Tegelijkertijd deelt Volvo ook nog eens een sneer uit naar de gerenommeerde fabrikanten.
Nu de productie van de Tesla Model 3 dan eindelijk een beetje op gang komt, kan Tesla zich meteen druk gaan maken om de concurrentie die eraan zit te komen. Er zijn voldoende fabrikanten die zo lang mogelijk vast houden aan de verbrandingsmotor, maar Volvo maakt een reële kans om de Amerikaanse pionier pijn te kunnen doen. Volgend jaar staat namelijk de Polestar 2 op de planning en die auto is een rechtstreekse concurrent voor de Model 3. In een interview met AutoCar laat COO Jonathan Goodman alvast een paar sappige details los, plus een paar pittige uitspraken. Kijk, dat mogen we wel!
Zo krijgt de nieuwe Polestar enkel een elektromotor. De prijsrange van de auto bevindt zich grofweg tussen de 35.000 en 55.000 euro. De versie met het meeste vermogen zit rond de 400 pk, terwijl de instapper meer dan 560 km op een lading moet kunnen halen. Naar het schijnt gaat de auto erg veel weg hebben van de Volvo 40.2 Concept, een auto die in 2016 werd onthuld samen met de 40.1 Concept. De 40.1 Concept zou later een voorbode blijken van de Volvo XC40. De specificaties zitten redelijk op het niveau van de Model 3. Ondanks dat Polestar een cool sub-merk is, wil Goodman niet een cult-achtige achterban zoals Tesla heeft. “Elektrische auto’s moeten net zo aantrekkelijk zijn voor jonge managers als voor pensionado’s. We willen met Polestar een gastvrij merk neerzetten dat niet ‘nerderig’ of veroordelend is.” Om met @Jaapiyo te spreken: shots fired.
Jonathan Goodman was kennelijk op stoom, want hij heeft ook een mening over elektrische submerken. Hij denkt namelijk dat grote merken die een apart submerk maken voor elektrische auto’s een grote fout maken. De markt voor EV’s gaat volgens Goodman erg hard stijgen: “In 2017 werden er 4 miljoen elektrische auto’s verkocht. De aanname volgens velen is dat de markt voor elektrische auto’s in 2025 véél groter is met 29 miljoen elektrische auto’s.”
Volgens Goodman is het een verkeerde gedachte om voor zo’n grote markt een apart sub-merk of modellijn met apart uitziende en futuristische auto’s op te zetten. Zijn mening is dat 29 miljoen auto’s geen niche meer is, maar mainstream. Dus dan wil je gewoon een goed uitziende auto, niet eentje met gekke blauwe details aan de zijkant. Benieuwd welk merk hij daarmee bedoeld.
Meer lezen over de Polestar 2? Lees dan ook even dit artikel van @Stekkerkoning, over de concurrentie van Polestar (Tesla en Porsche).
dijan zegt
Eerst maar eens zien of de prijs en de range klopt,voordat we commentaar leveren.
bischero zegt
@dijan: vóór btw en bpm zou ie wel in de buurt kunnen zitten schat ik in.
clemensa zegt
@bischero: Op (volledige) elektrische auto’s zit geen BPM. Althans, in ieder geval niet tot en met 2020.
bischero zegt
@clemensa: en juist op dat punt heeft de overheid een voor de autobezitter bijzonder nadelige reputatie ?
flutterby zegt
@clemensa: BPM? Je bedoelt CO2 tax neem ik aan?
dutchneon zegt
@dijan: kan nog niet echt wennen aan die langgerekte zijaanzichten van de full ev’s… die Jag en deze Polestar hebben iets gekunstelds daardoor…. bij de Model-s en zeker de M3 lijkt het wat meer gecamoufleerd
flutterby zegt
@dutchneon: vanaf het zijaanzicht lijkt het inderdaad wel erg op een sedan op hoge pootjes, beetje vreemd.
Als rasechte Tesla fanboy zoals hier door sommige beweerd wordt kan ik deze ontwikkeling alleen maar toejuichen. Specificatie klinken goed en eindelijk een concurrent voor de Model 3. Nu maar hopen dat die uiterlijk in 2020 leverbaar(!) is, met trekhaak.
flutterby zegt
@dijan: ja want CEO’s heb belang bij het verkeerd informeren van aandeelhouders. Vooral Chinezen denken totaal niet over de lange termijn en kijken alleen naar het volgende kwartaal.
