Afgelopen week werd in het Duitse Klettwitz op de Lausitzring -ook wel de Eurospeedway genoemd- de 25e editie van de Shell Eco Marathon gehouden. De marathon staat jaarlijks in het teken van de meest brandstof-efficiënte voertuigen ter wereld. Ook dit jaar zijn er weer een aantal records gebroken.
Een Frans team brak het record met het hier afgebeelde MicroJoule prototype. Dit “ding” rijdt 3.771 kilometer op 1 liter benzine. Een ander Frans team lukte het om met een zonne-energie aangedreven auto een afstand van 665 kilometer af te leggen en verbruikte daarbij slechts één kWh elektriciteit.
In de categorie met voertuigen die nog enigszins op “normale” auto’s lijken -de Urban Concept categorie- lukte het een Noors team om 1.246 kilometer af te leggen op 1 kilo waterstof. Datzelfde team ging ook naar huis met de award voor minste CO2 uitstoot (2,6 g/km). In de Urban Concept categorie lukte het een Deens team om met een benzine aangedreven voertuig een afstand van 589 km af te leggen op 1 liter benzine.
De Nederlanders hebben niet overdreven geëxcelleerd. Twee keer een tweede plek in de categorie Urban Concept voor de Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering:
– 2e plek Urban Concept Fuel Cell
– 2e plek Urban Concept CO2 Emmissions
Meer uitslagen, foto’s en video’s van de 25e editie van de Shell Eco Marathon vind je op de site van Shell.
wotevajjjj zegt
foto 4 is precies een mega dildo XD
BMWPerformance zegt
laten we het maar houden bij de porsche en alles van nu :D
Ferdinand1 zegt
En snel gaat het niet….!
mcx zegt
Als morgen alle auto’s 1 op 3.771 zouden rijden kan Van de Veer z’n biezen pakken.
RenJie zegt
En jij verwacht dat ik zo ga zitten?
GOD zegt
daar sta je dan te adverteren met je Efficient Dynamics
komen een paar van die stokbrood vreters je feestje verstoren.
BMWX6 zegt
leuk.. alleen afschuwelijke wagens. de 1ste lijkt wel op een mexicaans varken..
DD zegt
Ik denk dat Kim Holland voor die op foto vier gaat.
BMWX6 zegt
ziet er nogal besmettelijk uit.
Sjaak zegt
maar wat was de top snelheid van dit feestje als ik vragen mag.
trouwens wanner krijg ik me powned dvd
–edit: die is al op de bus, kijk even bij het betreffende artikel aub–
Pieter_H zegt
Nu nog iets praktisch bruikbaars…
Niki zegt
@ Sjaak: Even snel als een kart, en in die voertuigen is dat best hard! Dunne bandjes, geen vering en heel laag bij de grond. Wind mee op de rechte stukken, 36 km/h
@ Dennis: Geen vermelding van de Nederlandse teams? ;)
DafMaf zegt
Me gras! Me gras!
AMGJunk zegt
hahah LOL @ die PinkDildo DeLuxe 2.0!
timberleek zegt
stel je voor dat we allemaal in zoiets zouden rijden.
ok dan zou je ego weg zijn.
de overheid en shell binnen een jaar failliet
allemaal om 10 uur ’s avonds naar je werk om op tijd te komen de volgende ochtend.
en stel je voor dat je een vrouw aanrijd met nummer 4. wordt je meteen opgepakt wegens verkrachting :(
Citrofiel zegt
Die op foto nummer 3 is nog best een normaal karretje. Met een beetje motor erin zou hij vast ook wel hoeken. Maar dat is geloof ik niet helemaal de bedoeling… :roll:
Ricca zegt
één vn mn beste vrienden was chauffeur voor een Belgisch team.
die dildo look alike was een team die gesponserd werd door één of ander condoom merk.. dus tis eigelijk een condoom ;)
emielwind zegt
wel raar als je probeert te anticiperen in het verkeer en je probeert oogcontact te maken en het enige wat je achter de voorruit kan ontwaren zijn 2 voetzolen…
Dennis zegt
@Niki: De Nederlanders hebben niet overdreven geëxcelleerd. Twee keer een tweede plek in de categorie Urban Concept voor de Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering:
– 2e plek Urban Concept Fuel Cell
– 2e plek Urban Concept CO2 Emmissions
Ik heb het voor je in het bericht gezet.
