Kijk, dat schiet tenminste op. Heel erg goedkoop is een nieuwe Shelby GT500KR niet meer, maar voor 913 paardjes valt het mee.
Het is altijd een beetje vreemde kwestie tussen Mustang Shelby’s en Shelby Mustangs. Je hebt de Ford Mustang Shelby GT350 en Ford Mustang Shelby GT500, beide zijn producten van Fords Special Vehicle Team en hebben eigenlijk niets met Shelby te maken.
Dan zijn er de Shelby Mustangs. Deze worden door Shelby American gebouwd, het bedrijf dat Carroll Shelby heeft opgericht. Deze toko neemt ook Mustangs onder handen en dat zijn dan de echte Shelby Mustangs, gebouwd door Shelby. Snapt u ‘m nog?
Nieuwe Shelby GT500KR
Dit is hun laatste project, de nieuwe Shelby GT500KR. De basis is een een reguliere GT500, het topmodel van Fords Mustang-modellijn. Bij Shelby doen ze er een flinke schep bovenop. Zo is de 5.2 liter motor voorzien van een 3.8 liter grote Whipple-supercharger. Daarnaast is er een enorme intercooler en zorgt een Borla-sportuitlaat voor een lekkere Amerikaanse soundtrack. Het resultaat is 913 trappelende pk’s die via een automaat met dubbele koppeling worden afgevuurd op de achteras.
Verder zijn de assen aangepast op het grotere vermogen. De veren zijn nu aan te passen in hoogte en de MagneRide-dempers zijn aangepast. Verder is er een anti-roll-bar en camberplates. De nieuwe Shelby GT500KR Mustang moet ook aanzienlijk beter sturen. Daar helpen de 20 inch grote gesmede velgen ook aan mee. De banden zijn volgens Shelby ‘performance tyres’, maar niet welk merk of specificatie. Fortuna, Tristar, Hi-Fly of Rotalla leveren gelukkig geen banden in deze extreme maten.
Uiterlijke wijzigingen
Tot slot zijn er nog enkele uiterlijke wijzigingen. Nu is de GT500 vanuit de fabriek geen muurbloempje, maar Shelby doet er voor de nieuwe GT500KR een schepje boven op. Met name de koolstofvezel motorkap is bijzonder opvallend en indrukwekkend met de vele openingen. Verder is er een carbon splitter en spoiler. Uiteraard kun je het geheel afmaken met Le Mans-striping. In het interieur is er een nieuwe lederen bekleding en kun je ervoor kiezen om de achterbank te vervangen voor een rolkooi. Handig!
Hoe je er eentje kunt kopen? Simpel, je moet eerst zorgen dat je een Mustang GT500 van Model Year 2020, 2021 of 2022 hebt. Per modeljaar worden er 60 conversies gedaan voor de Amerikaanse markt. Dat zijn dus in totaal 180 auto’s voor de VS. Daarnaast worden er 45 stuks omgebouwd voor export (meestal Mexico en Canada). Het pakket kost 55 mille in dollars, exclusief een GT500 die je zelf mee moet nemen.
De Nieuwe Shelby GT500KR komt helaas niet naar Nederland.
Edge zegt
Zullen we David Hasselhoff en een C-acteur afstoffen voor een nieuwe Knight Rider reboot?
Dutchdriftking zegt
Een 3.8 liter supercharger, is dat een nieuw record? Idioot!
SuperchargedTrans-Am zegt
Nee hoor ik heb al ruim 20 jaar een 4,2 liter Supercharger op m’n 454 big block in een 79 Trans Am
En er zijn nog wel veel grotere.
Robert zegt
Eigenlijk zou deze auto standaard in het blauw moeten worden geleverd. Met goudkleurige velgen. Als eerbetoon aan de Subaru Impreza WRX ‘555’ die óók voor 55 mille (in ouderwetse guldens) in de markt werd gezet.
shalomleon zegt
@RRRobert: ik denk dat als je 55k meeneemt in je gt500 dat je best die supercharger blauw willen spuiten en de 20″ velgen goud. Maar wat zal dat vloeken bij de auto
vacano zegt
Men Mustang is snel genoeg
berlinetta zegt
Poah! Er groeit spontaan een schakelpook in mijn broek bij het zien van deze auto. Bruut zeg.
Wolflow zegt
@berlinetta: 😂
brammetjedeb zegt
Posten jullie ook de eerste slachtoffers van deze mustang?
cossiekiller zegt
Bedoel je dan Hellcats die het verliezen in een sprint?