Yes, de fraaie nieuwe RS5 krijgt een dikke V6 om de C63 aan te pakken.
De Mercedes-AMG C63 heeft behoorlijk de kop van jut over zich heen gekregen. Hoongelach werd hem deel! De grote reden is de PHEV-aandrijflijn met die viercilinder motor. Dat is iets waar maar weinigen aan kunnen werken. Dat is zonde, want de C63 is een bloedmooi apparaat, zeker in het echt. Ondanks dat ‘ie dik is, is het subtiel. Het klopt gewoon helemaal.
Mocht je interesse hebben in een enorm lelijke auto waarbij de techniek uiterst puik is, dan kan dat ook. BMW verkoopt je namelijk met alle liefde een M3 met achterwielaandrijving en een zes-in-lijn (de Touring heeft overigens altijd xDrive). Maar het zou zo maar kunnen zijn dat Audi de lachende derde wordt met de opvolger van de Audi RS4, die dan de Audi RS5 gaat heten.
Nieuwe RS4 is dus RS5
Die auto schijnt het beste van alle werelden te combineren. Zo heeft deze auto een plug-in hybride aandrijflijn. Dus je kan ‘m af en toe bijladen en dus uitstootvrij de binnenstad doorkarren. Man, wat zal het stil worden op de Coolsingel. Maar je kan de verbrandingsmotor activeren door meer gas te geven (of de rijmodus aan te passen). Dan sprint de 2.9 V6 met dubbele turbo tot leven.
Deze motor zit ook in de huidige RS4 Avant. Qua vermogen en koppel is het nog eventjes gissen, maar we gokken op een hele hoop. Simpelweg omdat de combinatie van AWD, een biturbo V6, elektromotoren en accu heel erg zwaar gaat worden. En met vermogen kun je een hoop compenseren.
Maffe namen
Betreft die naam: dat is eventjes wennen, maar bij Audi gooien ze de namen om. De even nummers zijn voor elektrische auto’s en de modellen met plofmotoren hebben oneven nummers. Ergens werkt er iemand op de namen-afdeling van Audi die uiterst creatief is en verwarring wil zorgen.
Elke keer als mijn buurman in zijn Audi A3 sedan voorbij komt rijden, denk ik ‘Wow, dat ze die 3.0 TDI daarin hebben gelepeld…’ Ja, het is dan een 30 TDI en dat moeten wij weten want we werken voor Autoblog.
Via: Carscoops.
Met dank aan @hzw voor de tip!
Fotocredits: Zwitserse RS4 van het HUIDIGE model door @spotcrewda via Autoblog Spots!
lekkaah zegt
De typenummers van al die Duitse fabrikanten zijn tegenwoordig nog complexer dan die van wasmachines of koelkasten.
Robert zegt
“bij Audi gooien ze de namen om. De even nummers zijn voor elektrische auto’s en de modellen met plofmotoren hebben oneven nummers.”
Lekker overzichtelijk, toch? Beter i.i.g. dan al de ‘e-tron’ in al z’n variaties en verschijningsvormen.
Trouwens, die C63 met viercilinder vind ik ook nog steeds niet verkeerd, hoor. Je kunt ook terug verwijzen naar het verleden, waarin de ‘stamvader’ 190 E 2.5-16 Evolution I en II ook waren voorzien van een (door Cosworth gekietelde) viercilinder. Met meer vermogen dan de eveneens beschikbare zescilinders…
lekkaah zegt
Los van het feit dat de AMG’s bij velen de V8 toch wel een USP was de afgelopen decennia, vind ik de nadelen bij moderne hybrides toch wel flink, ten opzichte van een old school cosworth. Extra gewicht, turbo’s (lag, minder directe gasrespons), veel techniek dat stuk kan gaan, en wat extra vertraging oplevert. Het zal toptechniek zijn, maar ik denk dat Mercedes echt heel wat minder AMG’s gaat verkopen. Daarnaast (maar dat is persoonlijk) vind het ik het ontwerp van de nieuwere Mercedessen tegenvallen. Denk dat BMW (en Audi ook) wel wat marktaandeel zal gaan pakken van MB, in dit segment.
Robert zegt
Eens, maar extra gewicht, en de aanwezigheid van turbo’s en veel andere (nieuwe) techniek dat stuk kan gaan, dat geldt toch voor vrijwel alle moderne auto’s? Tegenwoordig is het nieuwswaardig(!) als een moderne auto in zes jaar tijd meer dan drie ton op de teller bijeen rijdt, terwijl voor veel merken vroeger (als in: tot 15, 20 jaar geleden) gold dat dit als ‘net ingereden’ kon worden beschouwd.
Ik denk dat de gefortuneerde liefhebber van deze uitvoeringen onder de streep eerder merkentrouw zijn, dan dat ze rationeel en bewust voor méér cilinders kiezen. Of het uiterlijk moet ze wel heel erg gaan tegen staan, zoals je bij BMW volgens mij wel ziet gebeuren, nu.
stewie zegt
Terecht! Hier kunnen ze mooi marktaandeel pakken op Mercedes.
V8Vantage zegt
Dat extra gewicht merken de dikke Duitsers echt niet als ze wat afvallen. Netto gezien blijft het gewicht dan hetzelfde, zeker als mevrouw ook mee rijdt en mee afvalt.
leaper035t zegt
Die Zwitserse nummerplaten maken dikke auto’s toch net een tikkeltje dikker imo!
watchhok zegt
Hoeveel pk persen ze daar uit tegenwoordig? Een dikke 500+ zou wel lekker zijn