Sta je dan met je gloednieuwe pinpas bij het tankstation of parkeergarage.
Niet de mogelijkheid hebben om te kunnen betalen terwijl je toch écht voldoende banksaldo hebt. Dat probleem heb je niet met je oudere pinpas, maar wel met de meest moderne variant die nu al in gebruik is bij de banken Triodos, bunq, Openbank, Revolut en N26.
Diverse pinautomaten werken nog niet met de modernste protocollen die op de nieuwe pinpas zitten. Met name bij betaalautomaten die er voor een langer periode staan. Denk aan het pinhokje van een tankstation of de automaat in een parkeergarage. Dit zijn wel veruit de kleinste toepassingen. In slechts twee procent van alle betaalautomaten kan het voorkomen dat je nieuwe pinpas niet wordt geaccepteerd.
Nieuwe pinpas
Kleine kans of niet. Toch knap lullig als je bij een onbemande pomp staat met een lege tankinhoud en je wil tanken. Of de parkeergarage wil uitrijden en je kunt niet betalen. Zoals wel vaker in het betaalverkeer: één is geen. Zorg dat je altijd meerdere betaalmethodes op zak hebt. Contant, pinpassen en creditcards. Zo kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan.
Overigens hoor ik je denken: ik zit niet bij één van die exotische banken, dus ik zit goed. Kan wel wezen. Uiteindelijk worden alle pinpassen de komende jaren vervangen met een Maestro- en V PAY-logo. Je komt vanzelf een keer aan de beurt. De hoop is dat tegen die tijd de betaalautomaten ook zo slim zijn geworden om je nieuwe pas te accepteren
Je komt niet weg door de nieuwe bankpas te koppelen aan je smartphone of smartwatch. De protocollen zijn hetzelfde, dus het werkt dan nog steeds niet. Gelukkig komt het zoals gezegd slechts voor bij twee procent van de betaalautomaten. In 98 procent van de gevallen gaat het wél goed. Dus blijf weg van prehistorische fruitautomaten, wc’s, parkeergarages of tankstations en je zit helemaal goed. (via Nu.nl)
Foto: Jag XKR-S in parkeergarage via @pinguinman18 op Autoblog Spots
Dutchdriftking zegt
Zoals gezegd, als je bij een fatsoenlijke bank zit en een back-up hebt komt het wel goed. Overigens heb ik ooit een keer per ongeluk vast gestaan in een privé garage, ik ben toen gewoon strak achter een andere auto aan door de slagboom gegaan. Werkte ook prima.
Gulli zegt
Ik werk momenteel voor een fatsoenlijke bank en we zijn het ook aan het uitrollen, ik verwacht binnen een maandje/twee maanden dat het live gaat. Het is zoals gezegd niet de schuld van de aanbieder van de pas maar van de beheerder van de betaalpunten die de software niet op orde heeft. In hele enkele gevallen is de betaalterminal zó oud dat hij uberhaupt niet up-to-date gebracht kan worden, maar dan had hij sowieso al vervangen moeten worden omwille van de veiligheid.
Overigens gaat al het verkeer via Mastercard of Visa dus de bank speelt vaak eerder als tussenpersoon dan als actiehouder van de betaling.
Overigens 2; de nieuwe passen kun je zometeen bijvoorbeeld gebruiken bij webwinkels die geen iDeal aanbieden. Dan werkt de betaalpas hetzelfde als een creditcard; je vult je bankrekeningnummer in, de verloopdatum en de CVC code. Alleen gaat het dan nu om een debitcard en niet om een creditcard. Ik verwacht dan ook dat een hoop mensen hierdoor hun (dure) creditcard de deur uit gaan doen, want je kunt er bijvoorbeeld ook hotelreserveringen of borg van een huurauto mee betalen.
Wolflow zegt
Wist niet dat er ook fatsoenlijke banken bestaan.
Behoren deze dan niet tot gelegaliseerd dievengilde?
