De Porsche 911 992 Targa is hier en het is weer een snoepje geworden. Helaas is er wel een nadeel.
Je wist dat ‘ie ging komen en het moment is hier. Elke keer brengt Porsche ons een nieuw hoofdstuk met de 911 (992) met vandaag deze semi-open variant. Na de Coupé, Cabriolet en de Turbo zijn we aangekomen bij het hoofdstuk Targa.
Niet alleen is de dakconstructie voor een groot deel overgenomen van de 991 Targa, de beschikbare aandrijflijn is dat ook. Nog steeds peinst Porsche er niet over om de 911 Targa van achterwielaandrijving te voorzien. En dat is toch wel een nadeel te noemen. De 992 Targa komt er alleen als 4 en als 4S. Net als bij de 991 duurt het 19 seconden om de dakconstructie te openen of te sluiten.
[bbmediaclip clipID=”3741999″ playout=”Autoblog YT” autoplay=”false”]
Porsche 911 992 Targa specs
De geblazen 3.0-liter boxer zescilinder is goed voor 385 pk met de Porsche 911 Targa 4 en 450 pk in het geval van de Targa 4S. Met het Sport Chrono pakket sprint laatstgenoemde in 3,6 seconden naar honderd kilometer per uur. Dat is 0,2 langzamer dan een 4S Coupé. Dat u het weet. De topsnelheid ligt op 289 km/u voor de Targa 4 en 304 km/u voor de Targa 4S. Je kunt de Targa’s met een PDK of de recent geïntroduceerde handgeschakelde versnellingsbak krijgen.
Porsche 911 992 Targa spielerei
Standaard op een 911 Targa 4S (en optioneel op de Targa 4) is Porsche Torque Vectoring Plus of PTV Plus. Met dit elektronische differentieel op de achteras kan het koppel volledig variabel gestuurd worden. Een ander noemenswaardig en mooi systeem dat standaard op elke 992 zit is Porsche Wet mode. Het gasrespons wordt aangepast voor maximale grip onder natte omstandigheden. Wanneer sensoren bij de voorwielen van een 992 nattigheid voelen krijg je een seintje in het instrumentencluster om Wet mode in te schakelen.
Serieus rubber
De Porsche 911 Targa 4 heeft 19-inch 235/40 ZR banden vòòr en 20-inch 295/35 ZR banden achter. De 4S is natuurlijk een tandje dikker met 20-inch 245/35 ZR voor en enorme 21-inch 305/30 ZR’s achter. Standaard komen beide modellen met stalen remmen. De Porsche Ceramic Composite Brake’s (PCCB) zijn een optie.
55 jaar Targa
Waar de 911 (991) Targa nog een echte verandering was ten opzichte van de 997, is de dakconstructie van de 992 vooral een doorontwikkeling. Leuk feitje: De 911 (992) Targa komt precies 55 jaar na de introductie van de allereerste 911 Targa 2.0 uit 1965.
Porsche 992 Targa prijs
Prijzen voor de nieuwe 911 Targa beginnen bij 168.200 euro voor de 911 Targa 4 met PDK. De 911 Targa 4S met handbak kost je 182.700 euro. Deze versie met PDK is er vanaf 186.000 euro. De Targa is vanaf augustus 2020 bij de officiële Porsche dealer te bewonderen.
toyotafortuner zegt
De rode exemplaar op de foto’s is me toch wel een partijtje lekker!
mp014 zegt
@toyotafortuner: deal! Jij de rode ik de grijze. Zie ik het goed dat enkel de 4s die mooie dikke ronde pijpen krijgt en de 4 het moet doen met die 996 pijpjes? Nee toch?
Verder wat mij betreft altijd de mooiste uitvoering geweest van elke generatie 911 ??
Loek zegt
mp014: ik vind dit rolbeugel-idee toch een beetje slappe retro-troep. De 997 Targa vond ik denk ik het gaafst. Lijkt op een coupe, heeft een gigantisch open dak.
mb10 zegt
@mp014: met 2 pijpen is sportuitlaat. 4 pijpies is standaard
mp014 zegt
@mb10: ik zie bij die rode toch geen ronde maar eerder rechthoekigere uitlaten (genre 996) nee?
mb10 zegt
@mp014: de 2 ronden uitlaten zijn in ieder geval de sportuitlaten. Dan zijn die andere de standaard.
mashell zegt
En niet zo’n klein beetje!
clubbtraxx zegt
Verschillende velg diameters ben ik allergisch voor.
vondick zegt
Maakt niet uit
jaapiyo zegt
Pak aan!
knapzuur zegt
Mwah die heeft toch net als een reguliere auto 4 gelijke wie.. wait what?! ??
nout zegt
@jaapiyo: hahaha
E550 zegt
@clubbtraxx: misschien is ‘Wacky Races’ iets voor jou?
autodidact zegt
@clubbtraxx: eens! Geen gezicht
clubbtraxx zegt
Gelukkig, ben ik er niet alleen in. Voor mij een reden om zo’n auto gewoon niet te kopen.
