De nieuwe Porsche Panamera komt eraan, met belangrijke upgrades voor de vierdeurs sportsedan.
Nog even geduld, de nieuwe Panamera is onderweg. Nog voordat het zover is geeft Porsche alvast een tussentijdse update met deze gecamoufleerde auto. Echte details blijven uit, maar de Duitse autofabrikant geeft wel alvast een voorproefje van wat je kan verwachten.
Zoals elke nieuwe auto krijgt ook de nieuwe Porsche Panamera te maken met strenge tests. De laatste proeven worden uitgevoerd in de omgeving van Barcelona in Spanje. Onder andere de aandrijflijn krijgt het stevig te verduren. Daarnaast komt de auto met een nieuw ontwikkeld chassis met actieve demperregeling. Ook dat moet onder allerlei omstandigheden uitstekend functioneren.
De nieuwe Porsche Panamera komt standaard met een semi-actief onderstel, zoals het merk het zelf omschrijft. Dit onderstel beschikt over nieuwe schokdempers met twee kleppen. Daardoor moet het verschil tussen comfortabel en sportief rijden groter zijn dan nu het geval is. De praktijk moet uitwijzen of dit nieuwe onderstel inderdaad zo briljant is als Porsche ons wil doen geloven.
De wereld over
Voor de tests reisde Porsche met de nieuwe Panamera naar vier continenten. Rijden op grote hoogte met een laag zuurstofgehalte, tot kilometers maken bij extreme hitte om onder andere het motorkoelsysteem en de airconditioning te testen. Zeker met een hybride aandrijflijn is koeling essentieel.
Van Scandinavië naar Zuid-Afrika en van Azië naar de Verenigde Staten. Porsche is overal geweest in deze testperiode. in Nederland hebben auto’s het eigenlijk heel makkelijk. Het is hier niet extreem warm, niet extreem koud en we hebben ook geen uitdagende bergwegen.
Vier hybride modellen
Het grootste nieuws van de Panamera heeft te maken met de aandrijflijn. Porsche introduceert een nieuw motorengamma. Van de uitgaande generatie waren er al drie hybrides. Daar komt een vierde bij met de nieuwe Porsche Panamera. De hybride modellen zijn uitgerust met een krachtigere elektromotor, een nieuwe PDK-automaat en de auto’s worden lichter.
De accu is voortaan 25.9 kWh groot (dat is nu 15.9 kWh bij de huidige Panamera). De ingebouwde lader kan bovendien 11 kW laden. Dat is nu nog 3.7 kW. Kortom, stevige verbeteringen die het een veel betere hybride auto moeten maken. Ook zal de actieradius sterk toenemen naar verwachting, maar daar doet Porsche nog geen uitspraken over.
Onthulling
Alle details, prestaties en meer worden uit de doeken gedaan tijdens de onthulling van de nieuwe Porsche Panamera. Daarvoor moet je nog even geduld hebben. Op 24 november is de onthulling van de derde generatie Panamera.
Robert zegt
Als ik die dikke koplampen zie, maak ik deze associatie:
https://media.s-bol.com/mkGlAO3yMn3R/ORMG0g/1076×1200.jpg
fanboy zegt
Mooi, een plugin hybrid waarmee je misschien wel 100km elektrisch af kan leggen, en na iets meer dan 2 uur laden weer 100km kan afleggen. Dat is toch wel heel praktisch.
gallardogt zegt
Zelf dacht ik gelijk aan een Panamera met een zegge 50 KWh accu met een lichte 2.0 viercilinder turbo ‘range extender’ voor de EV twijfelaars.
mashell zegt
Dan heb je dus een EV met een heel kleine range en een Porsche met slechte prestaties, een verschrikkelijk compromis. De oplossing is simpel, stop met het PHEV gedoe, dat is alleen maar om gunstige cijfers in de WLTP cyclus te scoren maar het levert geen fijne auto’s op. Mensen die met een PHEV altijd elektrisch kunnen rijden zijn gewoon klaar voor een EV. Mensen die een PHEV hebben die toch veel benzine verbruikt zijn met een gewone benzine beter af.
gallardogt zegt
Op zich eens met je betoog behalve dat van de prestaties. In mijn genoemde combo zou het wel door kunnen gaan als een verrassende instapper. Zo’n 50KWh accu wordt natuurlijk wel passen en meten.
mashell zegt
Als je doel is om elektrisch te rijden dan neem je toch gewoon een Taycan? Die rijdt ook elektrisch en hoef je veel minder vaak op te laden.
Robert zegt
Het doel van een PHEV zou moeten zijn, dat je korte ritten elektrisch aangedreven aflegt, en lange ritten d.m.v. verbrandingsmotor. Lijkt mij juist een ideale mix, zeker nu de km-kostprijs van elektrisch rijden toch weer een stukje duurder is gebleken dan op benzine.
fanboy zegt
@Robert: Het is vooral praktisch denk ik als je nog met 200 a 300 over de autobahn wil knallen.
Dan gaat het hard met de vol elektrische versies.
Maar verder komt een Taycan ook erg ver, is volgens mij niet duurder. Een Taycan kun je ook bij Tesla snelladen, kost 33 cent per kWh. Dat rijdt al snelladend nog goedkoper dan benzine.
minimoke1984 zegt
33 cent als je geen tesla abbonement hebt. Neem je die wel heb je je abbo kosten er bij 2 x laden in de maand al uit want verschil is ca 0.10 per kwh. Dus zeg 120 kwh x 0.10 is 12 euro..
Henk O zegt
En dan tijdens al die lange ritten een zwaar accupakket meezeulen.
Dat werkt toch ook niet?
Daarmee heb je al je milieu voordelen van een PHEV teniet gedaan.
Want het draait hier om het milieu toch¿¿¿
p993 zegt
Al je milieuvoordelen van een phev!?
U gelooft in verhalen van onze overheid?
maotje zegt
@Robert met 100 km kun je toch aardig wat korte ritten doen?
minimoke1984 zegt
De km kostprijs is hoger voor electra?
Check even wat de Tesla rijders betalen aan de snelladers per kwh als ze niet thuis op zonnepanelen laden.. ik zal t je vast zeggen. 0.24-0.28 per kwh. Ofwel een LR 80% laden ( zeg maar 60kwh x 0.26 gemiddeld) = 14.40 euro. Verbruik tesla Y is dan 15kwh per 100 ofwel je kan voor 14.40 euro 400 km rijden.. Oh en ook nog geen wegenbelasting.. Dus ik wil jouw rekensom wel ff zien
kniesoor zegt
Maar grootmoeder, wat heeft u grote ogen . . . !
Vogels zegt
zitten die batterijen soms in de koplampen?
herve11f zegt
Dubbele zekerheid op problemen
achnaton08 zegt
(beetje off topic)
Misschien weet iedereen het al.
Waarom kan ik de foto’s niet inzoomen en wat gedetailleerd bekijken.
Sommige posts kan het wel, deze bijvoorbeeld niet.