De tweede generatie Porsche Macan en het is een elektrische auto.
Zo, dat is even wennen hè? De succesvolste luxe SUV van de afgelopen jaren heeft een tweede generatie gekregen. De eerste generatie Porsche Macan was een absoluut succesverhaal voor het Duitse automerk.
In eerste instantie leverbaar als diesel en benzine, later uitsluitend met benzinemotor in vier- of zescilindervorm. De tweede generatie Porsche Macan heeft helemaal geen verbrandingsmotor meer.
Exterieur
In Singapore heeft Porsche het doek getrokken van de tweede generatie Macan. Het is duidelijk een andere auto geworden. De vormen zijn wat ronder en vriendelijker. Er zijn veel meer aeordynamische poeha te bespeuren. Dat zorgt voor een voorzijde met luchthappers en een diffuser achter die doet denken aan de Taycan. Het is niet voor niets: Met een Cw-waarde van 0,25 is de nieuwe Macan één van de meest gestroomlijnde SUV’s op de markt.
Wat opvalt zijn de koplampen, verdeeld in twee delen. De bovenste lichtunit is verantwoordelijk voor de vierpits dagrijverlichting. In het onderste deel zit de hoofdlichtmodule met optionele matrix LED-technologie.
Specificaties en prestaties
Porsche lanceert de tweede generatie Macan in eerste instantie in twee smaakjes. Als Macan 4 en als Macan Turbo. De Macan 4 levert 408 pk en 650 Nm in combinatie met Launch Control. Dit is weer moeilijk allemaal, net als bij de Taycan. Je hebt dus niet permanent toegang tot die 408 paarden. De Macan Turbo doet er met 639 pk en 1.130 Nm nog een schepje bovenop.
De 4 accelereert in 5,2 seconden naar de honderd. De Turbo is een klap sneller en heeft slechts 3,3 seconden nodig voor dezelfde sprint. De topsnelheid bedraagt 220 km/u voor de 4 en 260 km/u voor de Turbo.
Actieradius en laden
De volledig elektrische Macan is uitgerust met een 100 kWh lithium-ion batterij. Daarvan is 95 kWh netto bruikbaar. Het Duitse automerk communiceert tot 613 kilometer WLTP rijbereik voor de 4 en tot 591 kilometer WLTP voor de Turbo. De SUV staat op het gloednieuwe Premium Platform Electric (PPE) met een 800 volt laadstructuur. Snelladen kan met een piek van 270 kW. Daarmee is de accu in zo’n 21 minuten van 10 tot 80 procent te laden. AC-laden doe je thuis of publiek met een max van 11 kW.
Technologie, maten en ruimte
Vanwege de elektrische aandrijflijn moest Porsche terug naar de tekentafel met betrekking tot de rijeigenschappen. De Macan stuurde altijd al lekker voor een SUV, door de toevoeging van een groot accupakket is er sprake van een totaal andere rijdynamiek. Zowel de Macan 4 als de Turbo beschikken over vierwielaandrijving. Ook nice is het elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Standaard op de Turbo en optioneel op de 4 is luchtvering. Ook is de Macan voor het eerst optioneel verkrijgbaar met achterasbesturing. Ik zeg: altijd meebestellen. Het maakt de auto een stuk wendbaarder, met een maximale stuurhoek van vijf graden en een draaicirkel van 11,1 meter. De tweede generatie Porsche Macan is 4.784 mm lang, 1.938 mm breed en 1.622 mm hoog. Je kunt tot 22 inch velgen bestellen op de Macan. De elektrische auto mag maximaal 2.000 kg trekken.
De bagageruimte achter de achterbank biedt tot 540 liter ruimte. Er is een frunk met een capaciteit van 84 liter. Met de achterbank volledig neergeklapt is er tot 1.348 liter aan bagageruimte beschikbaar.
Interieur
Het interieur doet vooral denken aan dat van de Taycan. Er zijn tot drie schermen aanwezig. Het derde scherm is optioneel voor de passagier en is 10,9 inch groot. Een primeurtje voor de Macan is dat het infotainmentsysteem is gebaseerd op het Android Automotive OS. Daarnaast is er een head-up display met augmented reality techniek.
Dit najaar naar Nederland
De nieuwe Porsche Macan EV verschijnt in de tweede helft van dit jaar in Nederland. Maar er zijn al prijzen!
