Goed nieuws voor liefhebbers van de (aardig geflopte) luxe sedan van Volkswagen. De geplande opvolger zou namelijk gewoon weer te bestellen zijn met de welbekende twaalfpitter in W-vorm.
Dat de Phaeton een opvolger zou krijgen wisten we al, maar er druppelen vanuit de hoogste regionen van de Volkswagengroep steeds meer details naar buiten over deze grote zakenauto. Vooral wat betreft de te kiezen motorisering vallen er enkele interessante puzzelstukjes op hun plek.
Het belangrijkste nieuws is dat ook de tweede generatie van de Phaeton geleverd kan worden met de W12. Omdat niet iedereen behoefte heeft aan zo’n berg vermogen (en navenant verbruik), komt de dikke Duitser ook met een V8 dieselmotor à 450 pk beschikbaar, maar de milieubewuste CEO kiest natuurlijk voor de 6-cilinder hybride. Uiteraard kan laatstgenoemde variant ook via het stopcontact van juice worden voorzien. Tot slot zou er ook nog een 100% elektrische uitvoering moeten komen van deze mastodont.
Zoals reeds bekend was wordt de nieuwe Phaeton gebouwd op het MLB Evo-platform, waarop tevens Audi’s toekomstige A4, A6, A8 en Q7 en de aankomende Touareg gebaseerd zullen zijn. Overigens zou de vormgeving van Volkswagen’s dikste bepalend moeten zijn voor het nieuwe familiegezicht van de auto’s uit Wolfsburg. Of bovenstaande rendering van theophiluschin daar een betrouwbare impressie van geeft is afwachten, maar deze plaat van een verlengde Passat ziet er in elk geval strak uit. Als de geruchten kloppen kunnen we het uiteindelijke resultaat in elk geval in 2018 checken. Dan zou de S-klasse concurrent van Volkswagen namelijk op de markt moeten komen. (via: Automotive News)
jmcclane zegt
T.o.v. veel mensen vind ik een VW Phaeton wel echt aantrekkelijk. De Phaeton is stijlvol, ingetogen, exclusief en je hebt alle luxe aan boord die je je wenst zonder ermee te koop te lopen.
De eerste generatie Phaeton was misschien wel de beste auto in zijn klasse, met amper problemen in tegenstelling tot een S-Klasse of 7-serie. Die blokken zijn gewoon niet kapot te krijgen. Samen met de Audi A8 vind ik dit een heerlijke auto.
gash zegt
@jmcclane:
Ik ben ook best gecharmeerd van de Phaeton vanwege zijn ingetogen design. Vrij van problemen zijn ze zeker niet. Zou de 3.2 en V10 sowieso links laten liggen. De W12 is fraai wanneer je diepe zakken hebt. De 4.2-V8 lijkt zou absoluut mijn keus zijn.
jmcclane zegt
@gash: Klopt ligt er natuurlijk wel aan welke uitvoering je hebt.
Zoals jij ook zegt zou ik ook de 4.2 v8 nemen gewoon een uiterst betrouwbaar blok deze is gewoon goed. De w12 is magistraal alleen wel duur en voor de meesten niet weggelegd en de 3.2 zou ik ook niet echt aanraden.
reggie-boy_rood zegt
@jmcclane: en is eigenlijk gewoon een a8
Jipp zegt
@reggie-boy_rood: je bedoeld een Bentley.
azenomei zegt
@reggie-boy_rood: Was de A8 niet een kleine 1000kg lichter?
mrniesoe zegt
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Phaeton!Ik hoop dat de opvolger zijn naam waard is….
rufctr01 zegt
Ik denk niet er wederom veel mensen veel geld gaan betalen voor deze Passat . VW kan beter een oud luxemerk uit de jaren 30 afstoffen en de auto een andere naam geven. Het blijft anders ook maar VW.
jmcclane zegt
@rufctr01: In Azie en de VS worden ze wel goed verkocht ze zijn daar ook minder badge geil dan hier in West-Europa
mout zegt
@jmcclane: nounou… 1) Ze hadden er 20.000 per jaar willen verkopen, wereldwijd. Het is nooit boven de 7.000 gekomen.
