De nieuwe Peugeot e-5008 krijgt dezelfde behandeling als de overige modellen van het merk.
Een Peugeot saai noemen mag niet meer. Kijk maar naar de 508, de 408 of een 3008. De Fransen kiezen voor een wat meer uitgesproken design. Wellicht spannend voor de traditionele Peugeot-rijder, maar het merk laat hiermee wel zien niet bang te zijn om voor vernieuwing te kiezen.
Looks
De 5008 was tot op heden een vrij degelijke MPV met plek voor zeven personen. Met de nieuwe e-5008 slaat Peugeot een andere weg in. Het is nu een SUV geworden met een vrij uitgesproken design. Om het kenmerkend Peugeot te noemen gaat allicht wat te ver. Van de achterkant zou je ook kunnen geloven dat je naar een BYD kijkt. Dat risico loop je nu eenmaal met al die elektrische SUV’s op de markt. Het onderscheid is steeds moeilijker te vinden met al die trends van tegenwoordig.
Alles moet groot tegenwoordig en daar is deze SUV geen uitzondering op. Peugeot heeft 19 en 20 inch wielen uitgekozen voor dit nieuwe model. Dat zijn forse jongens, zeker voor een merk als Peugeot. De e-5008 komt verkrijgbaar in de kleuren Obsession Blue, Ingaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Grey en Titanium Grey.
Lengte en ruimte
De nieuwe Peugeot e-5008 is een zevenzitter. Daarmee voegt het Franse automerk zicht tot het bescheiden clubje elektrische zevenzitters. Dat zijn er namelijk niet zo heel veel en deze zitten vooral in het premium segment. De e-5008 staat op het STLA Medium-platform van Stellantis, het is voor het eerst dat een model met een verlengde wielbasis op dit platform komt te staan.
Het is een grote gezinsauto, dat moge duidelijk zijn. De wielbasis bedraagt 2,90 meter en de auto zelf is 4,79 meter lang. Verder is de SUV 1,89 meter breed en 1,69 meter hoog. De bagageruimte bedraagt 748 liter met vijf zitplaatsen en 259 liter met zeven zitplaatsen. Als je de boel platgooit heb je maximaal 1.815 liter bagageruimte, maar dan blijven er nog maar twee zitplaatsen over. Standaard op de GT is een elektrisch bedienbare achterklep.
Aandrijflijn
De volledig elektrische e-5008 komt voorlopig in twee uitvoeringen op de markt, namelijk als Allure en als GT. Er zijn drie optiepakketten om uit te kiezen en er komen drie volledig elektrische aandrijfvarianten. Dat zijn de volgende drie:
- e-5008 (213 pk)
- e-5008 Long Range (231 pk)
- e-5008 Dual Motor (322 pk)
Peugeot is nog in afwachting van WLTP-goedkeuring, maar communiceert een actieradius van 500 tot 600 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. Wie liever een benzineauto heeft kan ook nog steeds bij Peugeot terecht. De e-5008 komt er ook al 136 pk hybride en als 195 pk plug-in hybride. Met de PHEV kun je tot 80 kilometer volledig elektrisch rijden. Dieselen is er niet bij.
Opladen
In het persbericht rept Peugeot over ultrasnel opladen. Nu valt dat allemaal wel mee. Het platform staat op een 400v structuur en je kunt tot 160 kW snelladen. Daarmee is de batterij in 30 minuten van 10 tot 80 procent te laden. Prima cijfers, maar zeker niet baanbrekend.
AC-laden gaat met driefasen en standaard met een snelheid van maximaal 11 kW. Optioneel is 22 kW mogelijk.
Interieur
In het interieur is een groot 21-inch beeldscherm geplaatst met de focus voor de bestuurder. Er is ook nog een scherm op het midden van het dashboard voor een snelle bediening. Er zijn een aantal knoppen her en der te bespeuren, maar het leeuwendeel draait om haptische bediening.
Dat grote scherm is enkel voor de GT. In de Allure heeft Peugeot gekozen voor twee digitale 10 inch schermen die in één behuizing zijn verwerkt en op eenzelfde manier zijn geplaatst als het grote display in de GT.
Marktlancering
Peugeot lanceert de nieuwe e-5008 in de herfst van 2024 op de markt. Prijzen en meer info worden bekendgemaakt in aanloop naar de marktintroductie.
haroldt zegt
nette auto! Goede basis voor andere modellen in de groep.
alfamail2018 zegt
leuk wagentje, maar als hybride vooral interessant. wat kannhetbdingbtrekkennqua caravan / aanhanger? de huidige PSA hybrides komen niet verder dan 1350kg…
harrie zegt
Mooi busje!
lekkerlinksrijden zegt
ik ben enthousiast, not
lpgbarrel zegt
De nieuwe Vinex beuker!
robicide zegt
“De 5008 was tot op heden een vrij degelijke MPV met plek voor zeven personen. Met de nieuwe e-5008 slaat Peugeot een andere weg in. Het is nu een SUV geworden met een vrij uitgesproken design.”
Is dit stukje tekst overgenomen van het artikel toen de 2e gen 5008 uitkwam in 2017? Toen ging hij namelijk van MPV naar SUV. Dit is gewoon een refresh van de 2e gen met de nieuwe Peugeot designtaal eroverheen gegoten.