Supra1981 zegt
Shell mag dan de hoofdsponsor zijn van deze marathon, ze zullen er echt niets aan doen om ervoor te zorgen dat we minder benzine gaan kopen.
Eerst willen ze alle olie die er maar is voor de duurste prijs mbt benzine aan de consument verkopen en daarna hebben ze al lang iets in de kast liggen wat net zo veel geld op gaat leveren, maar wel schoon is.
Cuore zegt
Wat een afgunst tegen Shell.
Tjonge jonge, wat moeten jullie Bloggers van puberale leeftijd, in elk geval gedrag, nog een hoop leren.
JanC zegt
Mooi kun je die wagens toch niet echt noemen…
Bennink zegt
Knakworst op wieltjes! Beetje saus en een broodje, dan heb je een broodje Unix :-)
floryn zegt
een hoop negatieve reacties hier, en toegeven dat deze auto’s 100 keer! zo zuinig rijden als de huidige auto’s is er ook niet bij. Dit is gemaakt door studenten die er gewoon lol in hebben om zo’n uitdaging aan te gaan. Over vijf à tien jaar wanneer de benzineprijzen weer torenhoog stijgen en electrische en andere alternatieven nog steeds duur zijn zullen jullie echter de eerste zeikerds zijn om te vragen om zuinigere auto’s en lager prijzen.
Roelovic zegt
die 3e wagen is best mooi
Simpson zegt
blijft het toch vreemd vinden dat shell hier aan meewerkt.
beetje zoals de gall & gall geheelonthoudersdagen of de stivoro pijprokerswedstrijd.
zouden ze de deelnemers in kwestie omkopen om er vooral maar niet verder mee te gaan?
BananaFlip zegt
Best wel funny.
Maar niet echt übercool ofzo.
Wankel zegt
Citaat uit bovenstaand artikel:
In de categorie met voertuigen die nog enigszins op “normale” auto’s lijken -de Urban Concept categorie- lukte het een Noors team om 1.246 kilometer af te leggen op 1 kilo waterstof. Datzelfde team ging ook naar huis met de award voor minste CO2 uitstoot (2,6 g/km).
Als dat ding op waterstof loopt, dan vind ik 2,6 gram CO2 / km nog erg veel.
Er zou helemaal geen CO2 uit moeten komen, alleen maat water!
2 H2 + O2 => 2 H20
Mikey zegt
wat ik een beetje jammer vindt is dat de andere nederlandse teams niet even worden genoemd. en dat wordt gezegd dat zij niet geexeleerd hebben.
De shell eco marathon is nog niet zo bekend, het zou leuk zijn geweest als er van autoblog mensen op de Eurospeedway waren geweest. Dan zouden ze kunnen ervaren hoe de sfeer daar is en dat iedere prestatie die geleverd is, ook door de andere teams een zeer goede prestatie is. Zelf heb ik namelijk mee gedaan aan de eco marathon, in de prototype klasse. Als de projectleider van een team.
Dat team heeft binnen 10 weken een hagel nieuw voertuig neergezet en alles zelf ge-engineerd binnen die 10 weken. wanneer je dan 50ste wordt noem ik dat een zeer goede prestatie. zeker wanneer je weet dat we makkelijk 1 op 1000 of beter hadden kunnen rijden als we een 2de run hadden kunnen maken. Door omstandigheden was dit niet mogelijk maar uit verschillende test runs is dit al gebleken.
Initiatieven als de ECO marathon zijn zeer goed, ze sporen studenten aan out of the box te denken. De eco marathon kent veel overeenkomsten met de racerij want ook hier telt elke kilo. dus alles is berekent om zo licht en sterk mogelijk te zijn. wanneer er dan met een klein budget worden zeer goede prestaties worden neergezet is dat niet niks.
ik vindt dat hier net wordt gedaan alsof iedereen even een voertuigje neer kan zetten en 1 op 1000 kan rijden. geloof mij zo makkelijk is het niet.
verder is dit een coole site en heb ik niks te klagen maar op dit punt mogen jullie wel wat enthousiaster en uitgebreider zijn.
wat reacties op hierboven,
de minimale snelheid is verschillend per klasse:
Urban Concepts ligt rond de 25 km/h
Prototype klasse ligt rond de 30 km/h
ManicManiac zegt
overdreven futuristisch of niet, dit soort auto’s zijn wel de toekomst. Ik zou het iig niet erg vinden om half dronken vergezeld vanwat elektrisch gezoem huiswaarts te toeven…
Deelnemer 2008 zegt
De Eco-marathon van Shell is grotendeels bewustwording voor scholieren/studenten om zuinig om te gaan met energie. Desalniettemin zijn er teams die zeer professioneel en ambitieus te werk gaan, en de records die worden neergezet zijn dan ook schrikbarend hoog. Het is alleen jammer dat er mensen zijn die deze prestaties in twijfel trekken vanwege de commerciële verbintenis van Shell.
