De Quattroporte krijgt een opvolger, maar die zou wel eens tegen kunnen vallen…
Als we het over de Maserati Quattroporte hebben denk je waarschijnlijk vooral aan de vijfde generatie. Dat blijft toch de gaafste. Deels vanwege het design, maar vooral vanwege die magistrale Ferrari-V8. Daarmee kan de Quattroporte met de E60 M5 wedijveren om de titel ‘best klinkende sedan aller tijden’.
De huidige Quattroporte wordt nog steeds met een V8 geleverd, maar die klinkt toch een stuk minder spectaculair. We hebben vandaag goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat er een nieuwe Quattroporte komt. Het slechte nieuws is dat die gegarandeerd níet beter gaat klinken dan de huidige.
Je kon het natuurlijk al raden, maar de nieuwe Quattroporte wordt volledig elektrisch. En ook echt alléén elektrisch. Waar je bij de nieuwe GranTurismo en Grecale nog kunt kiezen uit een verbrandingsmotor en een elektromotor, zal de nieuwe Quattroporte altijd elektrisch zijn.
Dit heeft ook consequenties voor het design. De ontwerpers hoeven geen rekening te houden met een verbrandingsmotor. Daarmee kunnen ze ook de traditionele proporties overboord gooien. Als ze dat zouden willen.
Het lijkt erop dat ze dit inderdaad willen. Grote baas Davide Grasso belooft namelijk dat de nieuwe Quattroporte een “disruptive design project” wordt. Daarmee kiezen ze dus duidelijk voor een andere koers dan bij de GranTurismo, die (gelukkig) heel behoudend is vormgegeven.
De Quattroporte blijft nog wel een sedan, maar de kans bestaat dus dat de auto ‘bijzondere’ proporties krijgt á la Mercedes EQS. We hopen van niet, maar de woorden van Grasso lijken wel in die richting te wijzen.
De elektrische Quattroporte zal niet alleen de huidige Quattroporte vervangen, maar ook de Ghibli. Je moet wel een Quattroporte-prijskaartje verwachten, want Maserati wil geen massaproduct neerzetten. Dat zou ze waarschijnlijk ook niet lukken, maar dat terzijde.
De elektrische Quattroporte zal naar verwachting volgend jaar zijn opwachting maken. Eerst zijn nog de elektrische GranTurismo en Grecale aan de beurt, die beiden nog niet in de Nederlandse prijslijsten staan.
Bron: Autocar
leaper035t zegt
De enige QP die ik wil is de QP5!
Wolflow zegt
Die Q (van 4) en 5 bijten natuurlijk met elkaar
rwdftw zegt
Hebben ze die prachtige Nettuno gemaakt….. krijg je dit! Gemiste kans, BMW geeft je ook de keuze. De 7 serie op bezine of de i7.
Autofanaat1990 zegt
En weg is de meerwaarde van een Maserati ten opzichte van de concurrentie zonder die fantastisch klinkende v8.
p993 zegt
Verstandige move, commercieel gezien. Het zal ook geen lichte beslissing geweest zijn, bij een merk waar de motor zo’n signif rol speelt (speelde). Nu hebben ze enkel hun welklinkende naam en historie nog om zich van de opkomende Oosterlingen te onderscheiden.
Ben het trouwens niet eens met jullie over Merc EQS!! Een geslaagd verfrissend ontwerp!
Wolflow zegt
Ook op onbetrouwbare reputatie kunnen ze nog steeds voort borduren.
ericc zegt
Maar hopen dat ze op de directiekamer de nota hebben gekregen dat na 2035 nog nieuwe ICE ‘s mogen verkocht worden in Europa!!
flyerbunch zegt
Je vraagt je eigenlijk af nu dat de Duitsers (en de Italianen) hun gelijk krijgen ivm e-fuel auto’s in de EU dat ze mss opnieuw een iets andere koers zouden uitzetten voor toekomst van de ice. Ja ok, dit project werd niet gisteren bedacht uiteraard, maar toch..