Zo langzamerhand een strijd voor in de geschiedenisboeken. Er zijn weinig vergelijkingen zo tot de verbeelding te spreken als die tussen de Nissan GT-R en Porsche 911 Turbo. Vanuit het niets kwam Nissan met een auto waar Porsche heel erg van schrok, Porsche liet het er niet bij zitten. Nu zijn de modellen iets ouder maar voorzien van een fikse upgrade. Turbo S versus MY2012 GT-R!
De degelijke testcoureurs van Fifth Gear nemen de zware taak op zich. Iemand moet het doen. De risico’s zijn groot, evenals de dreigementen van de inmiddels talrijke fanboys van beide kanten.
De auto’s lijken identiek. Een geavanceerd onderstel, 530pk, twee stoelen en een onbruikbaar achterbankje. De Nissan krijgt 612Nm koppel mee, de Porsche 700Nm. Op papier is de Porsche marginaal langzamer naar de 100km/u 3,3 seconden tegenover 3 seconden rond. Gezien het aantal inhaalacties in de test zijn dit de meest aan elkaar gewaagde auto’s denkbaar. Enkel het prijskaartje blijft een ‘issue’, €127k voor de GT-R, €226k voor de Turbo S.
De Britten nemen de prestaties op zo veel mogelijk fronten onder de loep. Niet enkel een suffe dragrace. Dat is wat de auto’s verdienen. Twee meesterwerkjes van de techniek. Turbo zescilinder, vierwielaangedreven bruikbare sportwagens met een heel eigen karakter. Snellere auto’s zijn moeilijk te vinden.
SimonMc zegt
Zonder het filmpje te kijken : De GT-R wint?
Nu even filmpje bekijken.
nicktexel zegt
@SimonMc: niet dus;)
ascari15 zegt
@nicktexel: LOL echt he.
Ik zou liever de nissan hebben.
De 911 zie je gewoon te veel.
agera zegt
@ascari15: Kijkend naar je logo neem ik aan dat je Ferrari fan bent. Maar als er gevraagd wordt wat je rijdt? Je kan dan zeggen ik rijd Porsche, ik rijd Ferrari, ik rijd een Aston Martin of ik rijd een Nissan.
jzaero zegt
@agera: Zit tussen je oren, Italiaans is weliswaar mooi, maar zodra je bij het stoplicht bent rijdt je menig supercar eruit. Bovendien is de naam GTR in Azie een naam die niet onderdoet voor Ferrari of Porsche ;)
nicktexel zegt
@agera: pff ik rij vw lekkerpuh
p.s. nee ben geen golfsjonnie!!!
maar wel een polosjonnie:P
agera zegt
@agera: Dit is de enige kritiekpunt vind ik van de GT-R hetzelfde probleem waar Phaeton ook last heeft bij VW. Hoe goed de Nissan ook is een deel van de kopers zullen gewoon afvallen omdat de GT-R een Nissan is jammer genoeg.
agera zegt
@agera: Altijd voor de Nissan GTR gaan wat een prachtbak en zoals ik al hierboven aangaf zou de GTR veel meer respect en credits krijgen als het een Duitse of een Italiaanse sportauto was geweest. Jammer dat de meesten kijken naar het Nissan logo, want Nissan bouwt met deze GT-R de beste sportauto punt!
SimonMc zegt
@SimonMc: Goh ja, de Porsche wint in dit geval, maar ik heb gemerkt dat de baan er wat vochtig bijligt, en ik heb al uit andere testen kunnen afleiden dat de porsche daar soms in het voordeel mee is.
Als de baan er perfect bijligt, dan wint de GT-R meestal wel, maarja, in België en Nederland regent het 200 dagen per jaar ( geen grap ), dus welke verkies je he?
Feit blijft wel dat de GT-R “more bang for the buck” blijft.
Ram-G-maN zegt
Interessanter is Porsche 911 Turbo S (997 Mk.II) tegen Nissan GT-R Spec V (DBA-R35). Dan komen de prijzen dichter naar elkaar toe en hebben ze beide koolstofcomposieten remmen. Nuff said! 8)
rufctr01 zegt
En toch ga ik voor de Porsche! Ik vind de Nissan geweldig mooi maar de Porsche is meer uitstraling voor mij.
Dit is mijn smaak hè…
agera zegt
@rufctr01: Zelf heb ik niet veel met Porsche, maar je hebt wel gelijk vind ik met uitstraling betreft. Een auto dat door de jaren heen steeds maar kleine evoluties is ondergaan en nooit radicaal veranderd is op het gebied van design. Er is gewoon geen ander merk op te noemen die op dit gebied zo succesvol is. Eerlijk is eerlijk Porsche blijft verkopen en de kopers blijven maar geinteresseerd. Ik ben benieuwd of Ferrari en Lamborghini succesvol zouden zijn als zij de zelfde tactiek zouden hanteren als die van Porsche.
Veel mensen noemen Porsche saai en niet vernieuwend maar succesvol zijn ze zeker en uitstraling hebben ze ook.
agera zegt
@agera: Mijn begingezin moet zijn, vanwege een typefout. Zelf heb ik ook veel met Porsche ik kan niet objectief zijn vanwege mijn liefde voor de Duitser.
