Zomaar gesignaleerd bij een crashtest-locatie, de nieuwe en vierde generatie van de Renault Clio. Eerste indruk: not bad! *met de gehele redactie een collectief not bad-gezicht trekt*
We zijn dichtbij de onthulling van de nieuwe Clio – die trouwens op een doorontwikkeld platform van de Clio III staat. Renault speelt in september een thuiswedstrijd en onthuld de auto in Parijs aan pers & publiek. Volgende maand schijnen de officiële foto’s al naar buiten te komen, gaarne dus nog even geduld.
Wat weten we al over de buitenkant? Nou, dat het design bijvoorbeeld stuk ‘strakker’ wordt dan het huidige model. Geknepen achterlichten en een vloeiende koetslijn, zoals de teaser en het semi-gelekte plaatje al deden vermoeden. Niet mee eens? Klagen kan bij landgenoot Laurens van den Acker die dienst doet als tekenchef bij het Franse merk. Dit wordt dan ook zijn eerste ‘echte’ ontwerp, als we de vloot met recente conceptcars even niet meetellen.
Onder de kap zal een 0,9-liter driecilinder trouwens de rol van zuinigheidswonder op zich nemen (concurrentie voor Ford’s EcoBoost en Fiat’s TwinAir), en kunnen we een paar diesels (1.5 dCi) met 75 alsook 90 pk verwachten. Voor de bochtenridders komen er natuurlijk Clio RS’jes, maar over die motorisering is nog niets bekend.
[nomsn]
HDM zegt
Mitsubishi Colt? Das het eerste waar ik aan denk bij die achterkant…
bartjuh zegt
@HDM: oh.. ik dacht meer aan de nieuwe clio. Ben benieuwd hoe die gaat worden, en hoe die gaat rijden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@HDM: Nee pannekoek, Renault Clio zeggen ze toch!!
HDM zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ga effe lekker ergens anders tegen aanzeiken, pik. Ik zeg toch dat ik DENK aan een Colt bij het zien van zulke achterlichten? Ik zeg toch nergens ”IS dat een colt?” of ”dat IS een colt, geen clio”.
masterstig zegt
@HDM: Zou ik ook denken, het design ziet er vanaf deze hoek erg Japans uit. Laat die andere maar lullen! :D
jordy14 zegt
@HDM: dacht ik ook.
jordy14 zegt
@HDM: en daarna beetje Mazda 3 achting van de vorige generatie.
smoked zegt
@jordy14: lijkt meer op een erg gekrompen Evoque.
kickass zegt
@HDM: Ik vind hem meer lijken op een kruising tussen de Aventador en de Chevy Silverado… ;)
bonkers zegt
Ziet er strak uit, maar wel een beetje aan dr saaie kant
lamdi zegt
Rs zal wel ,WEER het f4r blok hebben net als de rs 2 en 3.. In de 2 had hij 179 en 182 pk als ik me niet vergis en de 3 had er ,200… De nieuwe zal dus wel 220 pk hebben uit het zo goed als zelfde blok…
klicko zegt
@lamdi:
Als hij door de huidige belastingregels nog betaalbaar moet zijn zullen ze wel gaan voor een 1.6 turbo, maar uiteraard wel weer meer paarden onder de kap dan de vorige ;)
nibor zegt
@lamdi: Het F4R RS blok zit nu al aardig op zijn limiet hoor. Dat ding heeft in de Clio al 20 pk meer zonder turbo dan in mijn Mégane met turbo… En de Mégane RS haalde in eerste instantie ook maar 225 pk met turbo uit dit blok (inmiddels ook 265 pk). Het is overigens wel een erg fijn en sterk blok met een erg soepel karakter.
nibor zegt
@RRenault: de 140 pk twee liter die al in de normale Clio lag is overigens ook al geen F4R meer. Want die heeft als nadeel (of voordeel, net hoe je het bekijkt) dat die volledig van gietijzer is een dus erg zwaar is. Daardoor is die in ieder geval de Clio al vervangen door een nieuwe twee liter in samenwerking met Nissan met een aluminium blok. Ik geloof dat die motorcode M4V is, maar dat weet ik even niet zeker.
mrbones zegt
Renault qash qai
gedwongenleaser zegt
Ik dacht dat het een Golf was, zal wel komen omdat die grijs is.
zender zegt
Die gaat falen in de verkoop
waxweazel zegt
@zender:
Zoals gij faalt in oordelen .. ?
zender zegt
@waxweazel: Gij..
robinio zegt
Hoezo eerste ontwerp? Ik dacht dat de recente Twingo ook van zijn hand was? Maargoed, die huidige Clio kan alleen maar beter worden, technisch een goede auto maar de uitstraling is waardeloos.
mashell zegt
@robinio: Dat is een facelift en dat telt niet ;)
bruinbeer zegt
mooie auto! alleen jammer dat ze nu wel naar een driepitter overstappen.
SimonMc zegt
@bruinbeer: Vind er niets jammer aan. 3-pitter klinkt lekkerder dan een 4-pitter eigenlijk !
dutchiehd zegt
@SimonMc: overdrijven is ook een vak, maar 3 cilinders klinken ook leuk!
bruinbeer zegt
@SimonMc: ik vind het gewoon leuk dat ze met een 4 cilinder gewoon een 14% bijteller maken van een clio en megane. nu snap ik wel dat de regels iets strakker worden en dat ze daarom maar overstappen naar 3 cilinders. qua geluid, tja, maar in een franse ‘comfort’ auto heb ik liever een 4 pitter dan een lekker roffelende 3cilinder
Carreza zegt
Redelijk anonieme achterkant. Nou ja, afwachten tot ik de gehele wagens eens goed kan bekijken.
W115 zegt
Beetje Leon, beetje sirocco. De nieuwe neuzen vind ik alleen zo lelijk. Een hele dikke logo.
mashell zegt
Enorme zijruit achter! (of een kunstig gecamoufleerde 5 deurs) Ik ben benieuwd, dit belooft toch wel een echt verandering te worden.
waxweazel zegt
@mashell:
De Clio IV zal enkel als 5-deurs versie uitkomen. Er zijn geen plannen om hiervan een 3-deurs afgeleide te maken. Je ziet dus wel degelijk de ruiten van de achterste deuren met ingewerkte deurgrepen bovenaan.
Thelis zegt
@waxweazel: Ook voor een RS-versie? Lijkt me sterk of eigenlijk minder gewenst!
rikrace zegt
Ook de RS is 5-deurs.
moondustfocus zegt
Lijkt wel of ze die achterlichten van een Landrover Evoque hebben geleend
JaxDryke zegt
Het eerste wat ik dacht bij het aanzien van de achterkant, was .. Een Seat Altea.
mout zegt
Ik denk vooral: dat is best een boel achterkant. Dat ding lijkt me zo groot als een Megane.
gorre zegt
Gisteren vernomen dat in de nieuwe Clio Sport een 1.6 16 kleppen turbo met 225 pk direct ingespoten benzinemotor komt , Renault Sport heeft zijn best gedaan denk ik …