Het grootste nieuws is dat je optioneel een achterbank kun krijgen op je nieuwe 911 GT3 als Touring. Het model heeft nu ook een Nederlandse prijs!
Dit artikel is later geüpdatet met actuele informatie.
Op basis van de facelift 992 heeft Porsche het eerste GT-snoepje van de line-up gepresenteerd. Dit is de gloednieuwe 911 GT3. Er zijn meteen twee smaakjes om uit te kiezen. De gewone GT3, gericht op circuitgebruik, en de Touring. Waarmee je de openbare weg onveilig kunt maken.
Achterbank
Het meest opvallende nieuwtje is dat de 911 GT3 nu ook met achterbank is te krijgen. Tenminste, dan moet je wel voor een Touring gaan. Het is voor het eerst dat je officieel achterste zitplaatsen kunt krijgen op een GT3. Het was een kritiekpuntje vanuit de klant: de ruimte zat er toch al, dus waarom niet dit optioneel aanbieden?
In de afgelopen jaren zijn er aftermarket oplossingen voor gekomen. Zo konden GT3-rijders buiten Porsche om toch een achterbank fixen. Porsche zag daardoor omzet mislopen en dat kan natuurlijk niet. Als er één merk ‘koning van het bijbetalen’ is, dan is dat Porsche wel. Kortom, de achterbank staat nu op de optielijst van de GT3 Touring. Aftermarket aanbieders zullen vanzelfsprekend minder blij zijn met deze ontwikkeling.
Looks
De nieuwe Porsche 911 GT3 heeft een aantal uiterlijke aanpassingen in vergelijking met de pre-facelift. Er is een nieuw ontworpen diffuser, net als een nieuwe spoilerrand. Aan de onderzijde zitten aangepaste vinnen voor een betere luchtstroom en extra neerwaartse druk. De motorkap is nieuw en de sideplates van de grote achtervleugel hebben een vers ontwerp gekregen.
Omdat de 992.2 één grote lichtunit heeft (net als de 996) in plaats van twee aparte units is er meer ruimte voor koeling aan de voorzijde dankzij grotere luchtinlaten.
Techniek
Natuurlijk is de double wishbone voorwielophanging gebleven, met de facelift zijn deze voorzien van aerodynamisch vormgegeven draagarmen. Bij hogere snelheden zorgt dit voor meer neerwaartse druk in de wielkasten. Ook koelt dit de remmen beter bij het betere boenderwerk. Je kunt alvast doorgeven aan je vaste bandenboer dat de GT3 facelift 255/35 ZR 20-banden vóór heeft en 315/30 ZR 21 achter.
De 4.0 liter boxerzescilinder is met 510 pk net zo krachtig als de pre-facelift. Door strenge emissie-eisen kon Porsche hier weinig aan doen. Zo is de atmosferische motor voorzien van twee partikelfilters en vier katalysatoren. Als je die dingen eraf zou slopen zal het vermogen toenemen. Maar ja, dan heb je 1. herrie en 2. geen garantie meer.
Porsche heeft het befaamde motorblok verder verbeterd met aanpassingen aan de cilinderkop, oliekoelers, scherpere nokkenassen en is de vier liter voorzien van geoptimaliseerde gaskleppen.
De handgeschakelde versnellingsbak blijft leverbaar. Met de PDK sprint de GT3 in 3,4 sec van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 311 km/u. De handbak is langzamer op de sprint (3,9 sec), maar heeft een hogere topsnelheid: 313 km/u.
Interieur
Het interieur is bekend terrein. Optioneel kun je een nieuwe lichtgewicht kuipstoel krijgen, gemaakt van carbon. De hoofdsteunbekleding is te verwijderen zodat het gemakkelijker is om een helm te dragen. De stoel heeft een meervoudige elektrische verstelling en is optioneel met stoelverwarming te krijgen.
Wil je dat laatste niet scheelt dat uiteraard in gewicht. In de lichtste configuratie weegt de nieuwe Porsche 911 GT3 mede daardoor slechts 1.420 kg. Het is goed om te weten dat de leuning van de kuipstoel naar voren geklapt kan worden zodat passagiers een beetje fatsoenlijk achter in kunnen stappen bij de Touring met optionele achterbank. De comfortabele adaptieve Sportstoelen Plus met 18-voudige elektrische verstelling blijft eveneens te configureren. Een rolkooi is optioneel.
Een kritiekpuntje op de 992.2 is het feit dat de iconische startprocedure is vervangen voor een saaie knop. Bij Porsches moest je altijd de sleutel links van je omdraaien in het contact. Dat werd later met keyless go een draaiknop. Met de 992.2 is dat een drukknop geworden. Bij de 911 GT3 moet je nog steeds het contactslot draaien. Old skool, dat gaan klanten leuk vinden.