As_long_as_it_is_fast zegt
@agera: Wat is jouw oorspronkelijke afkomst?
agera zegt
@As_long_as_it_is_fast: Ben Turks ben op late leeftijd naar Nederland gekomen. Daardoor kan het zijn dat mijn Nederlands niet altijd goed is, maar ik probeer mijn best te doen en zoveel mogelijk Nederlands te praten en te schrijven.
As_long_as_it_is_fast zegt
@agera: Wel beste man, u heeft zonet mijn volste respect verdiend. Voor buitenlander te zijn en zo goed Nederlands te praten, daarvoor doe ik mijn hoed af. De moeite nemen om je aan te passen, kudos to you.
agera zegt
@agera: Maar de mooiste en de beste blijft de Nissan GT-R, voor mij onverslaanbaar. Liever de GT-R dan een 911 of 458.
Rik3 zegt
Ik vind ze allebei maar lelijk, maar ze zullen vast heel snel zijn.
KEV9 zegt
de juiste auto in handen van een topcoureur is onverslaanbaar Porsche roelt
rufctr01 zegt
@SimonMC: De prijs van de Nissan is veel beter.
Eigenlijk hetzelfde tussen Porsche en Ferrari. Een Porsche zal een Ferrari in veel gevallen een pak slaag geven op een circuit maar een Ferrari is ook veel duurder.
Al moet ik wel zeggen dat de 458 wel een grandioze auto is.
mightymike zegt
Auto’s die even snel zijn maar toch is de Porsche een ton duurder? Tja de keus is gauw gemaakt. Voor 30 ruggen die gtr verbeteren en je heb een top auto voor ‘weinig’
highperformance zegt
De race is all show, je kan dan geen vergelijk maken. Ideale lijnen worden niet gereden en de coureur is niet hetzelfde. Ondanks mijn afschuw voor TG is een rondje door de Stig om hetzelfde circuit beter vergelijkbaar (mits zelfde weersomstandigheden). Dit is leuk maar laat zich niet vergelijken. De auto’s zijn, behalve uitstraling en prijs, volstrekt identiek. Mijn keuze is de Porsche, maar als ik 25 was geweest en me geen zorgen hoefde te maken om mijn voorkomen dan was het de GTR.
norge zegt
@highperformance: Groot gelijk met je TG stelling .
Voor mij zijn deze auto’s zo aan elkaar gewaagd dat ik het simpel genoeg op het zitcomfort zou laten aankomen .
En nou terug naar mijn Caddy ;)
highperformance zegt
@norge: met je VAG ellende ;-)
KaCh1ng zegt
zelfs al was het een gewone 997 , ik zou nog steeds de porsche nemen om er elk dag mee te rijden
mout zegt
@KaCh1ng: Ja. Dat is nou de kracht van VAG.
Auto’s verkopen tegen een botte meerprijs – nog voor de optielijst in beeld komt. Maar geen VAG-fanboy die er mee kan zitten.
De ‘uitstraling'(?) van een VAG-product maakt het het allemaal waard.
KaCh1ng zegt
@mout: sorry maar een porsche blijft een porsche , VAG of niet
tieuw zegt
een 458 wint makkelijk van deze wagens op het circtuit. GTR één ton minder! Makkelijke keuze leuk aanpassen Switser kitje erop en je rijdt alles zoek!
SimonMc zegt
@tieuw: Switzer ;)
Larrs zegt
Altijd mooi om te zien hoeveel plezier deze twee hebben. Zonder Needell en Plato is Fifth Gear minder leuk om te kijken.
Alhoewel, Vicky is er nog. ;)
ferrari2011 zegt
Knap dat die GTR die porsche redelijk bijhoudt, mr heb je dat interieur van die GTR gezien? Een en al plastic meuk..
Burdy zegt
Allebei hele leuke auto’s. En allebei niet echt mijn smaak. Als ik het geld ooit zou hebben, zou ik voor een gt3 gaan. Dat is een bak emotie. Maar ieder zijn smaak.
drivingpleasure zegt
Leuke vergelijking! auto’s zijn aan elkaar gewaagd, vindt alleen de laatste test een beetje raar, laat ze dan alle 2 apart met dezelfde bestuurder over het circuit rijden…en niet de porsche voorop laten beginnen en hem als eerste laten eindigen en dan zeggen dat hij gewonnen heeft, hoewel hij ook nog is 55.000 pond duurder is.
jmeverts zegt
@drivingpleasure: eens, en dan zeggen dat de porsche beter is terwijl hij bijna 2 maal zoveel kost… Als je die extra 55.000 pond in de nissan stopt is hij ongetwijfeld heel veel sneller… De nissan heeft dus ‘hands down’ gewonnen….
KEV9 zegt
laten we over zeg 150.000 km deze test nog eens doen met dezelfde auto’s
jzaero zegt
@Soulmaster: Dan zal de GTR vast nog wel doorkachelen ;) Japans he !
