Vanavond zijn in Berlijn de nieuwe Smart Fortwo en Forfour onthuld. Na de obligate lekplaatjes hebben we hier alle info voor je.
Ruim anderhalve decennia na de introductie van de eerste Smart in ’98 heeft moederbedrijf Daimler de nieuwste telgen onthuld. Ze zijn nog steeds klein van buiten, ruim van binnen, stads en overduidelijk herkenbaar als een Smart. De motor is opnieuw achterin gemonteerd, evenals de aandrijfassen. Niet zo gek, als je bedenkt dat de Smart het onderstel deelt met de eveneens achterwielaangedreven Twingo.
De nieuwste Smart Fortwo – de derde generatie alweer – meet 2,69 meter in de lengte, 1,66 meter in de breedte en is 1,55 meter hoog. De wielbasis bedraagt 1,85 meter. Met de motor achterin kon Smart de draaicirkel verkleinen naar 6,95 meter (kerb-to-kerb) en 7,30 meter (muur tot muur) door de wielen verder te laten uitslaan. Voor een stadsvoiture een prettige verbetering. En terwijl de overhang voor en achter nog iets verder afnam, is de spoorbreedte met 100 mm toegenomen.
De techniek
Bij zowel de ForTwo als de ForFour is de kenmerkende tridion-veiligheidskooi gebleven. Smart rust ze tevens uit met zijwindassistent (standaard), automatische afstandsregeling (optie) en spoorassistent (optie). De Duitsers zeggen bij de vooras gebruik te hebben gemaakt van onderdelen uit de C-Klasse, achteraan is een geoptimaliseerde De Dion-achteras geplaatst.
Zes cilinders
Pardon, we bedoelen eigenlijk twee driecilinders. Smart levert de ForTwo en ForFour met een 999 cc driecilinder die 71 pk levert en vanaf 2850 tpm 91 Nm genereert. De topper wordt eem 898 cc driecilinder met turbo. Deze hoest 90 pk op en levert een maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm. De nieuwe turbo heeft een elektronisch gecontroleerde wastegate en is – uiteraard – voorzien van een automatische start/stop-systeem. Het zal niet als een verrassing komen, maar het gaat hier om dezelfde blokjes als in de Twingo.
Nieuw voor Smart zijn de twee transmissievarianten: klanten hebben de keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.
Personaliseren kun je leren
De nieuwe Smartjes komen in drie uitvoeringen (Passion, Prime en Proxy40) en het merkt bied 40 combinatiemogelijkheden voor de bodypanelen en de tridion-veiligheidskooi. We hadden niet anders verwacht van het merk dat er prat op gaat om zoveel mogelijk kleuropties aan te bieden. Binnenin kun je uiteraard ook van alles aanpassen. Het gebogen dashboard bestaat uit twee delen. Een buitenste deel dat eventueel kan worden voorzien van een stoffen bekleding, en een groot binnenste, verzonken deel dat de functionele elementen herbergt. In het dashboard zijn het het instrumentcluster en het smart mediasysteem met het radio/navigatiesysteem op een ‘zwevende’ manier geplaatst.
Smart ForTwo | Smart ForFour | |
---|---|---|
Lengte | 2,69m | 3,49m |
Breedte | 1,66m | 1,66m |
Hoogte | 1,55m | 1,55m |
Wielbasis | 1.873m | 2.494m |
Draaicirkel (kerb-to-kerb) | 6,95m | 8,65m |
Draaicirkel (muur tot muur) | 7,30m | 8,95m |
Interieurlengte (van gaspedaal tot achterkant) | 2.011,6mm | 2.707,3mm |
Body space index | 75% | 77% |
Bagageruimte (achter voorstoelen) | 260l | 730l |
Bagageruimte (achter voorstoelen tot dak) | 350l | 975l |
Bagageruimte (achter achterstoelen) (L) | - | 185l |
De prijzen van de nieuwe Smarts worden eind deze maand bekend gemaakt. Bekijk de eerste video van het stadswagentje op Autojunk.
gertjan2012 zegt
Maar de grote vraag blijft…… Mag je er ook mee op het fietspad rijden??
tupperware zegt
@gertjan2012:
Jij wel en als je straks een rijbewijs hebt mag die 25 sticker er weer af..
peterpan72 zegt
@gertjan2012: lol! Denk t wel, gaat niet harder dan 45 toch? ;)
jrk68 zegt
@peterpan72:
Ach gut, wat zijn de kinderen het weer eens..
Ik nodig je van harte uit om het eens met mijn Smartje te proberen.
Niet in je broekje plassen als hij bij 200 nog gewoon doortrekt, ik hou niet van vlekken in m’n bekleding..
marussia zegt
@jrk68: een smartje dat bij 200 nog doortrekt? Is dat wel mogelijk?
jpoers zegt
-edit: check!-
Deze nieuwe op t eerste zicht en dan bedenkende dat de Twingo dezelfde techniek heeft zou ik voor de Twingo gaan, daar hoeft helemaal niet lang over nagedacht te worden.
carmasterr zegt
@jpoers:
Sinds het begin der tijden ja.
De Twingo, die is wel veranderd.
