“Wat waren die schermen in die auto’s toen lelijk zeg!”, aldus petrolheads in 2035.
Mercedes heeft met de nieuwe A-klasse laten zien geleerd te hebben van die gekke ‘iPad’ in de auto. De vreemde tablet-achtige constructie werd toegepast op onder meer de A-klasse, GLA en CLA. Bij de A en de nieuwe CLA is gekozen om het scherm wat meer te integreren in het dashboard. Nog niet perfect gedaan, maar het is een begin.
Renault gaat doodleuk verder waar Mercedes is gestopt. De Franse autofabrikant heeft vandaag alvast het interieur gepresenteerd van de nieuwe Clio. Normaal gesproken niet zo interessant, al roept die grote tablet in het interieur enkele vraagtekens op. Over het algemeen ziet het er naar uit dat de hatchback volwassen stappen heeft gemaakt als het gaat om de kwaliteit in het interieur. Het enorme scherm in het midden is echter zeer smaak gebonden. Renault heeft er absoluut niet voor gekozen om het display keurig weg te werken. Er zit een scherm. En dat zal je weten ook. We kennen het concept van Tesla’s, al heeft de Model 3 een horizontaal scherm wat minder opvallend is dan een verticaal display.
Het gaat in het geval van de nieuwe Clio om een 9,3-inch display. De bediening voor zaken in de auto gaat niet 100 procent met het scherm. Onder het display zitten een reeks knoppen voor onder meer climate control, alarmlichten en deurvergrendeling. Het navigatiesysteem en de audio bedien je wel met het joekel van een scherm.
Morgen is de presentatie van de nieuwe Clio. Dan alle informatie over het uiterlijk, het interieur en technische specificaties.
Dutchdriftking zegt
Weinig verrassend toch? In iedere nieuwe auto komt een groot scherm en een digitaal instrumentenpaneel. In de Clio dus ook. Mogelijk heb je zelfs 2 of meerdere maten van het scherm. Hoe goedkoper de uitvoering, hoe kleiner de dashboard tablet.
sirprize zegt
@dutchdriftking: het gaat meer om de integratie van het scherm in het interieur. Bij Renault vinden ze het blijkbaar een goed idee om het scherm “op het dashboard te plakken” in plaats van netjes weg te werken (zoals het imho hoort).
Dutchdriftking zegt
@sirprize: Ik denk dat dit juist fijn is. Als je over een jaar of 8 deze Clio als tweedehandsje koopt is het wellicht nu juist makkelijk mogelijk de multimedia unit te vervangen. Met ingebouwde units wil dit wel eens lastiger zijn. Dit maakt de wagen wat langer houdbaar.
mashell zegt
@sirprize: als je een groot scherm in het dashboard inbouwt, ziet het dashboard er veel te massief uit en is het scherm minder goed slecht te bedienen.
loserboi932 zegt
Super mooi. En over 4 jaar totaal niet achterhaald.
ukbob zegt
@loserboi932: dat…
Precies dit onderwerp kwam tijdje terug in BNR autoshow aan bod, waar notabene ‘onze’ Renault designer als gast was.
Hopelijk kunnen ze in de toekomst de boel zodanig blijven updaten dat t ook met 15+ jaar nog lekker werkt.
marinepower zegt
@ukbob: precies dat, een standaard tablet van 3 à 4 jaar oud is nu al niet meer vooruit te branden, en een iPad al helemaal niet na verloop van tijd.
antoombom2000 zegt
@marinepower: bij een iPad heb ik er geen last van. Maar ik denk dat het in een auto wel mee zal vallen omdat je er geen onnodige apps op zal downloaden
boomhauwer zegt
@antoombom2000: mijn iPad 2 staan 3 Apps (ja, drie!) en is niet meer voorruit te branden. Sonos werkt nog een beetje maar safari of chrome helemaal niet meer.
e90320d208pk zegt
@boomhauwer: Misschien even terugzetten naar fabrieksinstellingen?