- De Porsche Macan 4 staat in de prijslijst vanaf € 88.900
- De Porsche Macan Turbo staat in de prijslijst vanaf €121.000
Hiermee wordt de nieuwe Porsche Macan een stuk goedkoper dan de instapper van het oude model. Die staat immers voor € 125.700 in de configurator. Toch 36.000 euro goedkoper is de Macan hiermee geworden.
En de Macan is nu weer het goedkoopste Porsche model. Hiermee neemt de Macan het estafettestokje over van de 718 Cayman. Die staat nog altijd met een vanafprijs van € 108.200 in de prijslijst.
De concurrentie van de Macan EV?
- Audi Q8 e-tron 55 quattro (408 pk, 582 km range): vanaf €82.750
- Mercedes EQE SUV 350+ (292 pk, 618 km range): vanaf € 83.480,-
- Audi Q8 e-tron 55 quattro Sportback (408 pk, 600 km range): vanaf €85.150
- Porsche Macan 4 (408 pk, 613 km range): €88.900
- Polestar 3 Dual Motor (489 pk, 610 km range): vanaf €89.900
- Lotus Eletre (603 pk, 600 km range): vanaf €97.690
- Maserati Grecale Folgore (550 pk, 501 km range): €124.600
- Mercedes-AMG EQE SUV 43 (476 pk, 468 km range): vanaf €130.791
Dutchdriftking zegt
Techniek is fijn, de voorzijde en het interieur ook. Dit is het eerste model waarbij ik de nieuwe trend van gesplitste koplampen geslaagd vind. Maar het aerodynamische kontje vind ik nog niets. Een dikke whale tale zou hem goed doen.
RallyeWelp zegt
Dit dus! Ik krijg heel sterke nieuwe Prius vibes bij de achterkant.
Edge zegt
Leuk dat je dat zegt. Het hele punt van de gesplitste koplamp tot nu toe is dat je de illusie wekt dat de auto extreem platte koplampen heeft door aan de bovenzijde die platte dagrijverlichting als focuspunt te plaatsen en de daadwerkelijke koplampen dan lager in de bumper “verstopt”.
Porsche splitst de koplampen ook, maar gebruikt dan gewoon joekels van dagrijverlichtingunits (is dat een woord?). Resultaat? Het ziet er zowaar goed uit. Maar dan vraag ik mij ook af waarom je überhaupt nog die gesplitste koplampen toepast, want die dagrijverlichtingunits zijn groot genoeg om ook de rest van de verlichting in te proppen.
DeWitteCondor zegt
De theorie kan ik volgen. Andere merken hebben dit soms ook. De praktijk is echter dat het er niet uitziet, precies om de reden die je zelf aangeeft: alles kan makkelijk in dezelfde units gecombineerd worden zonder extra dimlichten in de bumper. Het oogt enorm gekunsteld in mijn optiek.
rubend zegt
Splitsen van de lampen (boven elkaar) is volgens mij ook gedaan om ‘t front vd auto minder hoog te laten lijken.
quincy zegt
Dat vind ik dan juist bij dit model niet goed gelukt (front minder hoog laten ogen).
En de achterkant doet mij denken aan de Ioniq 5 (iets minder hoekig alleen). Tot zover ben ik nog geen fan van dit design.
senwedural zegt
Ben je wel langer bezig met je betonschaar.
Snelle zegt
Lol
potver7 zegt
De grap is dat dit een omgekeerde opstelling is in vergelijking met eerdere series (en ook de Cayenne): Die hadden een streep dagrijverlichting in de bumper, met de koplampen erboven (waar later ook die dagrijverlichting in werd geplaatst)
Johanneke zegt
Blijf het hilarisch vinden dat ze een EV de benaming Turbo geven.
waterisnat zegt
Een iets krappere Q8 met een duurder logo dus?
vetnek zegt
IONIQ 5N voor €73.995 in combinatie met 650pk, 800v laadstructuur en een berg aan ruimte lijkt dan ineens zo gek toch niet.. Houd je nog €14k over om banden op te gummen. Dat verschil in actieradius is dan in de praktijk verwaarloosbaar
DeWitteCondor zegt
Mja als je het economisch benadert. Je rijdt in een Ioniq. Daar moet je wel zin in hebben. Het design spreekt me totaal niet aan. Berg aan ruimte valt ook wel mee.
audirs3 zegt
@DeWitteCondor Grappig, ik vind het IONIQ 5 ontwerp juist vrij uniek en retro, erg cool. De Macan is niet heel erg bijzonder, beetje mix tussen de oude en een Taycan…
Qua ruimte doet hij het ook wel erg goed vind ik.