Ow wacht…
johnwaters zegt
Tesla kan men bezwaarlijk een gerenommeerde fabrikant noemen.
goodfellar1 zegt
Het ontwerp doet me denken aan Cate Blanchett. Beetje raar maar best lekker..!
rulefollower zegt
Wilt?
henk_he zegt
@rulefollower: taaltechnisch juist, maar het leest idd raar…
mperformance zegt
@henk_he: nope, het werkwoord willen is zo ongeveer de enige uitzondering. Het is ‘wie wil’ ipv ‘wie wilt’.
vondick zegt
Ik zou liever zien dat een Europeese fabrikant er met de eer vandoor gaat. Laat die Chinezen van Volvo maar een goeie tweede zijn:D. Tesla komt er heus ook wel. Het is Elon gegunt, van al het geld dat hij verdient maakt hij mooie stappen naar echt spannende dingen, zoals een Mars-kolonie.
henk_he zegt
@vondick: dat Volvo in handen is van een Chinees bedrijf, maakt het nog geen Chinees bedrijf. De fabriek, alle R&D etc vindt allemaal in Zweden plaats.
vondick zegt
@henk_he: Alle kennis en ervaring die zij opdoen is ook direct tot de beschikking van Geely.
schreute01 zegt
@vondick: heeft Geely ff mazzel: het is dus eigenlijk een Zweeds merk!
vondick zegt
@schreute01: Ja, een zweeds merk met hardwerkende (zwetende) zweden, van een Chinees bedrijf. Een directe concurrent van wij Europeanen die ik liever mazzel zie hebben.
9000cse zegt
@vondick:
Vertel mij nou eens wat jouw probleem is! Volvo is overgegaan in Chinese handen en dat betekent, dat het Zweedse merk gered is. En wat weten zij neer te zetten? Auto’s, die het fantastisch doen op de markt! Alle nieuwe modellen worden zelfs in de internationale journalistiek beoordeeld als het nieuwe premium merk. Vergelijkbaar met de Duitse 3, die ook willen proberen om ’n graantje mee te pikken op EV-gebied. Alleen: Volvo zet zich bewuster in op deze trend! Diesels worden in de ban gezet en aan hybrides wordt voorrang gegeven. Dat noem ik anticiperen op de toekomst en ik vind dat ’n betere trend dan het tegen wil en dank vasthouden aan vergane glorie! Verder ben ik van mening, dat Volvo eerder het Zweedse inzicht weet om te zetten dan het Chinese, omdat het karakter van de nieuwe modellen eerder aansluit bij wat het altijd al was. Het zijn geen afgietsels van waar de Chinese markt op gesteld is, maar eerder dat van wat wij hier willen.
Verder vraag ik me af, wat jij nou eigenlijk verstaat onder een Europees merk. Was Saab ’n Amerikaans merk, omdat de eigenaar dat was? Is een Mercedes GLA nog Duits als hij in Hongarije gemaakt wordt? Is een BMW nog Duits, als hij in de USA gemaakt wordt? Zijn de Europese Ford-modellen Amerikaans omdat de eigenaar dat is? Wil je nou echt beweren, dat, als ik ’n Opel Astra zou kopen, dat ik dan in ’n Franse auto rijd? Kom op zeg! De wereld verandert en dus ook de autowereld! Pas je wereldbeeld eens aan aan de feiten! Anders blijf je hangen in ‘t geloof, dat je iPhone Amerikaans is!
vondick zegt
@9000cse: Ok, misschien is dit niet helemaal het juiste platform om dit onderwerp aan bod te brengen. Zal me volgende keer inhouden:P. Maar het sleutelwoord hier is invloed.
Als je puur naar het product kijkt, en het stukje bedrijf in Zweden, heb je gelijk. Dat doen ze heel netjes.
