Renault heeft een leuke verrassing voor de Autosalon van Parijs: een gemoderniseerde Renault 17.
Er zijn bij diverse merken wel wat retro-elementen aan te wijzen, maar Renault gaat echt vol op de retrotour. We hebben natuurlijk al de Renault 5, maar binnenkort presenteren ze ook de nieuwe Renault 4, in Parijs. En voor deze beurs hebben de Fransen nóg een historisch model afgestoft: de Renault 17.
In dit geval gaat het niet om een volledig nieuwe auto, maar om een restomod. De Renault 17 is niet zo iconisch als bijvoorbeeld een Renault 4, maar het blijkt wel een uitstekende basis voor een restomod. Deze gemoderniseerde R17 ziet er namelijk gelikt uit.
Om de Renault 17 naar de 21ste eeuw te halen is de auto 17 centimeter breder gemaakt. Ook de wielen zijn aanzienlijk groter dan die van het origineel. Dit zijn trouwens hele gave putdekselvelgen. Nog een belangrijk verschil: de ronde koplampen zijn vervangen door platte rechthoekige exemplaren.
Om het interieur modern te laten ogen waren er wat meer aanpassingen nodig. Het interieur is compleet nieuw, wel met inachtneming van de originele lay-out. Dankzij de gebruikte kleuren en de stoffen bekleding heeft het binnenste van de Renault 17 toch een lekker jaren ’70-sfeertje. Dit is het werk van ontwerper Ora Ito.
De Renault 17 is tot slot ook nog voorzien van een moderne aandrijflijn. Deze restomod is – hoe kan het ook anders – elektrisch. De elektromotor stuurt 270 pk naar de achterwielen. Omdat de carrosserie van carbon is blijft het gewicht nog enigszins beperkt, met 1.400 kg.
Je had het waarschijnlijk al door, maar deze Renault 17 restomod is een eenmalige oefening. Is dat een verrassing? Nee. Is het jammer? Ja.
kniesoor zegt
De term ‘restomod’ suggereert, dat dit in de basis een oude R17 is, die helemaal gestript is en waar vervolgens veel nieuwe componenten in- en aangehangen zijn. De oto zou z’n oorspronkelijke VIN-nummer dus nog moeten hebben. Is dat inderdaad het geval en welk deel/welke componenten zijn nog van de oorspronkelijke R17 en wat (naast de elektrische aandrijflijn) is nieuw ?
harrie zegt
Ja dit is natuurlijk een conceptcar waar ze hoogstens een paar plaatwerkdelen van het origneel op geplakt hebben, maar waarschijnlijk dat niet eens en is alles nieuw.
Maar ‘restomod’ klinkt cooler dan ‘zoveelste retro conceptje’.
carguy24 zegt
Precies. Meer “losjes gebaseerd op” dan Restomod lijkt mij.
okdoei zegt
Woorden verliezen hun waarde en betekenis. Heel irritant en ik geef vooral domme marketing popi’s hier de schuld van.
heckblende zegt
graag gedaan ;)
machielvdd zegt
Goede vraag, hier is je antwoord: “Based on the monocoque structure of the original, R17 electric restomod x Ora Ïto has the same cabin, doors, windows, glazing, seals and underbody.”
papa zegt
Glazing ja? Als die 17cm breder is zijn er vast een paar ruiten anders
Edge zegt
Zoek eens een plaatje van de originele Renault 17 en kijk dan eens naar de voorspatborden en heupen van deze Ora Ito. Ik geloof best dat de auto 17cm breder is zonder dat daar nieuwe ruiten voor nodig zijn.
kniesoor zegt
@machielvdd: Dank, duidelijk.
dunhozzie zegt
Ik vind hem erg leuk, is weer iets heel anders op de weg. Dus van mij mag Renault deze wel gaan verkopen
Dutchdriftking zegt
Dat stuur is gelukkig helemaal niet onpraktisch. Ben benieuwd hoe het er na een jaar uitziet.
citroen55 zegt
Doet me aan de Bokma reclame denken: “soms is rond beter”, met de vierkante biljart ballen.
mattr zegt
Geinig, ik mis een plaatje van het origineel want herkenbaar is deze auto niet
piedlourd zegt
Hmmmm…
Dak beetje naar beneden, achterzijde ietsje oprekken, neusje beetje veranderen et voila!
De elektieke Alpine A310 retro sportwagen elettra superleggera
PrettyAwesome zegt
Geweldig!
geelbarrel zegt
Allegro stuur
Gele Koplamp zegt
Gave koplampen :)
DeWitteCondor zegt
Geslaagd ding!
tenaci zegt
Hoedtik voor de ‘period correct’ gele koplampen!