PunicaOase zegt
Tsja een chique Porsche of een Hyundai met veel sjonnie saus.. wat denk je dat de meeste gaan kiezen..?
bimmerpost zegt
Is uiteindelijk veel duurder door veel hoger afschrijving. Zo’n dure ioniq wil niemand 2e hands. Macan wil iedereen. Aanschafprijs is irrelevant, gaat om afschrijving.
ericc zegt
Kan de Grecale ook in het lijstje? Lijkt me een deftige concurrent.
machielvdd zegt
Goeie! Staat er nu bij
blogie zegt
Ik vind hem best geslaagd en voor een Porsche relatief betaalbaar. Zullen we vast veel gaan zien.
Motomoto zegt
Geprobeerd het een mooie auto te vinden, maar dat lukt me niet! Sterker: karakterloos ding om te zien en te inwisselbaar om die Porschebadge te mogen dragen imo.
harrie zegt
Dit.
Het is niet heel lelijk, maar heeft de uitstraling van een generieke chinese middenklasser.
En dat voor een koperspubliek dat doorgaans nogal gevoelig is prieemieejumm uitstraling en baaaahdge…
hondafiel zegt
De achterkant lijkt wel op die van de HRV.
bmwadept zegt
Van alle landen in de wereld, vindt prestatie plaats in autohatende Singapore!? Ook nog eens een kleine markt.
AC zegt
Niet super mooi, niet afzichtelijk, redelijke waarden qua alles en voor die prijs qua Porsche heel prima. Zoals al gezegd denk ik ook: gaan we vast relatief veel zien.
flyerbunch zegt
Voorkant heeft iets weg van de Mission-e concept met de platte verlichting. De onderste units zijn naar voorbeeld van de Q8 net zoals de achterkant die wat afgeronder is. Op zich wel geslaagd, maar wil hem eerst in het echt zien om echt te oordelen.
willemveenstra zegt
En wat weegt deze tank?
HZW zegt
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat dit ding weegt.
Zal wel 2 ton + zijn.
kennone zegt
Ben ik de enige die vind dat Porsche de Macan nu 2x achter elkaar saaier heeft weten te maken. Zonde. Dat eerste exemplaar was nog best wel een stoere bak maar dit is wel een saai ding geworden zo. Past echter wel weer bij de aandrijving👌🏼
potver7 zegt
Ik zie gewoon een Audi SUV met afgeronde hoeken staan. Maakt niet uit welke Audi SUV, qua ontwerp is dat allemaal één pot nat.
Ik lees hier heel vaak commentaar dat al die Stellantis-‘meuk’ allemaal één pot nat is, maar ga nou eens met droge ogen beweren dat het bij VAG c.s. heel veel beter is?
alper zegt
Lijkt wel MG Macan met kikkeroogjes.
#fail
mashell zegt
Gave wagen. Stoer front, chique interieur en een elegant schuine achterkant.
Aon zegt
Je rijdt toch wel Porsche dat dan weer wel. Dat frontje, smoelt ook goed. Met 36k korting wist ik het wel. Dit is toch waanzinnig!
Jurgen zegt
Veel te veel VAG, en dat is geen compliment 😂
oetelaar zegt
In tegenstelling tot veel andere EV’s oogt deze prima. Misschien is het exterieur niet heel spectaculair maar ook niet zo belachelijk als de recente BMW’s of EQ modellen van Mercedes. Prima wagen en top dat ze de prijs verlaagd hebben.
MarcoM zegt
Ik weet ook niet of Pacan, Ma kan wel.
antoonniels zegt
Van voren vind ik het net een breedbekkikker. Gelukkig is hij dan ook in mooi groen te bestellen….
Aon zegt
Een goed aangeklede golf 8 R kost ook ruim over de 70K met opties. Ik rijd veel liever dit al is het maar om een alibi te hebben.