911 GT3 Touring
Naast de optionele achterbank wil Porsche de Touring nog meer onderscheiden van de reguliere GT3. Dat doet het merk met een nieuw logo op de grille aan de achterzijde. Ook is het interieur voorzien van lederen bekleding, Net als bij de voorgaande Touring is er geen grote vaste achtervleugel, maar een automatisch uitschuifbare achterspoiler met Gurney flap.
Pakketten
Nu zijn we aangekomen bij het feest dat Porsche zo Porsche maakt. De optionele pakketten! Voor het eerst kun je het Weissach pakket bestellen op je 911 GT3. Voorheen was dit voorbehouden aan de RS-modellen.
Kies je voor Weissach dan zijn de stabilisatorstang, koppelstangen, het schuifpaneel van de achteras, het dak en de sideplates van de achtervleugel, de airblades en de spiegelkappen van carbon fiber. In het interieur is een Weissach GT3 voorzien van leder en Race-Tex, waaronder het dashboard om verblinding door ongewenste reflecties te voorkomen. Optioneel zijn een carbon rolkooi en gegoten magnesium wielen.
Voor de nieuwe 911 GT3 is het Clubsport pakket gratis. Dan krijg je een stalen veiligheidskooi achterin, een zespunts gordel en een brandblusser. Dit pakket bestellen in combinatie met de comfortabele stoelen is niet mogelijk.
Het Weissach pakket is niet te krijgen op een Touring. Dan moet je het Leichtbau pakket aanvinken. Dan krijg je enkele lichtgewicht elementen op je Touring. Bijvoorbeeld magnesium wielen, lichtgewicht deurpanelen en enkele carbon onderdelen welke je ook met Weissach krijgt. Kies je voor de handbak in combinatie met Leichtbau dan is de korte versnellingspook van de 911 S/T gemonteerd.
Horloge
Een nieuwe Porsche GT, een nieuw horloge. Voor de nieuwe 911 GT3 introduceert Porsche Design het Porsche Design WERK 01.200 uurwerk met flyback-functie. Dit horloge is optioneel te krijgen met een titaniumcarbide-coating. De wijzerplaat is een verwijzing naar de GT3, voorzien van gele accenten. De rotor is een verwijzing naar het wieldesign. De wijzerplaatring is te krijgen in dezelfde kleur als een GT3, inclusief het Paint to Sample-programma. De band is van leder en matcht met je eigen GT3.
Prijs
En wat kost dat dan? Dat is nu bekend: 318.800 euro. En de Touring? Hetzelfde bedrag! Geen meerprijs voor de Touring, maar wel een smak geld bovenop de vorige vanafprijs van rond de 280.000 euro. Da’s wel een dure achterbank. De configurator blijft ons nog even bespaard.
Fruitcake zegt
Wat zijn die hangende vleugels toch ontzettend lelijk
Edge zegt
Ja, zo’n hangende vleugel werkt wat mij betreft alleen als de hele auto over de top is. Op een racewagen of GT3 RS vind ik het prima, maar voor een GT3 (toch nog een soort van bescheiden sportief) zou het mooier zijn als de vleugel gewoon op de steunen ligt in plaats van er aan te hangen.
vetnek zegt
Dat is het hele probleem. Een GT3 was vroeger hardcore en een RS Hardcore+
Tegenwoordig is het één van de tientallen varianten en is de hele GT3-vibe naar de ratten m.u.v. de RS
fisto zegt
Waar baseer je op dat een gt3 nu minder hardcore is dan vroeger? Er zit gewoon een variant tussen de de normale lineup en de gt3 (de Touring) en gezien de populariteit heeft die variant ook bestaansrecht. Ik zie het ‘probleem’ niet.
vetnek zegt
Het is meer een allemansvriend geworden was mijn ervaring.
hotze zegt
Zum kotsen vergeleken met de beauty-spoilert van de 991.
Dutchdriftking zegt
Ja zo’n groene is toch wel erg tof. Een aftermarket uitlaat en hij is af.
fconderkantlat zegt
Het stukje dat ie afsluit dat de deurhendel van carbon is en dat de deur een opbergnetje heeft en vervolgens zegt, wat een auto 🤣ingrijpende innovaties
tortuga zegt
Achterbank in een 911 is toch kompleet nutteloos? Voor dat geld zijn er sedans met voldoende power waar je comfortabel met 4 kunt gaan en bagage dus daarvoor doe je het niet
fisto zegt
Zeker niet nutteloos als je wat jongere kinderen hebt.