Donstil zegt
@jpoers: en waarom zou je dan voor de twingo gaan?
tupperware zegt
@Donstil:
Met een Smart val je teveel op, dat weet jij als geen ander toch.
Vraagje, ga jij er weer een bestellen. ik heb het vermoeden dat die zesbak een hele verbetering is ten opzichte van de eerst generatie.
Mijn vrouw had er eentje in ’99 en die schakelde best wel lomp en traag.
jrk68 zegt
@Donstil:
Zoals jij en ik weten moet je wel een beetje lef hebben om een Smart te rijden. Je mag er immers zeker van zijn dat je dan de hoon hier over je heen krijgt.
Het is natuurlijk niet stoer om een Smart leuk te vinden en bij je matties bij de Mac kan je er ook al niet mee aankomen.
Gelukkig laten wij ons daar niet door beïnvloeden en gaan lekker ons eigen gangetje..
jrk68 zegt
@jpoers:
Het is ook eigenlijk andersom, de Twingo is gebaseerd op de Smart For4, alleen het turboblokje stamt van Renault. Voor de rest is alles Smart.
valetparker zegt
De ouwe smart had de motor toch ook achterin? In de mijne zat ie in ieder geval achter me
jrk68 zegt
@valetparker:
De For4 niet, dat was technisch een Mitsubishi Colt (toen het nog geen Metsubsidie was).
Die had het blok en de aandrijving voorin.
stamp zegt
@jrk68: toch knap: met de motor achterin (in de fortwo) kon de draaicirkel kleiner worden gemaakt dan voorheen,… Aldus de techneuten van AB.
Techneuten kunnen geen teksten (over) schrijven en schrijvers hebben geen technische kennis bij AB lijkt het …..
De motor lag altijd al achterin bij de fortwo! Dus dat de draaicirkel nu kleiner is gemaakt heeft niets met innovatie door (ver)plaatsing van de motor te maken, maar met een vernieuwing aan de vooras!!
tupperware zegt
@stamp:
Klopt, dat ze de wieluitslag hebben kunnen vergroten zit meer in de met 10cm toegenomen spoorbreedte. Bij het oermodel moest je die uitslag zelfs nog begrenzen als je er 195 bandjes voor oplegde.
Die zijwind assistent is wel een +, wat ik mij van de 450 van mijn vrouw kan herinneren is dat die knap zijwind gevoelig was.
moveyourmind zegt
Woooww! Een body space index van maar liefst 75%!!!!
harrie zegt
Krijg er een beetje het Mini gevoel bij; frisse kleurtjes, mooie details maar als je verder kijkt is het eigenlijk gewoon een disproportioneel gedrocht.
henkhupelschoten zegt
Leuk wagentje maar volgensmij staat er een typefout in zegen=zeggen bij zes cilinders. Zal wel weer geinig worden om mee te rijden.
gash zegt
Die is lelijk geworden zeg. Ook een hele prestatie….
toyotafortuner zegt
T is nog altijd een iel, veredeld brommobiel. Dan maar liever een Aygo.
papa zegt
@toyotafortuner:
Die nieuwe aygo… die is lelijk geworden zeg.
mercedesclk350 zegt
@papa: -Error: smaak niet gevonden-
papa zegt
@mercedesclk350:
Toyota rijders hebben nog nooit aan de hand van smaak een auto gekocht. Uitgezonderd de enkele 2000gt koper misschien.
rammillius zegt
Maar te groot nu om dwars in een parkeervak te staan? Mijn vriendin vind dat geweldig om zo te parkeren. Vooral de gezichten van passerende mensen
PeterVDG zegt
@rammillius: bij de fortwo kan dit nog wel die heeft de zelfde lengte maat gehouden.
tupperware zegt
@rammillius:
Volgens mij is hij net zo lang als de vorige en slechts 19 cm langer dan het oermodel, ook de wielbases is in die 16 jaar niet gewijzigd. Hooguit staat het neusje nu boven de stoeprand.
Dat overdwars parkeren deed ik vroeger met m’n 500 ook, hilariteit gegarandeerd..
Donstil zegt
@rammillius: officieel mag dat niet meer sinds het tweede model.
Het eerste model is namelijk minder “lang” dan een auto of voertuig breed mag zijn en “mag” daardoor zo geparkeerd worden.
frank2911 zegt
Het heeft iets weg van een multipla en een Spyker
PeterVDG zegt
Ik vind dit echt twee hele leuke auto’s geworden!
2cool4school zegt
Ideaal voor in de stad en super gay. Op de snelweg was de oude een complete ramp. Misschien dat deze nieuwe versie een minder grote ramp is.
norge zegt
Smart met het neusje (hoofdvorm) van de IQ met daarin een lelijke gril..
ghost zegt
Mini Opel Adam
Onehp zegt
Eindelijk verlost van de trage sequentiele bak!
Manuele turboversie en knopje om de zekering van het esp/tcs te onderbreken… Let the fun begin!
fortuna zegt
Net een Opel die tegen een muur is opgereden…
rd1991 zegt
Wanneer komen de Crossblade en V6 biturbo versies?
utr1984 zegt
@redactie, lees de tekst nog even door. Staan aardig wat foutjes in.
De Smart was eigenlijk alleen leuk als Electric Drive. Als ze slim zijn bouwen ze weer snel zo’n stadsrakker.