Met de komst van de nieuwe Ram is de 712 pk sterke TRX verleden tijd.
Het was zo leuk voor zo lang het duurde. De TRX was een bizar ding, met meer dan 700 pk uit een HEMI V8 in een pickup. Alle rationele zaken werden overboord gegooid met de ontwikkeling van deze gigant. Het was maar voor eventjes. De nieuwe Ram is gearriveerd, de TRX krijgt geen opvolger.
Nieuwe RAM 1500
De krachtigste uitdossing van de nieuwe RAM is de RHO. Je moet het dan doen met een 3.0 liter Hurrican zes-in-lijn en 540 pk. Dat is toch andere koek in vergelijking met 712 pk en een V8. Daar staat dan ook weer een lager prijskaartje tegenover, al zijn er nu nog geen prijzen bekendgemaakt.
De 5.7 liter en 6.2 HEMI V8 verdwijnt in zijn geheel met de Ram 1500. De nieuwe zescilinder turbobenzinemotor moet de kar voortaan trekken. Wie liever toch meer inhoud wenst, zeg maar voor de conservatieve Amerikaan, blijft de 3.6 liter V6 beschikbaar.
Ramcharger
Met het vernieuwen van de Ram introduceert het merk ook een bijzondere hybride in vorm van de Ramcharger. Deze pickup combineert twee elektrische modules van 335 en 319 pk. Het accupakket is met 95 kWh riant. Daar blijft het niet bij, want er is ook nog een range extender aan boord bestaande uit een 3.6-liter V6 met 174 pk.
Het gecombineerde elektrische rijbereik is 1.110 kilometer. Als de accu leeg is heb je nog 100 liter aan benzine om op te stoken dankzij de range extender. Ram spreekt over de ultieme elektrische truck. Tja, in Europa hebben we hier ongetwijfeld een andere definitie in gedachten. Het systeemvermogen bedraagt 672 pk en 833 Nm aan koppel.
De hybride sprint in 4,4 tel naar 96 km/u. Daarmee is de Ramcharger sneller op de sprint dan de 712 pk sterke TRX. Die doet volgens de fabrieksopgave 0,1 seconde langer over dezelfde acceleratie.
Afscheid van de TRX
De TRX verdwijnt niet stilletjes van het toneel. Deze zomer introduceerde Ram de TRX Final Edition, waarvan er slechts 4.000 gemaakt worden. Daarna valt het doek voor de krachtigste Ram pickup ooit. Gelukkig hebben we de beelden nog.
Dutchdriftking zegt
En toch denk ik dat er nog een V8 komt, gewoon omdat het kan en goed verkoopt. Hooguit niet leverbaar in Californië of zo.
flatsix010 zegt
3.6 liter V6 range extender onder het mom van ‘there is no replacement for displacement’.
rbou zegt
Snap wel de range extender in een dergelijk land. Is hier denk ook echt nog wel interessant(zeker voor busjes/vrachtwagens), qua belastingen alleen straks niet meer.
Design_Driven zegt
De huidige RAM verkoopt voor geen meter, ik las ergens dat ze gemiddeld meer dan een jaar na productie moeten wachten op een eigenaar. Dus deze komt waarschijnlijk als geroepen al vind ik het weinig vernieuwend en denk ik niet dat ze nu wel als warme broodjes over te toonbank gaan. Dure pick-ups vallen uit de gratie (de prijzen waren ook geëxplodeerd de laatste jaren)
Jantje_555 zegt
Ford is ook terug met een V8 gekomen na enkele jaren een 6 cilinder in de Ford F150 Raptor te hebben
mashell zegt
Waarom zetten ze de capaciteiten van de auto zo groot op de middenarmsteun? Of gaat het om de verstandelijke vermogens van de doelgroep?
Maarten123 zegt
Plug-In Hybride is perfect voor de Amerikaan. In staten waar pickups het goed doen, is het stroomnet vaak houtje touwtje. Wel knaken als je net 95kW wil opladen. De volgende paal zit heus niet 3km verderop. Hybride geeft het beste van beiden en qua gewicht biedt het platform veel mogelijkheden. Ook de VS beweegt mee, maar wel op hun eigen manier. Leven en laten leven.
mashell zegt
Leven en laten leven zeg je over een land dat helemaal onder de invloed van de wapenindustrie staat… En waar ze dat idiote tweede amendement (het recht dat je kind vermoord wordt in een high school shooting) nog steeds niet geschrapt hebben.
mrbowser zegt
Zo die hybride uitvoering is wel lekker om nog even op grijs kenteken te gooien voor begin 2025. Is het mogelijk om in millieu zones te gaan met deze auto? Want je kan electisch rijden ondanks de verbrandingsmotor. 1100km elektrische + 1000km range van de verbrandingsmotor is wel heel gaaf.