Met de nieuwe Skoda Octavia Scout moeten we een beetje aan Tears for Fears denken: Scout. Scout. Let it all out, these are the things I can deal without.
De extra hoge, extra ruig aangeklede en extra stoere stationwagon is nu al een geruime tijd onder ons. De Subaru Legacy Outback was een beetje de grondlegger van het genre zoals wij het nu kennen, alhoewel de AMC Eagle de absolute pionier was.
Simpel
Het recept is vrij simpel. Je pakt een reguliere stationwagon. Deze zet je wat hoger op zijn poten. Vervolgens monteer je stoere zwarte bumpers. Eventueel voorzie je de auto van vierwielaandrijving. Gooi een lekkere marge op de prijs en voilà: je hebt een SUV-alternatief in de showrooms staan.
Scout
Skoda heeft ook zo’n sublabel, ‘Scout’ genaamd. In Nederland werd de Octavia Scout in 2006 onthuld en konden we in 2007 verwelkomen. Deze was leverbaar met een dikkere 1.8 TSI of 2.0 TDI motor in combinatie met vierwielaandrijving. Tot 2017 heeft de Octavia Scout in de Nederlandse prijslijsten gestaan. Het laatste facelift-model (met de Mercedes-esque koplampen) werd wel verkocht in Europa, maar niet bij ons.
Hetzelfde recept
De Tsjechische fabrikant past hetzelfde recept als voorheen toe bij de nieuwe Skoda Octavia Scout. Dus we hebben het over een 1,5 centimeter hogere rijhoogte. Ter bescherming zijn er extra platen aangebracht aan de onderzijde, zodat je iets overmoedig over een gravelpad kunt scheuren (“Watch this!”). Ook zien we extra stoere bumpers en unieke wielen. Standaard krijg je 18″, 19″ is optioneel. Het zijn een paar kleine aanpassingen, maar ze tonen op zich wel aardig. In het interieur krijg je nieuwe bekleding met bruine stiksels en houtinleg.
Nederlandse rentree
We hebben met de nieuwe Skoda Octavia Scout iets meer hoop op een Nederlandse rentree. Normaal gesproken kwam de Scout er alleen met de dikke motoren en vierwielaandrijving. Voor het eerst wordt de ‘Allroad’-versie geleverd met voorwielaandrijving en relatief modale motoren: een 1.5 TSI met 150 pk en een 2.0 TDI met 115 pk. In beide gevallen dient er zelf geschakeld te worden.
Krachtigere motoren
Er zijn ook krachtigere motoren voorhanden. Zo kun je kiezen voor een 1.5 TSI e-TEC, de bekende 1.5 TSI met 48V-generator. Een stapje hoger staat de 2.0 TSI met 190 pk. De dikste nieuwe Skoda Octavia Scout is de 2.0 TDI EVO. Dan heb je 200 pk en 400 Nm onder je rechtervoet. Beide 2 liters hebben standaard een automaat én vierwielaandrijving. In combinatie met de dieselmotor mag de Scout een aanhanger van 2.000 kilo trekken.
bernoulli zegt
Hij kan het goed hebben. Knappe wagen zo.
Trouwens, zwarte bumpers? Waar?
toyotafortuner zegt
Tears for Fears, 1!
Estate_of_mind zegt
Er zijn best landen waar de extra beschermingsfrutsels handig zijn, in bijv. Zweden is er nog veel onverhard.
Dutchdriftking zegt
Staat hem best goed. Al heb ik liever de 200pk TDI als Octavia RS.
dalmore zegt
Skoda doet lekker mee met de grille trend. Jammer. Vind hem niet in verhouding
spacemoon24 zegt
Hout in een interieur is altijd mooi ??
Henk_he zegt
Smaken verschillen. Ik vind hout in een interieur bijzonder lelijk, tenzij het een Britse klassieker betreft.
ericd zegt
Deze uitvoering, maar meteen vragen of de standaard veren erin kunnen.
berlinetta zegt
Ik ben niet zo van die Allroad-achtige designs, maar de Octavia kan het best hebben. Lijkt me best een fijne auto, zeker met de 2.0 TSI of TDI.
jer81 zegt
Anders zet je even een lichtgevende foeilelijke groene streep over de volle breedte van het dashboard.
bernoulli zegt
Nee, is niet zo. Die interieurverlichting kun je in alle kleuren van de regenboog instellen en is irl lang niet zo fel als op die foto.
jer81 zegt
Ik mag hopen dat je het ook gewoon uit kan zetten. Zo’n Halfords aftermarket LED setje hoef ik niet in de auto.
Kvgorp zegt
1,5 cm hoger.. voorwielaandrijving… serieus!? Wat is het nut dan?
berlinetta zegt
Hierdoor denken de buren dat je een ‘active lifestyle’ hebt.
Henk_he zegt
Kun je je paardentrailer over een nat weiland trekken, ofzo…
tjorque zegt
1,5cm later in het leven aan je hernia beginnen?
mashell zegt
@kvgorp: als 1,5 cm verlaging op de eco modellen je een hoop comfort kan kosten kan 1,5 cm extra veerweg ook flink wat extra comfort opleveren.
flik2punt0 zegt
Over het algemeen vind ik de auto’s van de VAG groep niet echt leuk ofzo. Maar deze ziet er goed uit.
ozzytrk zegt
Interieur ziet er fancy uit. Ze gaan luxer en luxer
sudbina zegt
Kost dat? Lijkt me een optie voor mn nieuwe leasewaggel.
tjorque zegt
Nu nog een phev uitvoering aub
2scan zegt
@tjorque: die komen ook, 204 en 245 pk versies.