BOEM, hier is de snelste SUV van de Nürburgring. Een circuit dat op miraculeuze wijze opeens een benchmark voor SUV’s is geworden.
In Detroit heeft Porsche het doek getrokken van dit Cayenne monster. Onder de kap ligt Porsche’s bekende 4,8-liter V8, in deze setting goed voor 570 pk en 800 Nm aan koppel. +20 pk en +50 Nm ten opzichte van zijn voorganger. Ook claimt Porsche dat de gasrespons is verbeterd, door de turbo’s te integreren in het uitlaatspruitstuk.
Deze pk-toename zorgt ervoor van de 0-100 in 4,1 seconden verloopt en de naald van de snelheidsmeter pas bij 284 km/u stopt. Porsche rust hem standaard uit met PDCC om overhellen tegen te gaan, en Porsche Torque Vectoring Plus. Met Porsche Traction Management (PTM) is de verdeling van de aandrijfkracht volledig variabel over de vier wielen. Ook wordt de logge Porsche voorzien van keramische schijven, met daaromheen remklauwen met tien zuigers. Een primeur.
Je herkent de Cayenne Turbo S aan zijn 21-inch wielen – in 911 Turbo design – en LED koplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Andere herkenningspunten zijn de luchtinlaten in glimmend zwart en de dakspoiler en wielkastverbreders.
Porsche Nederland verwacht hem in het tweede kwartaal, voor een vanafprijs van €221.101
Oh, en terugkomend op die Ringtijd: Porsche claimt een tijd van 7:59.74 minuten. Zolang deed de Chevrolet Corvette C6 er in 2005 ook over. Belangrijker: het is een overduidelijke sneer naar Range Rover, dat onlangs trots verkondigde dat de Range Rover Sport SVR de Ring in 8:14 minuten kon doen.
mrrallycross zegt
Ja want mijn SUV gaat harder over het circuit dan de jouwe nanananana
dondeboer zegt
@mrrallycross: Ik snap wat je bedoelt en het zou zeker niet mijn keuze zijn, maar ik neem mijn pet af voor de engineers die er niet alleen in slagen om een bushokje in 4 sec van 0 naar 100 te sturen, maar die er ook nog voor zorgen dat je er bochten mee kan nemen.
mrrallycross zegt
@dondeboer: zeker alle lof voor de engineers. Ja wat aan die bushokjes hard tegenwoordig he
dawwg zegt
@mrrallycross: En sneller (naar de 100) dan een 911 Targa 4 GTS; lang leve Turbo’s …
maar goed, dergelijke snelle tanks zijn levensgevaarlijk op de openbare weg; juist omdat ze zo goed rijden en de gemiddelde koop doelgroep vaak hoogmoed-waanzin heeft … het blijft echter wel een tank van ruim 2100kg leeg !
tupperware zegt
Poe poe nou nou, met een Seat Leon ga je nog harder door de groene Hel….
Zo’n overbodig hok die Cayenne….
w0o0dy zegt
@tupperware: yep, een olifant op Nike’s, wel een snelle olifant maar geen atleet.
gtwillem zegt
@tupperware: inderdaad! De Seat Leon Cupra is de goedkope uitvoering van VAG voor een snelle hatchback, en die is sneller met minder dan de helft aan vermogen, koppel en aangedreven wielen…
Onder de 8 minuten is knap, maar wat koop je ervoor?
E550 zegt
@tupperware: Hoezo overbodig? Hij heeft gewoon een aantal voordelen die veel auto’s niet hebben. Hij is zeer ruim, krachtig, veilig en je zit hoog. Veel voordelen t.o.v. 90% van de Nederlandse auto’s.
motiondrive zegt
Ringbaas of niet, doe mij maar een lekkere 911 :) Daar “ring” ik veel liever mee!
sportstand zegt
220K +, das toch bizar! Zal wel weer bruut hard gaan
jrk68 zegt
@sportstand:
Wat ik bizar vind is dat er nog steeds mensen zijn die menen dat ze 2,5ton aan blik en plastic nodig hebben om hun kadaver te verplaatsen….
qashqow zegt
Ik vond hem al lelijk, nu verdwijnt ie gelukkig nog sneller uit m’n beeld.
philipf zegt
@qashqow: ik had het niet beter kunnen zeggen:)
blondebolide zegt
Leuk! Hoe snel sprint hij van 0 tot Cartier in de P.C.?
lemster zegt
Dat die dynamische cruise control nou niet netter weggewerkt kan worden… Naja toch een optie die in Nederland-leaseland niet aangevinkt wordt.
meepinz zegt
Doe mij maar een “f-pace”.
sydney zegt
Na zo’n heerlijke 911 Targa GTS zorgt Porsche ism met Autoblog ervoor dat ik niet de hele tijd met m’n kop in de Porschewolk blijf lopen.Dank.