2) Voor badge geilheid: Kijk eens na wat de verkoopcijfers van Zwitserse horloges, handtasjes en onbetaalbare alcoholische drankjes zijn. Of waar RR en Ferrari hun verkoopaantallen halen. Zelfs van de in Zwitserland verkochte horloges gaat de meerderheid als souvenir mee terug naar Azië. En dat telt in de statistieken als Europese consumptie.
kickass zegt
@jmcclane: Minder? In Azië misschien niet, maar in Amerika zeker wel.
1audi1 zegt
@rufctr01: Er zijn ook mensen die niet zo ongelofelijk fanboy achtig en merkgeil zijn. Zeker iemand met een Gucci petje?
rufctr01 zegt
@1audi1: nee hoor, helemaal niet. VW/Audi zijn mijn merken totaal niet. Iemand met een Gucci petje rijdt dit namelijk wel heel graag. Ik hoef geen duur betaalde middelmatige auto’s!
berlinetta zegt
@rufctr01: Want Bugatti is een succes geworden bedoel je?
thomcarspotter zegt
ik dacht echt dat ik naar een Skoda zat te kijken.
bogey zegt
@thomcarspotter: Dringend; minder denken aub!
thomcarspotter zegt
@bogey: doe ik al zo weinig. . .
maseratizzzzzzzz zegt
De auto’s waar iedereen vrolijk van wordt moeten downsizen en krijgen turbo’s, en de meest grote flutauto’s behouden hun cilinders, weet niet wie dit nog snapt?
mrniesoe zegt
@maseratizzzzzzzz: dat is nu eens goed gesproken!
jmcclane zegt
@maseratizzzzzzzz: Daarom prijs ik VAG dan ook downsizing komt niet in hun woordenboek voor, gewoon lekker tegen alle wetten in. Tja misschien kijken sommigen om die reden met jaloerse ogen richting VAG.
tupperware zegt
@jmcclane:
Wat kraam je nou weer voor onzin uit, VAG is met downsizing begonnen.
Wie legde er als eerste een 1.2 muesli blokje een een C-segmenter?
Juist, Audi met de 1.2 tsi in de A3 ton iedereen daar nog fatsoenlijke motoren voor gebruikte.
Misschien toch die Vag-bril eens afzetten en met een heldere blik de wereld in kijken knul.
drugsrunner zegt
@tupperware: Dat is op de markt inspelen, ik geef VAG groot gelijk. Doe je niet mee, dan verlies je terrein. Simpel.
In de hogere segmenten doet VAG wel wat VAG wilt, zoals in 2015 een w12 in een VW lepelen. Als ze aan downsizing deden hadden ze wel een vierpitter in de Phaeton gelegd, zoals Audi dat doet met de A8 en zoals Mercedes dat doet met de S.
jmcclane zegt
@drugsrunner: Juist iemand die hem snapt. Wij hebben het hier over het hogere segment komt hij met een Audi A3 aanzetten.????
In Nederland zul je niet veel auto’s met de w12 verkopen, des te meer In Azië, Rusland en de VS. Om te concurreren moet je dus wel.
Toch ook mooi dat VAG dat nu doet, terwijl alles en iedereen groener aan het worden is.
Esprit_de_Flandre zegt
@drugsrunner: En jij denkt dat die vierpitter er NIET komt in de Phaeton? Een W12 en V8 aankondigen is leuke marketing, de echte verkoopmodellen worden wat minder luid op ons afgestuurd…
tupperware zegt
@drugsrunner:
Ik zeg ook niet dat het marketingtechnisch een domme zet is, sterker, als er 1 groep iets van marketing begrepen heeft dan is het VAG wel.
Ik stel alleen dat onze fanboy weer eens uit zijn nek lult..
jmcclane zegt
@tupperware & @w0o0dy: Jongens ten eerste gaat dit topic over de Phaeton en die behoort tot VAG :) Ten tweede zit er sarcasme in mijn comment, maar jullie begrijpen hem niet. Lees hem nog eens zou ik zeggen.
