We wisten hoe hij er uit ging zien, zagen ‘m staan met amper camouflage en nu weten we dat Porsche hem nog een winter binnen houdt. De GT3 die alles gaat veranderen.
Langzaam krijgt het Porsche 991 modellengamma vorm. Niet te veel modellen ineens, dan gaan de mensen sputteren. Wel nieuwe auto’s beloven, daar kijken we graag naar uit. Op dit moment rijden zowel de Porsche 911 Coupé en Cabrio als ‘991 Carrera en Carrera S’ rond. That’s it. Geen Targa, Sport Classic, Turbo of zelfs GTS. De Porsche 991 GT3 is de eerstvolgende ‘release’ en die krijgen we de aankomende show van Geneve te zien.
Vanaf generatie 991 doet Porsche alles anders. Alles behalve het design natuurlijk. Mensen moeten de de Porsche nog als 911 kennen maar van binnen zijn de wijzigingen bijna net zo groot als tijdens de overstap van luchtgekoelde 993 naar water-gekoelde 996.
Grote wijzigingen betekenen in het geval van de GT3: elektrisch, automatisch en computergestuurd. Na Ferrari gaat ook Porsche digitaal. Naast de bekende (991) elektrische stuurbekrachtiging gaat de GT3 (standaard) schakelen met een PDK. Ring- en sprinttijden zullen er wel bij varen maar deze meest speelse Porsche wordt zo wel klinisch.
Zet het vast in de agenda: in maart krijgen we de gewichtsbesparingen, vermogenswinst, schakeltijden en optiepakketten te horen. Net op tijd voor een race-debuut van de 991 GT3 Cup later in het voorjaar. (bron: motortrend.com)
xilver zegt
Ik kijk er al naar uit. Deze facelift is echt goed gelukt.
mrbones zegt
@xilver: Het is een compleet nieuw model
necatux zegt
@mrbones: compleet nieuw model in de porsche 911 reeks? dat moet van in 1963 geleden zijn
kuzydude zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
alcantara zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
smoked zegt
Achja, negenelfjes zullen altijd duur speelgoed blijven.
kaasboerin zegt
Wat ziet die er lekker hardcore uit.
En met de Carrera 4S met een betere tijd dan de vorige GT3, hell, wat zal deze gaan neerzetten dan?!
Alwood zegt
@kaasboerin: interessante vraag… zou Porsche (ooit) een punt bereiken waarbij de GT3 een C4S niet bij kan houden?
kaasboerin zegt
@Alwood: Dat zullen ze nooit laten gebeuren mag ik aannemen, als je met de ‘comfort’ van een 4S “wint” van een – zo bedoelde – (meer) ‘hardcore’ GT3, zou de GT3 aardig overbodig worden eigenlijk, althans het hele GT3 idee word op die manier verpest.
Maar als je de nieuwe 4S met oudere GT3 modellen gaat vergelijken.. we kunnen natuurlijk eigenlijk al vrij zeker zijn van het feit dat de volgende 4S (ik weet het, duurt nog wel effe! :)) nóg sneller zal zijn de 7:40 am nordschleife, en dus sneller dan de 996 GT3.
Ach ja, een M550d vernietigd de M5 ook op bepaalde tussensprints.
Alwood zegt
@kaasboerin: volgens mij duwt technologie de 2 al heel dicht tegen elkaar. Misschien wel de reden om een PDK in de GT3 te stoppen voor Porsche (anders was de GT3 met handbak op papier langzamer dan een C4S PDK?).
Als je de bochtsnelheden maar op kan blijven opvoeren met een actief onderstel en 4×4 dan maken de 400 of 450 pk steeds minder uit.
Downforce valt vooralsnog ook mee op een GT3. Te klein om een verschilt te maken. Tegelijkertijd is ook de C4S tamelijk licht…
kaasboerin zegt
@Alwood: Je eerste regel verwoord het perfect!
Voor de rest; mee eens.
En een GT3 met alleen recaro’s als verschil ga je niet verkopen tenzij je Steve Jobs bent.
Je ziet ook steeds vaker dat ’t bijna alleen nog maar op verschil in vermogen aan komt als het om diversiteit in ’t gamma gaat.
Het verschil viel eigenlijk al mee maar wordt alleen nog maar minder.
Misschien toch maar ’t assortiment (op tijd) verkleinen en schrappen voordat er (nog meer?) kannibalisme plaats gaat vinden bij de 911’s.
rsvbf1 zegt
Wow, de nieuwe 911 met een spoilert
norge zegt
“maar deze meest speelse Porsche wordt zo wel klinisch” ,verwacht je wat anders van VAG dan?
alcantara zegt
@norge: Nee, voor het rijplezier moet je inderdaad bij Hyundai zijn…
speedie zegt
@alcantara: Het gaat hier over top sportwagens, niet over grasmachines
euro95 zegt
@speedie: Huh wtf het gaat hier om auto’s in het algemeen.
hollow zegt
@norge: doe me een lol gaste… Een GT3 klinisch. In wiens ogen dan? 99,9% van de reaguurders hier kan zo een auto niet eens in de buurt van zijn limiet krijgen. Ik krijg de vliegende schijt van die stoere autojournalistjes die een auto alleen spannend noemen als die bij elke bocht de kont scheef zet.
imdoctorbob zegt
@hollow: 99.9% is misschien wat overdreven. Ik krijg zon ding bijvoorbeeld echt wel op de limiet op het circuit. Zal vast niet de enige zijn.
imdoctorbob zegt
@norge: Meer electronica =/= meer klinisch. Bijvoorbeeld: Ik heb nog niemand horen klagen over dat de laaste ferrari’s klinisch waren, terwijl die ook bomvol zitten met electronica.
MrRuben zegt
One picture say’s more than a few words….
alcantara zegt
@MrRuben: What ‘say’s’ the picture then?
964rs zegt
Gaafhoor! Ben benieuwd wat de cup gaat doen aan pk etc
lemans96 zegt
Wat een juweel van een auto. Ik kan niet wachten op de GT3R, RS of RSR voor deelname aan de grote races!