Natuurlijk dat er argwanend wordt gekeken naar Shell vanwege het stimuleren van zuinigheid, maar Shell is een van de spelers in de energieproblematiek. Technieken die nu door Shell worden toegepast zouden anders ook door andere spelers worden ontworpen. Nu heeft Shell het voordeel dat ze zelf als ‘vooruitstrevend’ worden neergezet.
Ik heb zelf in 2008 deelgenomen met een succesvol Nederlands team, en heb zodoende zelf ervaren welke hoogstaande technieken gebruikt worden om deze resultaten te bereiken. Sommige eco-racers zijn qua techniek en materialen misschien nog wel ingenieuzer dan de NUNA die wij allemaal kennen. Niet om de NUNA af te kraken, maar juist om de techniek van de eco-marathon te onderstrepen. Natuurlijk doen er ook allerlei scholierenteams mee die geen schijn van kans maken op de titel, maar dat geeft de wedstrijd een breder draagvlak om bewustwording van de energieproblematiek aan te pakken.
Om aan te geven in hoeverre desbetreffende resultaten worden behaald, wil ik best een tipje van de sluier geven betreffende de opbouw van een zuinige eco-racer en de strategie die wordt toegepast:
Weerstand; de voertuigen kunnen nog honderden meters uitrollen nadat het aandrijfsysteem is stopgezet. Lage lucht- en rolweerstand zorgen voor deze eigenschap.
Ontwerp; windtunnels en computersimulaties worden toegepast om te komen tot het ideale ontwerp. Vanwege de vele verbanden met andere ontwerpeisen (zoals gewicht) is het meest aerodynamische ontwerp niet per se het beste ontwerp. Auto’s zouden het meest aerodynamisch zijn als ze in een scherpe punt eindigen, maar hierdoor wordt het voertuig langer en gebruik je meer materialen. Een vierkant ogend voertuig kan dus ‘onpraktisch’ lijken, maar zal mogelijk zelfs beter presteren dan een lage cocon die te lang is.
Gewicht; alleen het broodnodige wordt verwerkt in de constructie van een eco-racer. Overbodige stevigheid wordt voorkomen door de materialen net sterk genoeg te maken om het uit te houden tijdens de race. Bestuurders (lichte vrouwen) worden dan ook door teamleden in het voertuig ‘gelegd’ zodat ze niet door de kap heen trappen bij het instappen.
Aandrijving; voertuigen met brandstofmotoren rijden doorgaans maar korte tijd met de motor aan, om vervolgens weer uit te rollen. Deze strategie is energiezuiniger dan de motor op constant vermogen te laten presteren. Elektrische aandrijving met behulp van brandstofcellen maken gebruik van boostcaps om energie op te slaan en af te staan tijdens het afremmen en optrekken.
Vering; vering kost energie, vandaar dat de wielen zeer stijf zijn en ook de carrosserie direct verbonden is met de assen. Hierdoor trilt het voertuig met elk hobbeltje en kuiltje, maar wordt wel voorkomen dat het voertuig gaat deinzen met energieverlies tot gevolg.
Strategie; Professionele teams hebben dataloggers ter grootte van een mobiele telefoon. Met draadloze communicatie worden berekeningen vanuit de pitstraat losgelaten op de rijsnelheid en wordt de bestuurder nauwkeurig meegedaald of er een kilometer harder (of zachter) moet worden gereden om de ideale snelheid te behalen. Het parcours is dikwijls digitaal verwerkt in de software zodat kan worden bepaald op welke sector van het parcours gas moet worden gegeven, en wanneer er moet worden uitgerold.
roses4eco zegt
Wij hadden wel 1 op 114 gereden:)
Cantago zegt
Wat een toekomst… Iemand een idee hoe veel zo’n ding gebruikt in de file? Als je een Prius voorbij wilt? Als je weer voor het stoplicht moet wachten?