Zelfde heb ik ook met Alfa, zolang die nummerplaat niet in het midden zit waar ie hoort…
autodidact zegt
@clubbtraxx: daar heb ik dan weer geen moeite mee; kijk er elke dag tegenaan :-)
2wheeler zegt
De Targa, in mijn optiek Porsche’s finest! Schitterende auto weer.
HIM zegt
Moo, alleen oogt de achterkant raar met die (doorlopende) lichten
De 991 is toch echt wel een veel betere vertoning… misschien wel de mooiste.
hotze zegt
Helemaal mee eens, vooral na de facelift. Beter een fraaie 991 zoeken.
marcus1963 zegt
Hopelijk komt er nu weer een Turbo Targa versie.
basv zegt
@marcus1963: Weer?
sanderp zegt
@basv: 1986 is er een turbo targa geweest
hotze zegt
M’n zwager had een zwarte.
Helaas wel veel pech mee gehad.
hotze zegt
Daarvoor kun je bij Ruf aankloppen. De 991-versie met 645 pk; met een ducktail erbij en extra luchtinlaten aan de zijkant. Wel iets prijziger dan een Porsche.
fransananas zegt
Wat is dit lekker! Mijn favo uitvoering
Stefje zegt
Is het nog immer een windbak als ie open is of is dat probleem al opgelost?
haroldv zegt
Precies, ben ik ook nieuwsgierig naar. Er was gevijld aan de aerodynamica, ben benieuwd.
ukbob zegt
Ik speel wel eens met de Porsche configurator (zal hier toch zeker niet de enige zijn..?) en dan valt me telkens op wat voor gave opties je hebt voor de interieur kleuren… Olijfgroen, rood, een mooi bruin.
En toch als je kijkt naar Porsche’s die te koop staan: 90% heeft een saai zwart interieur!
Waarom geven mensen toch zo’n bedrag uit aan een leuk speeltje, gaan dan helemaal los in de opties (Porsche logo op de hoofdsteunen, sleutel met een kleurtje, gekke sport uitlaat, etc) maar neemt men doorgaans niet een ‘spannend’ interieur kleurtje..?
alfalfa zegt
@ukbob: het antwoord is onvermijdelijk restwaarde. Een Porsche koop je immers met je hoofd.
mashell zegt
Maar een mooi gekleurd interieur levert je toch juist een betere restwaarde op dan zo’n zwarte treurnis? Ik denk gewoon dat de meeste mensen een beetje kleur echt wel mooi vinden maar het gewoon niet durven. Bang dat de anderen iets er van vinden.
alfalfa zegt
@mashell: wel als je hem 2e hands wilt kopen, niet als je hem inruilt. Anders kan ik het niet verklaren. Zonde! Laat je (auto-)hart spreken!
911targa zegt
@alfalfa: zo is het. Een Porsche koop je om heen veel geld me te verdienen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@ukbob: Mensen die Duitse auto’s kopen zijn per definitie saai…
911targa zegt
@svenskaaeroplanab: zo is het! De kopers van Japanse en Chinese/Zweedse auto’s gooien hun haren tenminste los.
autodidact zegt
@911targa: Toyota Starlet FTW!
mwti zegt
@svenskaaeroplanab: als je garage bezoek spannend vindt kan ik je volgen. Ik rij liever zonder gezeik.
mb10 zegt
@ukbob: vaak voorraadmodellen denk ik zo.
LaLancia zegt
Dat er een tijd zou gaan komen dat ik Porsches begeerlijk zou gaan vinden. Ik had het niet verwacht!
phaeton zegt
Hoe is dit een snoepje? En waarom is de dakconstructie een doorontwikkeling? Ik kijk echt naar exact dezelfde beugels en dak. Daarbij opent het in exact dezelfde hoeveelheid tijd. Het is weer een snoepje, tja… Dezelfde motoren, dezelfde pakketten, dezelfde opties, hetzelfde dak als een 991. Echt Porsche heeft me een partij z’n best gedaan op deze! Onwaarschijnlijk snoepje dit.
Stefje zegt
@phaeton: ben het ergens toch wel met je eens. Waar de 964 naar 993 naar 996 naar 997 naar 991 allemaal echt complete veranderingen mee brachten, zowel aan motorisering als uiterlijk is de 991 naar 992 vooral een facelift geworden. Toch wel heel jammer. Juist het verrassen zoals met de 996 was toen extreem goed voor de verkoop, ook al viel de halve wereld over de koplampen. Ben erg benieuwd hoe dat nu gaat, zeker nu de instap al zo duur is bij het basis model (een 997 kon je nog nieuw kopen onder een ton, succes met de 992…).
b088y zegt
@stefje: G-model en 964 was z’n beetje hetzelfde. 996 en 997 zijn ook zo goed als gelijk. 991 en 992 hetzelfde , alleen 993 was soort van losstaand.
