Kijk, een Seat Mó met achterwielaandrijving, dat is altijd goed nieuws. Maar wat is een Mó eigenlijk?
We leven in tijden dat we moeten kijken naar andere vormen van mobiliteit. Dat klinkt heel chic, maar is natuurlijk gewoon een manier om te zeggen dat je vaker de fiets moet pakken. Hartstikke gezond en nog leuk ook. Maar er zijn soms van die afstanden die eigenlijk nét iets te ver zijn voor de fiets, maar waar het eigenlijk zonde is om de auto te pakken.
Creatieve mobiliteitsoplossingen
We zien dat autofabrikanten daarop inspelen met creatieve mobiliteitsoplossingen. Kijk maar bijvoorbeeld naar de Renault Twizy of heel lang geleden, de BMW C1. Seat pakt het iets conventioneler aan met hun laatste wapenfeit: de Seat Mó. Het is een scooter met elektromotor.
Seat Mó eScooter 125
Het is niet de directe opvolger voor je Yamaha Aerox 50. De volledige naam is Seat Mó eScooter 125 en die naam slaat op de cilinderinhoud. Dat is raar, want een elektrische motor hééft geen cilinders. Het getal moet verwijzen naar de 125cc-klasse, in dit geval met 7 kW, bijna 10 pk. Het piekvermogen is 13 pk.
Sprinttijd van 3,9 tellen
De elektrische motor krijgt zijn energie van een accupakket van 5,6 kWh accupakket. Op een volle lading is het mogelijk om 137 km te halen. Handig: je kan het accupakket er gewoon uithalen en op kantoor of thuis opladen.
Of je koopt een tweede accupakket zodat je nooit meer range-anxiety hebt. De prestaties zijn redelijk marktconform. Van 0 naar 100, eh, 50 km/u sprinten is in 3,9 tellen achter de rug. De topsnelheid bedraagt 95 km/u.
Gevalletje e-Mehari?
Dan is het nu tijd voor ons om te gaan zeuren. Want is dit echt een Seat of is dit een gevalletje ‘Citroen e-Mehari?’. De e-Mehari is een geweldig idee dat om zeep geholpen is. Er werden een paar Citroen-elementen op een Bolloré Bluesummer geplakt, dat laatste niet verwarren met een bluesnummer.
Nu heeft ondergetekende wel een beetje kennis van blues, maar niet van scooters (of Nederrap). Dus moesten we op zoek naar een specialist in tweewielers. Waarschijnlijk dat @britt de nodige wheelies aan het maken is op het moment, maar gelukkig kon hoofdredacteur @michaelras het ook uitleggen.
Silence S02 basis voor Seat Mó
De basis van de Seat Mó eSctooter 125 is namelijk de Silence S02. Dat is een elektrische scooter die in Spanje gebouwd wordt. De Silence S02 wordt echter verkocht met een kleiner accupakket (2 kWh) en minder krachtige motor: maximaal slechts 2,04 kW. De topsnelheid van de Silence S02 is 45 km/u. Dus voor het serieuzere werk komt er ‘Seat’ op de scooter te staan.
De Seat Mó eScooter 125 komt in november 2020 op de markt. In Spanje gaat het apparaat 6.250 euro kosten. Tevens is er een financieringsdeal dat je voor 3 euro per dag zo’n achterwielaangedreven Spanjaard kunt rijden.
bpc zegt
Net zoals de meeste 125s net iets te traag(op oude 2t na dan).
Voor comfortabel autosnelweg te doen komt ie te kort en voor binnendoor ben je net zo goed of beter af met een 50cc, daar zijn de kosten toch nog iets lager van en bij file mag je over het fietspad waardoor je in stadsverkeer meestal sneller bent, verder kan zo een 50cc heerlijk compact zijn en hoef er er geen motorkledij op aan wat wel fijn is in de zomer, de 125ccs die ik kan appreciëren zijn meestal oud, altijd 2t, en liefst dirtbike, bij al de rest heb ik het net niet gevoel, mochte die dingen legaal meer vermogen mogen hebben zodat je top 125kmh ofzo wordt dan zou het een pak aantrekkelijker worden, anders een goede raad, ga voor je motorrijbewijs en koop ietsje krachtiger.
michiel_vandelft zegt
@bpc: Voor een 125cc heb je al een motorrijbewijs nodig (ik dan iig) Verder snap ik je punt, ikzelf zou dan eerder voor een Vespa GTS300 gaan, dat rijd tenminste nog gewoon 130. Al blijf ik me afvragen of je met zo’n ding (en vaak bijbehorende kledij) wel de snelweg op moet willen, al het het maar voor “even”. Een ongeluk gebeurt vaak ook zomaar “even”..
tortuga zegt
@michiel_vandelft: voor een 125cc moet je toch een B rijbewijs bezitten en paar jaar rijervaring? En 125cc is zowizo nooit snel genoeg, daar wil je niet eens autosnelweg mee doen. Als je sneller wilt gewoon moto rijbewijs halen en een degelijke moto aanschaffen (of zo een lelijk scooter ding)
kle500 zegt
@tortuga: in Nederland hebben we gewoon een apart motorrijbewijs voor 125 cc, A1. In sommige andere Europese landen is dat idd anders.
f40racer zegt
@bpc: Ik heb een 125cc waarmee ik zelden op de snelweg kom, toch velen malen fijner dan een 50cc. 80 wegen zijn namelijk prima te doen en je hoeft niet steeds te wissel tussen weg en brom/fietspad. Of het verstandig is of niet vraag ik mij af wat het verschil is tussen geen motorkleding aan op een 50cc en een 125cc gezien je binnen de bebouwde kom niet harder gaat op een 125cc (ook gewicht van de 125cc motor is gelijk aan een scooter). Ook op een 125cc net als alle andere motoren is alleen een helm verplicht als het gaat om motorkleding.
barchettadriver zegt
Dit is voor Duitsland een best handige scooter. In Duitsland heb je voor die dingen tot 125cc geen motorrijbewijs nodig, maar kun je met een paar lessen zonder examen icm je autorijbewijs op zo’n ding rijden. Dan wordt zo’n ding ineens best leuk om erbij te hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@barchettadriver: Ik zie dit ding nog op de Duitse markt komen als een VW. Een tijdje terug had VW ook eens zo’n scooterconcept. Aangezien dit gewoon een rebadge is van een bestaand ding, kunnen ze er gelijk welk logo opplakken, dus: VW ID125…
BlackDuck85 zegt
Off topic: geweldige links naar prachtige bluesnummers!
kle500 zegt
@BlackDuck85: SRV!
156sw zegt
Seat Mo met Alipovič
bernoulli zegt
Ziet er tof uit.
joostgrn zegt
Mooie scooter voor Mo
Olleh zegt
@joostgrn: inderdaad, ideaal voor de nachtapotheker. Niemand meer die hem om 2 uur ’s nachts hoort aan komen.
Dutchdriftking zegt
Tja, laten we eerlijk zijn, voor de uitstoot in de stad is dit geniaal. Ik snap werkelijk niet dat we zo moeilijk doen over auto´s, en al die brommers met zwaar verouderde techniek gewoon laten doorgaan….