En zet jij dan juist je bril even op wil je ;)
w0o0dy zegt
@jmcclane: ok dacht even dat je een cynische het maakte… maar je bent serieus. Zorgwekkend.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: cynische het moet zijn cynische grap
henkhupelschoten zegt
Toen ik in de zomer in dresden was wouden de rondleiders in de gläserne manifaktur bijna niet over de w12 praten, zou hun imago schaden…… Maar goed ik vind die pheaton altijd wel wat hebben zou hem niet boven s klasse kiezen maar als mensen er eentje zouden kopen begrijp ik da wel ik zou hem ook boven 7 Xj en a8 kiezen.
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: ik hoop overigens dat die andere Duitsers (opel) weer van de diplomat en de admiraal opvolgers gaan bouwen, je ziet ze tegenwoordig echt nooit meer terwijl het eigenlijk fantastische wagens waren.
367pk zegt
@henkhupelschoten: wouden zijn veel bomen bij elkaar
MaartenD zegt
VW staat toch voor VolksWagen? Als je een mooie luxe auto wilt aanschaffen ga je toch niet VW rijden? Of doorsparen of voor een youngtimer a8/7 serie/s klasse gaan
lamborgfan zegt
@maarten020: Behalve mensen die graag een dikke auto willen zonder de patser uit te hangen. Ik Vind het een mooi concept!
MaartenD zegt
@lamborgfan: dus volgens jou ben je een patser als je in een a8/7serie of s-klasse??? Beetje krom..zeker als je jezelt lamborgfan noemt..
lamborgfan zegt
@maarten020: hoe ik mezelf noem staat hier buiten.
Feit is dat wanneer je een vw badge op je 7 serie concurrent zet, je niet zo druk maakt over de mening van een ander en geilt op complimenten..
MaartenD zegt
@lamborgfan: alsof iedere 7 serie rijeer geilt op complimenten? ??
mashell zegt
@maarten020: als je een mooie luxe auto wilt rijden kijk je toch niet naar het merk? Dat doen alleen mensen die naar de buitenwereld nog wat te bewijzen hebben. Mensen die in dit segment kopen hebben dat niet meer. Die kiezen gewoon wat bij hen past. En voor sommigen is dat de Phaeton, bijvoorbeeld omdat deze zo ingetogen is.
MaartenD zegt
@mashell: eens
rikdep zegt
@mashell: of je hebt een bepaalde band met of een liefde voor een merk vanwege de geschiedenis, tradities, looks, motoren etc ervan.
jmcclane zegt
@maarten020: Smaak smaak en smaak voor mij zijn de Phaeton en de A8 mooie en vooral goede auto’s.
tupperware zegt
@jmcclane:
Tja, ze zal maar merkgeil zijn, ik zie gewoon een Passat en dan wordt ik nu niet bepaald warm van..
Esprit_de_Flandre zegt
@maarten020: Een naam is maar een naam, toch?
Yamaha maakt piano’s, moto’s, golfkarretjes, buitenboordmotoren en nog veel meer. Ik heb nog nooit iemand op een Yamaha zich zorgen weten maken dat iemand hem zou uitlachen met z’n motor. Een goed product is een goed product…
MaartenD zegt
@Esprit_de_Flandre: een product moet wel passen bij een merknaam omdat het een merknaam ook kan schaden…..je kan wel zeggen een naam is maar een naam maar als Ferrari besluit om een Ferrari boodschappenauto te maken van rond de 10k met hoge productie aantallen dat dit ten koste gaat van de merkwaarde van de naam Ferrari..wat staat voor een luxe produc
MaartenD zegt
@Esprit_de_Flandre: dit geld niet voor een merk als yamaha dat zij aan massa productie doen
erik_land zegt
Die raamstijl kan echt niet. Een luxe Duitse zakensedan heeft per definitie een lange motorkap en brede heupen. Dit gedrocht lijkt op een kruising tussen een Chrysler Neon (kent u die nog?) en een Saab 9-5. Lieve Volkswagen, doe het niet.
ronaldddvos zegt
@erik_land: jij snapt het alleen die moet tot hetzijn?
Carreza zegt
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Phaeton, vooral de pre-facelift versie dan. Hopelijk blijft de opvolger even discreet. VW kennende mag dat geen probleem zijn.
991gt3rs zegt
Een V8 dieselmotor met 450pk! Lees ik dat goed?
sulobb zegt
De eerste Phaeton vond ik echt een heel mooie wagen. Dik, stoer, stijlvol.