Stefje zegt
@b088y: technisch misschien, maar optisch compleet anders.
mashell zegt
Nee joh, de 993 was een 964 met platliggende koplampen en een iets hogere achterkant. Interieur en portieren gewoon nog gelijk. Evolutie is het motto van Porsche doet en dat beheersen ze tot in de puntjes.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Doe mij maar een Gele Turbo-S Targa :P
ericd zegt
De 911 is in de loop der jaren steeds vetter (letterlijk) en comfier geworden met de wat gevuldere (ook portemonnee) eigenaren. Als er één model zich leent voor het basale concept van een dakje dat je handmatig afneemt en in het vooronder moet stoppen, dan is het de Cayman wel. Bespaart het gewicht van een complex opklapmechanisme. Zie artist impression: https://images.cdn.circlesix.co/image/1/1000/0/uploads/posts/2016/08/5b0d4332dca58d44cb9321cb166f8c63.jpg
goedverhaal zegt
Ongetwijfeld weer flink zwaarder met die elektrische dakconstructie en de verplichte 4WD. Ook weer extra gewicht voornamelijk op de achteras, waar die dikke motor ook al op ligt. Zal de neus nog wat lichter door worden. Ongetwijfeld voel je dit pas op de limiet, die bestuurders van een Targa (tennisvrouwen en gepensioneerden?) nooit op gaan zoeken.
Doe mij maar met een 992 met vast carbonvezel dak en een handbak als het een Porsche moet/ mag zijn.
mashell zegt
Een 911 met een lichte neus en verraderlijk weggedrag op de grens dat is juist een echte! Dus doe mijn maar zo’n Targa 4, het ziet er geweldig uit, dak kan lekker open (een fun auto als de 911 hoort gewoon tenminste een schuifdak te hebben!) en dat grensgedrag, acht ik kan prima autorijden maar ik ben geen Max Verstappen en heb daar ook geen ambitie toe.
911targa zegt
@goedverhaal: gek dat jij een perfecte auto wenst, maar vervolgens weer een handbak. Dat wrikt.
goedverhaal zegt
De PDK is vast en zeker perfect en zal fantastisch schakelen. Manueel schakelen is anders qua beleving. Extra handelingen, betrekt je op een andere manier bij autorijden. Kwestie van voorkeur. Wel een feit is dat de handbak 35kg lichter is dan de PDK.
Een 992 Targa 4S (PDK) weegt leeg 1750kg.
Een 992 Carrera S (manueel) weegt leeg 200kg minder. Fors meergewicht dus voor Targa/ 4WD en PDK op een sportwagen.
De 10.000 meerprijs vind ik naar Porsche maatstaven nog meevallen. Maar zou ik uitgeven aan wat leuke opties?
joosstra zegt
“Nog steeds peinst Porsche er niet over om de 911 Targa van achterwielaandrijving te voorzien.”
OK, dus ze hebben de motor achterin, die de voorwielen aandrijft. Logische constructie :)
brera22 zegt
Deze uitvoering is echt het mooiste model vd 911 range…
wat een beauty is dit toch weer geworden..
berlinetta zegt
Mooi ding, maar zal ook wel een behoorlijke zwaargewicht zijn.
stephane8200 zegt
Ik vind de Targa mooi. Sinds ik in een 991.1 Targa GTS heb gereden ook een auto die ik zou willen hebben.
Had er toen met Porsche mensen bij de fabriek – waar ik gereden heb – over dat er 1 nadeel is. Kinderen kunnen achterin maar bij openen van het ‘dak’ wordt de achterkant echt een beetje een windvanger. Ook kunnen ze niet echt naar buiten kijken, waardoor ze zich wat opgesloten kunnen voelen. Maar goed, kleinigheidjes hou je toch.
Benny_Weisz zegt
Fraai apparaat maar wat ik nooit helemaal heb begrepen is wat de toegevoegde waarde is van een Targa-constructie t.o.v. een cabrio. Als ik behoefte heb aan meer “open-rijden” dan wat een open schuifdak mij kan bieden, dan neem ik een cabrio. En ik ben ook niet de enige die zo overdenkt want er worden doorgangs meer cabrio’s verkocht dan Targa’s.
joris1988 zegt
Er heeft nog niemand geroepen dat een cayman of boxster beter is in alles?
karaya zegt
De volgende Cayman schijnt een tweecilinder te krijgen. Porsche is doodsbang dat de waarheid boven tafel komt.
rutgerg zegt
@joris1988: afgezien van een kapper of de vrouw van een rijke zakenman, zo’n vrouw die graag chardonay drinkt met haar vriendinnen op de golfclub, ken ik weinig mensen die een boxster boven een 911 prefereren (als je 911 centen hebt dan).
karaya zegt
En toch is een Cayman een veel beter concept dan de 911. Gooi dezelfde motor er in en je hebt een betere auto.
Blijkbaar hebben vrouwen en kappers meer verstand van sportauto’s dan 911 fetisjisten.
ozzytrk zegt
Lang leven de Duitsers
karaya zegt
Ze hebben inderdaad een hoge levensverwachting.
arhanso zegt
Een van de mooiste auto’s die je nu nieuw kunt kopen.
spence zegt
De eerste keer dat ik de 911 targa mooier vind dan de cabrio.
Kvgorp zegt
alweer een Allrad!
mwti zegt
Kentekenplaat moet omhoog, daar is een pakketje voor, dan krijg je ook een andere voorbumper en zijskirts. Altijd aanvinken. Kost maar €1800,-