De verwachtingen waren hooggespannen, helaas is de nieuwe Renault Kangoo toch geen stoere bedrijfswagen geworden.
Met de nieuwe Caddy heeft Volkswagen een lekkere compacte bestelauto neergezet. Moet je ‘m wel in de juiste specificatie bestellen, anders is het alsnog een saai ding. Even leek het erop dat Renault dezelfde weg ging bewandelen met de Kangoo.
Begin dit jaar kwam er een concept van de nieuwe Kangoo naar buiten. Er waren invloeden van de Talisman en Megane te zien en al met al zag het er erg strak uit. Een kleine opfrisser om te laten zien hoe Renault de nieuwe Kangoo voor zich zag, begin dit jaar:
Nou, denk je dan. Kom maar op! Helaas is de praktisch wat minder overdonderend. De Franse autofabrikant heeft vanmorgen het doek getrokken van de nieuwe Kangoo. Het model is zeker anders in vergelijking met zijn voorganger, maar vele invloeden van het concept zijn verloren gegaan. Het familieneusje is gebleven, dat is positief. De grille is echter niet heel spannend. Als klap op de vuurpijl is de fotograaf van Renault ook nog eens vergeten de achterkant te laten zien.
Nieuw aan boord van de Renault Kangoo zijn een aantal veiligheidssystemen en je hebt een grotere zijopening van 1.416 mm. Dat is een dubbel zo grote opening in vergelijking met de vorige Kangoo. De laadcapaciteit van de compacte bedrijfswagen varieert van 3,3 tot 3,9 m3 in de standaardlengte en 4,2 tot 4,9 m3 in de verlengde versie.
Renault Kangoo motoren
De nieuwe Renault Kangoo komt met benzine en dieselmotoren op de markt, maar ook met een elektrische aandrijflijn. Daarnaast is er een personenauto variant. In sommige markten is zo’n praktische MPV nog altijd populair. In Nederland is dat niet zo en daarom heeft Renault dan ook besloten de personenauto variant niet in ons land uit te brengen. Naast de Kangoo heb je ook nog de Express. Deze is gericht op ondernemers die de bestelauto ook privé gebruiken dankzij de vijf zitplaatsen.
In 2021 op de markt
In de lente van 2021 komt de nieuwe Renault Kangoo op de markt. In aanloop naar de marktintroductie zal er meer duidelijk worden gemaakt over de aandrijflijnen, prijzen en beschikbaarheid.
Dutchdriftking zegt
Tja, de concept was mooier. Is dat niet bijna altijd het geval?
sntial zegt
@dutchdriftking: ik vind juist van niet
Dizono zegt
Ik vind hem beduidend stoerder dan die Caddy met z’n blotebillengezicht. Interessant, we krijgen in Nederland ook de Renault Express, feitelijk een vernieuwde Dacia Dokker. Die is er ook als tweepersoons bestelwagen @rubenpriest en die komt wel onze kant op in tegenstelling tot beide MPV-versies. Gaat het als Renault vast beter doen dan als Dacia. Prijstechnisch waren die Dacia-bestellers altijd al een goede deal, maar de logo’s zaten goede verkoopcijfers volgens mij wat in de weg. Op de plaatjes lijkt het alsof vele delen tussen de Express en de Kangoo ook uitwisselbaar zijn (voorportieren, voorruit, voorschermen, motorkap) en da’s duidelijk een manier om kosten te drukken. Helemaal nieuw is die Kangoo dus ook niet, bestaand (Dacia)platform. Nissan en Mercedes zullen binnenkort ook wel volgen met hun variant hierop, misschien Mitsubishi ook nog?
reactief zegt
Hoe kom je erbij dat dit op het Dacia platform gebaseerd is?
Het lijkt mij van niet. De Dacia zit qua maten precies tussen de twee lengtes in. Ook de raamstijlen en hoe de deuren daar in vallen zijn geheel anders.
Mercedes en Dacia gaan sowieso ook op dit platform en model aanbieden. Nissan lijkt ook reëel inderdaad.
moveyourmind zegt
De liefhebbers van BMW van de oude stempel kunnen in elk geval hun hart ophalen, ze kunnen gewoon bij Renault terecht.
Deze Kangoo heeft alles wat een old school BMW hoort te hebben… Een normale grille, een om de bestuurder gebouwd cockpitachtig dashboard én als je goed kijkt zie je zelfs iets van een Hofmeisterknik.
