Met de nieuwe Porsche 718 kun je straks ook snel sprinten.
De Porsche Boxster en Cayman lopen alweer eventjes mee. Natuurlijk, er was een ‘modelgeneratie’-wisseling van de 981 naar de 982, maar stiekem waren dat (in de basis) dezelfde auto’s. Dus vanaf 2012 is het model niet wezenlijk vernieuwd. Nu zijn Porsches meestal redelijk best bestand tegen de tand des tijds, maar het wordt toch echt tijd voor een nieuwe 718 Boxster en Cayman.
Ga nu niet meteen naar de showroom rennen, want het nieuwe model zal er voorlopig nog niet staan (alhoewel de huidige 718 zeer de moeite waard is). Er was eventjes de twijfel of de auto elektrisch, benzine of hybride zou worden. Uiteindelijk is de kogel door de kerk, aldus een bericht van het Amerikaanse Car & Driver. De nieuwe Porsche 718 zal geheel elektrisch worden.
Inleveren
Die geruchten gingen al (veel) langer, maar Porsche was een beetje huiverig. Een paar belangrijke eigenschappen van een sportwagen gaan verloren met elektrische aandrijving. Met name qua gewicht (en dus wegligging, respons, momentum, stuurgedrag) zul je domweg moeten inleveren. Dat is iets wat je liever niet wil. Aan de andere kant: heel veel keuze is er niet.
De Duitsers hebben zich daarbij twee doelen gesteld. Ten eerste het gewicht. Dat mag maximaal 1.650 kilogram bedragen. Dat is ongeveer 300 kilogram zwaarder dan de huidige Porsche 718. Qua actieradius is er een minimum, want de elektrische nieuwe Porsche 718 moet namelijk 400 km kunnen halen op een lading.
PPE-platform voor nieuwe Porsche 718
De sportwagen zal komen te staan op het PPE-platform. Maar om het gewicht in de perken te houden, is het een ingekorte bodemsectie. Standaard krijgt de 718 een enkele motor op de achteras en premium achterwielaandrijving. Optioneel is het voor de duurdere modellen mogelijk om een extra motor op de vooras te krijgen waardoor je meer vermogen hebt én vierwielaandrijving. Reken er maar op dat deze top-718’s sneller zullen zijn dan de instap-911’s.
Porsche wil voor 2025 de gehele line-up elektrisch hebben. Zo werd van de week bekend dat de Porsche Macan met verbrandingsmotor nog eventjes zij aan zij wordt verkocht met de elektrische Macan (die volgend jaar al verschijnt). De enige Porsche die níet elektrisch wordt, is de 911. Dat model zal Porsche zo lang als het kan voorzien van een zescilinder boxermotor.
Met dank aan Arnold voor de tip!
kniesoor zegt
Schokkend !
arta zegt
Kan de kop van het artikel niet gewoon: “De nieuwe Porsche 718 zal geheel elektrisch worden.” zijn?
Ik klik eerst de pop-up van de video weg en scroll naar het einde van het bericht om te zien waar het nou echt over gaat en bepaal dan of ik de rest lees. Kan een bewuste keuze zijn om de lezer langer vast proberen te houden, maar ik vind het niet zo fijn.
Verder; alles wordt elektrisch. De (grote) fabrikanten hebben geen keuze….
mashell zegt
Alle auto’s worden elektrisch (heus ook de 911 op een later moment) geen ontkomen aan, geen nieuws. Maar vierwielaandrijving voor de Cayman/Boxster is wel echt nieuws.
Roskampies zegt
“This is the end my …”. Pfew tout electrisch. Geen ontkomen aan. Toch maar abbo op trackdays gaan nemen en een lotus 7 of caterham of westfield aanschaffen voor het petrol gevoel.
Wolflow zegt
@Roskampies: Trackdays? Het begint verdacht veel op Faller te lijken
Roskampies zegt
Sorry begrijp de context van “Faller” niet.
Met Trackdays bedoel ik meer te zeggen, dat ICE’s alleen toegestaan worden op circuits over een aantal jaar (Hoop).
cheatah zegt
🤮
Wolflow zegt
@cheatah: Buitenkant wel OK, alleen jammer dat er geen motor in zit!
Dutchdriftking zegt
Het zal aan mij liggen, maar ik heb met een dergelijke auto liever 250km actieradius en max 150kg extra. Maar dat zal wel aan mij liggen. Je koopt hem niet voor de vakantie kilometers.
p993 zegt
@dutchdriftking: misschien leuk als 718 RS. Extra kleine batterij en lager gewicht. Pay more get less
Charles Taycan 4S zegt
-edit: probeer even niet in herhaling te vallen-
lekkerdwars zegt
Porsche kennende gaat dit een elektrisch succes worden. Sound en gewicht nu nog ongekend belangrijk in dit segment en vooralsnog lastig te pareren met een EV platform, maar de bakens gaan rap verzet worden met uiteindelijk nog scherpere en capabelere stuurmansauto’s die toekomstbestendig zijn. Juich dit alleen maar toe!
tinnemans zegt
@lekkerdwars; Een scherpere stuurmansauto door het gewicht met 300kg te verhogen? Je optimisme staat haaks op de natuurkunde.
