Asjemenou.
Porsche heeft de Nürburgring Nordschleife gisteren en vandaag voor een gedeelte van de dag voor zichzelf. Het is warm buiten. Droog. De zon staat hoog aan de hemel, ook in Nürburg. De Duitsers hebben daarmee geluk, want ze hebben een vrachtwagen meegenomen met daarin een kakelverse Porsche 911 991.2 GT3 RS mét Weissach Package.
Het wedstrijdje ver plassen op de Nordschleife is nog lang niet voorbij. Met de nieuwe 911 GT2 RS wist Porsche een tijd van 6:47.3 neer te zetten. Zeer indrukwekkend, want het merk wist daarmee het record voor straatauto’s te pakken. De nieuwe 911 GT3 RS heeft geen geblazen motor en heeft 180 pk minder in vergelijking met de GT2 RS. Toch is het ding verschrikkelijk bloedjesnel, want het lijkt erop dat ook deze Rennsport een tijd onder de zeven minuten gaat vestigen. Wellicht dat Porsche voor eens en altijd wil afrekenen met Nissan, die met de GT-R de Duitsers plaagden met een indrukwekkende 7:38 in 2007. Dat hebben ze nog lang moeten horen daar in Zuffenhausen.
Autoblog-lezer en Nürburg-inwoner @flowmotion (Misha) was gisteren getuige van de recordpoging van Porsche. Aan de hand van onofficiële metingen concludeerde hij dat de nieuwe GT3 RS een tijd onder de zeven minuten wist neer te zetten. Misha spreekt over een mogelijke tijd van om en nabij de 6:55. Bij de recordpoging van de GT2 RS zat hij er slechts één seconde naast. Bovendien had hij toen de snelheid van het geluid niet meegerekend en nu wel.
Mocht Porsche nog niet tevreden zijn over gisteren, dan volgt er vandaag een mogelijke herkansing. Ondertussen wachten we met smart op het nieuws van Porsche of ze daadwerkelijk een bizar record hebben weten te vestigen met de nieuwe GT3 RS. Let wel: mocht de tijd uitkomen op 6:55, dan is de nieuwe RS bijna 20 seconden sneller in vergelijking met de 991.1 GT3 RS.
Fotocredit: mgcharoudin via Instagram
jorden zegt
Zet mij er in en de GT3 RS doet er wellicht zomaar weer 9 minuten over!!
postzegel zegt
@jorden: Ik bied 10 minuten èn een natte bilnaad!
goodolddays zegt
@postzegel: ik bied een DNF
leovreenen zegt
@goodolddays: ik bied een DNS
stanval zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Erik zegt
@stanval: toch wel aardig van AB dat de reacties op het oude bericht dan ook maar direct verwijderd worden nadat het gefixt is.
enricoleerdam zegt
20 seconden sneller dan de mk1 ? Wauw
lekbak zegt
Dat is best snel. Tijd dat Joop weer eens wat in elkaar knutselt wat het record kan pakken. Hollands glorie is alweer veel te lang geleden op de ‘ring.
remus1997 zegt
@lekbak: De eerste en tweede plek in kwalificatierace voor de 24h zijn naar Nederlanders gegaan ?
stephane8200 zegt
@lekbak: dat is al heel lang geleden. Die geel met blauwe sigaar met spoilers. Was met SportAuto toch?
dare2think zegt
Om 20 seconden sneller te gaan moet hij dus inplaats van 180 km/u gemiddelde snelheid, ongeveer 188 km/u hebben gereden gemiddeld. Dat wijst op een serieuze verbetering in de techniek. 5 seconden winst zegt bijvoorbeeld bijzonder weinig door grote variaties in weersituatie en gebruikte banden t.o.v. andere auto’s.
vinox zegt
Zure appel voor Corvette want die kwamen met hun ZR1 niet verder dan 7.15 /-, ook officieus gemeten, stond op de facebook van Dale Lomas.
aarsgewei zegt
@vinox: Apart, de Z06 doet t al in 7,13.
aarsgewei zegt
@vinox: Check deze site: https://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a19851146/dont-pay-attention-to-those-corvette-zr1-nurburgring-time-rumors/
Ze zeggen makkelijk onder de 7 minuten te kunnen maar ze testen daar amper. Ze beweren ook gehakt te maken van de GT3 RS op elk Amerikaans circuit :)
remus1997 zegt
@aarsgewei: de afgelopen weken/maanden zijn ze al aan het testen met de zr1 op de ring. Ik geloof wel dat hij sneller is dan 7:15 maar het aantal testen is geen excuus voor de tijden
aarsgewei zegt
@remus1997: Ze beweren er 1 week inclusief reizen voor uitgetrokken te hebben. Het is overigens 7:12.
draadloos zegt
@aarsgewei: op een oval track dus?
