze gewoon troep produceerden.
fant zegt
Een Alfa Spider had nog mooier kunnen worden dan de ND MX-5, maar ik zie Fiat niet zo snel iets mooiers ontwerpen dan Mazda. Al helemaal niet als je kijkt wat voor prachtige wagens Mazda de laatste tijd ontwerpt :)
PeugeotGTI zegt
Dit zou zeer teleurstellend zijn en ook een miskleun voor de geplande herintroductie in Noord-Amerika. De Miata MX5 was/is erg populair daar en Mazda heeft een ijzersterke reputatie als betrouwbare en goede auto. Dit zou juist het duwtje in de rug kunnen zijn wat een merk als Alfa nodig heeft om echt weer naam te gaan maken in de USA. Italiaanse flair met betrouwbare japanse techniek, topcombinatie lijkt mij.
topless zegt
Ik vind de moderne Mazda’s meer rijden als een oude Alfa dan de moderne Alfa’s. Alfa’s waren altijd lichtvoetig, net als Mazda’s nu. Alfa’s voelen tegenwoordige te zwaar en log. Verder is de kwaliteit van oude Alfa’s beroerd, terwijl dit bij Mazda goed zit.
Met een nieuwe Alfa o.b.v. een mx-5 kun je dus wel eens een hele leuke auto krijgen.
Het is jammer dat ze dit in Italië zelf niet voor elkaar krijgen. Maar de vorige 2 edities van de Spider hebben laten zien dat dit wel de realiteit is.
sydney zegt
Mij is toch iets anders verteld.
troublemaker zegt
Ik zeg een nieuwe MX-5 met Fiat zijn T-jet of MultiAir motor. Dan lijkt me een serieuze vooruitgangnamstyle..