Tot nu toe ben ik geen enkele review tegengekomen waarbij de conclusie was dat deze zo vreselijk veel beter stuurde dan de ICE variant. Of beter gezegd; de conclusie is eigenlijk altijd dat ze (veel) minder fijn rijden.
ericc zegt
Momenteel is de ICE de nog betere bestuurdersauto omdat batterijen nog te zwaar zijn om een deftig bereik te hebben. Ik hou ook niet van de gedwongen overgang die Europa ons door de strot duwt, maar ik neem aan dat de bouw van kleinere batterijen die toch veel kunnen opslaan er wel gaan komen over pakweg een jaar of 10.
Neem nu de Tesla-plaid-dinges : 1000 pk en is even snel als de Alfa Giulia QV met 500 pk op de Ring.
Dit puur door het hoge gewicht van de EV. Als Porsche dit kan realiseren dan begint het de goede richting uit te gaan.
SimonMc zegt
Je kan ook stellen dat die Tesla Model S Plaid 5 seconden sneller is dan een Bugatti Veyron, die ook 1000 pk heeft, maar 300 kg minder weegt. In dat opzicht…
lekkerdwars zegt
@tinnemans: zeg alleen, kwestie van tijd en dan zal het extra gewicht tov ICE aanzienlijk kleiner worden terwijl je wel instant koppel en lager zwaartepunt hebt waarmee je alsnog een betere stuurmansauto kan realiseren
mashell zegt
Bij een BMW M4 van twee ton klagen de mensen ook niet over het stuurgedrag. En qua reactie op het gaspedaal is er niks zo goed als een elektromotor, vloeiender dan atmosferisch en met meer kracht dan een turbo. Qua motorgedrag is elektrisch gewoon de top. Het gewicht laat de wagen inderdaad minder sportief rijden, hoewel het hoge gewicht en lage zwaartepunt juist een heel erg goede wegligging geeft. Dus minder fijn rijden, dat is echt wat te kort door de bocht.
p993 zegt
@mashell: dat men in de bmw en tesla niet klaagt zegt meer over die eigenaren dan over de auto s imho.
bernoulli zegt
Ben benieuwd. Het oorspronkelijke artikel baseert het allemaal op anonieme bronnen, van horen zeggen en aannames.
rollingstoned zegt
@willeme “Nu zijn Porsches meestal redelijk best tegen de tand des tijds”
Best zal bestand moeten zijn neem ik aan ;-)
berlinetta zegt
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Juist voor dit soort autootjes leent elektrisch rijden zich niet zo vind ik. Misschien dat er in de toekomst nieuwe technieken mogelijk zijn waardoor het anders wordt.
sportabgasanlage zegt
Interessant. Dat betekent ook dat mijn 981 zo’n beetje de laatste Cayman met atmosferische 6-cilinder is (718 GT4 uitgezonderd). Ik ga er in ieder geval zuinig op zijn, want zo worden zie niet meer gemaakt 😪
p993 zegt
@sportabgasanlage: yep….dat kan bijna iedereen met verbrandingsauto zeggen! 😀
sportabgasanlage zegt
Niet helemaal natuurlijk. Als we kijken naar de modellen van Porsche, dan hebben de “laatste van een tijdperk” veel aantrekkingskracht en is er veel vraag naar, wat goed is voor de waarde. Nu heb ik niet de illusie dat de 981 veel in waarde zal stijgen, zoals bijv de 993, maar relatief weinig afschrijven is toch ook wel een prettig idee.
Een Opel Astra G zal dat niet gauw overkomen.
V300amg zegt
Dat echt wel een leuke auto worden, net als de verkooptopper Taycan!
Charles Taycan 4S zegt
Wordt een fijn sturende auto met laag zwaartepunt! Top!👌
vaakbenjetebang zegt
Oei, dat is wel een pijnlijk en confronterend target: 300 kilo zwaarder. Dan kan het zwaartepunt wel lekker laag liggen zoals de elektrokerk in de psalmen zingt, maar de nadruk ligt hier toch vooral op zwaar. Laten we de zaken wel blijven benoemen .Het lage zwaartepunt is een doekje voor het bloeden, niks meer, niks minder.
Als een laag zwaartepunt in combinatie met veel massa zaligmakend was qua bochtsnelheid, rijgedrag, handling en scherpte, zou iedere racer wel een plak lood onder de wagenbodem hebben hangen, nietwaar?
Alsof er ooit iemand uit een Cayman S gestapt is en dacht: dit ding zou echt véél beter zijn geweest met 300 kilo extra massa en veel instant koppel.
mashell zegt
Alles wordt beter van veel koppel. En zoals je zegt die 300 kilo kan voor een groot deel gemarkeerd worden door het lage zwaartepunt zodat het net wat minder invloed op het weggedrag heeft als een volle kofferbak.