Da’s ook lullig voor autofabrikanten. Ze worden gedwongen om hun auto’s zuiniger en schoner te maken en proberen dat te bereiken mede door auto’s lichter te maken. Maar ondertussen kampt onze jeugd in toenemende mate met toenemende maten (overgewicht dus). Terwijl autobouwers zoveel mogelijk kilootjes proberen te besparen, worden wij met z’n allen alsmaar dikker, dus dat schiet lekker op. Maar goed, dat weerhoudt de fabrikanten er gelukkig niet van om kritisch naar het gewicht van de diverse auto-onderdelen te kijken.
De accu van een auto is met gemiddeld 20 kilo, in verhouding tot z’n omvang een loodzwaar onderdeel. Daar moet dus wat te winnen zijn. Dat dacht Porsche ook en de Duitse sportwagenfabrikant laat weten de eerste autobouwer te zijn die de conventionele accu in “normale” auto’s vervangt door een lithium-ion accu.
De nieuwe accu is met z’n gewicht van 6 kilo zo’n 10 kilo lichter dan een standaard Porsche accu. De accu is als optie beschikbaar voor de 911 GT3, 911 GT3 RS en de Boxster Spyder. Aan oppervlakte neemt de accu evenveel ruimte in beslag, maar is 7 centimeter minder hoog.
Goedkoop is het Sonja Bakker batterijtje niet, want hij staat voor 1.904 euro op de (Duitse) optielijst. Echter, dat is wel een heel stuk goedkoper dan wanneer je 10 kilo lichaamsvet door middel van een liposuctie wilt laten wegzuigen. Wel één klein nadeeltje: Wanneer je voor de nieuwe accu kiest, krijg je er nog wel een ouderwetse accu bij. Namelijk bij temperaturen onder het vriespunt presteert lithium-ion accu onvoldoende en moet deze tijdelijk z’n plekje afstaan aan z’n good’ol heavyweight voorganger. Dus bij het wisselen van de winterbanden ook meteen even de accu omwisselen.
Merry zegt
Nou de gemiddelde Porsche koper heeft toch liever de liposuctie voor zijn vrouw!!!
Laue zegt
tja daar zit wat maar €1904,- is toch een flinke smak geld en het rendement zal wel niet merkbaar zijn. Ik heb het er niet voor over.
papageno zegt
Veel trainen, ben je die 10 kilo kwijt en ben je in staat om langer hard te rijden. Kun je misschien gelijk je stuurbekrachtiging en je rembekrachtiger dumpen.
Zal ook wel gewicht schelen…
Bart_V zegt
had begin van dit jaar de accu van mijn fiestake vervangen door een varta accu.
de merkloze accu woog een stuk lichter dan de varta. maar nu heb ik wel de zekerheid dat hij altijd de eerste keer start.
lincoln zegt
naakt rijden scheelt ook weer 5 kilo ..
3 dagen nix eten en je haar afscheren voordat je gaat rijden scheelt ook ..
is vast wel een subsidie potje voor ..
Laue zegt
@lincoln:
maar dan plakken je kale ballen aan het leer.
@jaap BMW650 RRSportV8
Hulde voor het merk die dat weer introduceerd, zou eigenlijk wel iets voor lotus zijn, kleinere acuu,geen dynamo,enz.
lincoln zegt
@Laue: en wie zegt dat gewichtsbesparing geen voordelen mag hebben ??
jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Volgend jaar komt Porsche met auto’s zonder accu maar met een grote aluminium sleutel. Ouderwets aanslingeren!
John zegt
Lepra is helemaal goedkoop en scheelt ook veel !
Toms zegt
Je tank niet helemaal vol tanken bespaart ook meer.
Bij fietsen zijn er allerlei gewichtsbesparende zaken after market te koop. Waarom eigenlijk niet voor auto’s.
Laue zegt
@ mezelf,
skip dan de complete accu! alles mechanisch!
HDM zegt
@Laue: idd, gewoon een hamster in z’n molentje voor alles late opdraaien (letterlijk)
Laue zegt
@HDM:
Serieus, dat lijkt me wel wat, een auto volledige mechanische die een EMP schokgolf kan weerstaan.
Treff zegt
dit zal vast en zeker nog beter worden in de toekomst, maar dus nu nog niet nemen!! Lekker op de optielijst laten staan, haha!!
Treff zegt
Ik zie het al helemaal voor mij;
een kaalgeschoren naakte l-patient die in de winter zijn lichte accu niet kan vervangen omdat hij met zijn ballen vastgevroren zit aan het nog koude leer van zijn gloednieuwe Porsche!!!