BerlingoHdi zegt
@moveyourmind: Nu nog een achterwielaangedreven met een lijn 6
moveyourmind zegt
Een paar luidsprekers doen wonderen…
tortuga zegt
@berlingohdi: komt voor elkaar! Een e36 330i leeg prutsen en hier inbouwen moet toch lukken?
cossiekiller zegt
Ging de E36 niet van 325i naar 328i naar M3 (met 3.2L motor)?
Volgens mij nooit een 330 in geleverd geweest.
tortuga zegt
@cossiekiller: excusie E46 moest het zijn ?
bbfix zegt
@tortuga: bestaat die dan? Dacht 328i als top, onder de M3 uiteraard
BerlingoHdi zegt
@tortuga: Dan word het een E46
cossiekiller zegt
@berlingoHDI; Nee joh. De 1.8 van de Megane RS met bak, differentiëlen, remmen…
De stoelen ook graag.
tjorque zegt
Daar dacht ik ook direct aan.
Een potente 1.8 tce erin en een rs onderstel eronder dan wil in hem ook wel.
Fiscaal is een 1.8 in België nog heel schappelijk en het zal een stuk sneller gaan dan zo’n 1.2tje
kevertje zegt
Voor vele gezinnen is Kangoo is een soort van erfopvolger van de R4. Een low cost voertuig van goedkope fabricage, weinig spectaculaire materialen en aankleding met vooral veel praktische competentie, alles een instapbedrag waarbij elke optie van +100 Euro meestal theorie blijft. Je kan moeilijk hiervan verwachten dat je onder deze condities een design-object in handen krijgt… (al valt het best nog wel mee, zeker in vergelijking met die R4 ;-) )
lekbak zegt
@kevertje: je schrijft Dacia verkeerd hoor.
kevertje zegt
Correct, ook dat is misschien een R4 vervanger. Maar het hangt een beetje van land tot land af zo. Ik ken in Belgie zeer veel mensen die Kangoo’s, Berlingo’s enz zweren. Het is ook een beetje wat de R4 was, de ‘eco maar ik rij toch en voor geen geld’ oplossing.
deSjonnies zegt
De R4 is en blijft in ieder geval één van mijn all time favorites,
baardmijt zegt
@kevertje: Zeg, het design van de R4 was prima in orde hoor.
jack_abarth zegt
Gezien de 3 kinderstoelen (2x maxicosi voor de tweeling, 1x voor peuter van 3) is voor ons zo’n hondenhok een ideale auto. Er zijn namelijk vrijwel géén personenauto’s die voldoende breedte hebben. Verder is er géén enkele van deze MPV’s leverbaar die een fatsoenlijke kar mag trekken, en dat is wel een vereiste. Of je komt op een Caddy Maxi, maar dan is de prijs ook maxi.
Ik zou het in elk geval niet erg vinden om met zo’n wagen te moeten rijden wanneer er een redelijk potente motor inzit. “Driving fun” is in Nederland al heel lang weg, en met 3 jankende jong achterin is het sowieso geen fun.
kevertje zegt
Daar heb je dan zelf voor gezorgd, natuurlijk. De vraag is dus wat is het ergste in ’t leven… een strikte contraceptie of met een kangoo rijden ;-) ?
jack_abarth zegt
Tja een tweeling was nou eenmaal niet gepland ;)
deSjonnies zegt
En toch he, houw ik van je !
lekbak zegt
@jack_abarth: ik weet niet of je isofix gebruikt, maar zonder isofix past er een stuk meer op een achterbank en voor de maxicosi maakt het voor de veiligheid niet uit. Ook zit er heel veel verschil in breedte tussen peuterstoeltjes.
Er zijn echt mogelijkheden om iets leuks te rijden waar dit in past. Vrienden van ons zitten met exact hetzelfde (maar dan een kleuter van 4) en rijden een S-Max bijvoorbeeld. Met die hele dikke 5 cilinder turbo. Dat stuurt heel prima en is gewoon ronduit snel.
birdnerd84 zegt
Wat een gezeur dat ie “toch niet zo stoer” is. Het is uiteindelijk toch nog steeds een strakke en keurige bestelauto geworden? Overigens staat er niet duidelijk in dat er een Kangoo komt (als VAN en als personenauto) en daarnaast nog de Express (als VAN en als personenauto) dat gebaseerd is op de Dacia Dokker, meer een grote facelift van dat model dus
henkp1 zegt
Ik vind hem wel stoer.
Prima ding.
Esprit_de_Flandre zegt
Alvast een pak mooier dan de “nieuwe” Caddy. Zelfs met zwarte bumpers…