Dutchdriftking zegt
Dat is wel lichtelijk idioot! Wat zal het geintje kosten? even een dagje de ring huren…..
joortje2 zegt
@dutchdriftking: ik denk dat ze bij Porsche daar geen zorgen over hebben. En het is goede promotie!
misterdrogba zegt
@dutchdriftking: ach.. je moet er wat voor over hebben om te kunnen pochen hé.
Dutchdriftking zegt
Als de cijfers kloppen doet de Hurcan Performante het nog sneller, (6:52) dat had ik eigenlijk niet verwacht.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Die heeft wel flink wat meer power he? Die komt in de buurt van de GT2. Zou dus goed kunnen. Maar die Hueacan is zeker verrekte snel ja.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Wel meer vermogen, maar de Porsches leveren over het algemeen een stukje meer dan opgegeven, en het V10 blok van Audi (en de afgeleide V8 blokken uit de RS4) leveren over het algemeen een stukje minder dan opgegeven. Daarbij komt dat ik in m´n hoofd heb dat de GT3 RS gewoon een stukje meer track focust is, valt aan de hand van de cijfers gezien mee dus.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Die verwachting heb ik ook wel hoor. Sowieso heb ik Porsche hoger zitten dan Lamborghini. Maar zo’n Huracan is toch ook wel flink aangepakt.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: zeker. De Huracan Performante heb ik dan ook hoog op m’n lijstje staan, boven elke Aventador. Maar ik heb altijd het idee dat het vooral Italiaanse show en drama is, niet het messcherpe van Porsche.
cossiekiller zegt
Een auto die het bijzonder goed doet op de ‘ring is meestal niet de leukste auto om op de weg mee te rijden…
deora zegt
@cossiekiller: hee James May zit ook op Autoblog! ?
Dutchdriftking zegt
@cossiekiller: Ik heb een paar jaar geleden mijn standaard sport onderstel vervangen voor Bilstein B14, een set welke is ontwikkeld op de de ring, de auto is er echt veeel leuker van geworden :)
berlinetta zegt
@cossiekiller: De leukste auto om in de rijden is misschien wel een ouwe Starlet met een gat in de uitlaat.
Gulli zegt
Wat ik nog opzienbarender vind is dat ze hem filmen vanuit een Tesla X. Wat!! Geen Cayenne Turbo S hybrid sport plus chrono?
(Filmpje @0:52 ergens)
Gulli zegt
Hmm misschien wel vanwege het geluid, of nou ja, het gebrek eraan
lightisride zegt
Je kan er op rekenen dat alle tijden sneller worden. Ze hebben namelijk een stukje van de Ring afgehaald: het sprongetje bij Flugplatz. Is nu makkelijk volgas. 2 jaar geleden ging je dan vliegen (met trieste gevolgen). Verder ligt er veel meer goed asfalt.
Ook is onbekend hoe ‘standaard’ de auto’s zijn die de fabrikanten inzetten. In ieder geval volledig afgesteld voor de Ring. Misschien andere banden, schokdempers, lichter, meer vermogen. Er staat genoeg op het spel.
melv zegt
@lightisride: Makkelijk vol gas ? :P Aparte, de meesten gaan daar toch echt even van het gas af
lightisride zegt
@melv: ik ook, maar maar heel eventjes en heb er daarna meestal spijt van.
En die gasten met downforce gaan volgens mij vol.
Hoe danook het is een stuk sneller geworden.
melv zegt
@lightisride: Hahaha ja het blijft toch spannend daar omdat je zo weinig uitloop hebt langs het asfalt.
Dat het sneller is geworden is een ding wat zeker is idd. In de oude situatie heb ik er zelf nooit gereden helaas.
deora zegt
@lightisride: ik heb vorig jaar ergens gelezen dat er nu regels zijn voor deze recordpogingen. Er werden inderdaad veel aanpassingen gedaan aan de auto’s (slicks, andere ophanging etc) maar nu telt de poging alleen als je voldoet aan de voorwaarden. Zal even kijken of ik dat stuk terug kan vinden.
florisl zegt
Clickbait.