Maar dat is eigenlijk helemaal niet mijn punt. Bedrijven hebben invloed in de wereld, hoe groter het bedrijf, hoe meer kennis, hoe meer invloed. Europa heeft heel veel aan invloed moeten inleveren in de wereld, voor lange tijd. Nu lijkt er langzaam wat meer besef te komen dat we daar strategisch iets aan moeten doen. We staan er nog altijd goed voor, maar als we niet uit die luie stoel komen en wat gas gaan geven, zakt onze invloed in de wereld weg. Dat is slecht voor ons, dat kost welvaard, we kunnen onze eigen belangen dan niet (goed) meer verdedigen (eten of gegeten worden). De Chinezen (en Amerikanen, etc) zitten niet stil. Daarom is het van groot belang dat we in al die verschillende sectoren met al die verschillende bedrijven (veel meer dan alleen automotive dus) de boot niet missen, blijven vernieuwen, maar ook “in control” blijven. Dus onze eigen uitvindingen in de markt zetten, en daar onze centen mee verdienen. Nu is Volvo maar één radertje in het geheel. Maar het gaat mij hier om het grotere plaatje. De Chinezen doen dit heel slim en “sneaky”. Ze kopen allerlei strategische posities op. Havens in Griekenland, overall en nergens bedrijven die veel kennis en ervaring hebben, en zo willen ze ons inhalen ter behoove van hun eigen welvaart. Het is een overheidsgestuurde markt, en ondanks dat het commerciele bedrijven lijken, staan ze wel degelijk onder invloed van de overheid. Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2227929-china-werkt-aan-nieuwe-zijderoute-door-de-balkan.html
Wij (Europeanen, ik kijk niet naar individuele lidstaatjes), doen het in de Tech sector bijzonder beroerd de laatste tijd. Waar zijn de Europese tech reuzen? Maar op automotive gebied zijn we nog heel sterk! Sterker nog, tech inovaties komen voor een groot deel uit autobedrijven: https://fd.nl/cookiewall?target=%2Fondernemen%2F1112694%2Fduitse-autosector-gaat-strijd-aan-met-silicon-valley
Ik kan hier nog heel lang over door praten. Ga ik je niet mee lasting vallen. Maar over wereldbeeld gesproken, probeer breed te kijken, niet alleen op één onderwerpje, alles is met elkaar verbonden. Dus waar autootjes gemaakt worden, boeit me niet. Ik vind het veel interessanter wie de touwtjes in handen hebben, en of dat goed is voor ons (Europa), voor de mensen in het algemeen (wereldwijd), en technisch (innovatie).
vondick zegt
@9000cse: Lees dit artikel trouwens ook even, het legt de context beter uit dan ik kan:
https://nos.nl/artikel/2224024-handelsoorlog-met-vs-kansen-voor-nederland-maar-oppassen-met-chinezen.html
gregorius zegt
@vondick: zo kan je ook stoppen met Mercedes: hebben die niet ook een groot deel aandeelhouders uit China en Qatar?
vondick zegt
@gregorius: Dat klopt idd. Gelukkig is het aandeel Geely “maar” 10%, maar daar waren de bonzen van Daimler en de Duitse overhead al helemaal niet blij mee. Ze zijn zelfs bezig om te kijken naar wetgeving om dit soort dingen beter kunnen reguleren. Zie ook mijn bericht hier boven. Ik begreep overigens dat het aandeel van de mannen in Qatar inmiddels was afgebouwd, maar corrigeer me als ik dat verkeerd heb onthouden.
vroaaar zegt
“Hij [Jonathan Goodman] denkt namelijk dat grote merken die een apart submerk maken voor elektrische auto’s een grote fout maken.” Dus hij bedoelt dat het submerk Polestar van Volvo een grote fout is…? #wartaal
stephane8200 zegt
@vroaaar: dat dacht ik ook al. De auto zelf klinkt interessant. Zou mijn 2e Vol…euh… 1e Polestar kunnen worden. Eerst maar eens zien wanneer ze die auto gaan leveren.
Breinstein zegt
@vroaaar: Snap ook niet waar hij hier mee naar toe wil. Mercedes brengt de EQ range (maar wel Mercedes) uit, BMW heeft de i-serie, Jaguar de i-pace (en vast nog wel wat meer i-nogwat benamingen) en Audi heeft E-tron. Welk merk, naast Volvo, heeft hier een submerk voor dan?
vonklausenburg zegt
@Breinstein: De facto is Polestar geen submerk. Een submerk is een merk binnen een merk. De i-serie bij BMW bijvoorbeeld is dus wel een submerk terwijl Polestar een zelfstandig bedrijf/merk is (ook al lijkt het niet zo).
stephane8200 zegt
@vonklausenburg: goed punt. Sub is onder. Polestar is dan meer een zustermerk of concerngenoot.
vroaaar zegt
@vonklausenburg: daar zit wat in. Maar zoals Marty Neumeier zegt: “Your brand isn’t what you say it is. It’s what they say it is”. Dus zolang de consument denkt dat Polestart een submerk is van Volvo, is het een submerk van Volvo. Zal nog wel even duren voordat Polestar een zelfstandige positie verwerft in het hoofd van de consument. Eigen modellen, in plaats van badges en blauwe verf op Volvo modellen, zal daar zeker aan bijdragen als ze er dan alleen niet te veel design kenmerken van Volvo in stoppen.