(wat een fantasie weer, haha)
bpc zegt
@Treff: of miss gewoon opdat hij geen armen meer heeft … stuk logischer :p
Laurens zegt
Wat, die accu’s doen het niet als het koud is? Komt mooi uit, geldt ’s winters ook voor zonnepanelen :-)
edgar zegt
schiet gewoon alle dikkertjes lekker de ruimte in :D
nee geintje maarja het is inderdaad een btj lullig
Tostitje zegt
wouw
PigPen zegt
Beetje gewicht op de voorwielen is bij een Porsche 911 geen overbodige luxe. Ik laat mijn accu lekker zitten.
bassie zegt
Toms
24 November 2009 om 16:02
Bij fietsen zijn er allerlei gewichtsbesparende zaken after market te koop. Waarom eigenlijk niet voor auto’s.
die zijn er, denk aan:
carbon plaatwerk,
titanium ligtgewicht uitlaat(kan al 20 kg schelen!),
velgen van magnezium,
kuipstoeltjes van 3kg,
etcetcetc
dw zegt
schandalig 2 mille voor 10kg gewicht reductie, en dat in de winter je accu moeten vervangen, wat een armoede. Jammer dat ze bij Porsche onvolledig ontwikkelde producten op de optie lijst zetten. Waarschijnlijk zijn er ook wel gelijkwaardige speciale circuit accu’s voor minder
Brum zegt
2 mille voor 10kg is een koopje! Zeker als er grammen gezocht worden met behulp van dure legeringen en carbon!
timberleek zegt
toch zou ik een lithium accu niet echt als startaccu plaatsen. Loodaccu’s hebben juist die taak omdat ze hele grote stromen kunnen leveren zonder kapot te gaan. zo’n startmotor trekt die paar seconde weetikveel hoeveel amperes. lithium accu’s houden daar niet heel erg van geloof ik. Dat zou dus resulteren in een kortere levensduur. geef mij maar lekker loodaccu’s. dan maar wat zwaarder. maar wel betrouwbaar
GoldenSample zegt
@timberleek,
Zowel qua vermogen als qua capaciteit is een lithium-ion accu veel beter dan een lood accu per kilo gewicht.
Echter heeft een Lithium-ion accu een kortere levensduur, hij verliest veel sneller capaciteit dan een Lood accu.
porsche_fan zegt
wat een gezeur weer over porsche ;)
niks beters te doen of?
Cantago zegt
Doe maar! Dit is prachtige gewichtsbesparing!
timberleek zegt
@goldensample
“Zowel qua vermogen als qua capaciteit is een lithium-ion accu veel beter dan een lood accu per kilo gewicht.”
ja dat wel. maar ik vraag me af of een lithiumaccu het wel zo leuk vind als je gigantische stromen trekt. lithiumaccus zijn volgens mij meer voor het lange constante stroomverbruik (zoals laptops) en niet voor de korte gigantische stromen die een startmotor trekt.
bij een 1500w startmotor(normale waarde) trek je al 125 ampere. het is maar kort. maar de meeste typen accu’s kun je direct afschrijven als je dat soort dingen probeert.
inderdaad schrijven lithium accu’s snel af, maar volgens mij wordt dat op deze manier nog veel sneller
CSL zegt
Daarnaast zul je met de lithium-ion je dynamo ook minder hard nodig hebben en die vermogen voor je motortje gebruiken..
GoldenSample zegt
@timberleek,
Wat snap je niet aan het fenomeen vermogen?
timberleek zegt
ik heb het niet over de hoeveelheid vermogen die de accu kan leveren voor hij leeg is. Ik heb het over de eigenschappen van een accu.
een loodaccu in een auto is gebouwd om gigantische stromen te leveren voor korte tijd. daar zijn ze goed in. als constante stroom leveraar op lange termijn zijn ze veel slechter. maar daar heb je je dynamo voor.
een normale batterij is daarentegen weer goed in het lang leveren van een constante stroom. bij het trekken van grote stromen gaat hij juist kapot.
dat bedoel ik ook met mijn verhaal over de lithium accu’s. Deze zijn veelal gemaakt voor het leveren van een constante stroom over lange tijd. nu wordt hij alleen gebruik voor grote stromen. Dat lijkt me niet zo heel goed voor zijn levensduur.
op een laptopaccu staat bijvoorbeeld 95Wh. Dat komt neer op 95watt in uur lang. of 47.5 watt 2 uur lang etc etc. alleen zijn niet alle compinaties mogelijk. Als ik probeer er 5700watt in 1 minuut uit te halen(ook 95Wh) dan is hij direct naar de kloten.
daar doel ik op. Dat lithium autoaccu’s relatief snel afschrijven omdat ze niet echt gebouwd zijn op zulke stroompieken