Edge zegt
@boomhauwer: Zo’n iPad krijgt vaak te maken met firmwareupdates. Stukje bij beetje wordt het daardoor allemaal net even wat zwaarder voor de iPad , verlies je telkens iets meer aan opslagruimte etc. Dat heb je bij een auto natuurlijk niet. Op de navigatiekaarten na zal daar weinig aan geupdatet worden
mashell zegt
@antoombom2000: het is ook niet de snelheid van infotainmentsysteem dat veranderd, dat blijft gelijk. Het is de snelheid die de gebruikers er van verwachten, de verwachte snelheid gaat omhoog waardoor het in de toekomst traag zal aanvoelen.
emacee zegt
@loserboi932: Plottwist, bij de huidige Clio werkt het R-Link systeem al prut als ie nieuw uit de showroom komt. Daar hoef je niet 4+ jaar voor te wachten. Zelfs met meest up-to-date versie regelmatig vastlopers, dan reageert het systeem niet meer op knoppen tot je de auto hebt afgezet en opnieuw gestart hebt. Om het over de algehele traagheid van het systeem maar niet te hebben. Ben benieuwd of in deze nieuwe Clio de muziekbediening wel op het stuur plaatsvindt in plaats op een stengel erachter, lijkt erop dat er nu meer knopjes op het stuur zitten (in het zicht, zoals het hoort).
loserboi932 zegt
@emacee: Enn extra hendel aan de stuurkolom voor de muziek bediening? Serieus? De auto industrie moet eens gaan stoppen met steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Neem bijvoorbeeld bmw’s i-drive draai/schrijf knop. Dat is misschien niet state of the art. Maar ziet er over 10 jaar nog wel goed uit.
Edge zegt
@loserboi932: Die pookjes voor de muziekbediening zijn er al jaren, dat is niet iets van de meest recente Clio. Maar inderdaad, ik snap ook niet waarom je daar een pookje voor zou willen. Als je toch je handen van het stuur moet halen, kun je net zo goed de radio rechtstreeks bedienen.
mashell zegt
@edge: met die pookjes hoeven je handen niet van het stuur, duim en handpalm blijven op het stuur en je bedient de knoppen met de wijsvinger. Misschien zelfs wel gemakkelijker dan knoppen op het stuur. Zo’n pookje voor het infotainment houdt natuurlijk ook ruimte op het stuur vrij voor andere functies.
str8six zegt
Ziet er goed uit hoor! Nu nog een paar foto’s van het exterieur!
joejojo2012 zegt
Krijgt de 3e generatie Dacia Logan dan hopelijk wel een analoog dashboard. Zal me dat pas een gadget worden….
berlinetta zegt
Ik vind verticale schermen in auto’s nogal vreemd ogen. Een kwartslag draaien ziet er in mijn ogen beter uit. Dat oogt wat ruimer.
e88125i zegt
Prima voor een leaseauto die na een paar jaar toch weg gaat. Als de auto wat ouder wordt zit je met een lelijk achterhaald scherm op je dashboard. Nu zal een Clio niet heel snel een liefhebbersauto worden op de RS na.
Zelf ben ik lang op zoek geweest naar een BMW 1-serie zonder verouderd i-drive. Nu zit er een strak dashboard met prima radio en usb ondersteuning in. Meer dan genoeg voor een hobby auto. Navigatie gebruik ik wel op de telefoon.
thomasthomas zegt
Daar krijg je op te zien wat je precies moet doen als je een Renault diesel hebt in de wintermaanden.
berlinetta zegt
@thomasthomas: Dan zal de 9292ov-app wel standaard erop zitten.
ghost zegt
Ach ja, niks nieuws onder de zon..bij mijn 2018 a180d (W176) denken mensen ook niet altijd dat er een iPad op het dashboard zit..
berlinetta zegt
@ghost: Ze denken zeker dat het een Lenovo-tablet is?
ghost zegt
@berlinetta: hahahaha ik heb echt geen idee, maar die opmerking krijg ik zo vaak als er iemand voor de eerste instapt..in de volksmond noemt men het iPad, maar dat is imo synoniem voor elke tablet.
Jantje_555 zegt
krijgen jullie geld van apple ofzo als jullie ipad ipv tablet gebruiken?
RubenPriest zegt
@jantje_555: iPad klinkt in de volksmond bekender dan Galaxy Tab A 10.5 of tablet. Net als iedereen vroeger walkman (Sony) zei in plaats van een ‘draagbaar apparaat waar compacte cassettes afgespeeld op kunnen worden’. Maar jij gebruikt dat laatste begrijp ik dus.
reactief zegt
@rubenpriest: Het verschil tussen ‘draagbaar apparaat waar compacte cassettes afgespeeld op kunnen worden’ en Walkman en wel essentieel waarom het een stuk gemakkelijker is om Walkman te gebruiken.