Robert zegt
Of passagiers zonder (onder)benen. Dat is tenminste wat ik altijd heb begrepen van 911 liefhebbers.
Dat is natuurlijk wel wat lastig in- en uitstappen hè.
erwh zegt
Ik ben niet groot en mijn vrouw en (jonge) kinderen ook niet, dus we maken relatief vaak tripjes met z’n vieren in de 911. De kinderen vinden het fantastisch en papa ook, want zo kan ik vaker rijden.
rogerzz zegt
Voor zover ik weet heeft een 911 nooit Isofix achterin, dus met echt jonge kinderen kun je geen 911 rijden lijkt mij?
densk zegt
Je hebt geen Isofix nodig om met (jonge) kinderen rond te kunnen rijden. Was er Isofix toen je vroeger zelf vervoerd werd?
rogerzz zegt
Een argument met ‘vroeger’ er in is eigenlijk al kansloos. Vroeger hadden we ook geen ABS en airbags dus ik ga morgen denk ik een oud barrel kopen zonder Isofix, ABS en airbags, want vroeger deden we dat ook!
We leven in 2024 waarin 99.9% van alle stoeltjes Isofix gebruiken aangezien het enorm lang verplicht is voor normale auto’s, sinds 2012 en auto’s van daarvoor hadden het vaak ook al lang, ook al was het toen nog niet verplicht. Maar aangezien Porsche de categorie ‘sportauto’ heeft gekregen (categorie I voor de RDW) – is Isofix niet verplicht als uitzondering. Rare regel, met 4 zitplaatsen op het kentekenbewijs..
anthwan zegt
“Vroeger” hadden we geen drempels alleen kuilen.
Tja “vroeger” met z’n 4e los op de achterbank.
kareljansen zegt
Hoop gezever om niks. Heeft gewoon isofix achterin. Zie carwow review.
mat1980 zegt
De mijne zijn 9 en 11 van een gemiddelde lengte en passen prima achterin! Het is juist heel nuttig die twee kuipjes.
hotze zegt
Wat een toeval, je neemt ons niet in de maling hè, met die leeftijden van 9 en 11 😂
hehe zegt
Ik vind twee leren kuipjes achterin mooier dan twee lege ruimtes daar.
Als de stoeltjes ontbreken zie je nog heel goed dat ze daar horen te zitten
HZW zegt
Als je de kinderen gaat vervoeren in de GT3, dan wel met oordoppen, om hun gehoor te beschermen, ze ziten dan wel het dichts bij de motor in de buurt.
kennone zegt
Met 2 OPF filters 4 katalysators en 1 grote demper lijkt mij dat niet nodig. De 992.1 is ook al behoorlijk stil tegen over zijn voorgangers.
anthwan zegt
Sinds wanneer heb jij voor het laatst een 911 voorbij horen komen 1998? Die maken tegenwoordig minder geluid dan de gemiddelde bedrijfsbureau.
kniesoor zegt
In ieder geval een GT3 RS van de vorige generatie is – als gevolg van verwijdering van een deel van de geluidsisolatie met als doel gewichtsreductie – ronduit rumoerig binnen. Dus tenzij er iets flink gewijzigd is op dat gebied is het verhaal van @HZW tamelijk to the point.
inflatable zegt
Vooral de GT3 touring vind ik erg mooi.. De buitenkant dan, de binnenkant is mij te “modern” digitaal geworden bij de 992 911.. Ik ben wat dat betreft veel meer fan van het oude 991 911 interieur wat je ook nog kan vinden in de 718.. Gewoon nog analoge meters en knoppen, wat sowieso beter is ergonomisch gezien maar wat ik ook gewoon mooier vind, geeft meer klassiek sportwagen gevoel.. Nu ik er over nadenk geef mij maar een 718 Boxster GTS 4.0..
Daarnaast, de 911 is echt veel te duur.. Wat deze nieuwe GT3 gaat kosten wil ik niet eens weten.. De basisprijs zonder opties zal waarschijnlijk al richting of zelfs over de 3 ton heen gaan in Nederland.. Belachelijk..
Lambrusco zegt
Weer een Porsche.. jeuj.
anthwan zegt
Omdat het achterliggende 1 grote lichtunits is geworden is er meer ruimte aan de voorkant? Dit moet iemand toch iets technischer gaan uit leggen
kniesoor zegt
Vermoed, dat scribent bedoelt te zeggen, dat de clignoteurs aan de voorzijde nu geïntegreerd zijn in de koplampunits en niet meer in een aparte behuizing in de bumper zitten. Waardoor er meer ruimte is gecreëerd voor koelopeningen in die bumper.