De camouflage-wrap lijkt het meest bijzondere aan de nieuwe Smart hatchback te zijn. Dat is overigens ook best goed nieuws.
Smart gaat een nieuwe kant op. Het merk probeert dik 20 jaar een voet aan de grond te krijgen en ergens lukt dat niet helemaal. Natuurlijk, met meer dan 32.000 verkochte exemplaren zie je ze geregeld voorbij komen. Maar voor het type auto, zou het aantal veel hoger moeten lukken. Even ter referentie: sinds 1998 zijn er iets meer Smarts verkocht als Tesla’s Model 3 alleen al in 2019.
Kortom, het roer moet om en niet zo’n klein beetje ook. Dat gaat Smart doen met een nieuwe partner, een nieuwe auto en nieuwe naamgeving. Daarbij gaat Smart gebruik maken van ’t Hekje. Daarmee bedoelen we niet een kleine cabaretier, maar het ‘#’-teken. De eerste auto is de Smart #1. Handig als men gaat Twitteren over deze auto. Of een andere nummer 1.
Nieuwe Smart hatchback
Volgens Smart wordt de Smart #1 een trendsetter. Smart wordt namelijk een fabrikant van compacte premium EV’s. Maar dat is niet het enige opmerkelijke. Smart spreekt van een SUV, maar ze hebben per ongeluk foto’s gestuurd van een vijfdeurs hatchback die marginaal hoger op zijn pootjes staat.
Het doet denken aan een Suzuki Swift met de dakpartij van een Opel Adam. Collega @RubenPriest vond het niet echt een Smart. De auto is ontworpen door Mercedes-Benz. De Smart #1 is vervolgens fijneslepen door het China Automotive Engineering Research Institute in Chongqing. Er zijn dagen dat we er niet langsrijden.
Cw-waarde Smart #1
In dat instutuut hebben ze de luchtweerstandscoëfficiënt op 0,29 weten te krijgen. Dat is bijzonder indrukwekkend voor een hatchback in dit formaat. Sorry, we zien er nog steeds geen SUV in. Let wel: dat is bij de (vermoedelijke) concurrenten van de Smart #1 ook het geval.
Daarbij is het segment van compacte premium EV’s met makkelijke instap enorm populair, dus logisch dat Smart daar een graantje mee van probeert te pikken. Over formaten, technische gegevens, actieradius of prijzen is nog niets bekend. Wel weten we dat de auto in samenwerking met Geely gebouwd gaat worden en dat de Smart #1 aan het einde van dit jaar op de markt zal verschijnen.
Meer lezen? Dit zijn 6 moderne hot hatches worden vaak vergeten!
harrie zegt
Wat een vooroordelen, wie weet heeft ie wel echte ongespoten zwart plastic spatbordrandjes.
Dan is het dus echt wel een stoere SUV met terrein capaciteiten.
hakvo054 zegt
een soort kruising tussen een Mini, een Opel Adam en VW ID?
Pixed zegt
Volledig mee eens.
basman147 zegt
Grappig, heel lang geleden heb ik het genoegen gehad met een ontwerper van Opel te praten over een conceptcar van hen, de MAXX. Zelfde concept als Smart, maar dan wel met een achterbank. Op de vraag waarom de auto niet in productie zou gaan was hij heel duidelijk “de markt is niet groot genoeg, die is maximaal 40, 50000 stuks per jaar, dat gaat niet werken met een gloednieuwe auto” Goh, vroeg een klasgenoot, maar Smart denkt 100000 stuks per jaar te gaan verkopen, gaat ze dat dan wel lukken? Korte pauze, en vervolgens zei hij dat ze bij Opel geen idee hadden hoe ze bij Smart aan die cijfers kwamen… Moet ik altijd weer aan denken als ze bij Smart met grootse plannen komen.
Maar goed, met een kleine SUV kan je op dit moment haast niet fout zitten, ook al lijkt hij op een kruising tussen een Countryman en een London Taxi.
jensoffbutton zegt
Duidelijk dus dat Mercedes van Smart toch een Mini-kloon wilt maken om BMW het wat moeilijker te maken.
vonklausenburg zegt
Ik zie hier dus een soort Clio in met een Mercedes-light sausje.
potver7 zegt
UIteraard is het helemaal niet zo spannend of Smart vindt dat het een SUV is of niet. Dat labeltje is puur een marketinginstrument.
Op het kentekenbewijs van mijn Peug 308 SW (láger dan een Smart ForTwo!) staat dat ’t een MPV is…
Maar goed, hopelijk heeft dit ding meer succes dan de eerst ForFour (onderhuids een Mitsubishi Colt). Dat was ook zo’n poging om het roer om te gooien, en het merk te laten groeien.
kevertje zegt
Waar het ook mag aan doen denken, de vraag is hoe dit niche-merk nog verder in leven kan blijven, tenminste met de verkoop in deze contreien. Anno 2022 zie je in het stadsleven nog nauwelijks iets van Smart, tenzij een overgebleven exemplaar ergens van een Telecom-operator. Dat één en ander een heel sterk Chinees ontwerp-verhaal is geworden, vertelt genoeg waar de groeimarkt precies gezocht wordt.
HZW zegt
Dit is geen hatchback, maar gewoon de productie versie van de “Electric SUV Concept”.
https://media.autoweek.nl/m/2ryy1z9bonzl.jpg
HZW zegt
Het is al langer bekend dat smart komt met een elektrische Crossover.
Breinstein zegt
Wat ogen die wielen klein met dit design.
z3cabby zegt
Op zich wel een smart move