Net zoals Mars gewoon makkelijker is, ook als die ‘chocoladereep met karamelvulling van de Lidl is.
Het verschil tussen Ipad en tablet is natuurlijk nihil. Net zo makkelijk, en net zo algemeen bekend.
tortuga zegt
@RubenPriest: vind ik niet zo. Vind het meer “patserig” om iPad te zeggen ipv tablet. Tablet is gewoon het algemene woord en vind dus ook dat ze dit moeten gebruiken.
PunicaOase zegt
@tortuga: hoe zo patserig? Zo’n iPad heb je al voor 360 euries en als je goed zoekt nog wel wat minder voor een wat ouder model…
tortuga zegt
@punicaoase: ja er zijn ook duurdere tablets, maar dat is net zoals een bepaald volk liefst in 2de/3de hands BMW’s en Mercedessen willen rijden. Zo van he kijk ik heb zo 1 en jij?
Jantje_555 zegt
@tortuga: klopt is inderdaad hier vermoedelijk gezegd/gezet om meer bezoekers te genereren als je de tag ipad ipv tablet gebruikt.
en ik begrijp volledig wat je gebruikt. apple volk zegt: ik heb dit artikel op mijn iphone gelezen, terwijl android volk zegt: ik heb dit op mijn mobiel of op mijn smartphone gelezen.
net zoals er mensen zijn die zeggen: ik ben met de Mercedes gekomen, ook al is het een A klasse, terwijl mensen met een Volkswagen zeggen: ik ben met de auto gekomen.
Edge zegt
@tortuga: Ik vind het niet patserig, maar ik ben het er wel mee eens dat het woord tablet net zo ingeburgerd is als het woord iPad. Tenzij het ding echt op een iPad lijkt, zoals de vorige generatie Mercedes systemen die op de oudere iPads lijken, zou ik inderdaad ook tablet gebruiken
emacee zegt
@jantje_555: Welkom in de wondere wereld van merknamen in gebruik als soortnamen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_merknamen_die_als_soortnaam_worden_gebruikt
berlinetta zegt
@emacee: Op die lijst staan toch een heleboel dingen die ik niet bij de merknaam noem, maar gewoon bij de soortnaam.
sirprize zegt
@berlinetta: één is geen. Dat noemen we anekdotisch bewijs.
berlinetta zegt
@sirprize: Ik zal vast niet de enige zijn.
reactief zegt
@emacee: Toch staat Ipad er niet tussen ;)
melcon zegt
@jantje_555: Ik snap sowieso niet waarom we een headunit met touch screen überhaupt een tablet/ipad noemen, wat een flauwekul.
rensjb15 zegt
hoop vooral dat ze wat aan het rijgeluid hebben gedaan t.o.v. de huidige clio.
azuli zegt
Dat iPad achtige scherm lijkt me de minste zorg voor de nieuwe Clio. Vraag me eerder af of het windgeruis bij de voorruit is aangepakt. Bij sommige Clio’s kon je elkaar niet eens meer verstaan als je 100km/u reed. Overigens vind ik het dashboard er goed uit zien zo.
rensjb15 zegt
@azuli: precies dat! maakt enorm herrie op de snelweg
janmetdelangeachternaam zegt
Ik hoop deze keer wel op wat minder plastic. De vorige had zoveel plastic dat de olieprijs ervan omhoog ging
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Ben ik wel met je eens. Mijn moeder rijdt een Clio. Ziet er cool uit en rijdt ook wel lekker, maar de gebruikte materialen zijn niet erg denderend. Keihard plastic overal. Het dichtgooien van de deuren maakt ook zo’n blikkerig geluid. Draagt bij mij ook niet bij aan kwaliteitsgevoel.
jcjc zegt
Groot is beter? Vind het persoonlijk een te in het oog springend scherm. Valt me op dat ik bij de Polo (saai of niet, even in het midden gelaten), het idee krijg min of meer in een C-segmenter te rijden. Vind dat veel B-segmenters het interieur volwassenheid mist. Maar, dat is smaak.