2wheeler zegt
Ben benieuwd, het zou voor iedereen goed zijn als Polestar hier een kwalitatief goede EV neer zet. Dat submerken niet het antwoord is, is natuurlijk een beetje frapant aangezien Polestar dit natuurlijk ook gewoon is, al dan niet op papier.
cpp1 zegt
Om dit afschuwelijk vieze ding hoeft helemaal niemand zich druk te maken.
evdw zegt
Eerst maar eens zien en dan geloven. En wat wordt de max laadsnelheid van deze polestar? Daar zal het succes grotendeels van afhangen en bij de Tesla is dit in ieder geval goed voor elkaar.
sjonniedeluxe zegt
@evdw: de model 3 kan met 65kwh laden las ik. Als dat klopt is tesla niet bepaald de benchmark.
crepito zegt
@sjonniedeluxe: Je bedoelt denk ik 65kW? Maar dat is volkomen onzin.
stfu zegt
@sjonniedeluxe: nooit van Superchargers gehoord?
evdw zegt
@sjonniedeluxe: Nee dat klopt niet, de model 3 kan met max 70KW laden. Ik zie de polestar dat nog niet doen. Dus waar AB het op baseert dat de polestar gehakt maakt van de Tesla is mij een raadsel.
flutterby zegt
@sjonniedeluxe: prima toch, de LR batterij is 75 kWh en snelladen doe je tot 80%.
Zelfs als je KW bedoelt is het beter als de meeste concurrentie aangezien de meeste laders nog steeds beperkt zijn tot 50 KW.
Overigens zijn er al genoeg die 100+ KW geladen hebben met hun Model 3.
toyotafortuner zegt
@willeme of iemand anders op ABHQ: ik merk dat ik een van mijn uploads mis. Voor whatever reden dan ook. Dit is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt. Hoe kan dit nou weer gebeuren? Ik heb de upload maar opnieuw gedaan.
willeme zegt
@toyotafortuner: Hallo! Ik heb net alles gecontroleerd. Er staat nu niets meer in de wacht. Kun jij even aangeven om welke auto het gaat?
toyotafortuner zegt
@willeme: De 911 Turbo 3.3 met kenteken HP-RT-88
willeme zegt
@toyotafortuner: Kun je het misschien nog een keer doen? Dan kijk ik aan de andere kant direct even mee.
toyotafortuner zegt
@willeme: poging 3 gedaan
willeme zegt
@toyotafortuner: Check eens: https://www.autojunk.nl/2018/07/911-turbo-s-3-3
Gave platen! Bedankt in elk geval voor de informatie. Mocht er iets niet doorkomen of niet lukken met uploaden, laat het even weten!
toyotafortuner zegt
@willeme: Yes! Jij bedankt voor de hulp
cthijs zegt
Denk eerder dat ie 90000 gaat kosten
moveyourmind zegt
Het lijkt wel of ze bij Volvo tegenwoordig voor twee verschillende designteams hebben, één die zich bezighoudt met alleen de voorzijde, en de ander die de rest van de auto tekent.
Terwijl de neuzen van de nieuwe Volvo’s fantastisch zijn, met mooie gewelfde vormen en vernieuwende, maar ook herkenbare lijnen is de rest van de auto juist nogal grof getekend, zo ook bij dit model.
crepito zegt
Op welk punt wordt dan gehakt gemaakt van Tesla door Polestar? @willeme
quadrifoglioverde zegt
Geen submerk? Dat is toch juist wat Volvo nu ook doet..
werf76 zegt
Bijzonder banden profiel.
Design_Driven zegt
@werf76: Concept, dan doen ze altijd een beetje creatief met het profiel.
gregorius zegt
Zet dat ding eerst in de prijslijsten, voor 55k (voor BTW); inclusief snellaad optie en inclusief andere nodige opties voor een normale Volvo; dan praten we verder.
Maak er vervolgens een station versie van en voeg een AWD systeem toe (<5k) en je hebt er weer een klant bij.
Design_Driven zegt
“Hij denkt namelijk dat grote merken die een apart submerk maken voor elektrische auto’s een grote fout maken.”
Ja, dat snap ik dus ook niet aan de strategie van Volvo/Polestar. Volvo heeft al te kennen gegeven dat ze naar helemaal elektrisch willen dus wat is dan de meerwaarde van Polestar straks? Straks hebben ze 2 merken met mainstream elektrische auto’s, precies waar hij andere merken voor lijkt te waarschuwen. Maak van Polestar juist speciale auto’s en laat mainstream elektrische auto’s aan Volvo over.
jdeboer zegt
Buiten het feit dat het hele verhaal van aannames aan elkaar hangt mag ik hopen dat Volvo het ontwerp nog even onder handen neemt.
Deze op hoge poten sedan ziet er niet uit.
Esprit_de_Flandre zegt
“Hij denkt namelijk dat grote merken die een apart submerk maken voor elektrische auto’s een grote fout maken.”
Huh? Is Polestar niet ook een submerk dan??
En daarbij: een submerk is sneller weer geschrapt dan het gecreëerd is. Dus als ze in de toekomst van hun i, EQ of ID af willen, doen ze dat toch gewoon…
frank2b zegt
Apart zo’n mega-cd-lader op de dorpel …