Volgens Mercedes kunnen de nieuwe SL en een nieuwe AMG GT prima naast elkaar bestaan.
De SL is een van de meest iconische modellen van Mercedes. Niet zozeer de recente SL’s, maar die stonden wel in de bloedlijn van auto’s als de 300SL. Het is dus begrijpelijk dat Mercedes deze naam in stand wil houden. De laatste jaren was het model alleen zijn bestaansrecht een beetje verloren.
Tóch konden we vorige week kennis maken met een gloednieuwe generatie SL. Om het model weer relevant te maken heeft Mercedes echter een iets andere weg ingeslagen. De SL is nog steeds een roadster, maar wel eentje met een softtop. Dat niet alleen, de auto wordt ook een stuk sportiever gepositioneerd en is er louter als AMG. Laten we wel wezen: de vorige SL’s waren ook een beetje ouwe lullenbakken.
De nieuwe SL dreigt op deze manier wel een ander model van Mercedes te kannibaliseren. Voor degenen die een sportieve roadster willen van Mercedes is er namelijk al de AMG GT Roadster. Daarom leek het aannemelijk dat de nieuwe SL zou dienen als vervanger van de AMG GT. Die draait ook al weer 7 jaar mee en is dus sowieso toe aan zijn pensioen, zachtjesaan.
Toch is de SL niet de opvolger van de AMG GT. Dat zegt niemand minder dan Gorden Wagener, de designbaas van Mercedes. In een interview met Road & Track zegt hij dat de SL nog steeds meer een cruiser is dan de AMG GT.
Betekent dit dat de AMG GT toch een opvolger krijgt, die naast de nieuwe SL komt te staan? Het lijkt er wel op. Tegenover AutoExpress laat AMG-baas Philip Schiemer weten dat daar zeker ruimte voor is. De auto zou dan op hetzelfde MSA-platform komen te staan als de nieuwe SL. Op een nieuwe AMG GT Roadster hoeven we alleen niet te rekenen, want die zou toch echt te veel overlappen met de SL.
Schiemer benadrukt dat de nieuwe AMG GT een veel sportievere auto moet worden dan de SL. Oftewel: Mercedes ziet dus kans om de SL en de AMG GT naast elkaar te laten bestaan. En waarom ook niet? Mercedes ziet ook kans om de CLA en de A-klasse sedan naast elkaar te laten bestaan.
basman147 zegt
Zou de naam dan wel terugkeren? SLS of SLR lijkt me toepasselijker en meer in lijn met de SL. En om het af te maken graag nog een SLC-coupé met een bruikbare achterbank als Bentley Continental concurrent. Maar goed dat zak wel niet…
larsdbs9 zegt
@basman147: de naamgeving kennende van Mercedes zou een SLC dan ergens op een C-klasse gebaseerd moeten worden (GLA, GLC, GLE, GLS), dus zou een SLS dan eerder de naamgeving moeten zijn voor een op een S-klasse gebaseerde roadster ter concurrent van een Continental. Maar aangezien die naam inmiddels wel erg verbonden is met de bekende (future) classic zal een S-klasse cabrio weer meer voor de hand liggen.
basman147 zegt
Nog een open model is deze markt te krap voor, vooral nu de SL precies in het midden zit. Ben dan ook zeer benieuwd naar de eerste groepsleden met de Continental V8.
In de jaren 70 is de R107 ook gebouwd als 4 site gesloten SLC. Bedoel dan ook meer een (verlate) opvolger daarvoor. Krijg je een line-up met 2zits SLS, 2+2 SL en 4 zits SLC.
Maar de heren ingenieurs zullen wel te druk zijn met electrowaggies…
TT225man zegt
Is allemaal wel erge badge marketing. Heb de nieuwe AMG SL tijdens preview gezien, erg mooie auto, maar qua zit, binnenmaten, etc gewoon een nieuwe (dikkere) AMG GT Roadster met achterbankje, maar dan met SL badge. Hier komt ook een coupe versie van, die geven ze dan weer de AMG GT badge mee (maar had ook gewoon AMG SL kunnen zijn). Zou nog kunnen dat ze qua onderstel nog wat verschillen maken, maar verwacht qua specs, aandrijflijn, etc geen grote verschillen.
Edge zegt
Ik snap Mercedes écht niet. Als de AMG GT een opvolger krijgt, waarom is de nieuwe SL er dan alleen als AMG? Dan had die toch beter als Mercedes-Benz (en optioneel als AMG) in de markt gezet kunnen worden om te benadrukken dat de een meer een tourer is en de ander meer een sportwagen?
Daarbij: Waarom is er dan geen CLS 63 AMG? De uitleg waarom die wagen niet verder gaat dan CLS 53 was destijds dat er anders teveel overlap zou ontstaan met de AMG GT 4-door Coupe (echt, geef dat ding een andere naam!), maar bij de SL is die overlap geen probleem? Ik vind het maar een vage bedoeling.
antwaarpeneir zegt
@Edge: De SL is gelanceerd als amg model, er komen binnenkort zoizo nog andere motorisaties en uitvoeringen aan.
De AMG gt 4 deurs is gebaseerd op het platform van de cls maar wel volledig ontworpen door amg zelf, dus een cls63 werd daardoor overbodig.
Een SL is een minder hardcorde sportwagen dan een amg gt, ik ben blij dat deze nog steeds verder zal worden ontwikkeld
mashell zegt
AMG GT roadster wordt opgevolgd door de SL.
AMG GT coupe wordt opgevolgd door de AMG GT coupe die gewoon een SL met dak is.