Maar wel de helft goedkoper dan voorheen. Is deze nieuwe Porsche kleur iets voor jou?
Het is wel een vreemd fenomeen, het Paint to Sample-programma. Dat klinkt alsof ze elke kleur kunnen maken die je wenst. Dat kan, maar hoeft niet het geval te zijn. Voor 10 mille extra kun je kiezen uit zo’n 115 extra kleuren. Dat zijn dan bestaande kleuren van Porsche van andere modellen of van oudere generaties.
Dan kun je nog eens 10 mille erbij leggen en dan krijg je de kleur die je zelf wenst. We zijn benieuwd hoeveel verschil het voor Porsche maakt, qua koten. Naar het schijnt duurt het iets langer om een model te produceren, maar het kan toch niet zo zijn dat een oranje lak 10 mille meer kost dan standaard rood?
Nieuwe Porsche kleur: Essmanngrün
Enfin, voor Michael Essmann maakt het niet uit. Hij wilde namelijk per se een vrolijke en felle tint groen. Hij bestelt deze kleur al bij Porsche sinds 1992 bij het merk uit Zuffenhausen. Mocht je een tikkeltje jaloers zijn op Michael Essmann en ook die kleur op je Porsche willen, had je tot voor kort pech. Maar nu niet meer, want Porsche gaat de kleur aanbieden aan klanten.
Dit houdt in dat je via het PTS-programma de kleur Essmanngrün kan bestellen! Speciaal voor de liefhebbers, de kleurcode is 24C. Destijds bestelde Michael Essmann deze kleur namelijk voor zijn Porsche 911 RS (964). In 2010 bestelde hij de kleur vervolgens voor zijn Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997) en onlangs deed hij in voor een Porsche 911 GT3 met Touring Package. Waarschijnlijk vonden ze bij Porsche dat driemaal scheepsrecht is.
PTS programma
Het PTS-programma is nog best een lastige. Ten eerste moet je de mazzel hebben dat je een productieslot hebt waarop het mogelijk is om een aparte kleur te bestellen. Dan heb je ook nog eens het validatieproces. De klant levert de kleur aan bij de Porsche-dealer. Die zendt het dan naar Porsche Exclusive Manufaktur die de tint analyseert en kijtn óf ze er een carrosseriekleur van kunnen maken. Dit proces alleen al kan tot 12 maanden duren, bovenop de wachttijd van een 911.
In totaal levert Porsche Paint to Sample zo’n 170 kleuren. Bij de 718 en 911 heb je verreweg het meeste keuze met 115 kleuren. Voor de Taycan zijn er 108 kleuren mogelijk. Er is minder keuze voor de Panamera (59), Macan (59) en Cayenne (52). De oplettende configurator-kenner zal gezien hebben dat bij die laatste er voornamelijk kleuren mogelijk zijn die we kennen van Audi en Bentley.
Meer lezen? Dit zijn de beste Porsche kleuren volgens liefhebbers!
flatsix010 zegt
Mooie manier of makkelijk extra geld te verdienen. Een machine checkt en mengt de kleur, 1 werknemer kijkt of dit overeenkomt en vervolgens is het proces hetzelfde. Ze moeten wellicht wat vaker spuitenmondjes etc. wisselen, maar denk dat €10 of 20k die kosten wel dekken.
flatsix010 zegt
Het PTS+ programma is erg slim. Veel mensen denken een ‘unieke’ kleur nodig te hebben en daarmee ooit veel geld op te strijken zoals dat nu is met oude echt unieke Porsches. Nu er veel meer PTS auto’s rondrijden moet je daardoor nog dieper in de buidel tasten voor een PTS+.
Wat kost een auto volledig opnieuw laten spuiten bij een professionele zaak eigenlijk?
hotze zegt
Goede vraag, maar denk dat de auto dan volledig geschuurd moet worden, dat zal ook wat kosten. En daarna spuiten. Maar ik kan het mis hebben 🙂
Bij bv. exoten als Rolls-Royce of Ruf kun je kiezen uit een palet van ca. 24.000 kleuren – zal voor speciale kleuren ook prijzig zijn schat ‘k in. De kleur van de CTR3 in m’n profiel is een zilverkleur met een paarsige glans, die kon alleen met een handspuit worden aangebracht, aldus een Ruf-medewerker.
Iemand enig idee of wrappen in veel kleuren kan of is dat beperkt?
flatsix010 zegt
Zie ik het trouwens fout of is die 997 op de foto toch echt een tintje donkerder dan de 992?
hotze zegt
Knap dat je dat kan zien, wellicht wat verkleuring voor de 997? Inmiddels ouder dan 12 jaar.
