De nieuwe Renault 4 laat voor het eerst zijn gezicht zien.
De EV is de toekomst, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Veel fabrikanten kiezen ervoor om dat ook in het design te laten zien. Dit resulteert in futuristisch ogende auto’s als de ID-modellen van Volkswagen en de EQ-modellen van Mercedes. Er zijn echter ook fabrikanten die juist teruggrijpen naar het verleden.
Omdat een elektrische aandrijflijn bijzonder weinig nostalgie oproept, willen sommige fabrikanten dat kennelijk compenseren met het design. En daar hebben we helemaal niks op tegen, want dit levert vaak fraaiere ontwerpen op dan futuristische designs. Neem bijvoorbeeld de bijzonder geslaagde Renault 5 Concept.
We weten inmiddels dat het niet bij een concept blijft. De Renault 5 gaat ook daadwerkelijk in productie. Wat we inmiddels ook weten: naast de Renault 5 gaat de Renault 4 eveneens een glorieuze comeback maken.
Renault had hier al eerder naar gehint, maar ze sturen nu een teaser de wereld in die wat concreter is. Daarop zien we een auto die duidelijk een moderne interpretatie van de R4 is. We zien de kenmerkende ronde koplampen – maar dan uiteraard in LED-vorm – en ook de groeven in de motorkap maken een comeback.
Renault verklapt ook alvast de naam, of in ieder geval de naam van de concept car: Air4. Waar dat ‘air’ precies vandaan komt is niet helemaal duidelijk, maar Renault wil blijkbaar een link leggen met de luchtvaart. Ze hebben het namelijk ook over ’take off’.
Die ’take off’ vindt volgende week vrijdag plaats. We gaan ervanuit dat dit betekent dat de concept car op die datum onthuld gaat worden. We kunnen erop rekenen dat dit net als bij de R5 een voorbode is van een productiemodel. En het lijkt er zelfs op dat er naast de personenwagenvariant ook een Fourgonnette-versie komt. Dat zou een leuke aanvulling zijn op de eenheidsworst die bestelbusjes tegenwoordig zijn.
hippopotamus zegt
Gaaf, ik denk dat veel mensen dit wel willen. Nu hopen dat ze ‘m ook kopen.
mashell zegt
Zouden ze er meteen een “Plein Air” variant van maken?
potver7 zegt
Over een jaartje of 60 als ze de opvolger van deze gaan maken. Als eerbetoon, ofzo.
Edge zegt
Interessant! Een klein halfjaar geleden wisten jullie collega’s van Autoweek de patenttekeningen van de aankomende Renault 4 op te graven en daarop zagen we toch een behoorlijk ander front. Geen ronde (dagrij)verlichting en ook geen verticale ledstroken. Het is een aardig donkere teaser, maar deze lampenpartij lijkt me wel beter te passen bij een R4.
potver7 zegt
Ik kan hier nog niet echt een R4 van maken eerlijk gezegd. Dit heeft veel meer de contouren en ronde koplampen van de eerste Range Rover. Alleen het logo is een beetje raar, soit…
doublechevron65 zegt
Kijk als je als merk teruggrijpt op het verleden, dan zijn het vaak details die iets bijzonders mochten betekenen. Om nu compleet nieuwe modellen te designen met veel uit de “oudheid”, laat zien dat je weinig creativiteit in huis hebt. Retro modellen staan nu niet echt bekend om succesvolle aantallen.
Bella Macchina zegt
Mini, Fiat 500, Mustang
O plaat zegt
Wrangler, G klasse, Challenger,. .
marcomanta zegt
Ben benieuwd naar de prijs. Ik vrees dat dit toch weer een 30duizend vanaf dingetje wordt, leuk voor, tja….. bijna niemand. Ik hoop Dacia prijzen, dan wordt het een echte knaller.