De nieuwe Peugeot e-3008 lekt keihard op het gouwe ouwe internet. HEEEEET!!!!
Elektrisch. Crossover. Coupe-esque daklijn. Hip. Happening. Jong. Dynamisch. We willen het allemaal tegenwoordig. Om met Theo Maassen te spreken, er is kennelijk behoefte aan en wie zijn de autofabrikanten dan om daar niet aan te voldoen?
Peugeot sowieso niet. Die hebben namelijk de e-3008 in de startblokken staan. Dat is een auto die helemaal perfect voldoet aan alle wensen en eisen van de moderne klant van tegenwoordig. Vandaag lekten er een paar foto’s (nog voordat deze officieel is onthuld) en Peugeot reageerde heel sportief: ze gaven de gelekte foto’s vrij.
Daarom is het fotomateriaal nog vrij beperkt qua aantal en is de informatie voorziening vrij summier. Maar hey, heet autonieuws is heet autonieuws en het is aan ons om dat met jou te delen! Dus we hebben de nieuwe foto’s voor je.
Nieuwe Peugeot e-3008 gelekt: wat vinden wij?
Wat we zien? Ja, een nieuwe stijl crossover coupé en eerlijk is eerlijk, het apparaat ziet er kloek uit. Voornamelijk omdat het meer een liftback is dan een echte crossover. Er zitten lekker grote wielen onder en de ruimte in de wielkasten is vrij beperkt. Voor wat het moet zijn, is het een geslaagde auto.
Maar dan praten we puur over design. Dat is subjectief en werkt het beste als je de auto in het echt ziet. Overigens hebben we er zelf ook nul verstand van uiterlijk vertoon (check onze kleding maar eens), dus laten we het ontwerp dat voor wat het is.
Tot 700 km range
Dan het interieur. De e-3008 is de eerste Peugeot met een nieuwe generatie i-Cockpit. Mocht jij fan zijn van een klein stuurtje op schoot, dan kun jij je lol niet op met. We zien een klein en niet al te rond stuur. Er is veel gebruik gemaakt van hoogwaardige stoffen zonder dat er leer in zit. Met name de armsteunen hebben een toffe velours look.
Belangrijk om te weten, de Peugeot e-3008 is de eerste die op het nieuwe STLA-platform staat. Dat is een nieuw modulaire bodemsectie die de EMP2-platform vervangt. In de toekomst zullen er veel meer nieuwe Stellantis-producten op komen te staan.
Dit betekent aanzienlijk betere specificaties, zoals een range tot wel 700 km! Natuurlijk, wellicht haal je dat alleen als het 30 graden is, maar dankzij de benzine en dieselauto’s hebben we nu al in september een week lang 30 graden. Dus wat dat betreft sluit dat mooi op elkaar aan.
De officiële onthulling staat gepland voor 12 september.
duderuud zegt
Kap nou eens met die domme SUV’s. Die dingen zouden verboden moeten worden.
str8six zegt
Wederom een geslaagd design van Peugeot. Ze zijn goed bezig daar sinds de rebranding!
hondafn2 zegt
Die lelijke velgen. Eerste wat ik dacht: die nieuw designer bij Reanault die van Peugeot kwam. Dit was zeker zijn laatste klus bij Peugeot, die velgen ontwerpen? En vervolgens ook maar voor de nieuwe Renault Scenic als eerste klus gedaan? Ook van die lelijke dichte gevallen. Ik wil gewoon weer mooie alu multispaak velgen. Dat je die lekkere dikke remklauwen erachter goed kan zien. Vroeger…
rollingstoned zegt
Qua velgen is het tegenwoordig sowieso een ramp. Lelijke diamond cut meuk, ronduit drukke designs en/of ze zijn ‘aerodynamisch’ i.v.m. range (wat ook niet bijster fraai oogt).
Edge zegt
Ik blijf Peugeot een lastig merk vinden. Binnen de segmenten waar ze actief zijn hebben ze vrijwel altijd de best ogende auto’s. Maar dan klik je door naar de interieurfoto’s, en blijft het toch weer een gigantische afknapper dat ze vasthouden aan dat domme, kleine stuurtje. Misschien dat al die kleine Fransoosjes bij Stellantis daar andere ervaringen mee hebben, maar als lange Nederlander vind ik het echt verschrikkelijk. Als je het stuur op een comfortabele hoogte zet kun je de tellers niet zien, en als je het stuur zo instelt dat je de tellers wel kunt zien zit het stuur oncomfortabel laag.
W115 zegt
Zie liever Citroën als de Franse top en Peugeot de Dacia-rol op zich nemen.
str8six zegt
Imo is er in Frankrijk geen “top” is allemaal ongeveer hetzelfde, opererende in dezelfde segmenten. Dan kan men natuurlijk roepen; “maar Bugatti” echter is dat natuurlijk net zo Frans als een bradwurst.
mashell zegt
Vind het interieur er fantastisch uit zien. Ooit een tijdje 308 gereden en de stuurpositie was voor mij (1m80) helemaal prima. De aandrijflijn was bijzonder goed en de stoelen waren de beste martelbank die ik ooit beleefd heb. Peugeot doet sommige dingen anders, dat is lovenswaardig maar je moet er wel een lange proefrit mee maken en bij twijfel niet doen.
flyerbunch zegt
Mja.. gewaagd? Lijkt me een auto die je eerst in het echt moet zien en wrs zal dat niet in deze kleur zijn. Blijkbaar is dat dubbele koplamp design ook de nieuwe trend.. achteraan doet me een beetje aan een Velar denken.
drtim zegt
Peugeots 308 zie je verrassend vaak in deze kleur rondrijden.
Loek zegt
@drtim: da’s een nieuw trucje van Stellantis. De lanceerkleur van elke nieuwe Opel, Peugeot, DS etc is ook de enige kleur die je krijgt zonder bijbetaling. En het werkt, ik zie erg veel metallic groene/blauwe 308 (SW)s en gele 208s.
mashell zegt
En dat is fantastisch! Er is te weinig kleur op de weg en merken die zwart, wit of komo grijs als standaard kleur leveren helpen met mee.
Richmond zegt
Welke dubbele koplamp? Het is een enkele koplamp en de strepen zijn gewoon dagrij verlichting en knipperlicht
drtim zegt
Ik ben één van de weinige mensen die wel fijn zit in zo’n i cockpit. In vrijwel alle auto’s kan ik de bovenkant van de meters niet aflezen omdat ze achter het stuur zitten of het stuur zit in de vrachtwagenstand.
De vormgeving en het materiaalgebruik vind ik in dit geval ook prachtig, maarrrrrrr…
..waarom nou in zo’n suffe cross-over! :’-(
raoufff zegt
Wederom: wat een treurnis!
z3cabby zegt
“De moderne klant van tegenwoordig”. Dat is een fraai pleonasme, Willeme!
Wolflow zegt
Waar blijft de titel verklaring?!
slodder zegt
Wat een titel… houd het even een beetje behoorlijk Autoblog, man man man wat een niveau