KEV9 zegt
@jzaero: vermoed eerder de 911
Renesis zegt
@Soulmaster: Met de Porsche onderhoudsprijzen kan je bijna een halve GT-R van kopen.
KEV9 zegt
@Renesis: neuh dat valt alles mee, spreek uit ervaring, mijn A8 is duurder in onderhoud
KEV9 zegt
@Renesis: kan uit ervaring zeggen dat dat enorm meevalt
SimonMc zegt
@Renesis: Nou, Nissan vraagt voor een herstelbeurt van de GT-R er ook niet naast hoor :
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/16/nissan-gt-r-raakt-trekhaak-e12-300-schade
rufctr01 zegt
@jzaero: En de Porsche ook wel! Porsche kwaliteit he!
jzaero zegt
@rufctr01: haha i know ;) Maar ik wist dat hij voor de Duitser was, maar goed ik vind het interessant hoeveel minder de GTR kost ten opzichte van de rest qua prijs, maar ja voor de meeste mensen is het toch de badge he.
audisucks zegt
Ik vind de Porsche mooier.
Nv zegt
Zeker de turbo S boven de gtr, zelf een gewone carrera zou ik al verkiezen boven de gtr.
Wieldop zegt
Joh dan neem toch sowieso de GTR? 99k over, haal je voor 20 mille even wat spullen van switzer, loop je alles eruit, heb je nog 80 over voor een mooie Volvo station, voor de praktische bezigheden. En wat je overhoud kun je spenderen aan banden, brandstof en versleten remklauwen…
gezondverstand zegt
Je moet toch wel gek zijn om 100k oftewel bijna 2x zoveel te gaan betalen voor iets dat niet beter is.
En met die 911 heb je dan ook nog die oubollige vormgeving.
911rsr zegt
@gezondverstand: ik ruik een beetje frustratie. oubllige vormgeving…. wordt volwassen en kijk gewoon naar de feiten. ik vind het juist wel stijl dat Porsche een succesformule alleen aan past en verbeterd maar niet drastisch om gooit.
audisucks zegt
@wieldop: Hoe goed en snel de Nissan ook is, het is en blijft een Datsun!
Een Porsche staat synoniem voor de ultieme sportwagen. Alles wordt en zal altijd vergeleken worden met de 911. Deze status zal de GTR of een R8 nooit en ten nimmer krijgen.
En dan zijn er mensen met een zg gezondverstand die vinden dat een 911 oubollig is. Ik vraag me echt af waar deze mensen in rijden…
speedlimit zegt
@audisucks:
Liever een datsun dan een platgeslagen kever die nog duurder is ook.
SimonMc zegt
@speedlimit: Ahja, je betaalt toch ook meer voor goud dan voor zilver he? Is goud dan beter? Niet echt, dus je betaalt gewoon voor het uiterlijke, en status.
Zelfde verhaal met Porsche.
speedlimit zegt
@SimonMc:
+1 ;)
realhustler zegt
Vergeet niet dat Jason 10x beter rijdt dan Tiff. Denk als Jason de rondetijden zou zetten het verschil groter zou zijn.
De porsche is ook in normaal verkeer een fijne en uitdagende auto, de nissan is te klinisch om lol mee te hebben op normale wegen.
En vertel maar op een feestje dat je een nissan hebt, alleen petrol heads waarderen de gt-r, hij is ook niet zo mooi dat non-petrol heads onder de indruk zijn.
Doe mij maar een porsche, en desnoods een goedkopere dan om het prijsverschil te compenseren. Ik heb geen circuit.
Alwood zegt
@realhustler: en waar leidt jij dat aan af? Tiff mag dan wel ouder zijn dan Jason, hij heeft in snellere raceklassementen meegereden. Zelfs een uitstapje naar de F1. Op hun eigen manier zijn deze twee coureurs in non-raceauto’s zeer aan elkaar gemeten.
Tommy2 zegt
Feit blijft wel dat de GTR het koopje van de eeuw is.
birdboy zegt
Een best spannend filpmje van 5th Gear, dat zie je niet vaak!
Porsche heeft mijn voorkeur, al is de GTR wel verschrikkelijk goede waar voor t geld.
Ferdinand1 zegt
Dit wisten we toch al.. Neemt niet weg dat het een mooie en eerlijke strijd is.
Lan_Evo zegt
Cool filmpje! Ik zou zelf voor de GT-R gaan, juist door het imago (om niet als badgefapper over te komen met ‘gewoon’ veel geld, maar meer als kenner). Maar het zijn allebei idioot snelle auto’s (zie je ook duidelijk in dit filmpje). Denk dat deze rivaliteit sowieso wel goed is om Porsche en Nissan allebei lekker scherp te houden.
walter zegt
De Turbo S was ook sneller naar 100 geweest dan de GTR had hij niet op het dampe gedeelte gestaan van het parcours. Hij werd al eens getest op 2,9seconden, ik geloof niet dat de 200kg zwaardere GTR hier aan komt.
SimonMc zegt
@walter: Walter Röhrl, Bist Du Das?
SuperVeloce zegt
Wou net zegen op internet ook al tijden gezien van de Turbo S 0-100 in 2,9