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk fantastische marketing, maar een voorraad 911 turbo kopen en deze dan naar je eigen spuiter brengen is natuurlijk eigenlijk veel logischer.
kniesoor zegt
Als je je oto helemaal (dus binnen en buiten) wil laten spuiten ben je dat soort bedragen ook kwijt. M’n nieuwe AMG zo laten doen had in 2008 ook 20K gekost. Vanaf gezien, heb voor een fractie van dat bedrag een Designo kleur gekozen, die aardig in de buurt van de gewenste kleur kwam. Maar als je van gekkigheid niet meer weet wat je met je geld moet doen is dit een goeie manier om er vanaf te komen . . . 🙂
ouwedibbes83 zegt
Vooral zonde als alles uit elkaar moet om m opnieuw te laten spuiten. Denk dat het af-fabriek doen ook goed is voor de restwaarde, dan kloppen de “papieren”. Zeker door Porsche adepten wordt daar behoorlijk wat waarde aan toegekend, met een geboorteakte cq certificaat dat alles klopt…
kniesoor zegt
De spijker op z’n kop !
fanboy zegt
Daarom kan ik Porsche of in ieder geval de Porsche rijders nooit serieus nemen.
Fantastische auto’s, en ga er lekker mee rijden.
Maar nee, tig duizende opties en nu ook kleuren, om de klant lekker speciaal te laten voelen, en ook nog een financieel verhaaltje om de investering goed te praten.
Een groot marketing verhaal en de Porsche rijders vinden dat allemaal fantastisch. Ook voer voor al die youtubers met teveel geld en teveel aandacht.
Maar wie gaat er nou een lak van 10.000 euro op z’n Porsche doen om vervolgens daar het circuit mee op te gaan?
PunicaOase zegt
Is toch superleuk om iets helemaal naar eigen smaak samen te stellen?! Als ik zo’n 911 nieuw kon betalen zou ik ook heel specifiek zijn over alle keuzes, heerlijk middagje lijkt me dat.. en dan na een tijdje smullen van het eindresultaat :-)
hotze zegt
Denk dat het wat meer tijd dan een middagje kost 🥴 Laat een Audi in een PTS spuiten maar dat heeft wat hoofdbrekens gekost. Was toen op vakantie, dealers bezoeken voor voorbeelden, web afstruinen – kwam overspannen terug 🤔
“Kreide grau” is het geworden, toch een beetje Porsche in de Audi.
kniesoor zegt
Porsche zou wel gek zijn als ze niet aan een dergelijke vraag van hun klanten voldoen, der Kunde ist König. Dat bijvoorbeeld horken in de Amsterdamse horeca dat principe vergeten zijn betekent niet, dat iedereen dat zou moeten doen.
ouwedibbes83 zegt
Idd, kennelijk is er vraag naar en wie zijn zij dan om niet aan die behoefte te voldoen?
rollingstoned zegt
https://isteam.wsimg.com/ip/ebfa5d35-8d0b-4011-86ae-bdf4d9cde68d/IMG_0263.jpg/:/cr=t:0%25,l:0%25,w:100%25,h:100%25/rs=w:1300,h:800
Ik zie weinig verschil met ‘Speedway Green’ aka ‘Shamrock’ Green eerlijk gezegd.
Alfarobert zegt
Hier bij de verfzaak maken ze de autolak gewoon op kleur. Of je nu oranje of blauw of groen spuit het is evenveel werk he. Als die domme klanten van Porsche erin trappen is het makkelijk verdiend he.
kniesoor zegt
In z’n algemeenheid zijn het juist de wat uitgekookteren, zij hebben het geld om dat soort oto’s aan te kunnen schaffen. Soms zelfs zoveel, dat ze er ook nog voor een forse premie een afwijkend kleurtje op kunnen laten kalken.
DaveB zegt
Ja he.
Echt he.
hotze zegt
Spuiten ze niet een reeks van dezelfde kleur achter elkaar? Lijkt me wel logisch. Voor een speciale kleur moeten ze dan part gaan spuiten en dat kost bv. produktietijd.
tmenges zegt
Dit is toch gewoon ral6018 , foi wat een geld!
alloallo zegt
In de Jaren 90 kon je de Lancia ypsilon in meer dan 1000 kleuren bestellen. Men noemde dit het kaleidoscoop programma. Meerprijs beslist geen 10k
kniesoor zegt
Misschien ligt Lancia mede daardoor (bijna) met de pootjes omhoog 🙂
alloallo zegt
Lol! Toen hadden ze nog een mooie line up: lybra, kappa en delta