Mensen die het een ‘dikke passat’ noemden, begreep ik niet.
Nu ik dit zie, noem ik de (nieuwe) Phaeton zelf een grote Passat.
Zie hier de nieuwe Phassat :P
reistje zegt
En toch krijg ik bij de Phaeton een dubbel gevoel. Een dure luxe auto die niet patserig moet overkomen door de naam VW te voeren. Maar omdat hij zo groot is vind ik hem juist opvallen tussen de UP!jes en de Golfjes. Een A8 valt minder op omdat er relatief veel grote Audi’s zijn. [Mening]
Ontopic: stiekem toch wel benieuwd naar de full electric. Blijft apart die W motoren.
367pk zegt
Pheaton is altijd een underdog geweest maar stiekem een heel goede en mooie auto. Hooguit is het dashboard gedateerd. Dat de opvolger wederom met grote motoren leverbaar wordt is logisch: het is immers de basis voor het hele (?) Bentley pallet.
paulaner zegt
Gewoon een erg fijne en rustige wagen. Zou mits ik het geld zou hebben zeker overwegen er een te prevaleren boven de a7.
volvov70 zegt
@paulaner: Duur praten maakt je niet rijk.
paulaner zegt
@volvov70: Hè toch ;)
TimD zegt
Je koopt een flying spur in een VW Jasje…Ik ben wel fan van de Pheaton !
series2 zegt
Ik heb ook altijd een zwak gehad voor de phaeton. Vooral ook leuk dat ie eigenlijk beter is dan een a8, terwijl alle patsertjes liever die hebben! Best raar eigenlijk! plak een vw badge op een a8 en niemand die hem zou willen hebben…
jmcclane zegt
Goed om te lezen dat aardig wat mensen een zwak hebben voor de Phaeton, hopelijk is dat ook het geval onder de potentiële kopers. Dan zien we deze ook vaker terug in Nederland.
desjonnies zegt
Ik heb een mening !
Wat mij vooral opvalt, is dat als VAG hetzelfde platformg ebruikt voor verschillende merken, niemand er iets van zegt.
Zegt Alfa dat ze een Chrysler platform willen gebruiken, is de wereld teklein en zijnhet kneuzen.
De Phaeton is wel een succes geweest voor VW, VW heeft een heel ander imago in het verre oosten.
Ik zou altijd van de limousines voor de Phaeton kiezen, ik ben zelfs serieus bezig met een tweedehands Diesel, betaalbaar, luxueus, en een verschijning die niemand voor het hoofd zal stoten.
De Phaeton -en dit is al vermeld door mede bloggers- was destijds gewoon de baas in dit segment, al werd dit onderwerp altijd ontweken door merk g**le fan-boys
406_v6 zegt
@desjonnies: JOH…………Jij?? Een mening??? Lol….
OT: de Phaeton zal zeker niet slecht zijn, maar in die klasse heb ik toch écht liever (als ik nieuw kon betalen) een S-klasse of 7-serie (en dan niet van die AMG verises of die M-style gepimpte 7’s).
De Lexus LS 460 staat bij mij nu hoog op de lijst voor vervanging van de huidige auto.
Mooie wagen, perfecte kwaliteit, 2e hands goed betaalbaar.
406_v6 zegt
Een opgeblazen Passat een “S-klasse concurrent”….. verslik me net in m’n koffie… De Lexus LS is een S-klasse concurrent, evenals een 7 serie, Bentley en Rolls (afhankelijk van het model S-klasse), de A8 ook nog maar dan heb je het wel gehad.
De S-klasse is momenteel wel de maatstaf voor de “concurrentie”.
gtwillem zegt
Ik heb de Phaeton altijd een gave auto gevonden. De manier hoe de auto ontworpen is, bijna over engineered. Dat het een VW is zou mij niets uitmaken.
Een fabrikant mag best laten zien wat het kan bouwen, ook al is het geen commercieel succces. Denk aan de Camaro ZL1, de BMW Z3 Coupe, Lancia Thema 8.32, Focus Puma: schitterendeauto’s die nooit een groot succes zijn geworden.
jawi94 zegt
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe VAG V10? Iemand info erover,
krantenbak zegt
Schoenmaker, blijf bij je leest!