VeniVidiVici zegt
Ff off topic… misschien kunnen jullie er wat mee redactie nog niet gezien hier vandaag:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/criminelen-produceren-kentekenplaten#node_1267386
gerjan zegt
Doe mij maar een porsche cayman. Mooiste porsche die ze nu maken!! De rest van modellen mogen ze wel verwijderen van de lijst.
sydney zegt
@gerjan: Dat zullen ze bij deze vast gaan doen.Vooral de 911 is bij velen een doorn in het oog.
uselessblogger zegt
sneller of niet, doe mij maar zo’n badass bmw x5m
rufctr01 zegt
Wat een machine! Porsche flikt het toch maar weer.
Mielie zegt
Heerlijk pointless, die wedloop van terreinwagens op de ‘Ring. Ik had al een plannetje, om de boel een beetje verder op te spicen. Ze vinden rondetijden belangrijk? Wat nou, als Porsche, Land Rover (SVR) BMW en evt. Mercedes meedoen met de Nurburgring 24 uur?
Gestripte wagens, totaal onrepresentatief voor de straatversies. Maar spektakel gegarandeerd!
Dan laten ze pas echt zien wat ze waard zijn…rijd je er bijkans nog een 208 GTI-R uit
osmo zegt
Leuke takelwagen, ben alleen benieuwd of hij uit een grindbak geraakt.
tupperware zegt
@osmo:
Als er een Dacia Duster achter rijdt wel.., ander vrees ik met grote vrezen..
EJS zegt
Zo snel dat je er niks aan hebt. Het enige punt van zoveel vermogen is dat het lekker comfortabel is als je maar 5% nodig hebt om in te voegen op de snelweg.
TimoBac zegt
Kan die sensor in de bumper nou echt niet subtieler worden weggewerkt? Kijk naar de S-klasse!
berlinetta zegt
@TimoBac: Daar hebben ze een heel plakkaat op de grille geplakt, dus ik weet niet waar jij op doelt.
TimoBac zegt
@berlinetta: Jij meent toch niet dat je dit er beter uit vindt zien dan wat Mercedes heeft gedaan? Dit is zo onsubtiel als 100 paarden in een fiat 500..
berlinetta zegt
@TimoBac: Nee, ik vind dat ook niet beter uit zien. Ik vind het er allebei niet uit zien.
pilot1988 zegt
Hmmm het wordt nu wel heel lastig. Range Rover SVR of Cayenne Turbo S. De RR geeft naar mijn idee meer beleving (geluid), de Cayenne zit daarentegen kwalitatief veel beter in elkaar.
jaapiyo zegt
Wat de Range Rover dan weer voor heeft op de Porsche is dat het in tegenstelling tot de Porsche geen graflelijk ding is. Een X5M is inderdaad ook wel een fijn alternatief.
Of je houdt een tonnetje in je zak en gaat voor een Macan Turbo. In de buurt staat er nu een en ik moet zeggen dat ik ‘m steeds beter ben gaan waarderen sinds de lancering. Best wel een fijn scheurijzertje volgens mij.
berlinetta zegt
Mocht ik voor een Cayenne gaan, dan zou ik deze Turbo S lekker laten staan en de V8 diesel nemen. Dan hou je nog centjes over voor een leuke auto ernaast.
scottishcarspotter2000 zegt
Small dick-alert!
w0o0dy zegt
Met 24 km/u extra topsnelheid is het een stuk makkelijker om een goede tijd te rijden… En dan nog… Zit de wereld hier op te wachten.
mclarenf1lm zegt
Zijn die Nissan Juke/Qashqai met GTR blok al over de ring gegaan, ben benieuwd wat die voor een tijd hebben gereden. Zal vast beter zijn dan deze walvis met peper in de reet.
jesse026carman zegt
In het zwart graag met verdonkerde achterlichten! :p
berlinetta zegt
@jesse026carman: En een rijbewijs erbij.
jesse026carman zegt
@berlinetta: Die heb ik al dus dat zit wel goed.
tupperware zegt
@jesse026carman:
Die van jeugdland is niet geldig op de openbareweg, ik hoop dat je daar van op de hoogte bent..
jesse026carman zegt
@tupperware: Ga jij nu maar met je Tupperware spelen brutale aap..
Tonnie zegt
Ik herken m wel aan die lelluke camera in de grille, wie the fuck bedacht dat?
schellekens006 zegt
Prachtige dikke wagen.. Door die nieuwe achterlichten weer mijn nr1
badboys zegt
Misschien wel de mooiste SUV van het moment zal denk ik ook wel het beste rijden.