SSC is na hun eerste fiasco voor de herkansing gegaan, maar ook deze recordpoging had niet het gewenste resultaat.
Kleine hypercarmerken zijn er genoeg, dus je moet wel wat doen om je te onderscheiden als fabrikant. De perfecte manier om je hypercar op de kaart te zetten is door de snelste auto ter wereld te bouwen. Het Amerikaanse SSC slaagde daar in 2007 in met de Ultimate Aero.
Twijfel
Dit jaar wilde oprichter Jerod Shelby (geen familie van) het kunstje herhalen. Dat liep alleen heel anders. Toen SSC namelijk vol trots meedeelde dat ze het wereldrecord hadden verbroken, werd dit al heel snel in twijfel getrokken. Mede dankzij het rekenwerk van een aantal kritische YouTubers bleek dat de geclaimde 500+ km/u onmogelijk gehaald kon zijn.
Nieuwe poging
Om een lang verhaal kort te maken: voor SSC zat er niets anders op dat een nieuwe recordpoging te doen. Zelfs al was de vorige recordpoging gelukt, ze hadden gewoon onvoldoende bewijsmateriaal. Jerod Shelby kondigde daarom middels een videoboodschap aan dat er een nieuwe run gedaan zou worden. Deze keer zouden ze ervoor zorgen dat alles wél goed gedocumenteerd werd.
Robert Mitchell
Er zijn inmiddels twee maanden verstreken sinds de eerste recordpoging en de tweede poging heeft nu ook plaats gevonden. Dat weten we uit eerste hand, dankzij Robert Mitchell. Voor degenen die hem niet kennen: hij is de eigenaar van Apex Nürburg, die ook actief is op YouTube. Hij was een van de voornaamste critici van SSC’s claim, maar was desondanks (of eigenlijk: daardoor) uitgenodigd om aanwezig te zijn. Een mooi gebaar van SSC, dat moeten we ze nageven.
Issues
Helaas voor de Amerikanen pakte ook de herkansing niet goed uit. Het was de bedoeling dat Robert Mitchell getuige was van een wereldrecord, maar in plaats daarvan was hij getuige van een poging die wederom mislukte. De Tuatara kampte namelijk met diverse technische issues die een record onmogelijk maakten.
Oververhit
Om te beginnen ging de motorkap meerdere keren open vanwege allerlei extra kabels die eronderdoor liepen. Daardoor moest er telkens opnieuw begonnen worden. Dit droeg er mede aan bij dat de auto uiteindelijk oververhit raakte. Toen de SSC weer was afgekoeld waren de problemen echter nog niet voorbij. Door de hitte bleken namelijk twee bougies beschadigd te zijn, waardoor de V8 veel minder vermogen leverde. Het eind van het liedje was dus dat er weer geen wereldrecord sneuvelde.
Verslag
Zo’n recordpoging is een complexe aangelegenheid, dus er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Het complete half uur durende verslag van Robert kun je hieronder zien. Voor de mensen met een korte aandachtsspanne: vanaf 14.25 komen de issues ter sprake.
Topsnelheid
Uiteindelijk wist SSC nog een topsnelheid van 406 km/u op de teller te zetten. Indrukwekkend (zeker gezien de problemen), maar lang niet genoeg om het wereldrecord te verbreken. Sterker nog: dit is niet eens genoeg om het record van de Bugatti Veyron uit 2005 te evenaren. SSC kan het hier natuurlijk niet bij laten, dus het wachten is nu op de volgende recordpoging.
AbdelJabbar zegt
Wat Bugatti voor mij bijzonder maakt, is dat zij het moeiteloos kunnen doen. Over engenering is prachtig. Denk aan de Japanners.
rolov zegt
@a20racer: moeiteloos? Dan ken je de geschiedenis van de Veyron niet.
w0o0dy zegt
Nog sterker… Ze waren op een bepaald moment ronduit wanhopig omdat er geen versnellingsbak van eigen makelij gemaakt kon worden die sterk en klein genoeg was.. dus werd Ricardo (meen ik) ingehuurd. Zonder hen was de Veyron ook na 10 jaar!! Ontwikkeling nooit gelukt.
Edge zegt
@rolov: Moeiteloos, ja. Bugatti’s weg naar de 400 was geen makkelijke, maar ze hebben uiteindelijk wel gewoon direct een auto neergezet die de beloftes waar wist te maken, en vervolgens klantenauto’s afleverde die dat ook halen. Het devies bij Bugatti is eerst records pakken, dan ermee pronken. SSC en bijna al die andere merken doen het precies andersom, die roepen eerst dat ze honderdmiljoenmiljard kilometer per uur kunnen en komen er dan achter dat je meer dan een rijke fantasie nodig hebt om dat te bereiken.
detroitv8 zegt
@edge: er zit een significant verschil in. Bugatti heeft een ongelimiteerd budget (soft of). De mannen van SSC e.d. moeten hiermee wel hun brood verdienen.
mcshine zegt
@detroitv8: en dat voel je dan ook bij 400km/u…
SimonMc zegt
@a20racer: *overengineering
tjorque zegt
Wedstrijdje ver pissen en dan je straal niet goed krijgen. 🤣🤣🤣
mashell zegt
@tjorque: het wordt hoe dan ook ongemakkelijk als je een tegenstander raakt. Ze worden ofwel boos of vinden het lekker…
w0o0dy zegt
Robert Mitchell geeft in de video aan dat de auto met lage turbo druk en een halve baan in de 6e vd 7 versnellingen al 251mph aantikte.. als men de tests beter en slimmer aanpakt dan gaan ze die 300 vast halen.
Geen mens weet hoe vaak Bugatti met de staart tussen de benen de topsnelheid weer niet heeft gehaald voor ze met een “record” konden schermen. En die hadden makkelijk 10x zoveel budget…
mpgc zegt
@w0o0dy: om van 400 naar 500 km/u te komen heb je heel erg veel extra vermogen nodig. Neemt exponentieel toe. Daar heb je meer voor nodig dan wat extra turbodruk.
w0o0dy zegt
Bij de vorige recordrun (poging) haalden ze 19psi turbo druk, nu slechts 3. De maximale turbodruk is 30!! voor deze turbo’s dus er zit nog heel wat in het vat.
Blijft dat deze club met 1/10e van het geld probeert 500 km/u aan te tikken. Zonder eigen testbaan waar eindeloos testen uit het zicht van de media mogelijk is. In tegenstelling tot Bugatti die miljarden verspijkerde en eindeloos kon ontwikkelen en fijnslijpen.
HzR zegt
Ik begreep uit de video dat dit een test was en geen nieuwe recordpoging, die moet in Januari plaats vinden. Nu zou de nieuwe bestuurder de auto moeten leren kennen.
machielvdd zegt
Het ging wel degelijk om een recordpoging, staat ook in de titel op YouTube
frank2b zegt
Wat het resultaat van VAG indrukwekkend maakt is dat ze auto’s bouwen die steeds maar weer betrouwbaar de records weten te breken – zonder mankeren.
Dan kunnen de Amerikanen misschien alleen de beschikking hebben over een schuur en een zandweg in Nergenshuizen – wat ik overigens betwijfel – en zal VAG voor de ontwikkeling van zijn Porsches en Bugattis vele miljarden meer te besteden hebben – wat ik betwijfel – maar eerst aantonen en daarna van de daken schreeuwen lijkt me wel de juiste volgorde.
maferick74 zegt
Ik sta nou niet in de rij om een auto te kopen die niet betrouwbaar is…. wat is hier zo speciaal aan?