Gulli zegt
Deze bank smeert je woekerpolissen aan maar dan mét een vriendelijke glimlach!
potver7 zegt
LOL, ik neem aan dat ze die dingen vanzelf gaan vervangen als ze erachter komen dat steeds meer mensen besluiten níet te gaan tanken, of als de beheerder van de parkeergarage drie keer per tien minuten gestoord wordt uit zijn middagslaapje door iemand met een niet-werkende bankpas?
Wat mij betreft is het heel simpel hoor: als je Maestro aanbiedt, moet je er ook voor zorgen dat Maestro werkt.
Wat zijn je rechten als consument, als de enige betaalmethode een credit card is waar je ook nog eens x% transactiekosten moet betalen? Ik pas. (yes… pun!)
mashell zegt
Ik neem aan dat de beheerders als hij niet slaapt op autoblog zitten (is toch vakliteratuur) en meteen met de leverancier van de pin apparatuur belt. Want geld kunnen ontvangen is vrij essentieel voor de omzet.
bunnylebowski zegt
Ach zo was ik laatst in België en moest beetje peut hebben voor de terugweg. Was nog geen contactdoos betalen in het gehucht waar ik zat. Sta je dan met je goede gedrag.
Gulli zegt
En als ze het wel hebben moet je een Bancontact kaart hebben, die hebben alleen Belgen :D We zijn er 1x mee weggekomen omdat de lokale pomp toevallig ook cash flappen accepteerde, dat zijn we daarna nooit meer tegengekomen helaas.
Robert zegt
“Zorg dat je altijd meerdere betaalmethodes op zak hebt. Contant, pinpassen en creditcards.”
Niet om het een of ander, maar de mogelijkheid om in Nederland met een ander betaalmiddel te betalen dan de pinpas, is beschamend laag. De acceptatie van creditcards is nooit geweldig geweest, en de mogelijkheid tot contante betaling wordt ook steeds verder terug gedrongen.
RubenPriest zegt
Daarom schrijf ik ook pinpasSEN :)
potver7 zegt
Die het dus allemaal niet doen, want toevallig hebben ze allemaal hiet nieuwe protocol?
Beetje zottigheid ook, als je rekeningen moet openen bij verschillende banken om problemen bij pinautomaten te voorkomen. Ik zal wel een simpele ziel zijn, met één pinpas die het tot nu toe gewoon overal doet?
Robert zegt
@rubenpriest: ik heb maar één pinpas. Ik heb ook nog een gezamenlijke rekening met m’n partner, maar die wordt enkel benut voor het betalen van de vaste lasten, dus daar is geen pinpas (meer) voor beschikbaar.
De aversie van de Nederlandse ondernemer tegen de creditcard heb ik overigens nooit begrepen. In het buitenland is dit voor mij meermaals een life-saver geweest als de pinpas werd geweigerd. In Nederland werd ik ooit met een splinternieuwe -en eveneens niet werkende- pinpas te kakken gezet bij een benzinepomp, waar ik 15 f#cking euro’s extra aan administratiekosten moest betalen voor een incasso, omdat ik niet voldoende cash bij me had en m’n creditcard werd geweigerd. Daar ben ik dus nooit meer terug geweest.
RubenPriest zegt
Ik snap je frustratie. Gelukkig heb ik met 1 pinpas (en evt nog een zakelijke pas), creditcard en cash nooit voor problemen gestaan. De complete digitalisatie waar overheden op aansturen ben ik overigens geen fan van. Gewoon lekker cash achter de hand houden voor als er weer eens een storing is denk ik dan.. wedden op één paard is altijd een recept voor ellende
cossiekiller zegt
Wat een prachtige XKR-S op de headerfoto!
iphonistvongates zegt
Paid Apples + geverifieerde SEID + NFC = 101% execution….9 dagen per week.
Apple Pay werkt ook OFFLINE(zonder werkende 3G/4G/4.5G++/5G en/of WiFi verbinding). De bankpas wordt niet gekoppeld aan de smartphone maar aan de bankapp die geïnstalleerd is op de smartphone. De bankapp heeft weer de toestemming nodig van de NFC software om gebruik te mogen van hun digitale infrastructuur. Apple Pay is de digitale weg die de financiële dienstverleners (=banken) tegen betaling mogen gebruiken om transacties mogelijk te maken van hun cliënten.