Fans van hot hatches, opgelet!
De Renault Clio R.S. gaat alweer een aanzienlijk aantal jaren mee. Sinds de introductie hebben we een behoorlijke reeks aan speciaaltjes en een facelift mogen verwelkomen, de één smakelijker dan de ander. Desalniettemin gaat de vierde generatie sinds 2012 mee, en wordt het wel weer eens tijd voor iets verfrissends.
Het is in eerste instantie dus wachten geblazen op de nieuwe Clio. Er wordt nog niet bijzonder veel gesproken over de vijfde generatie. Althans, niet over de alledaagse versie. De kans is groot dat hij eind dit jaar in Parijs onthuld zal worden, maar details of concrete informatie hebben we nog niet echt. Dat gezegd hebbende, borrelen er in Frankrijk allerlei geruchten op over de Clio R.S..
Naar verluidt zou de wagen de geblazen 1,8-liter viercilinder krijgen, die we onder meer vinden in de Megane R.S. en de Alpine A110. De krachtbron, die in de auto’s respectievelijk 280 pk en 252 pk produceert, komt volgens de geruchten eveneens in de nieuwe Clio R.S. terecht. Reken echter niet op een 300 pk sterke Clio. Nee, Renault zou de motor nog verder downtunen, zodat deze om en nabij de 225 pk levert. Desondanks is het een bijzonder pittige motor, die ongetwijfeld voor het nodige plezier zal zorgen.
Het is allemaal heel leuk en aardig, maar het zou natuurlijk veel leuker zijn als ze er weer eens een V6 in zouden mikken. Dan is het pas écht feest. (Bron: Caradisiac)
Dutchdriftking zegt
Als ze de zelfde turbo gebruiken moet een upgrade naar 300pk kinderspel zijn. In een Clio! Handbak er bij en de beste hot hatch is weer terug van weggeweest.
mikje90 zegt
@dutchdriftking: dit kan inderdaad de leukste hatchback van het moment worden. Alleen dit recept hebben ze toch ook gebruikt, bij de vorige clio in de vorm van de clio rs 18?.
Gulli zegt
@dutchdriftking: dan zou ik de voortrein ook maar meteen aanpakken, anders schaats je zo elke bocht rechtdoor. In de Megane hebben ze er al een speciale ophanging voor gemaakt en die heeft nog veel meer gewicht op de voorwielen.
Overigens lijkt het me wel enorm vet, 300pk in een B-segment hot hatch.
Dutchdriftking zegt
@gulli: precies iets dikkere remmen, mechanisch sper dan kom je er wel.
ghost zegt
Als dit zo is, dan krijg je wat VW destijds deed met de Polo WRC en de Golf 6 R. Zelfde motor maar gedowntuned naar 220pk, na een chipkuurtje alweer 300pk en dus een waar bommetje op wielen.
Dutchdriftking zegt
@ghost: en die van jouw nog iets meer toch?
thomasthomas zegt
Dat ze er maar een handbak in zetten.
aquila2003 zegt
Lijkt me echt geweldig, zo’n opgenaaide 1.8 viercilinder. Ook lekker onderscheidend!!
beefcake zegt
Waarom heeft de Alpine minder pk’s dan de Mégane? Aparte strategie.
mperformance zegt
@beefcake: Zal vooral het lagere gewicht van de Alpine zijn
xiran zegt
@mperformance: het gewicht van de auto is niet anders als de turbodruk hoger is.
michiel_vandelft zegt
@xiran: dat de Alpine geen 280pk nodig heeft door zijn lagere gewicht bedoelt hij. Held
moveyourmind zegt
@beefcake: De Megane RS weegt zo’n 300 kg meer dan de Alpine.
delspeedteam zegt
gisteren naar de nieuwe alpine gaan kijken in de garage!!spijtig was hij niet te koop ,maar in 2 jaar zou er een update komen van zou een 320pk sterke alpine,is afwachten hoe die cup versie het doet !!!
daniel1975 zegt
Ze zouden die Clio juist niet moeten downtunen!
focusrs1 zegt
Ik hou helemaal niet van Franse auto’s maar een clio met 300pk zou het overwegen waard zijn