tortuga zegt
Niets vernieuwends eigenlijk deze schermen zitten in alle andere Renault modellen
RubenPriest zegt
@tortuga: Dat is niet waar en dus gaat “Niets vernieuwends eigenlijk” niet op. Dit is voor het eerst dat Renault 9.3-inch toepast. De andere Renault-modellen hebben een kleiner scherm.
sirprize zegt
@RubenPriest: wat zit er dan in de nieuwe Megane en Talisman? Dat zijn toch behoorlijk grote schermen als ik het mij goed herinner..
veilside_tuner zegt
@sirprize:
8.7 als optie, standaard 7. Toch in mijn megane rs
tortuga zegt
@RubenPriest: espace scherm is toch even groot?
birdnerd84 zegt
Ziet er prachtig uit, veel hoogwaardiger. Zo’n scherm is alleen niet zo mijn ding. Opzet van het interieur lijkt wel erg op dat van de Mazda2, die het mooiste interieur had in het segment
https://i.imgur.com/FN9ROXk.jpg
veilside_tuner zegt
@birdnerd84:
In mijn megane zit het 8.1 als optie, standaard 7 inch.
geelbarrel zegt
Elektr(on)isch heeft de Renault al niet de beste naam. Alles onder een schermpie verstoppen lijikt me dan niet handig. Knoop gewoon weer een analoge teller erin met tellerkabel, budget dat je overhoudt steek je eerst maar in betrouwbaarheid van de essentials als motormanagement en veiligheid.
mashell zegt
@geelbarrel: de Laguna 2 was electronisch erg zwak (net zo slecht als een vroege Mercedes W211). Overigens was deze qua veiligheid juist een topper, 5 EuroNcap sterren was toen nog bijzonder. Maar Renault heeft daar (net als Mercedes) van geleerd en is qua electronica nu gewoon betrouwbaar. Essentiële zaken als motormanagement zijn gewoon standaard componenten die worden ingekocht (dat doet geen enkele fabrikant zelf).
stfu zegt
Zelfde als met TV’s. Hoe groter in andere auto’s, hoe groter bij de rest. Goede zaak. Betere zichtbaarheid en veel aanpasmogelijkheden.
karhengst zegt
Wanneer je tablet meer ruimte inneemt dan een informatiescherm plus een gewoon knoppencluster bij elkaar, dan is er designtechnisch iets misgelopen.
menaz zegt
Ziet er goed uit. Benieuwd hoe snel het verouderd. Een knop is ivet 10 jaar nog steeds een knop. Displays en graphics hebben de eigenschap nogal snel te verouderen.
boomhauwer zegt
Ow leuk, de verwarmingsbediening hebben ze gekregen van alfa.
saffie89 zegt
Renault kennende wordt de software toch weer belabberd.
Nemus zegt
Pam, in de face!
tge1 zegt
Kan je er porno op kijken?
veilside_tuner zegt
Al meteen een rs versie( foto 4). In het blauw ???
blackmilo zegt
Groot is anders, tel die randen bij mekaar op en hebt nogmaals de breedte van het scherm
mashell zegt
@blackmilo: aan zo’n scherm in het interieur van een auto worden ook wat strenge eisen gesteld. Je hoofd er niet aan openhalen bij een auto ongeluk is er zo eentje die wat dikkere randen veroorzaakt.
blackmilo zegt
@mashell: ik zie geen verband tussen bezels van 2 of 200 cm, zolang de hoeken maar afgerond zijn
techniekmeneer zegt
Af fabriek werkt het al traag, ben benieuwd hoe dat over een paar jaar gaat.
nopetrolnofun zegt
Ze konden beter wat aan die motoren doen, die Clio’s en Twingo’s rijden zo ongelofelijk beroerd..
henkhekje zegt
@nopetrolnofun: welke motoren heb je het over? Ik ken geen slechte motor van Renault die op dit moment gemaakt wordt.
nopetrolnofun zegt
@henkhekje: de 0,9 TCE’s natuurlijk!
koeberg zegt
Petrolheads in 2035? Serieus!?
“Wauw! Heb jij nog een auto die op benzine rijdt? Waar tank je die??”
allesmetturbo zegt
Wat lelijk bah
mashell zegt
Mooi interieur design. Ik ben benieuwd naar de rest van die Clio.